Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sinus omvormer nodig voor CarPC?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeterL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 17:02
Een vraagje: Is het nu echt nodig om een sinusomvormer te hebben voor de PC in je auto? En heeft iemand al succes met een goedkope omvormer?

Ik heb veel topics doorzocht (ook die hele lange over "Een PC in de auto", maar heb niet echt iets concreets gevonden, behalve dat de omvormer kan gaan piepen, en dat monitoren het op een omvormer met gemodificeerde sinus gaan brommen. Een DC-DC powersupply is voor mij helaas geen optie, omdat ik best wel erg a-technisch ben ;)

Dus: graag ervaringen met de verschillende typen omvormers 12v->220v :)

Verwijderd

bij www.myelectronics.nl kan je ook 12 volt voedingen aanschaffen.
en als je nog geen moederbord hebt zou je een mini-itx board kunnen kopen met een 12 volt voeding. Scheelt je weer een 12volt /220volt en een 220/12 voeding ;-)

zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn :-)

succes met de Car PC

• PeterL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 17:02
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 00:53:
bij www.myelectronics.nl kan je ook 12 volt voedingen aanschaffen.
en als je nog geen moederbord hebt zou je een mini-itx board kunnen kopen met een 12 volt voeding. Scheelt je weer een 12volt /220volt en een 220/12 voeding ;-)

zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn :-)

succes met de Car PC
Dank je. Die mini-itx's komen ook wel vaker in de topic terug inderdaad, maar ik heb toch liever een "normale" PC denk ik :). Die voeding van OPUS ziet er goed uit, maar die is echt te duur voor die 150W (volgens mij kon je bij bicker.de een 250W 12v voeding voor dezelfde prijs krijgen).

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet nooit dubbel gaan omvormen!!!
Dus van 12-220V en dan van 220-12V... Het omvormen kost namelijk heel veel energie... Zo zou je bij het dubbel omvormen ongeveer 50% van je energie kwijt zijn!!! m.a.w. binnen de kortste keren de accu leeg...
Je kan beter gebruik maken van een DC-DC converter (zie ook www.myelectronics.nl), ECHTER zijn deze alleen maar geschikt voor VIA EPIA bordjes omdat die veeeeel minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld AMD/Intel.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Buiten dat je batterij snel leeg zal zijn zal de wagen meer gaan verbruiken omdat die veel meer lorentzkrachten gaat ontwikkelen om die pc te voeden en de batterij te laden. Dus je verslijt ook sneller je dynamo. Gewoon opteren voor een ITX voeding en een VIA EPIA

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

haggard schreef op 20 februari 2004 @ 11:26:
Je moet nooit dubbel gaan omvormen!!!
Dus van 12-220V en dan van 220-12V... Het omvormen kost namelijk heel veel energie... Zo zou je bij het dubbel omvormen ongeveer 50% van je energie kwijt zijn!!! m.a.w. binnen de kortste keren de accu leeg...
Je kan beter gebruik maken van een DC-DC converter (zie ook www.myelectronics.nl), ECHTER zijn deze alleen maar geschikt voor VIA EPIA bordjes omdat die veeeeel minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld AMD/Intel.
50% van 100w is nou niet wat je noemt veel

Zeker niet als je rijdt. Een beetje installatie vreet VEEEEL meer vermogen en dat is ook geen probleem. Beetje overreacting :). DC-DC converters zijn nou eenmaal rete duur voor het vermogen. Verder is 2 keer omvormen een stuk makkelijker

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 13:36:
Buiten dat je batterij snel leeg zal zijn zal de wagen meer gaan verbruiken omdat die veel meer lorentzkrachten gaat ontwikkelen om die pc te voeden en de batterij te laden. Dus je verslijt ook sneller je dynamo. Gewoon opteren voor een ITX voeding en een VIA EPIA
zo iemand heeft hier ook een woordje geleerd :P je moet gewoon direct de wisselspanning van je dynamo pakken :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 15:22:
[...]

zo iemand heeft hier ook een woordje geleerd :P je moet gewoon direct de wisselspanning van je dynamo pakken :)
En wat doe je dan als de motor uitstaat? :P

Je kunt natuurlijk ook weer een aparte accu installeren voor dat ding, een loodaccu van een scooter oid, daar zal ie nog best lang op werken.

