Toon posts:

Dimage A1 of..?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een prosumer digitale camera.

Ik dacht eerst aan de Sony DSC-F828, heb er vanalles over opgezocht en ben uiteindelijk naar een fotograaf geweest, in de hoop dat die mij nog iets meer kon vertellen.
Hij heeft mij heel wat modellen getoond, waaronder de Minolta DiMAGE A1 volgens hem het beste was.

De Sony is zowiezo te groot en te zwaar, dus die wordt het al helemaal niet.
Blijft dus over die Minolta, Nikon Coolpix 5700 en Fuji Finepix S7000.

Ben dan overal wat naar info gaan zoeken, Minolta wordt als hele goeie camera gezien, ook door heel wat gebruikers, dus denk ik er momenteel aan deze te nemen.
Een vriend van me zei ook iets over de Nikon D70, maar daar die zit in de prijsklasse van een Canon 300D, en dat is net iets te hoog voor me.

Kunnen jullie nog wat raad geven? Is die A1 echt zo goed of kan ik meer krijgen voor hetzelfde geld?

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Die A1 is idd zo goed, momenteel wordt het geloof ik zo'n beetje gezien als het beste wat je in die klasse kan kopen.
Maybe in maart/april de A2 (8mp A1 als tegenhanger van die Sony en de nieuwe 8mp cams van canon en co).
Op dit moment zou ik voor de A1 gaan.

Slash Care
Mementô

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-02 22:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik nu sinds ongeveer een jaar de Dimage 7Hi (voorloper van de A1) en daarvoor de Dimage 7 en ik ben daar altijd erg tevreden over geweest. De nadelige kanten van de originele Dimage 7 zijn inmiddels allemaal opgelost. Je krijgt een enorm veelzijdige camera waar je als hobbyist heel goed mee uit de voeten kunt. Ik zou wachten op de A2 vanwege de hogere resolutie CCD en de hogere resolutie EVF. Ik ben zelf ook van plan om m'n 7Hi te gaan vervangen door een A2.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

De huidige prijs in de PriceWatch voor de A2 is zo hoog dat ik er niet eens over na zou denken. (Zie: pricewatch: Konica Minolta Dimage A2 (8.0MP, 7x zoom, 28-200mm, f/2.8-3.5))

De A1 is best een leuk ding, maar gezien de recente aankondigingen en ontwikkelingen zou ik nog een paar weekjes de kat uit de boom kijken. De Canon Pro-1 en die 1S (met IS) lijken mij ook wel heel erg vet eigenlijk. De Nikon zou ik links laten liggen omdat deze al wel vrij verouderd is. De 8700 lijkt mij niks, die Fuji werkt met ander-dan-CF geheugen en dat staat mij niet zo aan, maar je moet toch echt zelf de keuze maken :)

Bericht hierboven

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 14:47

CoolHead621

Enjoy every moment

Ik ben in het bezit van de A1, en moet zeggen dat ik het een geweldige camera vindt.
Vooral omdat je alles kan instellen op die camera.

Zal binnenkort wel een paar foto's posten.

Maar ik zou gewoon de A1 nemen, hij is bij bepaalde winkels al rond de 869,- euro te krijgen.

Suc6

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

Verwijderd

De Nikon 5700 vind ik zelf een erg trage camera. Zowel in autofocus als in de ssssssshhhhhhhuuuuuuutttttttttttttttttttttttteeeeeerrrrrrrrllllllllaaaaaagggggg. Lijkt me niet echt een optie als spiegelreflexvervangend. De Fuji s7000, tsja ik ben niet zo'n fuji fan vanwege de kwaliteit van de objectieven. Daarnaast blijf ik het raar vinden om de consument een interpolatiemogelijkheid te geven op zo'n topcamera. Ik blijf het hetzelfde vinden als het verkopen van digitale zoom om in te zoomen voor het nemen van een foto. Ik vind de A1 in het rijtje dat je noemt de meest fantastische camera. Hij schijnt wel wat last te hebben van ruis doordat het ccd te warm wordt ivm de beelstabilizatie. Lees hier eens wat meer over voordat je de camera koopt (bron: een collega, dus zelf niets over gelezen!).

