Toon posts:

maxblast, HD gb's verdwijnen van 160 naar 32gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb ff hulp nodig O-)

ik heb een maxtor 160gb HD, en die werkt goed enz... totdat ik vandaag xp pro ging instaleren. toen zag ik dat hij maar 130gb ofzo was (dat liet de instalatie scherm van xp pro zien) dat stond daar, dus ik toch intaleren en keek toen ook bij systeem beheer en daar was ook zo, ineens is er dus stuk of 23gb verdwenen :?

toen heb ik een programma gedl bij maxtor.com, genaamd 'maxgear'. en daar heb ik even mee gespeeld en nog erger gemaakt, nu is mijn HD nog maar 32 mb :X |:(

http://www.freewebs.com/nejko/hdprobleem.JPG

ik heb dan ook 'big drive' geinstaleerd en dit hielp ook niet. ik vemoed dat ik de verkeerde instellingen heb gezet bij 'maxgear'. deed ik allemaal in dos mode.
weet iemand hoe dat programma werkt, en hoe moet ik dit weer allemaal goed maken.

(toen alles normaal was, had ik xp home met sp1 (origineel), daarna instaleerde ik xp pro (copy) en sinds dien kwamen de problemen)

ik flip hier echt helemaal, nu zit ik dus met 32gb in plaats van 160gb 8)7 :? :X |:(

please iemand help mij _/-\o_

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-08 10:23

pasta

Ondertitel

Ik geloof dat in SP1 voor XP een patch zat waar harde schijven groter dan 128 GB werden ondersteund, misschien kan het zijn dat deze niet ge-installeerd is onder XP Professional :)
Hoe het verder zit met je 32MB partitie weet ik ook niet, probeer en low-level format :)

[ Voor 20% gewijzigd door pasta op 19-02-2004 21:34 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 21:31:
hoi,

ik heb ff hulp nodig O-)

ik heb een maxtor 160gb HD, en die werkt goed enz... totdat ik vandaag xp pro ging instaleren. toen zag ik dat hij maar 130gb ofzo was (dat liet de instalatie scherm van xp pro zien) dat stond daar, dus ik toch intaleren en keek toen ook bij systeem beheer en daar was ook zo, ineens is er dus stuk of 23gb verdwenen :?

toen heb ik een programma gedl bij maxtor.com, genaamd 'maxgear'. en daar heb ik even mee gespeeld en nog erger gemaakt, nu is mijn HD nog maar 32 mb :X |:(

http://www.freewebs.com/nejko/hdprobleem.JPG

ik heb dan ook 'big drive' geinstaleerd en dit hielp ook niet. ik vemoed dat ik de verkeerde instellingen heb gezet bij 'maxgear'. deed ik allemaal in dos mode.
weet iemand hoe dat programma werkt, en hoe moet ik dit weer allemaal goed maken.

(toen alles normaal was, had ik xp home met sp1 (origineel), daarna instaleerde ik xp pro (copy) en sinds dien kwamen de problemen)

ik flip hier echt helemaal, nu zit ik dus met 32gb in plaats van 160gb 8)7 :? :X |:(

please iemand help mij _/-\o_
..nu is mijn HD nog maar 32 mb... moet zijn 32gb (typfout) })

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
pastapappie.NET schreef op 19 februari 2004 @ 21:34:
Ik geloof dat in SP1 voor XP een patch zat waar harde schijven groter dan 128 GB werden ondersteund, misschien kan het zijn dat deze niet ge-installeerd is onder XP Professional :)
Hoe het verder zit met je 32MB partitie weet ik ook niet, probeer en low-level format :)
wat is een low level format? hoe doe ik dat?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probeer je hd is opnieuw van nul te installeren met maxblast. Dan moet je een hd van 128gb in windows zien en dan moet je een kleine reghackje doen wat in de faq wordt uitgelegd (dit moet je doen, omdat je gene SP1 geïnstalleerd hebt).

Edit: linkje naar de reghackje: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q305098

[ Voor 18% gewijzigd door pisart op 19-02-2004 21:38 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

32 Gb is een limiet van XP in combinatie met FAT32 (een FAT32 partitie groter dan 32 GB wil XP niet aanmaken). Het probleem dat je 160 als een 120 gezien wordt komt door het ontbreken van SP1 op je XP Pro cd. Het handigst is om SP1 te slipstreamen en op die manier een nieuwe XP Pro cd te maken. Dan daarvan booten en opnieuw beginnen :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
je kunt ook wat regels in je bios veranderen zonder dat je sp1 ophaald.
hoe en wat weet ik niet precies uit mijn hoofd, maar het staat hier wel ergens online.