[ Voor 22% gewijzigd door bobo1on1 op 20-02-2004 17:14 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
op myelectronics.nl

de dc-dc converter nr 4023 kan max 200 Watt leveren, als die nou los te koop is....(zonder adaptor)

Hebbie wel genoeg voor een athlon cpu lijkt mij (misschien zelfs met hdd erbij..)

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
Je dynamo slijt sneller? Vast! De dynamo zit gewoon op de distributieriem en die 100W extra maakt echt niet zoveel ga. Ga maar eens na wat er allemaal aanstaat in je auto (bij mij: radio 4x50W, altijd verlichting, airco, boordcomputer). Volgens mij hebben de huidige omvormers al een aardig rendement. Ikzelf gebruik een oude UPS, die heeft een rendement van ongeveer 70%, en een PC voeding heeft een mooi rendement. Als ik het goed heb, kan je prima een goedkoop ding aanschaffen, het werkt bij mij prima. In feite maakt het namelijk niets uit wat voor soort spanning je op je PC voeding zet, er wordt toch een gelijkspanning van gemaakt.

En ja... over je accu die snel leeg zal gaan: een beetje installatie trekt idd ook een paar honderd watt.

Mijn pc trekt trouwens 45W op 230V en met omvormer ongeveer 65W.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 15:22:
Je moet gewoon direct de wisselspanning van je dynamo pakken :)
Als de motor meer toeren maakt dan gaat de dynamo ook sneller draaien dus is de rotatiesnelheid van de rotor veranderlijk. Je zal dus wel een wisselspanning krijgen maar op een frequentie welke verschilt. Nu weet ik niet of het uit maakt dat de spanning voorijlt op de stroom.
Dirickteur schreef op 22 februari 2004 @ 01:34:
Je dynamo slijt sneller? Vast! De dynamo zit gewoon op de distributieriem en die 100W extra maakt echt niet zoveel ga. Ga maar eens na wat er allemaal aanstaat in je auto (bij mij: radio 4x50W, altijd verlichting, airco, boordcomputer).
Daar wil ik een foto van zien. Die wordt aangedreven door een V-riem net als de waterpomp. Wanneer je echter heel veel stroom vraagt dan heb je meer Lorentz krachten welke motorvermogen kost maar daarnaast heb je een hogere stroom doorheen je windingen welke volgens een bepaalde meneer leidt tot Joule verliezen en dat is niet zo fijn :Y) Een dynamo opnieuw later winden omdat de vernis is weg gefikt is niet zo grappig.

Verwijderd

Daar wil ik een foto van zien. Die wordt aangedreven door een V-riem net als de waterpomp. Wanneer je echter heel veel stroom vraagt dan heb je meer Lorentz krachten welke motorvermogen kost maar daarnaast heb je een hogere stroom doorheen je windingen welke volgens een bepaalde meneer leidt tot Joule verliezen en dat is niet zo fijn :Y) Een dynamo opnieuw later winden omdat de vernis is weg gefikt is niet zo grappig.[/quote]

yenko je kan beter meer aandacht besteden aan makkelijke woordjes.... Je kan gewoon krachten en energie verlies zeggen hoor...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dirickteur schreef op 22 februari 2004 @ 01:34:
[...]
In feite maakt het namelijk niets uit wat voor soort spanning je op je PC voeding zet, er wordt toch een gelijkspanning van gemaakt.
[...]
Een geschakelde voeding werkt toch echt alleen op wisselspanning hoor en dan zijn de meeste ook nog vrij kritisch mbt de aangeleverde spanning/frequentie.

