abit nf7, geheugen verkeerd om :'(

Pagina: 1
Acties:

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Al vele jaren ben ik met computers bezig, ik ben er zeer bedreven en ervaren, maar helaas iedereen maakt toch nog fouten, zoals ik vandaag.

Ik had er een reepje van 512 mb verkeerd om ingedaan(ik vond hem al zo stroef gaan). Hij paste wel en de haakjes klikte ook perfect vast.

Dus ik zet hem aan en toen gebeurde het allerengste wat ik ooit zag ;(

Net naast het lipje voor het agp slot kwam allemaal rook en ik hoorde ook iets vallen. In 2 snelle seconden had ik de stroom er al weer af en was bijster geworden van de RONDUIT ACHTERLIJKE fout die ik had gemaakt.

Nu lag er een diode op de grond en een chipje was deels wit(wit rondje).
Ik kan de diode er wel weer opzetten zegt de winkel waar ik de mobo kocht, maar dan nog zal slot 3(waar het plankje inzat) denk ik niet werken.

Ik ben nu tot de ontdekking gekomen dat ik slot 3 dus niet kan gebruiken meer en dual channel dus ook vervalt :( .

Nou heb ik 2 vragen: Heeft iemand een hi res pic zodat ik kan laten zien wat er kapot is, en wie weet dan wat dat chipje is wat stuk is.

Zou na terugsolderen van de diode slot 3 heel misschien werken?

P.S. zodra ik een pic krijg/heb zal ik het geillustreerd proberen te laten zien.

If it aint broke, fix it till it is!

• Tux
  • Laatst online: 13-08 09:14

Tux

Hoe krijg je het voor elkaar om hem verkeerd om erin te krijgen :?

Op 1/3 ongeveer van de onderkant zit toch een inkeping waardoor hij niet verkeerdom kan? :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
Een diode die eraf valt zal 100% zeker niet meer werken als je em terug soldeert. Ik denk dat er nog meer kapot is dan alleen die diode en dat je dus geen dualchannel meer kan krijgen op dit mobo.

Verwijderd

Ik zou eerst eens proberen of je mobo nog wel naar behoren werkt, ik heb me altijd laten vertellen: Een PC draait op rook, is de rook eruit is ie kapot..... ;)

Mocht je mobo nog een beetje fatsoenlijk werken, zou ik kijken of er überhaupt nog iets met dat ene slot te doen is.

[EDIT] Wel knap dat je dat geheugen er omgedraaid inkreeg.... Zit idd op 2/3 een inkeping in het geheugen. Maargoed hier heb je niks aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 17:26 ]

• Venxir
mobo werkt perfect, hij doorstaat alle tests, 3dmark e.d. geen fouten in de ramplankjes(slot 1 en2) proc draait ook perfect. Niks aan op te merken.

OP alle 1/3 inkeping reacties: Geloof me het lukt iedereen als hij eenmaal in de 2 gleuven zit hoeft hij niet eens contact met het metaal te maken om vast te klikken :|

[ Voor 38% gewijzigd door Venxir op 19-02-2004 17:27 ]

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Kheb hier nog een NF7-S liggen? Misschien dat je er onderdelen van kunt gebruiken, ik heb er zoveel mee geklooit dat ie het niet helemaal meer doet (voltage regulator chip bij solderen te lang verhit :( ).

Daarvan kun je misschien diode afhalen, enne wat voor een chip is er kaduuk/wit?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waar zit de diode dan? Op de mobo of op het rambankje. Lijkt me toch het mobo. Kan je zijn waar de rest van de lijn waar de diode op zat heenging. Als je zit dat die naar slot 3 loopt, heb je alleen je slot 3 er mee vernietigt.

Of mis ik iets in het verhaal

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Venxir
slot 1 en 2 werken dat heb ik al getest, slot 3 durf ik niet te testen.
EN dat chipje zit linksboven de diode hij heeft 8 pootjes op het moederbord.

heb een pic gevonden alleeb het gaat hier om revisie 2.0 niet de revisie die hier op dit plaatje staat, maar ligging van componenten die stuk zijn is identiek.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/abitbig.jpg

Van boven naar beneden:
1e tekst staat chipje
2e tekst staat diode
3e tekst staat 3e slot

[ Voor 62% gewijzigd door Venxir op 19-02-2004 18:24 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pff, vindt het eerlijk gezegd al lef hebben dat je het aandurfde het spul weer aan te zetten.

