Brakke L2-cache?

Pagina: 1
Acties:

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
De Toshiba Satellite M10 Pro is voor de derde keer hersteld door het fabriek en werkte goed met winXP SP1, maar als ik windows update doet, dan krijg ik BlueScreensOfDeath tijdens het booten. De MSCE's van de campus ghosten de laptop en krijgen ook BlueScreensOfDeath en 300 andere laptops niet, dus Toshiba moet m'n bakje repareren, ik moet wel diagnose stellen.

Windows geeft eens foutmelding en als je rapport verzend, dan krijg je als feedback terug dat je CPU gaar zou moeten zijn. Aangezien, winXP SP1 wel normaal draai en memtest86 v3.0 geeft geen fouten, want memtest gebruik de caches niet. Ik heb registry-tweaks gezien om de standaard L2 cache grootte van 256KB te vergroten naar (1MB voor Pentium-M) en een van die patches zou waarschijnlijk de L2-caches tweaken, zodat de volle L2 cache wordt gebruikt, maar als die gaar is...
http://www.arstechnica.com/tweak/nt/L2-cache-1.html

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 20-02-2004 09:52 ]

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
Het lijkt me vreemd dat fabrikanten 1MB cache op een cpu zetten en die dan vervolgens locken op 256KB. daar wordt de processor onnodig duurder van.
Er zijn idd wel pentium-m processoren met 1 MB cache.
( http://computing.kelkoo.co.uk/b/a/sbs/110901/7135106.html )
maar of je van 256KB naar 1 MB kan lijkt me sterk maar misschien is het wel mogelijk en is het voorgenoemde wel een of andere marketing truc. geen idee.

Wat betreft die laptop, wat wil je precies weten. Ik zou graag iets meer info willen hebben aub.

Verwijderd

je laptop werkt niet goed, ik zou zelf niet gaan prutsen als je nog garantie hebt. Met andere woorden ga gewoon weer terug naar de winkel, leg uit wat er gebeurt en het is verder hun probleem hoe ze het gaan oplossen.

Als je zelf gaat prutsen heb je straks ook geen recht meer op garantie.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
ungarmax schreef op 20 februari 2004 @ 09:49:
Het lijkt me vreemd dat fabrikanten 1MB cache op een cpu zetten en die dan vervolgens locken op 256KB. daar wordt de processor onnodig duurder van.
Er zijn idd wel pentium-m processoren met 1 MB cache.
( http://computing.kelkoo.co.uk/b/a/sbs/110901/7135106.html )
maar of je van 256KB naar 1 MB kan lijkt me sterk maar misschien is het wel mogelijk en is het voorgenoemde wel een of andere marketing truc. geen idee.

Wat betreft die laptop, wat wil je precies weten. Ik zou graag iets meer info willen hebben aub.
256KB is de waarde die Windows gebruikt, als die ni kan autodetecten welke cpu er draait. Geen lock op de hardware.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 09:52:
je laptop werkt niet goed, ik zou zelf niet gaan prutsen als je nog garantie hebt. Met andere woorden ga gewoon weer terug naar de winkel, leg uit wat er gebeurt en het is verder hun probleem hoe ze het gaan oplossen.

Als je zelf gaat prutsen heb je straks ook geen recht meer op garantie.
Via de campus gekocht en de MSCE's die daar werken zeggen dat ik best ga zoeken wat de fout is en verslag schrijven zodat Toshiba weet waar ze de fout moeten zoeken. Anders zit Toshiba een speld in de hooiberg te zoeken of men checkt bepaalde dingen niet hard genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 20-02-2004 09:55 ]

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Je kan volgens mij in je bios settings je cache uitzetten. Als alleen de cache (L1 en/of L2) rot is zou je dan dus geen fouten meer moeten krijgen. Een en ander vertraagt de processor natuurlijk wel enorm, maar voor een diagnose is het misschien te overwegen?

• ungarmax
rapture schreef op 20 februari 2004 @ 09:53:
[...]