Vroeger kon je in je bios je hdd formateren in lowlevel.....ik heb het niet gevonden in mijn huidige bios.

Verwijderd

Topicstarter
pastapappie.NET schreef op 19 februari 2004 @ 21:34:
pisart schreef op 19 februari 2004 @ 21:37:
Probeer je hd is opnieuw van nul te installeren met maxblast. Dan moet je een hd van 128gb in windows zien en dan moet je een kleine reghackje doen wat in de faq wordt uitgelegd (dit moet je doen, omdat je gene SP1 geïnstalleerd hebt).
het probleem is, ik snap geen ene moer van dat programma, weet niet hoe ik dat moet doen :'( weet jij het?

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb nu weer xp home met sp1 erin geinstaleerd, maar nog steeds staat er 32gb :'(

• pasta

pasta

Ondertitel

dan moet je ff bij Computer Management kijken in Administrative Tools, als je daar bent kun je kijken onder het kopje Storage en daaronder Disk Management, daar zal je als het goed is je enige partitie van 32 GB zien, en waarschijnlijk een hoop vrije ruimte :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
pastapappie.NET schreef op 19 februari 2004 @ 21:43:
dan moet je ff bij Computer Management kijken in Administrative Tools, als je daar bent kun je kijken onder het kopje Storage en daaronder Disk Management, daar zal je als het goed is je enige partitie van 32 GB zien, en waarschijnlijk een hoop vrije ruimte :)
ik zie alleen 32gb, en niks meer, kijk maar: http://www.freewebs.com/nejko/hdprobleem.JPG

zie je het nu?

Verwijderd

Topicstarter
voor zover ik weet is de enige oplossing die programma maxblast, maar ik weet niet hoe hij werkt, ik wil dus graag gewoon mijn HD alles reseten met dat programma, weet iemand hoe dat programma werkt?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:35
Beetje zelf zoeken zou ook geen kwaad kunnen. Op de site van MaXtor is genoeg te vinden.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 19 februari 2004 @ 21:37:

Edit: linkje naar de reghackje: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q305098
dat is voor windows 2000, ik heb dus xp :)

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb het antwoord bijna, alles wat ik meot doen is, HD opnieuw instaleren van 0 ofzo iets, wat eerder is gezegd, maar hoe doe je dat :?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 21:54:
[...]

dat is voor windows 2000, ik heb dus xp :)
Het is ook voor xp hoor, ik heb het meer als een jaar gebruikt. Toen ik nog een niet zo legal xp pro versie had. :)

Verwijderd

Dat probleem had ik ook, het is te verhelpen door een bestandje te downloaden van de site van Maxtor,

http://www.maxtor.com/en/...ads/big_drive_enabler.htm

Bij mij was het in dit geval opgelost

Verwijderd

Topicstarter
ok ik begrijp het allemaal, maar die progs helpen me niet meer, ik heb mijn HD verkloot met maxblast, ik moet weer dat prog gebruiken in dos mode, ik moet daar weer alles reseten ofzo, daarna komen die programma's.

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je met MaxBlast die 32GB beperking erop gezet.
Kortom, met hetzelfde programma er ook weer afhalen, er is geen andere optie.

Heb je dit eenmaal gedaan,
dan zou je vanaf je XP cd moeten opstarten.

Maak daar een partitie aan, bestandssysteem mag je zelf kiezen
FAT32 maximaal 32GB (hoger laat de XP setup niet toe ivm promotie van NTFS door Microsoft)
NTFS liefst kleiner als de beperkende 132GB.

installeer XP,
gooi Servicepack 1 erop,
en doe eventueel de register-hack
daarna naar Schijfbeheer, en van de overgebleven ruimte maak je een 2e partitie voor data.

als je nou XP inclusief SP1 op cd had was alles een stuk makkelijker geweest.
(slechts 1 partitie).

dit zogenaamde verwerken van SP1 in je XP installatiebron heeft Slipstreamen. Zie FAQ:
*maak een directory C:\XP aan
*kopieer de I386 directory ONDER deze C:\XP directory
*download de complete SP1 (130MB ofzo?)
*sp1.exe -s:C:\XP (geef C:\XP op als directory waar i386 gevonden kan worden)
*kijk even in de FAQ hoe je de nieuw te creeren cdrom bootable (opstartbaar) kan maken

*gebruik deze nieuwe cd om te installeren.

