Toon posts:

LAN netwerk servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgende maand zal ik samen met mijn vrienden voor +/- 45 man een LAN party gaan organiseren in Rosmalen (www.no-sleep.nl).

We hebben al twee keer eerder een LAN proberen te organiseren, maar we liepen elke keer vast op de locatie. Nu is deze goed geregeld, namelijk de school waar we op hebben gezeten, hier zijn al tafels en stoelen aanwezig, en natuurlijk stroom.

Met nog 3 weekjes in het verschiet ben ik een tijdjebezig met de voorbereidingen, aangezien ik de servers in het netwerk ga verzorgen.

Het netwerk (2x 3com 36 poorts + glasvezel om onderling te verbinden) wordt gesponsord door Gameparty.net, aangezien de gehele opbrengst naar het Kanker fonds gaat.
Ik heb op mijn servertje (Celeron 533, 128MB, Win2k advanced srv) een DHCP server opgezet die IP’tjes uitdeelt in het net 192.168.1.5 t/m 192.168.1.200. Ook heb ik een DNS server erop draaien die je IP omzet in systeemnaam.nosleep.lan, vind ik wel handig.
Op diezelfde PC draait ook nog een IRC server (IRCXpro). Werkt perfect voor zover ik het nu kan testen.
Verder komt er nog een andere PC (P2 400, geen idee hoeveel ram) waar een Direct Connect Hub en een Apache server op gaan draaien(game updates, windows updates, drivers e.d.).
Ook zal er een server aanwezig zijn voor de verschillende games, een XP3200+ die een aantal CS servers zal gaan draaien, en één quake3 (urt) server.

Omdat dit de eerste keer is dat we dit organiseren wil ik zeker weten dat het werkt (ook omdat we maar 1 a 2 uur hebben om het netwerk op te bouwen + tafels e.d.)
Heb ik behalve deze netwerk services nog andere dingen nodig?
En zal de Celeron PC het trekken?

En nog een vraagje; is het mogelijk om op IRC systeemnaam.nosleep.lan als host te gebruiken? Want als ik nu connect naar IRC krijg ik 192.168.1.x (als ik /dns 192.168.1.x doe, krijg ik wel systeemnaam.nosleep.lan)?

Verwijderd

Zo te horen moet dit wel lukken, ja :)

Over die hostname: ik gok dat er nog niet de juiste PTR-records zijn aangemaakt voor die machine.

Verwijderd

Reverse werkt al wel maar de normale dns nog niet? Tenminste dat haal ik uit je verhaal? :)

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
afhankelijk van hoeveel traffic je verwacht op de webserver/dc hub zou ik er wel voor zorgen dat er een goede nic (3com/intel) inzit.
ik heb zelf gemerkt dat je server daar heel wat beter van gaat werken dan wanneer hij het moet doen met een realtekje ofzo onder zware load

Verwijderd

y2kbug schreef op 20 februari 2004 @ 09:59:
afhankelijk van hoeveel traffic je verwacht op de webserver/dc hub zou ik er wel voor zorgen dat er een goede nic (3com/intel) inzit.
ik heb zelf gemerkt dat je server daar heel wat beter van gaat werken dan wanneer hij het moet doen met een realtekje ofzo onder zware load
Sowieso, maar die DC server heeft niet heel veel te doen, hij zorgt dat de clients elkaar kunnen vinden. Vervolgens vuren de clients de queries op elkaar af. Maar wat dingetjes registreren en misschien wat queries forwarden zal niet heel veel kosten.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16
Trouwens wat is het nut van Win2k advanced srv op die bak?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
2 uur om alles op te bouwen ?
Neem van mij aan, er gaat altijd iets mis bij het opbouwen van een lan. Ik ben zelf dan server admin bij Netgamez (ok, ok, wel ietsjes groter :P). Maar iedere keer is er wel wat, dus ik denk niet dat je aan 2 uur genoeg heb.