256KB is de waarde die Windows gebruikt, als die ni kan autodetecten welke cpu er draait. Geen lock op de hardware.
aha thx, dan rest echter de vraag: is dat ook afhankelijk van het besturingssysteem? blijkbaar wel. dus de pentium4 processoren met 512KB cache hebben voor de mensen die niet weten hoe ze de volledige cache moeten benutten in hun besturingssysteem gewoon pech?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
ungarmax schreef op 20 februari 2004 @ 09:57:
[...]

aha thx, dan rest echter de vraag: is dat ook afhankelijk van het besturingssysteem? blijkbaar wel. dus de pentium4 processoren met 512KB cache hebben voor de mensen die niet weten hoe ze de volledige cache moeten benutten in hun besturingssysteem gewoon pech?
Als hardware onafhankelijk van OS draait, waarom zouden we dan drivers installeren?

Drivers zijn nodig om de OS wijs te maken hoe de OS een stuk hardware moet behandelen.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
suntsu schreef op 20 februari 2004 @ 09:55:
Je kan volgens mij in je bios settings je cache uitzetten. Als alleen de cache (L1 en/of L2) rot is zou je dan dus geen fouten meer moeten krijgen. Een en ander vertraagt de processor natuurlijk wel enorm, maar voor een diagnose is het misschien te overwegen?
Er zijn uiterst weinig settings in de Toshiba-BIOS, ongeveer 1/10 van de settings van Abit mobo's.

• ungarmax
rapture schreef op 20 februari 2004 @ 10:03:
[...]

Als hardware onafhankelijk van OS draait, waarom zouden we dan drivers installeren?

Drivers zijn nodig om de OS wijs te maken hoe de OS een stuk hardware moet behandelen.
Ja dat snap ik, maar wat ik bedoel is: als je weet dat de drivers van het os maar ondersteuning bieden voor 256KB (zoals je zei) waarom zit er dan in de meeste gevallen op processoren voor consumenten, non-tweakers, meer cache geheugen?

maar goed we zijn nu off-topic bezig (alhoewel hetwel interessant is (vind ik))

[ Voor 8% gewijzigd door ungarmax op 20-02-2004 10:12 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
ungarmax schreef op 20 februari 2004 @ 10:11:
[...]

Ja dat snap ik, maar wat ik bedoel is: als je weet dat de drivers van het os maar ondersteuning bieden voor 256KB (zoals je zei) waarom zit er dan in de meeste gevallen op processoren voor consumenten, non-tweakers, meer cache geheugen?

maar goed we zijn nu off-topic bezig (alhoewel hetwel interessant is (vind ik))
Normaal kan windows de volledige cache detecteren en gebruiken, Pentium-M is redelijk nieuw zodat het kan gebeuren dat windows niet kan detecteren (voor winxp moet je een bepaalde prerelease-SP2-patch installeren, anders is er geen cpu driver...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rapture, ik denk dat je totaal in de verkeerde hoek zit te zoeken.

Stel dat je L2 cache niet ten volle gebruikt zou worden, zou dat geen problemen mogen veroorzaken, hoogstens lagere prestaties.

Bovendien ben ik deze problemen nooit in het algemeen tegen gekomen bij PentiumM laptops.

En in de link die je zelf gaf staat dit:
If you're using a processor that implements a direct-mapped L2 cache design (like Pentium I's), then this registry adjustment is indeed for you. However, if you own any Intel processor post-PI, or any modern AMD processor (K6-2 and newer), then your processor is using a set-associative L2 cache design, and thus you need not specify your L2 cache size.

[ Voor 43% gewijzigd door Voutloos op 20-02-2004 11:10 ]

{signature}

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Waaraan kan het dan wel liggen?

Windows XP SP1: perfecte werking
Windows 2000 Pro SP4 + alle patches: perfecte werking + kan probleemloos 1 uur 3D Mark 2000 draaien.
Windows XP SP1 + alle patches: Continue BlueScreens (uptimes liggen lager dan 5 minuten) terwijl de andere 300 Toshiba Satellite M10 Pro's in onze campus geen problemen heeft.

Ik wil te weten komen welke onderdeel gaar is, zodat Toshiba weet wat er moet vervangen worden.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 20-02-2004 16:55 ]

Verwijderd

rapture schreef op 20 februari 2004 @ 16:49:
Waaraan kan het dan wel liggen?

Windows XP SP1: perfecte werking
Windows 2000 Pro SP4 + alle patches: perfecte werking + kan probleemloos 1 uur 3D Mark 2000 draaien.
Windows XP SP1 + alle patches: Continue BlueScreens (uptimes liggen lager dan 5 minuten).
Nou, wat dacht je ervan om telkens na een patch geinstalled te hebben te kijken of ie het nog doet, totdat je de patch vind die het veroorzaakt. Maar waarom heb je in godsnaam alles Patches nodig? Maybe gebruik je er wel die je niet nodig hebt ...