Kortom, kijk eerst of je me MAXBLAST uit de voeten kan.

Verwijderd

Topicstarter
tjah, ik snap geen moer van die programma, je hebt wel gelijk hoor, k moet met die programma alles weer terug zetten, maar snap het niet, straks maak ik alleen maar erger als ik te veel mee speel, weet iemand welke optie ik moet gebruiken?

Verwijderd

En anders kijk je ff of je een jumper op je hd op 32gb clip hebt staan :)

Had ik dus laatst ook met een maxtor, uren kloten bleek die jumper het probleem te zijn (3e van rechts).

Hopelijk heb je hier wat aan, suxes verder.

Verwijderd

Topicstarter
hij staat ook op 3e van rechts bij mij

• software
  • Laatst online: 23-01 18:07
Installeer MaxBlast van Maxtor.
Werkt bij mij direct

Verwijderd

Topicstarter
is er geen manier om mijn HD helemaal te ressetten? de bios etc..

Verwijderd

zet em es op de eerste, das geloof ik master
3e is master met 32gb clip dacht ik (heb de schijf niet meer)

Verwijderd

Topicstarter
software schreef op 19 februari 2004 @ 22:21:
Installeer MaxBlast van Maxtor.
Werkt bij mij direct
heb ik ook, alleen probleem is, ik weet niet hoe die prog werkt, weet jij het?

Verwijderd

Topicstarter
hij stond altijd zo, ik heb nog nooit veranderd, waarom nu wel?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 21:36:
[...]

low level moet je vooral doen als je weer wat naar het oud ijzer wil brengen....

Sommige adviezen zou ik niet klakkeloos overnemen....

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:22:
[...]

Nee, maar ik denk dat zodra je uitvogeld wat je niet weet, je dus ook weet waar te zoeken, en dan kunnen we dus ook meer probleemgerichte oplossingen geven :)
Het forum heeft ook een edit knop, btw ;)

Signature

• software
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:22:
[...]

Gewoon op diskette zetten en in dos draaien, opnieuw hd formateren . (allemaal in MAxBlast)
En normaal moet dit werken

Verwijderd

Topicstarter
welke menu daar? want bij: utility >set new size ofzo iets, staat boven 33000000 met nog paar cijfers denk ik, en onder dat staat het dubbele ervan, en daaronder weer zelfde 33...... maar dan kan ik veranderen, welke waarde moet ik daar invullen dan? en bij new partition ofzo, moet ik fat32 of ntfs nemen?

• software
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:29:
welke menu daar? want bij: utility >set new size ofzo iets, staat boven 33000000 met nog paar cijfers denk ik, en onder dat staat het dubbele ervan, en daaronder weer zelfde 33...... maar dan kan ik veranderen, welke waarde moet ik daar invullen dan? en bij new partition ofzo, moet ik fat32 of ntfs nemen?
New partition
Neem NTFS voor windows Xp

[ Voor 4% gewijzigd door software op 19-02-2004 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
software schreef op 19 februari 2004 @ 22:32:
[...]

Neem NTFS voor windows Xp
dat nam ik ook elke keer, wat meot k daar verder doen bij die menu?

• software
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:33:
[...]

dat nam ik ook elke keer, wat meot k daar verder doen bij die menu?
Partitie instellen, en HD formateren

Verwijderd

Topicstarter
dat deed ik ook, ik zette 1 ntfs partititie van 160 ofzo, maar moet ik niet bij utilitys ofzo iets veranderen?

Verwijderd

Heb ff nagekeken, was een maxtor 160gb 8m cash.
De jumper staat nu op de 1e (dichtst tegen de ide connector aan)
de 3e vanaf de ide connector is de 32gb clip, heb je hem daar op staan dan heb je je drive dmv de jumper op 32gb gelimiteerd en zal hij niet groter worden.

• aZuL2001
  • Laatst online: 24-08 09:59
OM hardisks

Dit heb je uiteraard al uitgebreid bestudeerd ??
Het stuk over harddisks dan.

