Alpha is binnen! Nu wat vraagjes :)

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb net de Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP fan opgehaald van het postkantoor. Nu heb ik een paar vraagjes:

1) In de handleiding staat dat ik voor AMD CPU's die bijgeleverde Pads (plakpootjes, kussentjes..etc) niet hoef te gebruiken. Dat is correct? Gaat het prima met die standaard dingetjes van mijn TB900?

2) Als ik dat ding wil laten blazen op mijn heatsink dan moet ik die fan met de Delta sticker naar beneden monteren neem ik aan? (ik monteer hem op mijn mobo dat op mijn buro ligt dus ff testen is er niet bij).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:54
1) Ja die pads volstaan :).
2) Bij mijn Sunons is het zo dat waar de stickertje heenkijkt, daar balzen ze ook heen. Weet niet of dat ook zo bij de Alpha's is. Staat dat echt nergens? Kijk anders ff naar plaatjes van andere Alpha's hoe die gemonteerd zijn.

Verwijderd

1) Ja hoor, die bijgelerde stickertjes mag je vergeten. Die kussentjes zijn alleen voor Intel CPU's, AMD heeft zoals je al opmerkte die dingen al.
.... je kunt ze ook aardig gebruiken als voetjes onder je externe modem of brander :)

2) Dat is uitbroberen. Op de fan staan twee pijltjes. Die geven de draairichting en de richting van de airflow aan. Zoals Alpha instrueert moet de fan er zo op zitten dat de "naakte" rotorbladen van de fan tegen de koelplaat zitten.

Officieel moet'ie van Alpha zuigen, m.a.w. dan gaat de warme lucht uit de fan richting zijkant van de kast. Maar afhankelijk van de airflow IN je kast werkt soms blazen en soms zuigen beter. Geen idee... dat is een onderwerp waar niemand het over eens is behalve dat ut een kwestie van proberen is.

Veel succ6 :P

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

HO,STOP,
ik heb gemerkt dat die kussentjes op mijn t-bird een heel stuk stugger waren dan de kussentjes van de alpha oftewel bij "normale" kracht raakte de heatsink de core niet goed en werdt er dus niet goed gekoeld. Ik heb toen de kussentjes van de core gekrabt (gewoon met de nagel) en de kussentjes van de alpha op de alpha in de daarvoor bestemde plaatsjes geplakt en dit werkte echt stukken beter

Beste film ooit

Verwijderd

Ja, stop of niet..
Als je de kussentjes weglaat gaat het nog beter. Maar het risico om de core te kraken wordt steeds groter. Alpha raadt aan de kussentjes van de Duron/Tbird lekker te laten zitten.. als je dan de core kraakt is het je eigen schuld.

Die Alpha koeler heeft al sterkere klemmen dan normale koelers......(8>

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
naja ik probeer het eerst wel met de AMD kussentjes en daarna met die van de Alpha zelf.

Overigens dit is wel de Alpha met de nieuwe klem, welke veel beter 'drukt' dan de oude klem.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Artic silver zit er dus over op de core... Alpha zit nu ook eindelijk (pff)..

Heren, uur U is aangebroken. Ik ga nu deze PC down gooien om zo het geheugen voor de nieuwe PC er uit te halen.

Laten we hopen dat alles naar wens gaat. :)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:33
Sterkte :)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

CHECK eerst voor ruimte tussen de core en de alpha !!

Beste film ooit

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Soep, thanks voor de tip.

Ik heb inderdaad gekeken en de Alpha leek toch goed (en zeer strak) op de core te zitten. Ook geen speling op eerste gezicht en ook geen ruimte zo te zien.

Abit KT7 + TB900 + potlood + artic Silver + Alpha PAL6035MFC en Delta 60MP fan + 2x128MB PC133 Infineon in Antec SX-1030B ingebouwd.

De twee extra 80mm Sunon fans (samen goed voor 80+ CFM) ingebouwd in "zuig mode".

Ff snel Matrox G200 8MB Retail (met TV out) in KT7 geprikt (die gaat weer in mijn 2e systeem.. GF2 GTS in deze :9 )..

Note, het ging me er alleen even om of hij post en 'boot' .. ik had er geen diskdrive of HD aanhangen.

PC aan. Boot.. pzzzzzzt.. BIOS error, CPU settings not correct.