Nu ga ik me heel echt dom voelen. 8)7 7(8)7

Mobonaam?
1: Let niet op de specs pagina
2: Gebruik de verkeerde knop
3: Staat in topicnaam.

[ Voor 45% gewijzigd door Hooglander1 op 19-02-2004 18:27 . Reden: dom... ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

stom foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Hooglander1 op 19-02-2004 18:25 ]

• Venxir
Het is mijn broertjes mobo, het gaat hier om de abit nf7 2.0, staat in topic ;)

Verwijderd

Zal het niet een abit nf7 zijn? Staat ook met grote letters op het mobo hoor ;)

[EDIT] Te laat....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 18:27 ]

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik heb dit ook een keer gehad, kwam rook van het geheugen af, en een paar contact puntjes waren zwart geworden.... maar het draait tot nu toe nog altijd perfect(was ook 512 ddr)

er is nog hoop :]

Verwijderd

ik zou het risico niet nemen om nieuw geheugen in je oude mobo te zetten. Neem aan dat je geheugen ook stuk is.

Koop een nieuwe mobo, hang je oude aan de muur oid. Want anders heb je kans dat straks je nieuwe reepje geheugen ook stuk is. Geheugen kost meer dan een mobo.

• Venxir
alleen bij mij kwam rook van mobo en er is duidelijk 1 chipje goed gaan koken, ik dnek dat die diode me gered heeft van een complete ondergang.

Oke even alles duidelijk maken:
De abit nf7 draait nu alweer 6 uur lang blij met dezelfde 2 reepjes geheugen in slot 1 en 2 en niet meer 2 en 3.

Het reepje wat de kortsluiting veroorzaakte was mijn dane-elec reepje, die ook nog perfect werkt trouwens. Dus alleen het moederbord heeft zichtbare schade opgelopen.

[ Voor 53% gewijzigd door Venxir op 19-02-2004 18:33 ]

Verwijderd

hier nog zo een }:O met dezelfde stunt op hetzelfde bordje :D. Had veel te weinig licht, maar dacht dat het reepje wel goed zat. Op precies dezelfde plek doorgebrand. Eigen fout, maar de rma-service van Abit heeft me een ander bordje bezorgd. Kostte me iets van 15 euro dacht ik. Ga ik niet voor zitten solderen. Bordje werkt nog altijd.

edit: 1700+ dlt is hierbij helaas overleden :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 18:45 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan zo snel niets vinden, maar ik zou het er ook niet op gokken. Doordat het chipje is gaan koken, heb je best kans dat daar ergens kortsluiting is ontstaan. Als je weer het derde bankje in gooit, heb je kans dat de boel wel weer eens kan gaan smoken.

Als ik jou was zou ik het bankje gewoon in mijn eigen pc zetten :)

De site van Abit flipt bij mij helemaal. Dus ik kan geen eens basisinformatie opvragen.
Slecht internet (zucht)...

• Venxir
ik hoor van sommigen dat later alsnog het mobo ging flippen :/, ander probeer ik hem wel te RMA-en naar abit.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Hier ook een high-res pic.

Afbeeldingslocatie: http://www.abit.com.cn/news/2003/04/02/NF7-S.JPG

wel ff klikken voor 3000x2000 versie :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Venxir schreef op 20 februari 2004 @ 11:27:
ik hoor van sommigen dat later alsnog het mobo ging flippen :/, ander probeer ik hem wel te RMA-en naar abit.
Gezien wat tjatja zegt zijn ze erg coulant met RMA, want meestal valt dit soort zichtbare schade onder user abuse.

En ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dat geheugenslot niet te repareren valt.

{signature}

• Venxir
vraagje, als ik de diode erop soldeer en dan witte stipje ff zwart teken, dan is er nergens meer schade te bekennen :)

nog bedankt voor de pic nu kan ik ales beter laten zien:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/boom.JPG

die diode ligt nu dus op mijn bureau :/ en die witte stip op de chip is in het echt nu ook wit en er kwam behoorlijk wat rook uit. FFhew en de stank was nog erger.