Beetje puzzelen mag wel hoor!
rapture schreef op 20 februari 2004 @ 16:49:

Ik wil te weten komen welke onderdeel gaar is, zodat Toshiba weet wat er moet vervangen worden.
Why the F*ck bestaat er dan een helpdesk. Waarom moet jij de fout zoeken als dat ding dus naar jou zeggen niet goed functioneerd? Dat zal mooi worden. Je auto remt niet goed, je gaat naar de garage en daar zeggen ze: heer heeft U een krik en gaat U maar even kijken waar het aan ligt. Als U het weet zeg het dan even en dan zal ik het voor U maken ... Dan ga ik nu even bakkie leut halen!

Beetje vreemd verhaal allemaal ...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 17:00 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 16:56:

Nou, wat dacht je ervan om telkens na een patch geinstalled te hebben te kijken of ie het nog doet, totdat je de patch vind die het veroorzaakt. Maar waarom heb je in godsnaam alles Patches nodig? Maybe gebruik je er wel die je niet nodig hebt ...

Beetje puzzelen mag wel hoor!

Why the F*ck bestaat er dan een helpdesk. Waarom moet jij de fout zoeken als dat ding dus naar jou zeggen niet goed functioneerd? Dat zal mooi worden. Je auto remt niet goed, je gaat naar de garage en daar zeggen ze: heer heeft U een krik en gaat U maar even kijken waar het aan ligt. Als U het weet zeg het dan even en dan zal ik het voor U maken ... Dan ga ik nu even bakkie leut halen!

Beetje vreemd verhaal allemaal ...
Ik ga eens de patches uitproberen.

Toshiba kan niet alles zien/ruiken aan je laptop, daarom vragen die admins van de campus dat ik eerst gaat zien waaraan het kan liggen. Dan kan Toshiba een speciale behandeling op bepaalde onderdelen doen.

Verwijderd

rapture schreef op 20 februari 2004 @ 17:05:
[...]

Toshiba kan niet alles zien/ruiken aan je laptop, daarom vragen die admins van de campus dat ik eerst gaat zien waaraan het kan liggen. Dan kan Toshiba een speciale behandeling op bepaalde onderdelen doen.
Nee, en jij kan het wel allemaal zien 8)7 Ik blijf het een vreemd verhaal vinden

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rapture schreef op 20 februari 2004 @ 17:05:
[...]

2 tips:
1: luister niet te veel naar admins die geen moeite voor je willen doen.
2: neem nou gewoon zelf contact met Toshiba op.

Behalve geheugen/hdd vervang je nou eenmaal niet zomaar iets aan een laptop, bovendien komt dat ding in zijn geheel van Toshiba, dus mag Toshiba zorgen dat ie in zijn geheel weer werkend wordt.

{signature}

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 17:09:
[...]

Nee, en jij kan het wel allemaal zien 8)7 Ik blijf het een vreemd verhaal vinden
Een student heeft tijd, veel tijd om te zoeken. Terwijl Toshiba niet veel tijd kan besteden aan het herstellen van laptops, ik heb gehoord dat ze 80 mensen hebben ontslagen in de hersteldienst in Nederland voor besparingen. nieuws: Toshiba probeert pc-divisie nieuw leven in te blazen Toshiba belooft 5-day service, in praktijk duurt het weken.

Moederbord is voor het 2de keer vervangen door Toshiba, er zijn geen ram en harde schijf problemen meer.

Ik krijg BlueScreens als ik KB826939 Windows XP Update-pakket 1 installeren, de 300+ medestudenten die dezelfde laptops hebben krijgen die BlueScreens niet en zij krijgen die patches meegeghost.

Ik ga straks eens testen hoe de bluescreens reageren op aan en uitschakelen van caches van de cpu.

Aan het moederbord, harde schijf en ram kan het niet liggen, dan rest er nog de cpu en soms benut software de caches niet volledig. Als die patch zorgt dat de cache volledig benut wordt, kan je probleem hebben van een brakke cache.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 21-02-2004 14:45 ]

Pagina: 1