[Theorie] Frontloaded (folded) horn

Pagina: 1
Acties:

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Zoals jullie ongetwijfeld hebben gemerkt ben ik de laatste tijd nogal actief bezig met het bouwen op ietwat alternatieve methoden, zoals pas nog met een TL in [rml][ DIY] mini TL sub[/rml] Dit was niet een onverdeeld succes, het resultaat viel absoluut niet tegen maar ik wil gewoon meer met dat 13cm drivertje :P

Daarom heb ik Hornresp uit de kast getrokken en ben inmiddels 2 dagen zoet met het ontwerpen van een frontloaded horn op basis van mijn schattige tonsilletje. De enige voorwaarden zijn dat het een laagweergever moet worden, niet groter dan 61x122x61 (bekende maat hé) en het natuurlijk gigantisch hard moet gaan.

Uiteindelijk is dit mijn resultaat, gesimuleerd met een spanning van 35v, het hoogste wat dit drivertje ongeveer kan hebben. Bij deze load komt de lineare uitslag niet boven de 6mm uit :9~ . 103dB/1w gevoeligheid: 123dB SPLmax8)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/avpics/hornresp01.png

Het belangrijkste wat ik wil weten is in hoeverre die 6dB schommelingen storend zijn. Ik kan ze uiteraard wel wegwerken maar dat gaat ernstig ten koste van de diepgang, de 45Hz die ik nu haal was echt het alleruiterste wat ik eruit kon persen zonder de pieken en dalen 10+dB verschil te geven. De ligtgrijze lijn is de lijn van de vorige alignment, deze kun je negeren dus.

[ Voor 68% gewijzigd door MM op 19-02-2004 22:20 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb geen ervaring met Horns. Misschien gewoon eens bouwen en maar zien wat het doet?

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Tja mischien is dat wel het beste maar aan de andere kant kost het me meer dan 50 euro alleen al aan MDF en dat is een duur expiriment :P

7 platen van 61x122cm heb ik ervoor nodig, de inhoud van dit schattige boxje is dan ook een zatte 450 liter :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Mijn god, waar heb dat nou voor nodig? Stop dan twee 18" drivers in een kistje als je meer spl wilt. Je kent dat project wel met die Raveland of wat dan ook woofers, kosten niks. En doen het al met 50L gesloten ofzo. Veel voor wè-nug :).

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het is natuurlijk ook de kick van het maximale uit weinig halen, ik ken dat ;)

Het is toch veel leuker om uit een pc speakertje 20hz te halen dan uit een Shiva ?
Dat is nu net de sport. Ik wil zelf ook nog altijd eens als die theorie die ik heb opgedaan voor m'n profielwerkstuk in praktijk gaan brengen. Bij hoornspeakers is de sky echt de limit. Alhoewel, de binnenmaten van je kamer zullen ook een rol spelen...

Hoe minder compromissen je sluit mbt grootte van een behuizing, hoe meer je uit een driver kan halen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Maar kom op he? 450L, weet je wat een dikke koelkast dat is :P ? Nou ja, het hoeft niet op mijn kamer te staan, maar ik zou wel drie keer bedenken voordat ik aan zoiets zou beginnen.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Nouja Jag ik heb al 2 van die Ravelands staan in 150l kastjes dus daar gaat het niet om, de 125dB haal ik daar ook niet mee ex. roomgain :P Het gaat me inderdaad om de veel-voor-weinig, dat lijkt zo aardig te lukken.

Hier een foto van de kamer, zoals je kunt zien ruimte zat voor een kastjes, aan beide kanten van de kast heb ik ca. 65cm speling dus dat zit wel goed.
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/avpics/007.jpg

PS dit is een deel van mijn slaapkamer (9x4 meter, bed staat aan de andere kant) let niet teveel op die cheap ass speakertjes, mijn nieuwe 2.5wegs staan nog in de verf dus ik had ff niet anders :)

[ Voor 21% gewijzigd door MM op 20-02-2004 07:29 ]

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

offtopic:
Wow. Lijkt psies mijn oude zolderkamer bij men ma in Leiden... ok 9x4, schuin dak, laatste stukkie afgeloten met ruimte erachter... weird.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Pagina: 1