Toon posts:

Wanneer is .mpg MPEG-1, MPEG-2 of MPEG-4???

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het eigenlijk al wel een beetje, maar hoe kun je nou zien dat een .mpg bestand MPEG-1, MPEG-2 of MPEG-4 is?? Moet dat met behulp van een speciaal programmaatje (Gspot ofzo??), of is het ook ergens anders na te gaan?

Ik werk namelijk op een systeem waarop je geen programma's kunt installeren, dus dan zou het handig zijn als dit zonder software kan :-)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
.mpg is als het goed is alleen MPEG-1, anders is het gerenamed van .avi (MPEG-4) of .m2v (MPEG-2)
en als je geen codecs installeerd in windows, dan moet je MPEG-1 kunnen afspelen, maar MPEG-2 en 4 nie.

[ Voor 36% gewijzigd door BiG-GuY op 20-02-2004 08:35 ]

Gallery V&A

Verwijderd

Topicstarter
anders is het gerenamed van .avi (MPEG-4)
.avi is toch helemaal geen MPEG-4??

Maar er is dus helemaal geen mogelijkheid dat bijvoorbeeld een MPEG-2 of MPEG-4 besttand de extensie .mpg heeft en het ook nog eens goed doet??

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
.avi is een bestandsformaat wat gecomprimeerd kan zijn met een DivX encoder. Het kan ook een niet-gecomprimeerd/gecompressed bestand zijn, maar dat kom je tegenwoordig niet meer tegen.

Een bestand dat met een MPEG-1 encoder is gecompressed heeft altijd de extensie .mpg of .mpeg (kom je niet meer tegen)
Een bestand dat met een MPEG-2 encoder is gecompressed heeft altijd de extensie .mpg of .mpeg
Een bestand dat met een MPEG-3 encoder is gecompressed heeft altijd de extensie .mp3 :P
Een bestand dat met een MPEG-4 (DivX/Xvid) encoder is gecompressed heeft altijd de extensie .avi

Ik snap trouwens niet waarom veel sites nog die klote quicktime en realplayer encoders gebruiken, waarom niet alles gewoon in DivX/Xvid formaat? Dat is toch ook geschikt om te streamen?

[ Voor 82% gewijzigd door Yokozuna op 20-02-2004 14:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 08:43:
[...]

.avi is toch helemaal geen MPEG-4??

Maar er is dus helemaal geen mogelijkheid dat bijvoorbeeld een MPEG-2 of MPEG-4 besttand de extensie .mpg heeft en het ook nog eens goed doet??
Het is best mogelijk dat deze het wel doet hoor. In de DOS/Windows wereld wordt vaak de extensie van het bestand gebruikt om het type te bepalen. Als een programma dit doet en bij .mpg meteen aanneemt dat het mpeg1 is gaat het inderdaad vout ;)

Kijkt het programma daarentegen naar de inhoud van het bestand om het type te bepalen dan gaat het goed zolang het weet hoe mpeg2/4 herkend en afgespeeld moet worden. Dit laatste gebeurt onder *n?x al heel lang en onder windows ook steeds vaker.

Het .avi formaat is een container voor allerlei soorten video bestanden, net als het open source .ogm formaat. Daar kan van alles in zitten. De container bevat alle informatie over de inhoud, zoals de gebruikte compressie techniek.

Het programma haalt uit de container de informatie over de gebruikte compressie voor het geluid en beeld en roept de juiste codecs aan voor het decoderen. Zo kunnen programma's die het container formaat kennen, maar de compressietechniek niet, aangeven welke codec ze nodig hebben om het bestand af te kunnen spelen.

