Toon posts:

soep over laptop; wat kan er mis zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zo slim geweest om soep over mijn laptop te gooien, terwijl hij aan was. Ik heb hem toen zo snel mogelijk uitgedaan, maar hij was al wel rare geluidjes aan het maken (als water op een gloeiende plaat komt). Er kwam geen geur/rook vanaf.

Nu heb ik het de volgende schoon proberen te spuiten met zo'n speciale computer-onderdelen-schoonmaak-spuit. Maar hij gaat nu nog steeds niet aan (nu al 2 dagen geleden). Wat kan er fout zijn?

Toen ik de laptop open had, zag het er allemaal best netjes uit. Geen zwarte plekken en geen rommel enzo. Mogelijk is er kortsluiting ontstaan en werkt de voeding niet meer. Dit lijkt mij het meest voor de hand liggen. Wat denken jullie?

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05
ik zou zeggen, meet hem eens door met een multimeter :)

ps.. Was de soep toch nog lekker?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 08:27

EnnaN

Toys in the attic

hoe ziet de accu eruit? heeft die kortgesloten?

sig

Verwijderd

Topicstarter
EnnaN schreef op 19 februari 2004 @ 15:27:
hoe ziet de accu eruit? heeft die kortgesloten?
De accu ziet er gewoon uit, maar die is ook vrij goed afgesloten. Is net als bijv. de diskdrive een los onderdeel wat je inschuift in de laptop.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 20:30
Animal schreef op 19 februari 2004 @ 15:27:
ik zou zeggen, meet hem eens door met een multimeter :)

ps.. Was de soep toch nog lekker?
Beetje bittere nasmaak denk ik?

Maar ik zou hem inderdaad even onderdeel voor onderdeel doormeten

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 08:27

EnnaN

Toys in the attic

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 15:30:
[...]

De accu ziet er gewoon uit, maar die is ook vrij goed afgesloten. Is net als bijv. de diskdrive een los onderdeel wat je inschuift in de laptop.
ja, ik doelde er op dat als je voeding kortlsuiting aan het maken is je dat misschien terug zou kunnen zien bij de aansluitingen van je acuu...maar goed, was maar een gokje...

ik zou nu eerst doormeten, dan weer aansluiten :) niet teveel proberen..

sig

Verwijderd

Topicstarter
probleem is eigenlijk dat ik nogaal een n00b ben op dit gebied. En heb hier ook geen apparatuur om door te meten.
Is het slecht om de computer gewoon af en toe proberen aan te zetten. Kan me voorstellen dat dan juist de kortsluiting kan optreden.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 21:19
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 15:41:
probleem is eigenlijk dat ik nogaal een n00b ben op dit gebied. En heb hier ook geen apparatuur om door te meten.
Is het slecht om de computer gewoon af en toe proberen aan te zetten. Kan me voorstellen dat dan juist de kortsluiting kan optreden.
Ik zou hem open schroeven, en kijken waar er allemaal soep zit. Zo ja, dan moet je dat schoonblazen met fohn of drogen op de verwarming :). Als je hem aanzet kan er gerust geleiding onstaan en zeg dan maar dag :w.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem weer geprobeerd op te starten. Heb het eerst een paar keer geprobeerd op starten, maar hij deed niks. Daarna ook de stekker erin gestopt en na 2 keer gingen de lampjes branden. Maar direct daarna hoorde ik harde piep-piep-geluiden uit de laptop komen.

Betekent dat het einde van het moederbord?

Edit: de piep is ongeveer elke seconde en er zit verder geen 'ritme' in oid. Las op GoT dat het ritme van de piepjes is kan zeggen over het probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 17:53 ]

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 08:52

Scighera

swim-bike-run

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 17:38:
Ik heb hem weer geprobeerd op te starten. Heb het eerst een paar keer geprobeerd op starten, maar hij deed niks. Daarna ook de stekker erin gestopt en na 2 keer gingen de lampjes branden. Maar direct daarna hoorde ik harde piep-piep-geluiden uit de laptop komen.

Betekent dat het einde van het moederbord?

Edit: de piep is ongeveer elke seconde en er zit verder geen 'ritme' in oid. Las op GoT dat het ritme van de piepjes is kan zeggen over het probleem.
heb jen iet iemand in de buurt die er wel verstand van heeft (desnoods een winkel)

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
Scighera schreef op 19 februari 2004 @ 18:17:
[...]

heb jen iet iemand in de buurt die er wel verstand van heeft (desnoods een winkel)
Nee, voorlopig niet nee. Maar ik ben al op zoek naar een winkel hier die laptops kan repareren. Maar het is wel fijn om zelf te kunnen inschatten wat het probleem zou kunnen zijn.

En wat als het het moederbord is, is het dan nog de moeite om dat te laten vervangen, of is dat veel te duur?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je kan pas wat zeggen over de piepjes als we weten om welk merk en soort laptop het gaat. Op de site van de fabrikant kan je meestal dan of de handleiding vinden of het soort moederbord.

Openschroeven en schoonmaken van elk onderdeel moet zoie zo of heb je dat al gedaan ??

Als je er geen verstand van hebt kan je hem beter door een monteur, of service centre laten doorkijken...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op 19 februari 2004 @ 18:22:
Je kan pas wat zeggen over de piepjes als we weten om welk merk en soort laptop het gaat. Op de site van de fabrikant kan je meestal dan of de handleiding vinden of het soort moederbord.
Het is een Compaq Armada e500

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Iedereen zegt hier dat je hem moet doormeten, schoonmaken en uit moet laten staan, anders naar een monteur brengen. Wat doe je vervolgens? Advies met een korrel zout nemen, niks doen en het ding weer aan zetten waardoor het nu waarschijnlijk helemaal naar de knoppen is (gezien je beschrijving daarvan). Ik kan niet echt zeggen dat dat snugger is.. :/

Waarschijnlijk is het nu al te laat maar ik zou toch even met compaq gaan bellen. Dat had je eerder moeten doen. Die weten vast waar je hem kunt laten repareren en een globale prijs daarvan. Sommige fabrikanten repareren ook zelf.
Ik had een kapot MSI moederboard bijv. (buiten de garantie) gebeld, opgestuurt, 2 weken later komt ie gerepareerd terug, kosten €2,00 aan postzegels.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 00:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 18:20:
[...]

Nee, voorlopig niet nee. Maar ik ben al op zoek naar een winkel hier die laptops kan repareren. Maar het is wel fijn om zelf te kunnen inschatten wat het probleem zou kunnen zijn.

En wat als het het moederbord is, is het dan nog de moeite om dat te laten vervangen, of is dat veel te duur?
Als het mobo gaar is dan kun je beter een nieuwe notebook kopen.
Zeker als het bij Compaq is en er geen garantie/verzekering bij zit, want je bent zo 1500 euro lichter voor een reparatie (als je alle kosten erbij rekent, onderdelen, verzenden, inbouwen, onderzoeken etc).

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-05 17:51
Terw_Dan schreef op 20 februari 2004 @ 01:20:
[...]

Als het mobo gaar is dan kun je beter een nieuwe notebook kopen.
Zeker als het bij Compaq is en er geen garantie/verzekering bij zit, want je bent zo 1500 euro lichter voor een reparatie (als je alle kosten erbij rekent, onderdelen, verzenden, inbouwen, onderzoeken etc).
Ze vragen daar inderdaad belachelijke prijzen voor het vervangen van een moederbordje (ik had ooit een oude armada, om het moederbordje te laten vervangen van die laptop was ik 3 keer zoveel kwijt als wat die laptop aan dagwaarde had.)
Pagina: 1