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik ben zelf ook een A1 bezitter en kom net terug van een vakantietripje in Nieuw Zeeland.
Hier hebben we ruim 1100 foto's en een tiental filmpjes mee geschoten.
Ik moet zeggen dat ie erg goed bevalt.
Ook de macro-opname's (vindt mijn vrouw belangrijk) zijn erg mooi.
Voornaamste is natuurlijk waar JIJ die camera voor wilt gaan gebruiken (beetje hetzelfde als bij het aanschaffen van een pc).
Indien je wat voorbeelden van foto's/filmpjes wilt zien, moet je maar even brullen... heb ze nog niet online staan... moeten nog even foto's sorteren (is trouwens ook dik 3,5 Gb bij elkaar :))
Ik heb er overigens wel een Ridata 512Mb kaartje bij gekocht (16 Mb is echt niet voldoende ;))
Meer info kun je in ieder geval op dpreview vinden.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, ik was natuurlijk al gaan kijken op dpreview en imaging-resource en al die andere grote sites.

Maar als ik het zo hoor doe ik er beter aan op de A2 te wachten?
Uiteindelijk is die niet zo dramatisch veel duurder..

Maar natuurlijk, als ik dan naar die prijsklasse ga zal er misschien wel een beter toestel zijn voor dezelfde prijs?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:00
Ik zowiezo nog heel eventjes wachten totdat de camera's die vorige week op de PMA geintroduceerd zijn volop verkrijgbaar zijn. Dat maakt de huidige camera's goedkoper en dan weet je in ieder geval ook wat de nieuwste dingen kosten.

Het ligt eraan waar je de camera voor wilt gaan gebruiken. De nieuwe Canon S1 IS is een erge leuke camera, ongetwijfeld, maar ik zou persoonlijk niet echt blij zijn met een groothoek van 38mm. Ik vind de 35mm die ik nu heb (Canon S45) al veel te groot (of klein eigenlijk). Binnenshuis dingen knippen is moeilijk want je krijgt er nooit genoeg op, met grote gebouwen in een stad moet ik ook altijd erg ver achteruit lopen, zelfde op auto-meetings ofzo, en des te verder je van een auto afloopt des te meer kans dat je weer hebt dat iemand ertussendoor loopt...

De A1/A2/F828/Pro1 zijn allemaal leuke camera's. Lekker zoom-bereik, flink wat pixels, enorm veel features. Met name de A1/A2 zijn qua specs toppie met hun stabilisatie-functie. De F828 is vrij groot, de Pro1 heeft ten opzichte van de andere een beperkte movie-mode en hij heeft een zoom-by-wire systeem.

Ik zit persoonlijk te wachten op wat reviews van de A2. De samples van Minolta zelf zien er prima uit, de shots die ik van iemand op dpreview heb gezien bieden ongelofelijke mogelijkheden voor croppen. 8MP is echt veeel.

Ik vind het prijs-verschil tussen de A1 en A2 wel redelijk groot. De A1 is aan het zakken als een baksteen nu en dat maakt 'm ook wel vrij interessant. Maar bedenk wel dat als je 'm ooit zou willen verkopen over een paar jaar... dan zal de A2 nog wel wat opbrengen, de A1 met z'n 5MP is nu al mainstream, de Aldi cheapocams hebben al zoveel MP's. Dat is immers toch waar iedereen naar kijkt...

Verwijderd

Heb toch een MInolta A1 besteld, vooral, omdat hij nu een mooie prijs heeft, heb hem in duitsland besteld voor 750 euro. Nieuwe 8Mp camera's zitten net onder de 1000 euro, vindt ik toch een behoorlijk verschil.

Verwijderd

Ik begreep dat A1 niet zo'n super macro objectief heeft minimale afstand 30cm dit houd mij een beetje tegen. Voor de rest een mooi toestel. Heeft iemand wat macro opname van de A1

Verwijderd

Topicstarter
Macro range
Wide angle macro: 30 - 60 cm (11.8 - 23.6 in)
Telephoto macro: 13 - 60 cm (5.1 - 23.6 in)
Source (http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/page2.asp)

Macrofotos zijn volgens mij heel behoorlijk..
(http://www.imaging-resource.com/PRODS/A1/FULLRES/A1MACFL.HTM)

Overigens zou het super zijn moest iemand (Coolhead/MetalRush?) enkele fotos posten :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 13:34 ]

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Kan de lens van de A1 en A2 er af zo ja passen daar de lensen op van de minolta dynax. (SRL)

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nee de A1 en A2 hebben een vaste lens

