Verschil W-lan Access Point en W-lan Router

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 99102

Topicstarter
Aangezien ik binnenkort beschik over een laptop met WLAN, de 11 Mbps versie, is het natuurlijk fijn om ook aan de aanvoer zijde iets te gaan veranderen.

Ik kom, met name op de site van sallandautomatisering, zowel access points als routers tegen. Kan iemand me vertellen wat het verschil is?

De Linksys BEFW11S4 staat daar bijv vermeld als access point en de Sweex ... (voor 55,00) staat er als router. Is de Linksys nu ook een router of echt alleen een access point, die, naar ik vermoed, alleen de LAN wireless maakt maar geen UTP poort heeft?

Ik kan ook ff aangeven wat mijn wensen zijn: een app. dat als ingang een kabel van mijn kabelmodem slikt en als uitgang 1 of meerdere utp poorten en wlan heeft. Bereik boeit niet zo heel veel, ik neem aan dat een Sweex toch wel door 1 muur heen kan en een metertje of 10 kan overbruggen of niet?

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
dan moet je een router met access point hebben, 3Com heeft er goede, maar Linksys idem dito!!

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Om even een antwoord op de vraag te geven:

Ik dàcht dat een Access Point enkel hetgeen normaal over de utp-kabel gaat de lucht instuurde, samen met enkele regelingen als channel en wep-key verzorgen

Een (wireless) router zorgt er echter ook voor dat verkeer aan de juiste pc geadresseerd wordt en dergelijke meer.

ben echter niet 100% zeker

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
Wat mij verteld is in de winkel is dat accespoint ook meestal meer clients ondersteunen dan combinatie accespoint/router

Freelance Drupal Developer

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
FAD schreef op 19 februari 2004 @ 17:43:
Wat mij verteld is in de winkel is dat accespoint ook meestal meer clients ondersteunen dan combinatie accespoint/router
kan kloppen, in feit is de accespoint "onbeperkt", maar home-routertjes zijn beperkt tot pakweg 4 connecties... vandaar... ?

Topicstarter
Hoezo 4 connecties? Bedoel je 4 utp kabels die erin gedrukt kunnen worden?
Maar dan zou een access point dus zowel WLAN als ...... UTP poorten hebben en een router WLAN en 4 UTP poorten? Lijkt me een beetje vreemd dat ze dan een aparte naam voor het geheel maken.

Zou het, zoals Robbedoeske vermoed, zo zijn dat een AccessPoint enkel de LAN de lucht ingooit en dus achter een hub, switch of router gehangen kan worden en ik, om de bestaande kleine 4 poort hun in een keer te vervangen gewoon een Router met WLAN moet hebben..

Heeft iemand ervaring met de aangeboden Sweex voor 55 euro?

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
Niet onbeperkt mijn accespoint schijnt 60 clients aan te kunnen, een router die ze ook in de winkel hadden maximaal 7 wireless clients

Freelance Drupal Developer

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
4 connecties als in: slechts 4 interne ip-adressen die ondersteund worden bedoelde ik

nogmaals, ik weet dit alles niet zeker, ik probeer alleen wat te redeneren :)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik heb hier zelf de linksys WAP54G staan met 1 laptop :P.
maar een accespoint is zegmaar een soort SWITCH/HUB er zit 1 UTP in gang op, want hij moet toch ergens aan het bedraadde netwerk hangen. (dit hoeft overigens niet, maar wil je internet hebben dan moet er toch ergens een router staan dit kan dus een bedraadde router zijn of een wireless accespoint)

en een router accespoint is wat jij nodig hebt.
nou ja zegt ut al ROUTER en Accespoint in 1. over het aantal clients zou ik niet weten, maar bij een klant van mij is er de BEF54G of iets dergelijks en daar kunnen zeker 5 clients aan, maar het MAC adres filter gaat tot sowieso 20 pc's.