• y2kbug
het feit dat win2k as een dhcp en dns server heeft neem ik aan, en al denk ik niet dat het hier van belang is, maar een server windows hapt ook een stuk meer client connecties als een pro of home os

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16
y2kbug schreef op 20 februari 2004 @ 10:27:
het feit dat win2k as een dhcp en dns server heeft neem ik aan, en al denk ik niet dat het hier van belang is, maar een server windows hapt ook een stuk meer client connecties als een pro of home os
Najah het ging me meer om het woordje Adv. erachter, server is toch meer als genoeg...

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 20 februari 2004 @ 10:26:
2 uur om alles op te bouwen ?
Neem van mij aan, er gaat altijd iets mis bij het opbouwen van een lan. Ik ben zelf dan server admin bij Netgamez (ok, ok, wel ietsjes groter :P). Maar iedere keer is er wel wat, dus ik denk niet dat je aan 2 uur genoeg heb.
Ach als je "maar" 2 switches hebt, dan gaat het wel. In jullie geval moet er echt een infrastructuur worden opgebouwd, hier valt het wel mee.

Als de server maar goed geconfigged is :)

Verwijderd

Maar Windows 2000 Server wel ;)

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:41
Ik weet niet of van het internet gebruik mag maken op de locatie maar houd er rekening mee dat als je cs servers opstart in dedicated mode dat hij eerst lang verbinding probeert te maken met de speakeasy.net servers. Uiteindelijk gaat hij wel door maar het duurt even. Dit wij bij onze lan-party een beetje een probleem en hebben we op het laatst (wedstrijden zouden net beginnen) maar gewoon van 1 pc gehoost die ook meespeelde, er zaten zo'n 30 mensen op. De pc was een amd xp 1900+ met 384mb ram. Dit ging wel soepel maar het is natuurlijk niet erg netjes. Ook is het wel balen als je weet dat er een paar goede mogelijk dedicated servers staan die je niet kan gebruiken |:(.
Voor foto's kijk je maar op http://www.lebbink.tk onder foto's en len 2003 (de officiele site is down :( )

• y2kbug
leon1 schreef op 20 februari 2004 @ 10:30:
[...]

Najah het ging me meer om het woordje Adv. erachter, server is toch meer als genoeg...
laten we het erop houden dat a.s. over het algemeen makelijker verkrijgbaar is

Verwijderd

Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om toch zeker voor een reserve-bak te zorgen, die misschein al geconfigged is. Stel maar eens voor dat je DHCP/DNS server de lucht in gaat...

Verwijderd

GNIFFEL schreef op 20 februari 2004 @ 10:49:
Ik weet niet of van het internet gebruik mag maken op de locatie maar houd er rekening mee dat als je cs servers opstart in dedicated mode dat hij eerst lang verbinding probeert te maken met de speakeasy.net servers. Uiteindelijk gaat hij wel door maar het duurt even. Dit wij bij onze lan-party een beetje een probleem en hebben we op het laatst (wedstrijden zouden net beginnen) maar gewoon van 1 pc gehoost die ook meespeelde, er zaten zo'n 30 mensen op. De pc was een amd xp 1900+ met 384mb ram. Dit ging wel soepel maar het is natuurlijk niet erg netjes. Ook is het wel balen als je weet dat er een paar goede mogelijk dedicated servers staan die je niet kan gebruiken |:(.
Voor foto's kijk je maar op http://www.lebbink.tk onder foto's en len 2003 (de officiele site is down :( )
Dat geintje ken ik ook inderdaad.... Heel erg fijn...

Maar op een 2000+ kan je als geen rottige plugins als HLGuard en Statsme gaat draaien toch wel een 40 - 50 man kwijt, mits er genoeg geheugen aanwezig is. Dit was tenminste zo tijdens 1.5 onder Linux. Pings waren dan wel een paar ms hoger wanneer die bak volledig was belast maar er was geen packetloss / lag.