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Oke bedankt ben nog verder gaan zoeken en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat wel lukken bij de Konica Minolta Maxxum 7 Digital

Meer info hier

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
De A1/A2 hebben een vaste 28-200 (equivalente) lens. Op de PMA heeft Minolta voor deze camera's wel opzetlenzen geïntroduceerd waardoor de groothoek naar 22 MM wordt uitgebreidt en het telebereik tot 300 MM reikt.

http://www2.konicaminolta...image/dimage-a2/10_5.html

Hans van Zijl

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

stunter schreef op 22 februari 2004 @ 20:59:
Oke bedankt ben nog verder gaan zoeken en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat wel lukken bij de Konica Minolta Maxxum 7 Digital

Meer info hier
Erhm TS vindt een 300D of D70 te duur voor z'n budget. Ik denk niet dat de 7D zoveel goedkoper zal worden hoor :) Ik zou erg verbaasd zijn als deze goedkoper zal zijn dan de D70 - de D70 is wat dat betreft een echte prijspakker.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• CeeDeeS
  • Laatst online: 03-02 10:45
Ik heb sinds vandaag een A1 en wat een vooruitgang sinds mn vorige cam (een Canon Powershot A40). Om te :9~. Heb hem via een amerikaanse site gekocht, samen met een extra batterij en de verzendkosten (van 120 dollar :() kostte me dat 620 euro, naja nog altijd stukken goedkoper dan hier in Nederland.
Vooral de binnenopnames vind ik stukken beter, en de redelijke zoom van 7x is natuurlijk ook mooi meegenomen (en voor mij belangrijk om tot deze keus te komen)
Maar tot nu toe niets dan hulde.
Maar ik zou gewoon de A1 nemen, hij is bij bepaalde winkels al rond de 869,- euro te krijgen.
Heb je nou niet goed in de pricewatch gekeken of is deze camera in 7 dagen 125 euro in prijs gezakt?

• Q-bone
  • Laatst online: 18:08

Q-bone

Dusss...

Yo ceedees kan je mij misschien vertellen waar je de camera vandaan hebt gehaald? want die prijs is veel beter dan hier in nederland :)

anders kan je me wel even mailen als je wilt,
jongderoy@hotmail.com

bla?

• catchingfire
Q-bone schreef op 28 februari 2004 @ 23:00:
Yo ceedees kan je mij misschien vertellen waar je de camera vandaan hebt gehaald? want die prijs is veel beter dan hier in nederland :)
Heeft Minolta een internationale garantie? Als je bijvoorbeeld een Canon in Amerika koopt en je hebt problemen in de garantie-periode dan moet de camera terug naar Amerika!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

om eerlijk te zijn, zou ik dat niet weten, maar ik weet wel, als je de prijs van de A1 + $100 verzendkosten omrekend kom je op €487,15 ik weet niet of je btw moet betalen, dan zou je net mazzel moeten hebben denk ik, maar voor verschil van €300 is het best te doen denk ik zo :D

bla?

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik heb een A1 gekocht en ik heb er geen seconde spijt van :)

Heb gisteren wel 3 uur in de winkel gestaan met een A1 in de ene hand en een Sony 828 in de andere.
Heb ongeveer een 256mb kaartje volgeschoten en dan een 10tal prints laten maken.
De beeldkwaliteit was ongeveer gelijk, op sommige fotos was de Sony beter, op andere de Minolta.
Waarom ik dan toch voor de Minolta gekozen heb: hij ligt stukken beter in de hand. De Sony is goed, maar eigenlijk gewoonweg te zwaar, je moet hem echt met beide handen stevig vast hebben om geslaagde fotos te maken.
Ik vond ook de bediening van de Minolta veel leuker, alles is toegankelijk met een draaitje aan een wieltje, waar je bij de Sony meer in menus moet gaan zoeken.