(bedenk wel met hoe meer clients de snelheid omlaag gaat, als ik jou was zou ik wel een G standaard set kopen, in prijs verschilt dit niet zo heel erg veel

owjah en volgens mij staan in alle computerbladen van deze maand informatie over draadloze netwerken :D

suc

[ Voor 23% gewijzigd door Valkyre op 19-02-2004 19:14 ]

iRacing Profiel

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 10:45
router heeft extra 4 (meestal) poorten om ook utp kabels op aan te sluiten
en dus wlan

daarnaast heeft het dus de eigenschappen van een router, dus dat het interne netwerk wordt afgeschermd vanaf buiten

een accespoint sluit je aan op 1 utp kabel en zorgt er dus woor dat die lijn draadloos wordt. hoe kan je dus alleen wlan op aansluiten (draadloos dus)
en geen routereigenschap, dus gewoon dhcp enzo van je provider.

Topicstarter
Okido..dan is het duidelijk..

Nu nog ff bedenken of ik een paar euros wil besparen door een accespoint aan mijn reeds aanwezige hub te gooien of da ik voor een alles in 1 optie ga...

Bedankt mannen (en vrouwen)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
deze heb ik achter mijn laptop;

Afbeeldingslocatie: http://linksys.com/products/topsellers/befw11s4.jpg BEFW11S4

Router function shares your high-speed Internet connection with wired and wireless computers
Built-in 4-port Ethernet Switch and Wireless Access Point creates your home network to share printers and files
Wireless connections are secured with 128-bit encryption with data rates up to 11Mbps

deze omschrijving staat op de linksys pagina

ik heb hem ook aan mijn hub hangen omdat ik nog 2 accounts bij athome heb en dus nog geen router echt nodig heb. maar dat kon binnenkort wel es veranderen.
hij bevalt mij uitstekend tot nog toe

[ Voor 15% gewijzigd door OliverBB op 19-02-2004 20:10 ]

Topicstarter
Ik lees op de linksys site dat de wap11 meer bereik heeft dan de befw... 50 mtr ipv 30. Ik weet dat 50 niet per se 50 is maar het is iig meer dan die van de befw.

Mijn idee, om de WAP11, een accesspoint, achter een hub (simpel sitecom 4 prt hub) te hangen, dat kan toch gewoon?

Kabelmodem > Hub > Accesspoint > laptop

En dan van de hub ook nog een kabel naar een andere pc...

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 99102 schreef op 19 februari 2004 @ 20:27:
Ik lees op de linksys site dat de wap11 meer bereik heeft dan de befw... 50 mtr ipv 30. Ik weet dat 50 niet per se 50 is maar het is iig meer dan die van de befw.

Mijn idee, om de WAP11, een accesspoint, achter een hub (simpel sitecom 4 prt hub) te hangen, dat kan toch gewoon?

Kabelmodem > Hub > Accesspoint > laptop

En dan van de hub ook nog een kabel naar een andere pc...
ja dat kan wanneer je (net als ik) meerdere accounts hebt bij je provider, maar wanneer je een gewoon enkel account hebt heeft het aansluiten van meerder pc's op de hub weinig zin (correct me if i'm wrong).

lijkt mij veel logischer om Kabelmodem > (wireless)router > laptop en de 2e en eventueel een derde of vierde computer op de router aan te sluiten.
je kunt ook nog wireless adapters gebruiken zoals een collega van dat heeft,
die heeft alle pc's (3) voorzien van een wireless apparaatje en die staan dan dus draadloos in verbinding met de router.
heeft als voordeel dat je geen kabels meer door het huis hoeft te trekken.
en het bereik is meer dan voldoende hier binnenshuis. de router staat beneden en op zolder heb ik nog uitstekende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En om het topic, wat mij betreft, af te sluiten.

Linksys gebeld: de wap11 en de befw11s4 hebben precies dezelfde techniek en de ontvangst zou dus ook bij beide gelijk zijn. Waarom de wap11 dan net zo duur is weet niemand.

Ik kreeg nog wel de tip mee een befw11s3 f s2 te kopen omdat de s4 problemen zou hebben met ppptp .. etc.. eigenlijk zou alleen static ip/dhcp goed gaan. Gelukkig heb ik dat en kon ik dus een s4 meenemen.

Heb je dus kpn/adsl...niet de s4 meenemen want daar kun je niks mee.

Boel uitgepakt, aangesloten en binnen no-time was het zaakje draaiende. Niet verkeerd voor een beginner dacht ik.
Pagina: 1