Radiatorkast met fan(s'

Pagina: 1
Acties:

• ovaal
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

ovaal

Een balletje kan vreemd rollen

Topicstarter
Ik ben maar weer eens aan het klussen gegaan en wil een kast voor mijn black-ice radiator maken. Ik heb ook 2 fans en vraag mij nu af hoe ik deze het handigst kan aansluiten. Beide als intake, bv 1 van boven en 1 van voren, of 1 intake en 1 exhaust. Het probleem met de intake/exhaust combi is dat het de fans verschillend vermogen hebben en dat er misschien rendementsproblemen zouden ontstaan, Maar er moeten tweakers zijn die dit niet alleen denken maar ook weten!!!! ;)

Lekker klooien met mijn HTC Desire, HTC One S, Cube U65/Talk 9x, ZTE Nubia 7 Mini, Teclast P80H, Honor 6, Xiaomi Redmi Note 3 Pro Special Edition, ZTE Z17 mini, ZUK Z2, Huawei P20 Lite, Poco F1, Xiaomi Mi A3, even een Poco F3 en Xiaomi Mi 11 Lite 5G

Verwijderd

Ik snap niet echt goed wat je bedoelt kun je niet even een tekeningetje maken in paint ofzo. Plaatjes zeggen veel meer dan woorden in deze situatie :) .

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 11:31 ]

• ovaal
  • Nu online

ovaal

Topicstarter
Het was even zoeken, maar volgens mij moet er nu een plaatje staan. De vraag is of er op de kast 2 inlaatfans moeten of 1 inlaat en 1 uitlaat.

Afbeeldingslocatie: http://bloksmaenderoo.it4us.nl/Images/kast.jpg

Lekker klooien met mijn HTC Desire, HTC One S, Cube U65/Talk 9x, ZTE Nubia 7 Mini, Teclast P80H, Honor 6, Xiaomi Redmi Note 3 Pro Special Edition, ZTE Z17 mini, ZUK Z2, Huawei P20 Lite, Poco F1, Xiaomi Mi A3, even een Poco F3 en Xiaomi Mi 11 Lite 5G

Verwijderd

Wat is eigenlijk je doel met het gebruik van twee ventilatoren? De luchtstroom zal niet groter worden dan de capaciteit van de laagste. En aangeraden wordt nog altijd de Fan dicht op de radiator te plaatsen en de lucht er doorheen te zuigen. Als je dan toch voor zo'n concept gaat zet je volgens mij de combinatie fan-radiator zo veel mogelijk in het midden, dat scheelt aanzienlijk in de geluidsoverlast die het op zou kunnen leveren. Verder, sla er gewoon €25,- op stuk en gebruik een papst, bij de meest recente aanpassing heb ik er ook eentje geplaatst, wat doorvoer betreft is het genoeg, en hij is zeer geluidsarm.

• ovaal
  • Nu online

ovaal

Topicstarter
De reden om een kast te maken is om de radiator optisch weg te werken. Hij staat nu open en bloot naast de kast, wat ook nog het nadeel heeft dat je er tegenaan kont schoppen. Er zit nu trouwens al een papst op (natuurlijk wat kun je anders hebben).
Ik dacht (hoopte) zelf dat je met 2 fans meer druk en dus meer koeling kon genereren.

Verwijderd

zoals jij het hebt kan het wel maar die intake van zou idd niet echt veel helpen een iets sterkere en stillere fan (vaak dus duurdere) op je radiator zou het zelfde doen. Met minder geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 11:31 ]

Verwijderd

meest effectieve lijkt mij :

radiator vooraan bij de opening, en achterin 1 outtake fan
zorgen dat alles luchtdicht is op het gat voor de radiator na

op die manier haal je maximale druk door je radiator heen, als het goed is blijft een stuk papier gewoon tegen de voorkant aan kleven.

intake fans ervoor heeft volgens mij amper tot geen effect op meer geluid na, en 2 fans (schuin) tegenover elkaar ook niet, en voor meerdere exhaust fans effectief opgesteld is ook geen ruimte zo te zien...
Pagina: 1