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
CeeDeeS schreef op 27 februari 2004 @ 01:29:
Ik heb sinds vandaag een A1 en wat een vooruitgang sinds mn vorige cam (een Canon Powershot A40). Om te :9~. Heb hem via een amerikaanse site gekocht, samen met een extra batterij en de verzendkosten (van 120 dollar :() kostte me dat 620 euro, naja nog altijd stukken goedkoper dan hier in Nederland.
Vooral de binnenopnames vind ik stukken beter, en de redelijke zoom van 7x is natuurlijk ook mooi meegenomen (en voor mij belangrijk om tot deze keus te komen)
Maar tot nu toe niets dan hulde.
mag ik vragen waar je deze camera in amerika gekocht hebt? Ben zelf namelijk ook zeer geintereseerd naar deze camera

• CeeDeeS
veel vragen over waar ik hem heb gekocht, dit is uiteindelijk Camerasandelectronics.com geworden...
Ik had voor dit adres gekozen omdat ik dacht dat je hier online kon bestellen zonder op te hoeven bellen, maar dat bleek hier dus ook nodig omdat ze pas in actie kwamen na een belletje (koop hem hier vooral níet vanwege de service want als je hem eenmaal gekocht hebt wil je er volgens mij nix meer mee te doen hebben, baggerbedrijf :r Maar hij is na dat belletje wel binnen 2 dagen aangekomen :*) (die prijs van 130 dollar verzendkosten is dan ook voor supersnel delivery, normale levertijd kost +/- 100 dollar (had haast omdat ik over 4 dagen op vakantie ga))

verder is tristatecamera.com de enige andere site van het lijstje van Pricegrabber maar die volgorde verandert elke dag.

Verder kwam ik laatst nog het lijstje op Epinions.com tegen, en daar staat ie zelfs al vanaf 500 dollar! Gewoon kwestie van het rijtje afgaan en de eerste de beste die aan international shipping doet pakken!

Succes allen ;)

PS: Dan nog de garantie: Je krijgt 1 jaar lang wereldwijde garantie erbij (wordt er al in Taiwan (of waar komt die shit ook vandaan komt :D) ingestopt) en vanaf daar over de hele wereld verspreid, is dus niet aankoop land afhankelijk. Het enige nadeel (volgens de locale fotoboer hier) is dat deze garantie alleen zou gelden op onderdelen en niet op arbeidsuren, dus reparaties zullen niet kosteloos zijn. Naja, daar wil ik die 200 euro voordeel op aanschafkosten wel op wagen. Maar je hebt na aankoop dus nix meer met de shop te doen, de garantie gaat vort via Minolta NL.
Ik had hierover trouwens van tevoren met Minolta Nederland gebeld, want wilde dit risico niet lopen. Maar daar hadden jullie dus allemaal zelf ook met een beetje research achter kunnen komen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CeeDeeS op 01-03-2004 03:06 ]

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

thanks mate, zal eens even gaan kijken wat het wordt.

En voor de mensen die de camera willen bestellen bij infinity camera's, de camera wordt daar geleverd zonder de dingen die normaal bij de camera zitten, je krijgt dus alleen de body.

bla?

• CeeDeeS
Q-bone schreef op 01 maart 2004 @ 11:21:

En voor de mensen die de camera willen bestellen bij infinity camera's, de camera wordt daar geleverd zonder de dingen die normaal bij de camera zitten, je krijgt dus alleen de body.
np, doe er je voordeel mee :)

Weet trouwens iemand hoe je kan zien hoeveel btw er gerekend is? Of kan je dat alleen maar achteraf op je creditcard afschrijvingen zien?

• catchingfire
CeeDeeS schreef op 01 maart 2004 @ 02:55:
PS: Dan nog de garantie: Je krijgt 1 jaar lang wereldwijde garantie erbij (wordt er al in Taiwan (of waar komt die shit ook vandaan komt :D) ingestopt) en vanaf daar over de hele wereld verspreid, is dus niet aankoop land afhankelijk. Het enige nadeel (volgens de locale fotoboer hier) is dat deze garantie alleen zou gelden op onderdelen en niet op arbeidsuren, dus reparaties zullen niet kosteloos zijn. Naja, daar wil ik die 200 euro voordeel op aanschafkosten wel op wagen. Maar je hebt na aankoop dus nix meer met de shop te doen, de garantie gaat vort via Minolta NL.
Ik had hierover trouwens van tevoren met Minolta Nederland gebeld, want wilde dit risico niet lopen. Maar daar hadden jullie dus allemaal zelf ook met een beetje research achter kunnen komen ;)
Dit maakt het allemaal wel erg interessant! Canon doet dit bijvoorbeeld niet!

Kun je iets meer vertellen over wat Minolta-NL zei? Maakt het niet uit waar ter wereld je een Minolta digicam koopt, je kunt altijd naar Minolta-NL voor garantie?

