ADSL op 2de pc via router

Pagina: 1
Acties:

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Een jaar geleden hebben we hier thuis ADSL aangeschaft. Omdat we misschien meerdere pc's hierop aan wilden sluiten hebben we een router gekocht. Na veel problemen heb ik 'm uiteindelijk aan het werken gekregen (vraag niet hoe, "opeens" deed ie het).

Nu wil ik een tweede pc erop aansluiten. :) Wat ik vervolgens heb gedaan:
- UTP (5e) kabel gemaakt. Ik heb hiervoor aan beide uiteinden dezelfde volgorde aangehouden: wit - bruin- wit - groen -wit- blauw - wit -oranje. Is dit juist? En zo nee, hoe moet dit dan wel? Ik heb de faq gelezen, maar begreep het toch niet helemaal :?
- netwerkkaart op 10baseT (half-duplex) ingesteld. :7
- Mxstream CD-rom erin. Maar nee hoor, de speedtouch wilde die niet detecteren. Ik heb dit zeer vaak geprobeerd, na het herstarten van zowel pc als router. Maar niks :'( , tot dat ie 't opeens wel deed. Alles ingevuld, enzovoorts, en daarna de pc opnieuw opgestart. Maar daarna deed ie het weer helemaal niet. Opnieuw proberen te detecteren, maar niks....
- vervolgens gekeken of de kabel wel juist was. Ik begon er aan te twijfelen of ik de bruin/groen/blauw/wit/oranje draadjes wel in de goede volgorde had aangesloten, en of ik ze zoiezo wel goed had aangesloten (had geen mooie tang hiervoor, dus ben ik zeer voorzichtig met de nijptang in de weer geweest). Om te controleren of het aan de kabel zou liggen heb ik een andere UTP kabel gelegd, waarvan ik 't wist dat ie het deed. Maar helaas, weer geen resultaat.

Aan de netwerkkaart kan het toch niet liggen. Op lanparty's heeft deze het altijd gedaan. Overigens, wat de netwerkkaart betreft: lampje brand oranje en groen als ik de zelfgemaakte kabel erin stop, oranje als ik de kabel erin stop, en in m'n andere pc brand 'n zelfde netwerkkaart ook alleen maar een oranje lampje. Op m'n router zie ik overigens ook een groen lampje branden op het punt waar de UTP-kabel in moet worden gestoken.

overigens, ik kan m'n router dus niet bereiken door 10.0.0.138 in te typen in m'n browser. Ik heb als besturingssysteem Windows XP pro.

conclusie: het kan aan m'n kabel liggen (maar waar ligt het dan aan?), maar dat kan niet het enige probleem zijn. Kan iemand me hierbij helpen?? :)

ISP: planet internet (comfort abbonement)
Router: Alcatel speedtouch 510i ("KPN ADSL Multi-PC ISDN modem")
Netwerkkaart: standaard ("target local area network")
kabel: UTP cat 5e

Besturingssysteem nieuw aan te sluiten pc: windows XP pro
(Besturingssysteem oude pc: wndows 98)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
welk IP heeft die 2e pc? zal iets van 10.0.0.151 moeten zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• inquestos
Een super-n00b vraag: hoe zie je dit in Windows XP (de ipconfig)?

Ik heb alles (ip, subnet mask, gateway, en al die andere instellingen) gewoon op automatisch ingesteld, omdat ik mezelf wat dat betreft totaal niet vertrouw, en ik ook niet echt weet wat in te vullen, en hierover ook niks wordt gezegd in de manual...

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 19-02-2004 15:49 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Start -> Run -> 'cmd' -> 'ipconfig /all'

Wat je in moet tikken staat tussen aanhalingstekens. Dit typ je niet mee uiteraard ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Ik vraag me af wat je nou uberhaupt gedaan hebt...
mxstream cd?? waarom gebruik je die nou weer dan.
Die moet je niet meer gebruiken, die is ervoor om de boel in te stellen als je 1 pc gebruikt die inbelt via het adsl modem.
Je router zorgt nu voor het inbellen.
een pc op je router aansluiten kan niet makkelijker.

Ik zou zeggen begin helemaal opnieuw..
reset je router. gooi alle internet instellingen van je pc eraf.
Ook eventueel geinstalleerde dingen van die mxstream pc.
en volg de handleiding...

Wat de kleurvolgorde van utp kabels betreft, die kan je gewoon in de NT faq vinden. Want die volgorde die je gebruikt hebt klopt van geen kant.
en zo'n ding krimpen met een knijptang... dat gaat je waarschijnlijk niet lukken.

