Toon posts:

HELP: Koude start problemen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier is het probleem...

Ik heb vaak 's ochtends als ik mijn pc voor het eerst aanzet problemen en wel dat hij niet opstart. Hij gaat heel even aan, tiende van een seconde, lampjes branden dan even, ventilatortjes gaan draaien maar dan valt ie meteen weer uit.

Ik moet dan eerst de stroom er weer helemaal vanaf halen (stekker eruit) voordat ik het nog een keer kan proberen. Uiteindelijk na een paar keer start ie door en dan is er geen probleem meer. Hij blijft zonder problemen draaien tot 's nachts of de volgende dag of wat dan ook.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Heb niet zo lang geleden een nieuwe voeding gekocht. 400 watt Q-tec. Ik heb ondertussen de hele pc al uit elkaar gehaald en opnieuw ingebouwd, geen problemen met de draadjes voor zover ik kan zien. Het feit dat hij eenmaal draaiend ook totaal geen kuren meer vertoont vind ik opvallend. De stekkerdoos is ge-aard. Ik heb echt geen idee wat dit kan veroorzaken...

Wat zit erin? Zie mn sig... :) Ik hoop dat iemand wat tips kan geven, tnx!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zelfde probleem. Heb het al meer dan half jaar, toevallig (?) ook met een Q-tec voeding. Mijn work around is de powerknop ongeveer 3 seconde indrukken bij het aanzetten, op een gegeven moment hoor je het wel hoe lang je dat moet doen en krijg je er een beetje feeling voor. Het vreemde is dat dit truucje alleen vanuit compleet koude start werkt. ALs ik hem vanuit koude start met een keer kort indrukken aan probeer te zetten, waarna ie meteen weer uitvalt, werkt deze workaround niet meer.

Verder wil ik toevoegen dat als je de computer uitzet en binnen een minuut of 5 weer aanzet (als ik even een kaartje erin stop/weghaal), dan kan ik hem gewoon starten zonder de workaround, omdat ie dan blijkbaar nog "warm" is. Tempratuur moet niet uitmaken, want bij zowel een graad of 5 tot van het zomer 30 graden vertoont 'ie deze kuren.

Verdere specs van mij wijken af van die van de TS: http://www.tweakers.net/gallery/34365/sys

Ik hoop dat anderen wat aan deze toegevoegde info hebben, en dat jij tot die tijd met deze workaround kan :)

edit: dat help in de titel voortaan laten, is nergens voor nodig, zie ook Help Help!!!!!!!

[ Voor 16% gewijzigd door sdomburg op 10-05-2004 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ga ik morgen proberen... of ik laat m vannacht toch aan. Hoe dan ook, de volgende keer ;) Opvallend wel dat het in jouw geval ook met een QTec is, of laten we het voorlopig nog maar even op toeval houden. Nu slaaptijd...

En idd, dat HELP was eigenlijk niet nodig... maar het begint nogal te irriteren. Zal het voortaan niet meer doen.

• sdomburg
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 00:20:
Bedankt voor de tip, ga ik morgen proberen... of ik laat m vannacht toch aan. Hoe dan ook, de volgende keer ;) Opvallend wel dat het in jouw geval ook met een QTec is, of laten we het voorlopig nog maar even op toeval houden. Nu slaaptijd...

En idd, dat HELP was eigenlijk niet nodig... maar het begint nogal te irriteren. Zal het voortaan niet meer doen.
Jah, daarvoor had ik een brak (Targus :?) voedingkje van 275 Watt die na upgrade van het moederbord het hele zaakje logischerwijs niet meer trok. Toen die Q-tec gekocht en eigenlijk al vanaf begin dit soort problemen. Ik verdenk dus óf het mobo (Asus A7V333, andere dan jou dus), óf die Q-tec.

Ik heb er verder niet echt aand8 aan besteed, zet computer 1 keer per dag aan vanuit koude start, en dan doet die workaround het perfect.

Verwijderd

Wat je beschrijft klinkt toch als een voeding die kortsluiting detecteerd. Ik weet natuurlijk niet waar dat aan zou liggen, maar zoek het eens in die hoek!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook sinds dat ik een q-tec voeding heb (400 watt 2fans silence). De computer start bij mij direct op als er stroom er op komt te staan en na 5 seconde ofzo slaat het af.

Maar sinds dat ik een beetje in de bios heb gekeken en wat powermanagement opties hebt veranderd start de computer probleemloos op. Vreemde is wel dat de computer direct opstart als ik de hoofd contactdoos aan doe (dus ik hoef het aanknopje van de pc niet eens aan te raken)

• sdomburg
Liquid schreef op 20 februari 2004 @ 01:05:
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook sinds dat ik een q-tec voeding heb (400 watt 2fans silence). De computer start bij mij direct op als er stroom er op komt te staan en na 5 seconde ofzo slaat het af.

Maar sinds dat ik een beetje in de bios heb gekeken en wat powermanagement opties hebt veranderd start de computer probleemloos op. Vreemde is wel dat de computer direct opstart als ik de hoofd contactdoos aan doe (dus ik hoef het aanknopje van de pc niet eens aan te raken)
Je hebt aangevinkt dat ie automagisch aangaat als er stroom op komt denk ik ;)

Kan je vertellenm welke opties je allemaal aangepast hebt?

Ik heb trouwens Q-Tec 400W Dual Fan Gold

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, Q-Tec Dual Fan Gold 400Watt ook hier... begin steeds meer aan een structureel Q-Tec probleem te denken als ik dit zo zie hier.

Ik dacht idd ook aan kortsluiting ergens maar ik zou niet weten waar... wat ik zeg, alles al uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet (paar keer al zelfs, niet alleen vanwege dit). Ik zou denk ik alle kabels kunnen vervangen ofzo (moet ik hierbij zelfs aan de ide kabels denken?)

Maar anders zal ik ook nog eens de bios nalopen ook...

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sdomburg schreef op 20 februari 2004 @ 01:07:
[...]

Je hebt aangevinkt dat ie automagisch aangaat als er stroom op komt denk ik ;)

Kan je vertellenm welke opties je allemaal aangepast hebt?

Ik heb trouwens Q-Tec 400W Dual Fan Gold
Ik zal vanavond eens naar de biossettings kijken (kan momenteel niet bij de pc komen). Ik zal mijn vondsten hier dan ook in editten :)
Pagina: 1