• CeeDeeS
catchingfire schreef op 02 maart 2004 @ 15:10:
[...]

Dit maakt het allemaal wel erg interessant! Canon doet dit bijvoorbeeld niet!

Kun je iets meer vertellen over wat Minolta-NL zei? Maakt het niet uit waar ter wereld je een Minolta digicam koopt, je kunt altijd naar Minolta-NL voor garantie?
pcies daar komt het op neer, als er maar die wereldwijde garantiekaart bij zit (wat dus volgens mij gewoon bij elke legaal verkochte unit zo is)
bel anders gewoon even naar Minolta NL op als je het echt 100% zeker wil weten, zie www.minolta.nl voor dat telefoonnummer

edit: zie ook deze site trouwens: http://iws.konicaminolta.net/

[ Voor 6% gewijzigd door CeeDeeS op 02-03-2004 15:21 ]

• CeeDeeS
ow ja BELANGRIJK:

Zorg dat je een stekkertje hebt die van een amerikaanse stekker een europese maakt , anders valt er weinig op te laden hier :o
Ik had er al 1 bij mijn X-Drive zitten maar anders heb je er waarschijnlijk nog geen, dus let hier even op! (misschien kunnen die amerikaanse bedrijven ze wel meeleveren)

• catchingfire
CeeDeeS schreef op 02 maart 2004 @ 15:18:
pcies daar komt het op neer, als er maar die wereldwijde garantiekaart bij zit (wat dus volgens mij gewoon bij elke legaal verkochte unit zo is)
bel anders gewoon even naar Minolta NL op als je het echt 100% zeker wil weten, zie www.minolta.nl voor dat telefoonnummer
Heb even gebeld. Het klopt. Je moet er wel op letten dat het garantiecertificaat volledig ingevuld is en een stempel heeft van het bedrijf... mjah da's maar afwachten dus of ze dat doen.

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat ik de Dimage A2 wil gaan kopen, en in Amerika zijn ze inderdaad véél goedkoper.
Q-bone schreef op 01 maart 2004 @ 11:21:

Aan welke onderdelen moet ik dan denken? Bij Infinity Camera's zie ik er namelijk niets bijstaan...
CeeDeeS schreef op 02 maart 2004 @ 16:39:
ow ja BELANGRIJK:

Zorg dat je een stekkertje hebt die van een amerikaanse stekker een europese maakt , anders valt er weinig op te laden hier :o
Ik had er al 1 bij mijn X-Drive zitten maar anders heb je er waarschijnlijk nog geen, dus let hier even op! (misschien kunnen die amerikaanse bedrijven ze wel meeleveren)
Ik neem aan dat die ook bij de DHZ te koop zijn?

Ze zijn er vast wel: Duitse/Belgische prijs-vergelijkingssites. Alleen ken ik ze niet, ik ben wèl erg benieuwd naar de prijzen van onze buren.

[ Voor 4% gewijzigd door YouKnow op 30-03-2004 12:07 ]

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-01 11:34
De A1 komt inderdaad erg goed uit de reviews. Het enige commentaar dat telkens terugkeerd is de relatief hoge mate van ruis (iets waar blijkbaar veel 5MP camera's last van hebben). Volgens de reviews van de A1 neemt deze ruis hinderlijke vormen aan bij de hoogste resoluties waardoor deze dus eigenlijk onbruikbaar worden en het nut van de 5MP weer vervalt.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom ze voor dit soort prosumer camera's niet gewoon gaan voor 4MP maar dan met grotere pixels zodat de CCD toch bijvoorbeeld 2/3" is. Dan heb je én detail en een zeer lage ruisfactor bij de hoogste resoluties. Toch?

Zit je trouwens bij de aanschaf van een camera buiten Europa niet met nog eens 19% belasting over het aankoopbedrag en verzendkosten? Dan zit je met $ 550,- + $100,- toch al gauw aan € 635,-. Dan scheelt het nog maar € 90,- met de goedkoopste aanbieder in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Ripley op 30-03-2004 19:39 ]

Verwijderd

Omdat als je er een groter ccd in stopt je ook een groter objectief nodig hebt om dat hele ccd uit te lichten. Dan wordt de camera veel groter en vervalt de functie ervan een beetje! Daarnaast praat je dan ook over hele andere bedragen dan waar ze nu voor in de winkel liggen!

