cpu overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
als eerst wil ik ff melden dat ik al zeker dagen heb proberen te zoeken naar iemand die al een antwoord wist op m'n vraag.
ik heb een cpu van intel 2,6 ghz
mobo van msi chipset intel 965PE
1024 mb DDR geheugen dual channel, op 400 mhz elk
m'n multiplier is dus 13
en standaard dus een fsb van 200
m'n pc draait stabiel op een fsb van 240 mhz, maar als ik op die snelheid een spel speel als generals of call of duty, komen er allemaal snel springende en flikkerde strepen door m'n beeld. blijkbaar ben ik tever gegaan. m'n grens ligt dan ongeveer bij de 228 mhz fsb. Nu wil ik graag weten waarom m'n pc wel stabiel loopt op 240 mhz fsb, maar bij spellen laat het duidelijk merken dat ie het niet aan kan.
aan de temperaturen kan het niet liggen, want die blijven stressed netjes onder 50 graden en in rust rond 35. Die strepen zijn er bij het spel call of duty direct by in zogenaamde startscherm al, dus zonder het spel nog te spelen. Ik wil dus graag weten waardoor het komt dat ik dus blijkbaar niet verder mag, en hoop zo tog soepel te kunnen lopen op 3120 mhz, wat gelijkt staat aan 240 mhz fsb. Of is het gewoon zo dat de grens van m'n fsb berijkt is, en dat ik helaas niet verder kan?

bedankt

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 13:02
Het kan zijn dat je geheugen gewoon niet snel genoeg is. Je mag dan wel op dual channel draaien, maar je geheugen heeft ook een maximale snelheid. In de bios kun je vaak de latency van het geheugen aanpassen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• sjoerdjanson
  • Niet online
ik zal een proberen m'n geheugen timings ff op laag mogelijk te zetten

• sjoerdjanson
  • Niet online
of eigenlijk hoog

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wat het ook nog kan zijn is dat je grafische kaart gewoon te snel draait.. doordat je de FSB omhoog gezet hebt.. Dan klok je namelijk ook je grafische kaart over :)

@ sjoerdjanson je kan ook dit: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje gebruiken om je bericht te editen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Apen-nootjes op 19-02-2004 16:25 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• sjoerdjanson
  • Niet online
weer iets geleerd
maar dat sneller gaan van m'n grafische kaart is zeker niet te voorkomen,
en dan nog iets, ik heb het niet bij alle spellen zou iemand daar nog iets mee kunnen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Download 'memtest' ergens en draai dat op een steeds hogere geheugen snelheid.
Geen errors -> hoger klokken.
Errors -> lager klokken (of timings wat losser zetten).
Dan weet je snel genoeg wat je maximum is.
apen-nootjes schreef op 19 februari 2004 @ 16:24:
Wat het ook nog kan zijn is dat je grafische kaart gewoon te snel draait.. doordat je de FSB omhoog gezet hebt.. Dan klok je namelijk ook je grafische kaart over :)
Als je je FSB overklokt, gaat je PCI/AGP bus qua kloksnelheid omhoog, niet je kaart.
Maar dit zou alsnog voor problemen kunnen zorgen.

[ Voor 94% gewijzigd door Rone op 19-02-2004 16:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

r00n187 schreef op 19 februari 2004 @ 16:28:
Download 'memtest' ergens en draai dat op een steeds hogere geheugen snelheid.
Geen errors -> hoger klokken.
Errors -> lager klokken (of timings wat losser zetten).
Dan weet je snel genoeg wat je maximum is.

[...]

Als je je FSB overklokt, gaat je PCI/AGP bus qua kloksnelheid omhoog, niet je kaart.
Maar dit zou alsnog voor problemen kunnen zorgen.
Wat zit er in je AGP poort ?? Juist een videokaart ;)

Maar dat memtest is leuk als je veeeeeeel tijd hebt.. moet je namelijk voor elke snelheid wel een keer of 3 laten draaien voordat je echt een betrouwbaar resultaat hebt.. Verder heeft hij het alleen maar bij spelletje's = grafisch zwaarder geweld.. (de meest ingrijpende verandering als hij een spelletje gaat spelen dus..) dit zou ook weer het verschil tussen de verschillende spelletje's kunnen zijn...

Meestal is er inderdaad niks te doen aan een videokaart die niet meer helemaal lekker loopt.. maar watvoor video kaart heb je?? Kan ik niet vinden in je post :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 19-02-2004 16:34 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• sjoerdjanson
  • Niet online
geheugen is zowieso goed, die test heb ik al eens gedraait
maar m'n geheugen snelheid is niet echt goed te veranderen helaas.
kheb alleen keuze uit auto, 333 400 500 533 mhz, en van 400 naar 500 vindtie niet errug leuk, dus dan reset ie um weer :'(

btw ik heb een geforce fx5600 met 256 mb
standaard op 275/500
bij mij op 369/569

[ Voor 17% gewijzigd door sjoerdjanson op 19-02-2004 16:36 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Test voor je overklok dan even met geheugen op 333, dan weet je of daar het probleem zit of niet. Later kan je dit natuurlijk terug zetten naar 400.

Heb je je vcore van je cpu ook al wat verhoogd? 1.650v is wel te doen hoor (in kleine stapjes doen en temps in de geaten houden), misschien is ie dan wél op 240 Mhz FSB stabiel.

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 19 februari 2004 @ 16:33:
[...]

