Hdd zegt opeens dat ie nog niet geformatteerd is

Pagina: 1
Acties:

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Beste tweakers,

Eerst ff kort een beschrijving van mijn probleem, en daarna de lange versie :)

Korte versie:

Ik heb een western digital wd200, en zomaar opeens zegt windows dat de hdd nog niet geformatteerd is. Ik wil die data (ongeveer 170Gb) graag terug natuurlijk.

Lange versie:

Mijn kt266a moederbord begaf het, dus had ik mijn 200Gb Western Digital HDD (dataopslag) maar in mijn Athlon 750 pc gehangen. Moederbord MSI k7t, met kt133 chipset.
Alles draaide goed, hdd gewoon beschrijfbaar en leesbaar. Na een paar dagen met af en toe een flinke schrijf of lees-actie (2x per dag 10Gb of zo) vertelde windows dat 2 directories opeens niet meer goed waren (corrupt of zoiets).

Scandisk er overheen, na 2 uur was de boel gefixed. * TH0R loves NTFS!!
Maar 2-3 dagen later was ik nog steeds op dezelfde computer bezig, en zegt de schijf zomaar opeens dat ie niet meer geformatteerd is :-S
Ik dacht: dat lost scandisk wel op :) Maar niet dus. Scandisk wou niet. En via commandprompt chkdsk.exe gebruiken, geeft de melding dat ie 'raw' niet snapt. Argh!!

Dus ik kabels checken en zo, niets aan de hand :( Hitte was het ook niet, want hij was lekker vrij, aan de open kant van de kast.

Paar dagen later kwam nieuw mobo binnen, k8v deluxe, kt800 chipset. Dus gelijk maar geprobeerd of de hdd werkte. Niet dus :(

Lijkt iets van dat de index kapot is of zo? Want de Western Digital diagnostic progjes konden niets vinden. :(

Iemand die weet wat ik dan doen om de data terug te halen? (ongeveer 170GB)Heeft O&O niet een handig programma hier voor?

Uit de Faq die hier ook staat:
Je zou ook gewoon kunnen proberen om met FDISK /MBR de Master Boot Record te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich ook als leeg voordoen. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat).
Is dit hier van toepassing? Ik wil niet de MFT mollesteren als er iets anders aan de hand is :(

Trotse vader!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is in alle vergelijkbare gevallen van toepassing :) Probeer het dus gewoon. Anders kun je alsnog met datarecoverytooltjes aan de slag :Y)

De FAQ is hier compleet in.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:53
Testdisk analyseert en repareert o.a.de partitietabel.
http://www.cgsecurity.org/testdisk.html
prachtig tooltje, wel nadenken bij wat je doet.

KPN is een drieletterwoord

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Ok, dankje :)

Ga straks gelijk thuis proberen!

Trotse vader!