Verwijderd

Ripley schreef op 30 maart 2004 @ 19:38:
De A1 komt inderdaad erg goed uit de reviews. Het enige commentaar dat telkens terugkeerd is de relatief hoge mate van ruis (iets waar blijkbaar veel 5MP camera's last van hebben). Volgens de reviews van de A1 neemt deze ruis hinderlijke vormen aan bij de hoogste resoluties waardoor deze dus eigenlijk onbruikbaar worden en het nut van de 5MP weer vervalt.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom ze voor dit soort prosumer camera's niet gewoon gaan voor 4MP maar dan met grotere pixels zodat de CCD toch bijvoorbeeld 2/3" is. Dan heb je én detail en een zeer lage ruisfactor bij de hoogste resoluties. Toch?

Zit je trouwens bij de aanschaf van een camera buiten Europa niet met nog eens 19% belasting over het aankoopbedrag en verzendkosten? Dan zit je met $ 550,- + $100,- toch al gauw aan € 635,-. Dan scheelt het nog maar € 90,- met de goedkoopste aanbieder in Nederland.
Je hebt het aardig in de peiling maar ik heb een paar opmerkingen:
1-4Mp op een 2/3" CCD zou heel goed zijn, ik zou overwegen zo'n camera te kopen, maar de marketingjongens gooien roet in het eten, het grote publiek heeft geen weet van dit soort dingen........
2-die ruis heeft niet te maken met de hoogste resoluties maar hogere ISO waarden (pakweg> 200) die door de ruis minder bruikbaar zijn.......

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-01 11:34
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:21:
Omdat als je er een groter ccd in stopt je ook een groter objectief nodig hebt om dat hele ccd uit te lichten. Dan wordt de camera veel groter en vervalt de functie ervan een beetje!
De CCD van de A1 is al 2/3", het objectief hoeft dus niet aangepast te worden. Het gaat dus om minder pixels op hetzelfde oppervlak waardoor je de voordelen hebt van een relatief grote CCD zoals hoge lichtopbrengst en de mogelijkheid voor een kleine scherptediepte zonder de nadelen van ruis bij hogere ISO waarden.
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:21:
Daarnaast praat je dan ook over hele andere bedragen dan waar ze nu voor in de winkel liggen!
Je hebt inderdaad gelijk dat deze camera al voor minder te koop is in de VS, ik heb blijkbaar iets te snel gekeken. De goedkoopste dealer in de VS die ik heb kunnen vinden en aan 'overseas shipping' doet levert deze camera voor ongeveer $ 450,- Tel daarbij zo'n $ 100,- aan verzendkosten en je zit aan $ 550,-. Wat incl. 19% op ongeveer € 535,- uitkomt

[ Voor 12% gewijzigd door Ripley op 31-03-2004 01:10 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ripley schreef op 30 maart 2004 @ 19:38:
Zoals mijn voorganger al heeft gezegd neemt de ruis toe naarmate er voor een hogere lichtgevoeligheid wordt gekozen. ISO 100 en ISO 200 is goed te doen, ISO 400 krijg je al veel zichtbare ruis en bij ISO 800 heb je heel veel ruis. Dit probleem doet zich voor op alle digitale compact camera's en verschilt per camera naar gelang de sterkte en effectiviteit van de ingebouwde ruisfilters.

Ik heb nu de Dimage A2 met de 8 megapixel sensor en wat mij opvalt is dat het ruisniveau best wel meevalt. Ik had het ergste verwacht na het Minolta forum op DPReview een tijdje gevolgd te hebben, maar naar mijn idee produceert de A2 minder ruis dan de 7 en 7HI (5 megapixel net als de A1) die ik hiervoor heb gehad. Bij ISO 400 en ISO 800 moet je nog steeds met anti-ruis software aan de slag, daaronder is het goed te doen.

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Femme schreef op 31 maart 2004 @ 00:48:
[...]

Zoals mijn voorganger al heeft gezegd neemt de ruis toe naarmate er voor een hogere lichtgevoeligheid wordt gekozen. ISO 100 en ISO 200 is goed te doen, ISO 400 krijg je al veel zichtbare ruis en bij ISO 800 heb je heel veel ruis. Dit probleem doet zich voor op alle digitale compact camera's en verschilt per camera naar gelang de sterkte en effectiviteit van de ingebouwde ruisfilters.