Dat alles hadden we op de Amiga al toe de PC niet een kleuren weergaf ;(

Yokazuna: mp3 is Mpeg 1 layer III audio compressie, geen video formaat. Mpeg3 is er nooit geweest of in ieder geval niet openbaar gemaakt. Ik heb zelf in het verleden nog wel Mpeg1 layer II gecomprimeerde audio gehad. Dat is geloof ik zelfs de standaard voor VCD.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 14:28 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23
Yokozuna schreef op 20 februari 2004 @ 14:09:
Ik snap trouwens niet waarom veel sites nog die klote quicktime en realplayer encoders gebruiken, waarom niet alles gewoon in DivX/Xvid formaat? Dat is toch ook geschikt om te streamen?
voor zover ik weet kan DivX/XviD niet gestreamed worden omdet het AVI-formaat daar niet voor ontworpen is. Er zitten een soort van CRC checks in de header die de EOF zoeken en die heb je niet bij een stream.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

als ik me het niet verkeer herinner had je al in 1995 .avi bestanden, hoe waren deze dan gecomprimeerd?
Ik heb het eigenlijk nooit aan gedurft om .avi bestand (mpeg 4) als .mpeg op de harde schijf te plaatsen. Ik zal eens kijken wat er dan gebeurt.
hm, d'r gebeurt niets spannends, zolang je maar de goede codec geinstalleerd hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 14:31 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
GSpot is inderdaad erg handig om te achterhalen wat je nu precies in handen hebt.

Ook handig voor mensen die een gedownloade avi-file als mpeg wegschrijven. :P

Senile! Senile Oekaki

• ScuL
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 14:29:
als ik me het niet verkeer herinner had je al in 1995 .avi bestanden, hoe waren deze dan gecomprimeerd?
Ik heb het eigenlijk nooit aan gedurft om .avi bestand (mpeg 4) als .mpeg op de harde schijf te plaatsen. Ik zal eens kijken wat er dan gebeurt.
niets. je mediaplayer detecteert de codec zelf. zolang de extensie gelinkt is aan het programma (wmplayer.exe) maakt het niets uit.
die oude .avi files waren gecomprimeerd met Intel en Microsoft codecs.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:30
Yokozuna schreef op 20 februari 2004 @ 14:09:
.avi is een bestandsformaat wat gecomprimeerd kan zijn met een DivX encoder. Het kan ook een niet-gecomprimeerd/gecompressed bestand zijn, maar dat kom je tegenwoordig niet meer tegen.

Een bestand dat met een MPEG-3 encoder is gecompressed heeft altijd de extensie .mp3 :P
MP3 is zover ik weet MPEG1-layer3
dus geen mpeg3.

• ScuL
m3gA schreef op 20 februari 2004 @ 14:33:
[...]

dus geen mpeg3.
ook correct :)

Verwijderd

dus geen mpeg3.
maar je hebt ook mpeg3-layer 1 als ik me niet vergis en dat is ook mp3

• ScuL
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 14:35:
[...]

maar je hebt ook mpeg3-layer 1 als ik me niet vergis en dat is ook mp3
die bestaat volgens mij niet.
na rap gegoogle:

http://www.isel.ipl.pt/~pribeiro/MPEGAudio/
MPEG3, originalmente planeado para aplicações HDTV, mas mais tarde incluído no MPEG2.
oftewel, MPEG3 origineel geplanned voor applicaties zoals HDTV maar later in gebruik geen MPEG2. (ik kan geen portugees! :P)

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

AVI is een container format voor video. Er kan dus vanalles inzitten, zij het Indeo, zij het MPEG 4.

Verder zie je ook MPEG 4's als .MP4, hoeft helemaal geen AVI te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
maar kortom:

stelling 1: aan de extensie .mpg kun je dus niet zien of het MPEG-1, MPEG-2 is..

stelling 2: MPEG-4 blijkt dus altijd de .avi extensie te hebben..

ik hoop dat door deze stellingen het antwoord op de oorspronkelijke vraag wat duidelijker wordt ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
fyi: MPEG2 bestanden die streamable zijn hebben vaak een .ts extensie (Transport Stream). Andere MPEG2 bestanden zijn meestal niet streamable.

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1