[ Voor 55% gewijzigd door Venxir op 20-02-2004 11:47 ]

Verwijderd

Voutloos schreef op 20 februari 2004 @ 11:34:
Gezien wat tjatja zegt zijn ze erg coulant met RMA, want meestal valt dit soort zichtbare schade onder user abuse.
Deze e-mail heb ik naar abit geschreven:

Dear Abit,

this weekend my nf7-s rev2.0 motherboard got damaged after I switched the memory modules. Between the dimm slots and agp slot something got burnt, which can be seen by eye. Probably I didn't install the modules right. I would like very much to have a new nf7-s rev2.0 board again. Would you please be so kind to exchange my board for a new one? Thanks in advance.

Yours Sincerely,

.......

Daarna vroegen ze me om eerst contact op te nemen met de (web)winkel waar ik 'm gekocht had, waarna ik antwoordde dat zij het bord niet wilden omruilen omdat het, zoals ik al vermeld had, mijn eigen fout was. Vervolgens moest ik wat gegevens opsturen, waarna ik een rma-nr kreeg toegewezen en na een week of 3 had ik een ander bordje in huis :) (ik moest er even achter aan gaan want ze waren het vergeten op te sturen). Ben dus erg tevreden over de rma-service van Abit (Amor b.v.) en ben niet de enige op dit forum.

• Venxir
hmmm, dan probeer ik het ook mooi :), liever een nieuwe dan dit ding :P

Verwijderd

Dan heb je heel heel veel geluk gehad maar hoe heb je in godsnaam dat geheugenlatje erin gekregen? Er zit toch een inkeping in zodat je het niet verkeerd kan monteren zoals eerder werd vermeld? Je moet het niet je oerkrachten boven halen om een pc te monteren ;)

• Venxir
vraag me niet hoe, het was donker en beide witte pinnetjes zaten klem :P, ik dacht ook altijd dat je een hamer nodig had om dat voor mekaar te krijgen. Het ging net zo makkelijk als normaal :P.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nu begin ik te twijfelen of mijn geheugen er wel goed om in zit :P

Hij doet het nog steeds :P

Kan iedereen gebeuren, denk ik.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Laukui schreef op 20 februari 2004 @ 13:53:
Nu begin ik te twijfelen of mijn geheugen er wel goed om in zit :P

Hij doet het nog steeds :P

Kan iedereen gebeuren, denk ik.
Dus wat hebben we weer geleerd van het verhaal:

Werkt altijd met voldoende licht en zie wat je aan het doen bent!! B)

Verwijderd

Venxir schreef op 20 februari 2004 @ 12:45:
hmmm, dan probeer ik het ook mooi :), liever een nieuwe dan dit ding :P
ze proberen het natuurlijk eerst te repareren, maar ik ben bang dat zoiets niet te repareren valt.

• Venxir
als het beperkt is tot die diode en chip dan lijkt me het geen groot probleem, voor de rest is dat bordje nog retestabiel :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 12:37:
[...]

Deze e-mail heb ik naar abit geschreven:

Dear Abit,

this weekend my nf7-s rev2.0 motherboard got damaged after I switched the memory modules. Between the dimm slots and agp slot something got burnt, which can be seen by eye. Probably I didn't install the modules right. I would like very much to have a new nf7-s rev2.0 board again. Would you please be so kind to exchange my board for a new one? Thanks in advance.

Yours Sincerely,

.......

Daarna vroegen ze me om eerst contact op te nemen met de (web)winkel waar ik 'm gekocht had, waarna ik antwoordde dat zij het bord niet wilden omruilen omdat het, zoals ik al vermeld had, mijn eigen fout was. Vervolgens moest ik wat gegevens opsturen, waarna ik een rma-nr kreeg toegewezen en na een week of 3 had ik een ander bordje in huis :) (ik moest er even achter aan gaan want ze waren het vergeten op te sturen). Ben dus erg tevreden over de rma-service van Abit (Amor b.v.) en ben niet de enige op dit forum.
offtopic:
:\ daar heb ik nog gewerkt (Amor b.v., in venlo) werd op een gegeven moment gek van alle nf7 dozen die voorkbijkwamen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 19:05:
[...]

offtopic:
:/ daar heb ik nog gewerkt (Amor b.v., in venlo) werd op een gegeven moment gek van alle nf7 dozen die voorkbijkwamen :P
Pagina: 1