En de kleuren van de lampjes. zoek maar in de handleiding op wat de kleuren betekenen. elk merk gebruikt weer z'n eigen kleuren.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 19-02-2004 19:19 ]

• inquestos
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 19:10:
Start -> Run -> 'cmd' -> 'ipconfig /all'
Thanx.
Alles staat nu op 0.0.0.0 ....

hmmm...
ff verandert naar:

IP: 10.0.0.202
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.138
DNS: 10.0.0.138

Andere kabel erin, en jawel hij doet 't :P

Maar goed, zit ik nog wel met het probleem van de kabel....
Wat de kleurvolgorde van utp kabels betreft, die kan je gewoon in de NT faq vinden. Want die volgorde die je gebruikt hebt klopt van geen kant.
en zo'n ding krimpen met een knijptang... dat gaat je waarschijnlijk niet lukken.
Ik moet toch straight hebben nietwaar? Maar welk van beide is hier nu straight:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/straight_01.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/straight_02.gif
lijkt misschien een stomme vraag, want iedere idioot ziet dat de onderste in tegenstelling tot de bovenste uit rechte lijnen bestaat. Maar in de faq lijkt er het tweede te staan. En ik heb het eerste gedaan... ??????????

En wat zouden die kleuren uitmaken? Van binnen zijn ze toch allemaal hetzelfde?? :?

[ Voor 14% gewijzigd door inquestos op 20-02-2004 14:31 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:16

pasta

Ondertitel

straight is engels voor recht.. welke van de 2 kabels lijkt je recht te gaan? :+
als je er niet uitkomt, het is de onderste

Signature

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
die kleuren zijn nou eenmaal een afspraak over de opbouw van netwerk kabels en als je je daaraan houdt ben je er zekerder van dat het werkt

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

inquestos schreef op 20 februari 2004 @ 14:28:
Ik moet toch straight hebben nietwaar? Maar welk van beide is hier nu straight:
[afbeelding]
[afbeelding]

En wat zouden die kleuren uitmaken? Van binnen zijn ze toch allemaal hetzelfde?? :?
Als je een kabel zo maakt zoals op het laatste plaatje mag je van geluk spreken dat je nog 1Mbit/s haalt, de kabels liggen zo te dicht bij elkaar waardoor er "data" van de ene naar de andere kabel kan overspringen.
pastapappie.NET schreef op 20 februari 2004 @ 14:29:
straight is engels voor recht.. welke van de 2 kabels lijkt je recht te gaan? :+
Als je een UTP kabel maakt moet je altijd zo min mogelijk kabel bij de uiteinden uit elkaar halen, zoveel mogelijk in elkaar gedraaid laten zitten dus. Daardoor kan je geen last krijgen van overspringende data, de ground kabels zitten er immers tussen. Je kan het beste een werkende kabel pakken en daar de kleur volgorde van af kijken, dat doe ik ook altijd en mijn kabels werken tot nu toch allemaal nog :+

[ Voor 13% gewijzigd door Beaves op 20-02-2004 14:34 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• inquestos
Heel logisch ja.... Maar als ik 'm anders had getekend had je dat niet gezegd...

maar dat van die draadjes maakt dus niet uit?? Ik heb namelijk nog maar een aansluitstukje, dus dan zet ik die erop.. Wil het niet weer verkeerd doen, want dan moet ik weer naar de winkel (lui... :P)

edit: ok, kleuren dus wel veranderen :) Zal het doen, en hopen dat 't dadelijk werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door inquestos op 20-02-2004 14:36 ]

• inquestos
Pfoeh, dat was me toch nog wat.... Een andere UTP-kabel bijgepakt, op de zelfde manier draadjes aangesloten. Dat was dus niet op de onderste manier, maar de bovenste....
Deze dus, hoe vreemd het ook lijkt (dan wel de goede kleuren dit keer):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/straight_01.gif

vervolgens doe ik de kabel in de router, wil ik 'm in m'n pc doen... *PATS*
flinke schok, en router naar de klote. KPN gebeld: helaas geen garantie meer... Nieuwe router gehaald, aangesloten, en 't werkte zo goed als meteen. Zoals het hoort :)
Het was dus wel de bovenste.... Zo dom was ik dan toch ook weer niet..

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk dat jij de FAQ moet lezen :o
Het is dus de bovenste.

Uit mijne blote kop:
wit - oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit -blauw, groen, wit-bruin, bruin
en dit voor beide stekkers.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 21-02-2004 02:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

Zo en niet anders...

Blijft moeilijk voor iedereen kabels knippen ;)

Tweakers Discord

Pagina: 1