Het is gewoon een stuk beter voor de ogen om een TFT te hebben dan een CRT, neem alleen al het probleem met rodedroge ogen door de straling, lang turen die bij een CRT veel sneller voorkomt dan bij een TFT.
Situatie: ik heb thuis een AOC 17 inch TFT type weet ik even niet.
En op me werk een Comprak 17 inch CRT monitor.
Ik heb bijna elke dag dat ik op me werk zit pijn in me hoofd en last van me ogen, en al zit ik thuis dan heb ik daar totaal geen last van.
Ook moet ik mijn ogen vaker rust geven bij de CRT dan bij me TFT.
Dode Pixel verhaal
Zelfs nu ze ver gevordert zijn in het ontwikkelen van TFT schermen komt het regelmatig voor dat er een pixel kapot is, altijd jammer maar het is zo.
Nu zit het met de garantie zo, maakt niet uit welke fabriek dat als de dode pixel in het midden van het beeldscherm zit, zwaar irri dus gewoon vervangen wordt ook al is de ze 1 jaar oud.
Zit de dode pixel in een van de 4 uiterste hoeken (vaak gezien) dan krijg je misschien garantie als je geluk hebt maar vaak is het "je hebt er geen last van dus je krijgt geen garantie!".
kwaliteit
Iedereen heeft het over gamen en FPS, je moet ook kijken wat de relevantie is van dit soort activiteiten met je computer. ben je een pikkie van 14 en zit je 9 uur per dag te quaken e.d. dan kan je beter kiezen voor een CRT vanwege de betere prestaties.
Maar ben je een ontwikkelaar of een MS Word(er) dan zou ik personelijk al kiezen voor een TFT. Want dan maakt het totaal niet uit dat je een hogere Frame Rate hebt.
Helderheid & Kleur
De helderheid is van TFT op TFT verschillend, zelf prefereer ik het lieft een IIyama, Samsung of een AOC te nemen, dit vanwege de hogere scherpte, natuurlijk zijn er ook andere zoals Acer, Medion, Benq, e.d. maar daar heb ik personelijk niet zo veel ervaring mee.
De kleur is een moeilijke kwestie. ik zeg altijd als me monitor zwart is, dan is i goed.
Zwart is Zwart toch. dus pak een blaadje pak een zwarte viltstift en maak het blaadje zwart en dan afstellen.
Daarnaast is blauw een belangrijke kleur om je monitor goed op af te stellen.
Grote
Ik heb nu een 17 inch.
En ik ga zeker over naar een 18" of 19" dit omdat deze 17 super echt super relaxt is maar 1 maatje groter mag vanmij zeker.
Geldkwestie
Ja TFT schermen zijn duur, maar wat kosten je ogen. sommige mensen houden daar totaal geen rekening mee.
Maar ik weet zeker door het elle lange turen naar een CRT dat de kwaliteit van je ogen erg achteruit gaan.
Dit is zeker minder door TFT, ik kan me herinneren dat er ergens een onderzoek over is geweest.
Dus ook op dat opzicht zijn de kosten niet gelijk:
Neem je een CRT dan betaal je weinig, maar veel aan de opticien.
Neem je een TFT dan betaal je veel maar heb je minder kans op opticien kosten.
Dus bril.
En heel veel mensen zeggen nu wat een onzin, ik ken een aantal mensen die zijn nu aan de lenzen omdat ze de verkeersborden niet kunnen lezen, doordat ze te veel achter de compu hebben gezeten, en de status van hun ogen is niet erfelijk bepaald.
Conclusie
TFT ROXX bij het normale gebruik van de computer, wat je toch wel 95% van de tijd doet.
En de kosten zijn het zeker waard, je blijft langer computeren, dus wordt sneller getraind tot NERD

| Zonder gekkigheid TFT is echt fijner om naar te kijken.
Succes met kopen, let wel op dat je geen B-Merk koopt in verband met de kwaliteit van het product. Anders krijg je weer van die Kat in de Zak verhalen.
Kat in de Zak is bijvoorbeeld mediamarkt TFT's die ze voor 299 over de toombank knikkeren.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 20-02-2004 15:49
. Reden: Toevoegingen ]