[ Voor 61% gewijzigd door aZuL2001 op 19-02-2004 22:48 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
ja, aangezien mijn Nederlands een beetje slecht is, kan ik mischien iets door het oog hebben gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:45:
Heb ff nagekeken, was een maxtor 160gb 8m cash.
De jumper staat nu op de 1e (dichtst tegen de ide connector aan)
de 3e vanaf de ide connector is de 32gb clip, heb je hem daar op staan dan heb je je drive dmv de jumper op 32gb gelimiteerd en zal hij niet groter worden.
ide conector, is dat de ding waar stroom door komt, of is het die lange kabel (brede)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:48:

ide conector, is dat de ding waar stroom door komt, of is het die lange kabel (brede)?
Is de brede kabel

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat ie op de 2e van ide con.... =\

en zo stond ie ook altijd voor zover ik weet, ook toen er geen problemen waren

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 22:52 ]

Verwijderd

dat is cable select.
Zou dus eigelijk goed moeten zijn.

je kunt hem voor de gein eens op de 1e zetten (master)
Er van uitgaande dat je hem als master wil ;))

Hier nog 2 leuke url's over maxtor jumper settings:
(deze is flash:)
http://service.maxtor.com.../jumperguide/mqjg_sa.html
(deze zijn getekende plaatjes:)
http://service.maxtor.com...tor_quantum%20jumpers.htm

Maar je hebt dus iig geen jumper op 32gb clip staan dus dat is dus het probleem niet.
Suxes verder dan met de HD.
Ondersteund je mobo wel 160gb hd's ?

Bij mijn promise controller (Promise ultra 100tx2) moest ik update tot de laatste firmware voordatie 160gb HD's pakte.

edit:
Je plaatje doet het niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb nooit eerder problemen gehad met deze hd, ik had xp home met sp1, en alles werkte prima! maar nu niet meer sinds ik die prog, maxblast, gebruikte...

Verwijderd

Als je nog een pc ter beschikking hebt hang hem daar eens in en kijk offie daar ook 32gb aangeeft (onder windoows/partition magic)
Weet je tenminste of het aan de HD of pc ligt :)

Verwijderd

Topicstarter
ligt aan HD

Verwijderd

Ok.
Misschien ff met fdisk alle partities weggooien en met fdisk /mbr bootrecord leeggooien, kijken offie dan (onder windows setup ofzo) meer dan 32 gb aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 23:09:
Ok.
Misschien ff met fdisk alle partities weggooien en met fdisk /mbr bootrecord leeggooien, kijken offie dan (onder windows setup ofzo) meer dan 32 gb aangeeft.
hoe bedoel je /mbr boot....

ik heb maar 1 partitie van 32gb, verder is er niks over...

Verwijderd

als je van een windows 98 bootdisk opstart (te vinden op www.bootdisk.com
Kun je als je een dospromt hebt het commando 'FDISK' gebruiken om partities toe te voegen en te verwijderen.
Verwijder daarin alle partities.

Ga dan uit fdisk en tik bij de dospromt fdisk /mbr in,
Dan word je master boot record gewist.

Ik weet niet of het iets zal helpen maar het is iets wat ik ook geprobeert heb toen met mijn 32gb problemen.

Verder heb ik het hele max-bast nooit gebruikt dus weet ik niet hoe dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal zo ff proberen, welke van deze? http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Verwijderd

Windows 98 SE OEM
Die gebruik ik :)

Verwijderd

Topicstarter
thx man! O-)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

maxblast is voor als je BIOS je hd groote niet ondersteund, niet t OS, dus waarom je t uberhaupt installeerde :?

anyway, maxblast wordt idd op je bootsector geinstalleerd, zorg dus dat die weer mooi leeg wordt,
in xp heb je geloof ik fixmbr, onder dos en win0x fdisk /mbr
en onder linux kun je dd gebruiken :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Super_ik schreef op 19 februari 2004 @ 23:25:
maxblast is voor als je BIOS je hd groote niet ondersteund, niet t OS, dus waarom je t uberhaupt installeerde :?

anyway, maxblast wordt idd op je bootsector geinstalleerd, zorg dus dat die weer mooi leeg wordt,
in xp heb je geloof ik fixmbr, onder dos en win0x fdisk /mbr
en onder linux kun je dd gebruiken :)
En zo leer leer ik altijd weer wat nieuws _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
goede morgen :D

ik heb fdisk /mbr gedaan, maar nog steeds zelfde probleem, bij mij bios staat het volgende:

ik heb op LBA staan,

size: 32000 mb
sectors: 63 ofzo

die size, kan ik niet veranderen, die blijft gewoon zo, valt niks te veranderen.
bij maxblast heb ik nieuwe partitie gemaakt van 100gb en nog steeds niks, is er nou geen manier om mijn hele harde schijf opnieuw te resete enz? ook bios, zodat alles weer normaal wordt? kan dat?

