[WiFi] afstand meten

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Dag mensen,

Ik heb gezocht in google en op tweakers maar niet zo snel gevonden. Ik wil namelijk weten of er software bestaat en of het mogelijk is om de afstand te meten die er bestaat tussen bijvoorbeeld een AP en PCMCIA kaart.

stp - PSN ID: stp_4

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Denk dat het lastig wordt, omdat je ook met signalen werkt die niet altijd rechtlijnig kunnen voort bewegen wat invloed heeft op de "lengte" van je signaal.

[ Voor 31% gewijzigd door avon op 20-02-2004 09:11 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 00:15

RBouman

René

Er is wel een programmaatje netstumbler die aangeeft welke netwerken er in de lucht zijn, wat voor een type ap/p2p het is en wat zijn sterkte is.
En daar signaalsterkte bepalend is voor de ontvangst zou je hier dus iets aan kunnen hebben.
Iets is immers beter dan niets :)

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• stp_4
Moet voor mijn studie het 1 en ander onderzoeken m.b.t. het zogehete 802.11G+ standaard. Volgens de fabrikant wordt beweerd dat de AP een een snelheid kan leveren van 100 Mbit (not!). Daarnaast moet onderzocht worden wat het bereik is en welke signaalsterkte het aparaat heeft bij bepaalde afstanden. Daarnaast wilde ik onderzoeken wat de maximale afstand is tussen AP en bv. een laptop, hoewel dit uiteraard verschilt per locatie. Ik was daarom opzoek naar een manier om redelijk nauwkeurig afstanden te bepalen.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Lijkt me dat je het beste de afstand zelf kunt vastleggen en dan meten op signaal sterkte. Dus je meet eerst bij bijvoorbeeld 10 meter, dan bij 20 meter, enz. Op deze manier kun je (mits je met dezelfde apparatuur blijft werken) er wel een grafiek van maken waaruit je aan de hand van de gemeten signaal sterkte de afstand kunt bepalen.

• stp_4
olof schreef op 20 februari 2004 @ 09:19:
Lijkt me dat je het beste de afstand zelf kunt vastleggen en dan meten op signaal sterkte. Dus je meet eerst bij bijvoorbeeld 10 meter, dan bij 20 meter, enz. Op deze manier kun je (mits je met dezelfde apparatuur blijft werken) er wel een grafiek van maken waaruit je aan de hand van de gemeten signaal sterkte de afstand kunt bepalen.
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn maar ik wil ook gemiddelden meten in huizen, waar veel beton e.d. aanwezig is. Dan is het lastig om hemelsbrede afstanden zelf te berekenen.

• olof
Waarschijnlijk kom je dan op GPS uit. Dit koppelen aan de wlan signaalsterkte en daar resultaten uit halen.

• stp_4
tsja, dat is inderdaad ook een oplossing maar geen eenvoudige.....we verzinnen wel wat anders

• olof
Succes in ieder geval.
En het lijkt er zeker op dat er geen eenvoudige manier voor is.

Wat je nog wel kunt proberen is een email sturen met jou vraag naar alle grote netwerk bedrijven.
3com, Realtek, US Robotics, Belkin, etc...

Wie weet kunnen zij je meer vertellen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06
Afstanden berekenen aan de hand van het signaalniveau is bijna onmogelijk.
Je moet namelijk rekening houden met de demping van de lucht en andere obstakels, de zendsterkte, de versterking aan de ontvangende kant en type antenne aan zowel zendende als ontvangende kant. Een omni die 100 mwatt uitstraalt heeft bijvoorbeeld 'n veel kleiner vermogen in 'n bepaalde richting dan 'n circulaire antenne van 100 mwatt. Die circulaire antenne richt die 100 mwatt grotendeels in één richting.

De maximale afstand die je kan halen hangt dus niet alleen af van de afstand en obstakels, maar ook van de zendsterkte en ontvangstgevoeligheid en type antennes.

[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 20-02-2004 17:46 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik ben voor school ook bezig met signaal sterkte binnen een wifi netwerk.
Nu zoek ik al een week naar een oplossing om zelf een programma te maken wat de signaalsterkte in de gaten houd.
Iemand daar een idee over?
Pagina: 1