Als jij gelijkspanning aan je pc voeding geeft, dan heb je effectief een electromagneet, meer niet. Helaas wordt nu alle stroom omgezet in warmte en daar was de spoel nu net niet op gemaakt. -> doorbranden.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Epsilon schreef op 20 februari 2004 @ 14:11:
[...]

50% van 100w is nou niet wat je noemt veel

Zeker niet als je rijdt. Een beetje installatie vreet VEEEEL meer vermogen en dat is ook geen probleem. Beetje overreacting :). DC-DC converters zijn nou eenmaal rete duur voor het vermogen. Verder is 2 keer omvormen een stuk makkelijker
het is wel de makkelijkste manier ja
Frag_lag schreef op 21 februari 2004 @ 13:35:
op myelectronics.nl

de dc-dc converter nr 4023 kan max 200 Watt leveren, als die nou los te koop is....(zonder adaptor)

Hebbie wel genoeg voor een athlon cpu lijkt mij (misschien zelfs met hdd erbij..)
leuk, maar spanning in de auto is geen 12v, die is bij motor uit ongeveer zo'n 12,5V en als die aanstaat ongeveer 14,5v (bij mijn auto is dat zo). En 14,5v kan te hoog zijn voor dit soort voedingen.
En als je de motor start valt de spanning terug tot onder de 10v, en dat kan die ook niet aan, gevolg: spanning valt weg en pc valt uit.

De beste manier:
een voeding die de spanningsval aankan en ik ken er zowiezo al wel 1:
Sproggy MK3.5
Nog meer over sproggy
Enkele specs ervan:
3,3v 6A
5v 10A
12v 5A
-5v 1A
-12v 1A
5v standby 5A

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Ik moet voor mensen wel eens wat in een camper bouwen en die hebben ook alleen 12V. Die mooie kleine breedbeeldje die doe het dus mooi niet op die mooi omvormers van 12 naar 220 omdat daar niet echte en mooie sinus, maar bijna een blok uit komt.

Wat is nu de oplossing. Koop een UPS voor een computer (en dan wel een goeie) sloop de accu's eruit en sluit die aan op de 12V aansluiting. Zorg er wel voor dat de accu's die eruit komen ook 12V zijn. Misschien een tip, probeer een tweede hands APC te vinden met defecte accu's. Die zijn meestal niet zo duur.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
@Yenko: V-snaar/distributieriem/aandrijfriem, ik bedoelde dus dat die dynamo toch wel draait. En ik bedoelde ook, dat een PC in vergelijking tot de rest van het elektrische systeem van de auto vrij weinig energie vraagt. In ieder geval bij een simpel opgezet systeem, dus kan je die verliezen enzo vrijwel verwaarlozen.

@Atgast: een geschakelde voeding werkt uitstekend met DC spanningen. Waarom? Omdat in een geschakelde voeding de spanning eerst gelijk gericht wordt mbv een bruggelijkrichtertje en een condensator. Van deze spanning wordt mbv een transistor een blokvormige wisselspanning 'geschakeld' (vandaar de naam geschakelde voeding) en deze wordt mbv een transformator omlaag/omhoog getransformeerd. Vervolgens wordt deze wisselspanning weer omgezet tot een DC-spanning.
De duty cycle (verhouding tussen tor 'aan' en tor 'uit') bepaalt de frequentie en dus de uitgangsspanning van de voeding. Met behulp van goede terugkoppeling kun je dus hiermee heel precies je uitgangsspanning besturen.
Waarom zo moeilijk. Omdat transformators voor hogere frequenties veel makkelijker, goedkoper en kleiner zijn dan trafo's voor lagere frequenties en tevens kun je hiermee je uitgangsspanning goed controleren. Voor de eerste omvorming (AC->DC) is ook niet meer nodig dan een bruggelijkrichter en een normale cheap-ass elco, om er een redelijke gelijksspanning van te maken.

Hierdoor heb je dus geen zuivere sinusspanning nodig voor een geschakelde voeding.

[ Voor 60% gewijzigd door Dirickteur op 22-02-2004 23:56 ]

Pagina: 1