Wat zit er in je AGP poort ?? Juist een videokaart ;)

Maar dat memtest is leuk als je veeeeeeel tijd hebt.. moet je namelijk voor elke snelheid wel een keer of 3 laten draaien voordat je echt een betrouwbaar resultaat hebt.. Verder heeft hij het alleen maar bij spelletje's = grafisch zwaarder geweld.. (de meest ingrijpende verandering als hij een spelletje gaat spelen dus..) dit zou ook weer het verschil tussen de verschillende spelletje's kunnen zijn...

Meestal is er inderdaad niks te doen aan een videokaart die niet meer helemaal lekker loopt.. maar watvoor video kaart heb je?? Kan ik niet vinden in je post :)
Je clock je videokaart echt niet over door de AGP te verhogen hoor. Het signaal gaat gewoon erg hard waardoor sommige kaarten problemen hebben het te ontvangen.

Het probleem zit em dus in de communicatie tussen kaart en de northbridge/geheugen. Er wordt niets sneller, je zult geen betere scores krijgen en de videokaart blijft precies draaien zoals ie hoort te draaien.

Je kan echter wel je kaart ermee kapot maken, soms heeft het verhogen van het AGP voltage ook zin als je AGP bus te hard gaat.

Let op dat PCI kaarten (soundkaart ed ook onboard) hier ook last mee kunnen hebben, zo ook je hdd controller waardoor je corrupte data kan krijgen.

Welk moederbord heb je? Over het algemeen hebben de moederborden met Intel chipsets een PCI/AGP lock.

Je moet ook eens naar je geheugen kijken, kun je op 240mhz fsb ook veel memory benchmarks doen?

Aangezien het Intel 965PE chipset niet bestaat heb je waarschijnlijk een Intel 865PE chipset. En dat zou betekenen dat je een van de volgende moederborden hebt:
865PE Neo2-PS Series
865PE Neo2 Series
865PEM2-ILS

Welke heb je?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 16:49 ]

• dw33z
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
sjoerdjanson schreef op 19 februari 2004 @ 16:34:
geheugen is zowieso goed, die test heb ik al eens gedraait
maar m'n geheugen snelheid is niet echt goed te veranderen helaas.
kheb alleen keuze uit auto, 333 400 500 533 mhz, en van 400 naar 500 vindtie niet errug leuk, dus dan reset ie um weer :'(

standaard op 275/500
bij mij op 369/569
je denkt dat die strepen komen door je cpu fsb ? probeer eens je videokaar setting op normale snelheden te zetten dat geldt dus 275/500 en ga dan nog eens kijken met de 240 fsb van je cpu of je nog strepen houdt... en install directx 9.0b als je dat nog niet hebt en probeer het nog eens....

• sjoerdjanson
  • Niet online
m'n Vcore op alle mogelijke standen gezet, behalve 1,8 volt en hoger natuurlijk niets dat uitmaakte. ik weet niet zeker, maar volgens mij kan m'n geheugen niet op 333 mhz lopen, dus ook weer een reset:'(

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
...komen er allemaal snel springende en flikkerde strepen door m'n beeld...
standaard op 275/500
bij mij op 369/569
En dat vertel je niet wat eerder :?
Zet die maar eens snel op een lagere snelheid dan... dat is zowiezo het eerste wat je moet doen als je dit soort problemen tegenkomt.

Grote kans dat die strepen niets met je CPU te maken hebben, maar met je videokaart :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 19-02-2004 16:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• sjoerdjanson
  • Niet online
he jah sorry van die videokaart snelheden hehe O+
m'n moederboard 865PE Neo2 Series

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
sjoerdjanson schreef op 19 februari 2004 @ 16:48:
...maar volgens mij kan m'n geheugen niet op 333 mhz lopen, dus ook weer een reset...
Moederbord specs van MSI website:

Special Features:
• Intel Hyper-Threading Technology
Dual-Channel DDR400/333/266 Memory Bus (6.4GB/S Memory Bandwidth)
• 800/533/400MHz FSB, 8X AGP, USB 2.0
• etc.

In je startpost gaf je al aan DDR400 te hebben.
Dit moet je zowiezo niet op 333 willen draaien. Het is in jouw geval ook niet nodig.
Je CPU heeft een FSB van 200 dus DDR400 draait dan synchroon daarmee (hetgeen het beste is).
Zoals ik al zei: klok je videokaart eens terug en speel een paar spellen of draai 3DMark... :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 19-02-2004 17:05 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

r00n187 schreef op 19 februari 2004 @ 17:01:
Je CPU heeft een FSB van 200 dus DDR400 draait dan synchroon daarmee (hetgeen het beste is).
Dus jij wil je geheugen synchroom laten lopen, met een quadpumped processor... Terwijl het geheugen DDR is, IPV QDR? :/ Maar bij AMD procs is het toch zo, dat synchroom het beste resultaat geeft?

Of haal ik nu wat dingen door elkaar?

Maar ik zou net alsR00n187, je videokaart terugklokken... Ik had namelijk ook zoiets (bij Need for Speed: Underground) met een Radeon 9800 PRO @ XT (Mod was niet gelukt :()

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2004 17:21 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Voordat het hier verder offtopic gaat, gooi ik deze dicht. De topicstarter had zelf prima na kunnen gaan dat het eruit klappen van games niet aan z'n fsb ligt, maar aan z'n geoc'de videokaart....

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.