Gaat allemaal best zolang je maar geen Statsme en HLGuard draait :)

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 13:22
Verrek, ik ben net 1 jaar van die school waar je het houdt af, het Rodenborch College. Geen idee hoe je die leraren zo gek hebt gekregen dit te doen maar _/-\o_ . Zal eens kijken of ik ook kan komen met een stel vrienden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 08:40:
Zo te horen moet dit wel lukken, ja :)

Over die hostname: ik gok dat er nog niet de juiste PTR-records zijn aangemaakt voor die machine.
Hoe maak ik die in hemelsnaam aan? :D
y2kbug schreef op 20 februari 2004 @ 09:59:
Daar wil ik nu in ieder geval nog niet aan beginnen, want het is een soort try-out lan. Mocht het allemaal goed gaan, dan mogen we van de school meerdere keren per jaar een lan houden, voor steeds meer personen en ook buitenstanders.
Ik heb de servers al getest in mijn huis met internet eruit geplugd, en het werkte goed. De gebruikte versie is Nosteamv7, dus er is geen internet nodig.
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 10:50:
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om toch zeker voor een reserve-bak te zorgen, die misschein al geconfigged is. Stel maar eens voor dat je DHCP/DNS server de lucht in gaat...
Dat vind ik een goeie… ik ga de pc die voor DC server & webserver gepland staat ook inrichten als backup DNS/DHCP.
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:51:
Maar op een 2000+ kan je als geen rottige plugins als HLGuard en Statsme gaat draaien toch wel een 40 - 50 man kwijt, mits er genoeg geheugen aanwezig is. Dit was tenminste zo tijdens 1.5 onder Linux. Pings waren dan wel een paar ms hoger wanneer die bak volledig was belast maar er was geen packetloss / lag.

Gaat allemaal best zolang je maar geen Statsme en HLGuard draait :)
Het worden in ieder geval gewoon pure servers zonder extra plugins e.d. Er zit 512MB geheugen in de 3200+, ik had mycom gemaild of ze me tijdelijk een stripje 512MB konden lenen voor een dagje, maar ik kreeg een standaard antwoord terug dat ze niet aan sponsoring doen. Terwijl het toch echt een uitgebreide brief was waarin duidelijk wordt vermeld dat de opbrengst naar het kanker fonds gaat. Beetje triest vind ik het eigenlijk, maargoed, nu moet ik dus een andere oplossing zoeken om aan een 512MB dimmetje te komen, iemand tips?
FoOnEeN schreef op 20 februari 2004 @ 12:06:
Verrek, ik ben net 1 jaar van die school waar je het houdt af, het Rodenborch College. Geen idee hoe je die leraren zo gek hebt gekregen dit te doen maar _/-\o_ . Zal eens kijken of ik ook kan komen met een stel vrienden.
Het is in die week de 15de verjaardag van het Rodenborch. En ze wouden iets speciaals doen die week, en het is geld ophalen voor het kanker fonds geworden (weet niet precies hoe het zit). Een persoon wat daar nog op school zit kreeg het idee om een kleine lan te organiseren en toen hij het aankaartte bleek het al aantal malen eerder gevraagd te zijn (wij hebben er een half jaar geleden ook aan gedacht het te vragen toen we nog bezig waren met NoSleep, maar toen dacht ik opeens aan Weesie, en volgens mij zou die het niet zon goed idee vinden :D:D)
Maargoed, nu mag het dus, en hopelijk pakt alles goed uit!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ik heb nu uitgevonden hoe je bij DNS PTR records kan aanmaken, maar helaas moet dit voor elk IP handmatig zie ik :'( Is er geen manier om automatisch systeemnaam.nosleep.lan te creëren?

Ik ben er ook achter gekomen dat het systeemnaam.nosleep.lan alleen lokaal was, want als ik vanaf een andere PC in het netwerk /dns pc1.nosleep.lan deed dan kreeg ik een timeout. Tevens heb ik de IRC server verplaatst naar een Pentium 200 PCtje. Hopelijk gaat het zo allemaal werken!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm iemand nog antwoord op mijn vraag van automatisch PTR records?

Zit nu nog met een ander probleem; de pc waar de dc hub op zou draaien (p2 450) is kapot gegaan, zou de hub draaien op een pentium 200mhz ? (waar dus ook de IRC server op gaat draaien)

Verwijderd

Ik neem aan dat je je DNS laat vullen via DHCP? Dan worden als het goed is automatisch PTR-records aangemaakt :)

Wat ik gehoord heb van DC is dat de software nogal processorintensief is. Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen zou ik er toch m'n bedenkingen bij hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:35:
Ik neem aan dat je je DNS laat vullen via DHCP? Dan worden als het goed is automatisch PTR-records aangemaakt :)

Wat ik gehoord heb van DC is dat de software nogal processorintensief is. Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen zou ik er toch m'n bedenkingen bij hebben.
Dat gebeurt dus niet, er wordt alleen lokaal een systeemnaam.nosleep.lan aangemaakt, dus als je op een andere pc /dns systeemnaam.nosleep.lan doet, dan krijg je unable to resolve.