dus ook dat die maxblast weggeveegd wordt enz..?? alsof nooit iets op mijn HD is geweest?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 11:40 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:47:
ja, aangezien mijn Nederlands een beetje slecht is, kan ik mischien iets door het oog hebben gezien?
Die FAQ geeft ook diverse links naar engelse sites --> lees die ook even door.
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 21:36:
etc.
offtopic:
Het is hier de bedoeling dat je zelf goed uit gaat zoeken hoe en wat, aan het handje houden is niet de bedoeling, daar zijn we geen Tweakers voor. Ook heb jij er niets aan omdat je dan niets leert en je met wat pech foute tips krijgt ;)
Dus probeer het ajb de volgende keer eerst een half uurtje ipv. 4 minuutjes voor je zo'n vraag stelt - lees ook de handleidingen en wat google & de FAQ's er over zeggen. Ik snap dat je het ondertussen echt opgelost wilt hebben maar dit helpt niet echt :)

Het feit dat je het nog niet snapt, betekent juist dat je eerst een uurtje wilt lezen (in een taal naar keuze). Hoewel ik mijn medetweakers vertrouw is blindelings de tips overnemen nooit handig; als je niet snapt waarom je iets doet kan er altijd wat fout gaan als de situatie net even anders is dan dat men snapte. En met de gegeven tips zoekt het ook weer veel makkelijker op GoT/google/website van maxtor ;)

Anyway, is Verwijderd in "maxblast, HD gb's verdwijnen van 160 naa..." (geen idee wat derde van rechts is in specifiek jouw geval, staat in het boekje) + Verwijderd in "maxblast, HD gb's verdwijnen van 160 naa..." niet precies je oplossing?

Ook staat er op http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm een vrij duidelijke handleiding, inclusief de tip van BBL:
Question
MaxBlast 3 instructions on installing a Master (Boot) drive in Windows 2000 and XP.
Answer
If your drive is connected to the motherboard's ATA bus and is larger than 137 GB, you must use MaxBlast 3 bootable CD or floppy versions to partition and format the drive from the advanced partitioning options. You may need to enter the system's BIOS and change the boot order or boot sequence before the system will allow you to boot to a CD.

Installing a new or blank Master Drive (Boot drive):

1. Insert the MaxBlast 3 floppy diskette or CD-ROM and reboot the system.

2. When MaxBlast 3 asks if you would like to prepare the drive for use on your system, click yes.

Note: A warning message may appear recommending to use the Windows version of MaxBlast 3. The message appears when MaxBlast detects an existing operating system on the drive. Please select "Yes" to continue.

3. Select your operating system, then choose easy installation for one large partition or choose advanced installation if you want to create more than one partition.

4. After formatting, MaxBlast will provide specific instructions on how to install the Operating System. It is very important to follow the procedure that is outlined by MaxBlast 3.

5. Note: After succesfully installing Windows, users who have drives larger thank 137 GB will need to install the latest XP and 2000 Service Pack from Microsoft and install the Maxtor Big Drive Enabler. Failure to install SP 1 for XP or SP 3 for 2000 and the Big Drive Enabler will cause data loss when accessing the drive beyond 137 GB.
Of het genoeg is na de diverse door elkaar gebruikte tooltjes is natuurljk een tweede :+

Trouwens voor de volledigheid: wat voor mobo & bios heb je?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een gigabyte moederbord, bios versie is: 8ISXT FS.F2

het rare is, ik kan nergens de bios vinden op internet om te flashen, alsof die niet eens bestaat, ik denk dat dit het probleem zou oplossen, weet iemand van jullie waar ik die kan vinden? dus het gaat om een 8ISXT van gigabyte (moederbord).

verder heb ik nog alles met maxblast geprobeerd, en nog steeds het zelfde probleem, ik denk dat ik nu mijn bios moet flashen van moederbord, dat is denk ik echt de oplossing, maar eerst die bios vinden, kan iemand mij helpen? ik kon tot nu toe niet vinden, echt overal gezocht! is het mischien zo dat ik de bios van een andere moederbord kan gebruiken?
Pagina: 1