Ik heb nu de Dimage A2 met de 8 megapixel sensor en wat mij opvalt is dat het ruisniveau best wel meevalt. Ik had het ergste verwacht na het Minolta forum op DPReview een tijdje gevolgd te hebben, maar naar mijn idee produceert de A2 minder ruis dan de 7 en 7HI (5 megapixel net als de A1) die ik hiervoor heb gehad. Bij ISO 400 en ISO 800 moet je nog steeds met anti-ruis software aan de slag, daaronder is het goed te doen.
Het is wel goed om te horen dat de ruis wel meevalt, daar was ik eerlijk gezegd wel een beetje bang voor.

Volgend schooljaar zit ik in Finland, en omdat ik toch wat luxe gewend ben (Nikon F65 + 28-80mm en 70-300mm lenzen) wil ik meteen goed spul halen, zeker omdat ik er dan een tijdje mee door kan! Ik denk dat ik met een A2 best goed zit dan :)

Het is nog niet noodzakelijk om de camera nu te kopen ('t is immers pas volgend schooljaar), gelukkig maar, want de prijs valt nog niet mee. Hoe verwachten jullie dat de prijsontwikkelingen van deze camera zal zijn?

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 19:14

Balachmar

The truth is out there

Ikzelf heb ook een A1 en die ruis valt (vind ik) helemaal niet mee, bij ISO 400 en 800 dan, daaronder no problemo. Hoewel ik wel gehoord heb, dat als je het met andere camera's vergelijkt het nog niet eens echt beroerd is. Maar ja, die heb je niet zo heel vaak nodig die hoge iso waarden. De flitser die er namelijk op zit, is helemaal niet beroerd! En donkere omgevingen kies ik gewoon lekker mijn sluitertijd en gooi ik de flitser open.
Door dan een redelijk lange sluitertijd te kiezen (1/30 ofzo) flitst de flitser niet zo hard. Daardoor krijg je (naar mijn mening) mooiere foto's.
En vergeet niet, dat ook met analoog er meer ruis kwam met hogere iso waarden (grotere korrels).
Trouwens als er ideeën gepost worden voor foto's dan post ik er wel een paar...

[ Voor 9% gewijzigd door Balachmar op 01-04-2004 14:25 ]

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Verwijderd

ik heb nu een sony v1. maar deze is gevallen. dus en waarschijnlijk niet meer te repareren. nu zit ik dus te kijken naar een ander cam. en omdat ik wel graag wat meer zoom zou willen hebben. leek de a1 mij wel wat. is deze cam een goed vervanger van mijn v1

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Balachmar schreef op 01 april 2004 @ 14:24:
Ikzelf heb ook een A1 en die ruis valt (vind ik) helemaal niet mee, bij ISO 400 en 800 dan, daaronder no problemo.
Dat zeg ik ook, dat je vanaf ISO 400 veel ruis krijgt. Daar heb je bij alle digitale compact camera's last van. Op ISO 400 is de ruis goed weg te werken met software zoals Neat Image en Noise Ninja.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

OMX2000

By any means necessary...

Ok ik heb mijn A2 binnen... Yihaaa, microdrive wordt nog nagestuurd, dus ik zit met 256Mb kaartjes te stoeien. Nog lang niet genoeg kunnen spelen. Maar ik sluit me bij Femme aan om een A2 topic te openen. Het is gewoon een SUPER-toestel. 1 kleine tegenvaller (of een geval van RTFM) is de macrostand, werkt niet echt goed... maar nog ff oefenen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

wat is eigelijk het grote vershil tussen de a1 en de a2 naast dat de a2 8mp heeft en de a1 5mp

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 19:14

Balachmar

The truth is out there

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 12:05:
wat is eigelijk het grote vershil tussen de a1 en de a2 naast dat de a2 8mp heeft en de a1 5mp
Volgens mij was het alleen de 8MPixel en een extra iso waarde van 64.
Maar correct me if I'm wrong!

@OMX2000
Maaruh wat voor problemen heb je dan in de macro stand eigenlijk? Want ik neem aan dat dat nog steeds hetzelfde is als bij de A1.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

• jwpmzijl
Euhmm, er zijn nog meer verschillen/verbeteringen, hier de belangrijkste:
- verbeterde viewfinder (640x480 pixels!!!)
- snellere autofocus
- 544x408 videomodus (kortom televisie kwaliteit - maar vreet wel opslagruimte!!)