Er zit 64mb ram in die 200mhz, voldoende voor +/- 30 gebruikers op DC?

Verwijderd

Hmm. Maar een /dns gebruikt Forward Lookup Zone's, niet je PTR's. Lukt een nslookup wel?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

aan /dns heb je niets ;)
Zoek 's met nslookup of dig uit of je bij een directe aan je nameserver voor pc1.nosleep.lan en 1.1.168.192.in-addr.arpa een reply krijgt. (adres eventueel aanpassen en ja, het moet 'verkeerd om').

Dus zo'n idee: nslookup pc1.nosleep.lan 192.168.1.123
waar 192.168.1.123 dus je nameserver ip-adres is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kijk je wel uit voor rogue dhcp's ?
er hoeft maar een slimbo ics te laten aanstaan als ie naar een lan komt, en jij hebt een groot probleem !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op 29 februari 2004 @ 14:27:
Kijk je wel uit voor rogue dhcp's ?
er hoeft maar een slimbo ics te laten aanstaan als ie naar een lan komt, en jij hebt een groot probleem !
En hoe wil je dat blokkeren zonder routers e.d.? Het is dan een kwestie van wie het snelste reageert... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nslookup niet eens aan gedacht, zal het dadelijk eens proberen.

Ik zit nu nog met de game-servers.
Ik heb hiervoor 2 PC's, nml
1) XP3200+ met 512MB DDR (dual ch.) en een 80GB HD (2mb cache)
2) XP2400+ met 512MB DDR (single) en een 20GB HD (5400rpm .. :/)

Op de LAN zelf gaat een 2on2 CS compo plaats vinden, dus er zullen zeker zo'n 3 à 4 servers nodig zijn met 5 slots. En dan wil ik nog een public CS 14 man, en een CS Deathmatch (respawnt als je dood bent) 10 man.
Ook wil ik een Quake3 Server draaien voor de mod Urban Terror en wel voor 10 man (meer zullen het er toch niet spelen).

Ik zelf denk dat ik het beste de 2 publics op de 2400+ kan zetten, en de warservers en de quake3 urban terror server op de 3200+.

Is dit zo de beste verdeling denken jullie? Beetje verkeerde subforum voor deze vraag, maarja.

Een CS Server gebruikt als ie alleen al aan staat ong. 55 MB geheugen.
Als jullie denken dat de 3200+ het echt niet gaat trekken, dan doe ik wel 512MB uit mijn eigen PC tijdelijk in die pc, maar liever niet natuurlijk :)

In de game servers komen trouwens 3com 100mbit netwerkkaartjes, had nog een Audigy liggen die ik geruild heb tegen deze twee kaartjes. En in de IRC server / DC server zit een 10mbit 3com.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 00:50 ]

Verwijderd

GNIFFEL schreef op 20 februari 2004 @ 10:49:
Je zou natuurlijk in je DNS de server speakeasy.net laten wijzen naar de interne CS server, zodat hij daar niet lang over zou doen. Andere optie is om het in de 'hosts' file te vermelden. (C:\Winnt\system32\drivers\etc\hosts)

iig heel veel succes en plezier toegewenst :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 09:55:
[...]

Je zou natuurlijk in je DNS de server speakeasy.net laten wijzen naar de interne CS server, zodat hij daar niet lang over zou doen. Andere optie is om het in de 'hosts' file te vermelden. (C:\Winnt\system32\drivers\etc\hosts)

iig heel veel succes en plezier toegewenst :)
Andere oplossing is om "secure" op "0" te zetten ipv 1 in het bestand liblist.gam :)

Dat plezier moet wel goedkomen, tenminste als er niks fout gaat met netwerk! :>

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 14:38 ]

Pagina: 1