BIOS in.. daar staat ie z'n default 600Mhz (6x100). Daar maar eens 900Mhz van gemaakt. Voltage op default laten staan. Quick boot op disabled gezet.

PC aan... 900Mhz. pzzzzzzzt tel tel 256MB goed geteld. En doorstarten maar. Prima!

BIOS in, toch ff snel kijken of 1 Gig wil. :)
Dus 10x100 (1Ghz instelling). Voltage laten staan op 1.75v (deze volgens de VCORE toch 1.82 Volt!!!!!!)

PC aan.. 1000Mhz.....pzzzzt tel tel 256MB goed geteld.. en doorstarten maar! Wederom prima! :D

Overigens 1100Mhz vond ie niet zo leuk.. niet eens Post... voltage stond nogsteeds op 1.75v. Gaat 1100Mhz helemaal niet of is dat voltage te laag?

Maar goed.. alles weer terug op 900Mhz gezet. Doel was eerst maar es kijken of CPU + mobo werkt (geheugen wist ik al.. zat al in mijn 'oude' PC).. Dat werkte dus prima. Ook leek 1000Mhz geen probleem, dus ik heb goed gepotlood denk ik wel.. (allejezus wat een priegel werk.. je had me moeten zien. 1 oog dichtgeknepen, dikke looplamp op mijn nek en neus zo'n beetje in een DIMM slot gestopt :) ).

Nou de boel lijkt wel zo te werken. Ik wilde gewoon even weten of die CPU dan wel Mobo niet DAO waren want Graficall heeft maar 14 dagen omruil garantie. (Dit in tegenstelling tot Mycom, waar je 30 dagen hebt).

Na het weekend ga ik mijn oude PC uitruimen, mijn nieuwe PC inrichten (om maar bij de verhuis termen te blijven).. ook meteen kabels wegwerken.. dan spullen van 'nog oudere PC' in 'oude PC' zetten en 'nog oudere PC' klaar maken voor transport naar Pa. :)

Ik denk... ik houd jullie ff op de hoogte.

Overigens die Delta 60MP is redelijk stil (die 4x80mm fans die maken nogal herrie.. net een stofzuiger!) en ik heb um met de Delta sticker naar beneden gedaan maar volgens mij ZUIGT hij nu.. ik weet het alleen niet helemaal zeker :) (38CFM dat voel je wat beter dan 19 CFM!). Tis wel een megabouwwerk zo'n Alpha koeler. Net of ik de Euromast aan het monteren ben op mijn KT7! Past overigens dus heel mooi!

Ah voordat ik het vergeet.. Volgens het BIOS is mijn CPU idle 33 graden, system is 19 graden. Da's okay? Ik hoop dat ie stressed niet al te heet gaat worden!

Verwijderd

als je wil weten welke kant die fan uitblaast dan sluit je hem even aan, maar niet vastmaken, zet comp aan, dan ff voelen naar welke kant als je de fan in je hand hebt, dan comp weer uitzetten, zo heb ik dat ook gedaan.

Verwijderd

Als je na montage de schoepen van de fan helemaal kan zien staat de airflow naar de koelplaat en blaast'ie dus.

Op zuigen staat'ie als de achterkant van de fan met die drie 'balkjes' naar het ronde ding in het midden met het stickertje dat stil staat (het lager dus) .. naar je toe staat.

How warrum/koud wordt'ie nou ?? ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
geen idee.. het zit er op, het werkt.. ik heb ff geen zin om de boel weer te gaan demonteren :P

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 23:49
Op donderdag 14 december 2000 12:39 schreef iefje het volgende:
als je wil weten welke kant die fan uitblaast dan sluit je hem even aan, maar niet vastmaken, zet comp aan, dan ff voelen naar welke kant als je de fan in je hand hebt, dan comp weer uitzetten, zo heb ik dat ook gedaan.
Een kleine tip; bij negen van de 10 Fans staat er op de zwarte plastic rand 2 pijlen. Eentje geeft de blaasrichting aan en eentje de draairichting. Makkelijker kan bijna niet.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

standard blaast een koeler.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Dude:

Een fan zal altijd aan 1 kant blazen en aan de andere kant zuigen... Het ligt er maar net aan hoe je hem op je koeler schroeft natuurlijk. :)

Pagina: 1