Een eigen A2 topic is overigens prima maar het lijkt mij beter om een gecombineerd A1/A2 topic te maken. De cameras hebben nl. nogal wat gemeen. Ook zouden er meer potentiële posters zijn.

Hans van Zijl

• OMX2000

OMX2000

Balachmar schreef op 02 april 2004 @ 12:46:
[...]

Volgens mij was het alleen de 8MPixel en een extra iso waarde van 64.
Maar correct me if I'm wrong!

@OMX2000
Maaruh wat voor problemen heb je dan in de macro stand eigenlijk? Want ik neem aan dat dat nog steeds hetzelfde is als bij de A1.
Eigenlijk geen probleem... Vind het alleen jammer dat je niet zo'n closeup foto's kunt maken in macrostand... Geen "Nikon macro "...

Maar verder een TOP toestel!!!!

Verwijderd

dan ga ik denk ik toch voor de a1 5mp is meer dan genoeg. en filmen doe ik eigelijk toch niet.

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Joepie, ik heb net de Dimage A2 binnen! Op het eerste gezicht lijkt het een geweldig apparaat. Maar aangezien hij "iets meer" functies als mijn oude Minolta F100 heeft, ga ik eerst maar eens de handleiding van 180 pagina's doorploegen voordat ik hier foto's durf te posten! ;)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• jwpmzijl
Er is op basis van de topics over de Minolta Ax serie die verschenen in het Minolta forum van Dpreview een Faq samengesteld. Deze is zéér compleet en voor de bezitters van een A1/A2 zéér waardevol. Overweeg je om een A1/A2 aan te schaffen dan is deze faq ook een hot item:

http://www.pbase.com/klaudio/faq#Ax

HIGHLY RECOMMEND (as Phil Askey would put it)

Hans van Zijl

• lordofthelints

lordofthelints

jwpmzijl schreef op 04 april 2004 @ 02:31:
Er is op basis van de topics over de Minolta Ax serie die verschenen in het Minolta forum van Dpreview een Faq samengesteld. Deze is zéér compleet en voor de bezitters van een A1/A2 zéér waardevol. Overweeg je om een A1/A2 aan te schaffen dan is deze faq ook een hot item:

http://www.pbase.com/klaudio/faq#Ax

HIGHLY RECOMMEND (as Phil Askey would put it)
Bedankt, dit ziet er inderdaad erg handig uit, ik ga het direct lezen zodra ik met de handleiding klaar ben ;)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Ripley schreef op 31 maart 2004 @ 00:33:

Je hebt inderdaad gelijk dat deze camera al voor minder te koop is in de VS, ik heb blijkbaar iets te snel gekeken. De goedkoopste dealer in de VS die ik heb kunnen vinden en aan 'overseas shipping' doet levert deze camera voor ongeveer $ 450,- Tel daarbij zo'n $ 100,- aan verzendkosten en je zit aan $ 550,-. Wat incl. 19% op ongeveer € 535,- uitkomt
Gewoon ffkes nieuwsgierig, maar waar had je dit gevonden dan?
Ik gaat nml binnenkort een camera kopen en zo rond de 700 is stuk buiten budget waar 535 dat niet is:)

Slash Care
Mementô

• lordofthelints

lordofthelints

Ik heb mijn camera (minolta Dimage A2) nu twee dagen en ik begin het kieken ermee steeds leuker te vinden.

Die viewfinder is geweldig bij weinig licht, verder vind ik de kleuren erg goed. Ik heb vandaag eindelijk een paar fatsoenlijke plaatjes kunnen schieten, (het is helaas niet altijd het mooiste weer in het hoge noorden) ik post ze binnenkort, kan nu even niet omdat ik maar 56k tot m'n beschikking heb.

Kunnen we dit topic trouwens niet omdopen tot het algemene Minolta Dimage A1/A2 ervaringen topic?

[ Voor 3% gewijzigd door lordofthelints op 06-04-2004 01:23 ]

• OMX2000

OMX2000

Ik zou eerder een officieel A1/A2 post openen, inclusie een coole openings post. Trouwens ik ben op zoek naar goede tas voor de A2. En ik weet nog niet waar ze losse batterijen verkopen...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ga wel even een openings post bouwen :) .

Verwijderd

kijk dat vind ik nu een goed idee. nog steeds niets weergehoord van mijn v1 dus nog steeds geen a1 kunne kopen
Pagina: 1