Ik heb nu chello en stap binnenkort over naar ADSL
Mijn netwerk ziet er nu als volgt uit;
Ik heb een linux server draaien, waar 2 netwerkkaarten inzitten.
De linux server fungeert eigenlijk als router. (iptables)
(hij zorgt ervoor dat internet beschikbaar is op de andere pc's plus er draait samba op voor file-sharing)
De eerste netwerkkaart staat direct in verbinding met mijn chello modem.
De andere netwerkkaart gaat naar mijn switch.
Aan mijn switch hangen weer 2 andere pc's en mijn xbox.
In de nieuwe situatie wil ik precies hetzelfde krijgen..
Aangezien het echter ADSL wordt ipv kabel wil ik weten waar ik rekening mee moet houden. Moet ik een modem+router aanschaffen of is alleen een modem genoeg? Mijn linuxbak, fungeert eigenlijk al als router (softwarematig), dus dan zou de ethernet router (hardwarematig) overbodig moeten zijn?
Een router kost toch al gauw rond de €150 dus dat is flink wat geld.
Ik wil niet dat ik dadelijk geld spendeer aan een stuk hardware, terwijl mijn linuxbak hetzelfde kan functioneren. Als iemand advies heeft, heel graag
Als iets onduidelijk is, graag melden
Mijn netwerk ziet er nu als volgt uit;
Ik heb een linux server draaien, waar 2 netwerkkaarten inzitten.
De linux server fungeert eigenlijk als router. (iptables)
(hij zorgt ervoor dat internet beschikbaar is op de andere pc's plus er draait samba op voor file-sharing)
De eerste netwerkkaart staat direct in verbinding met mijn chello modem.
De andere netwerkkaart gaat naar mijn switch.
Aan mijn switch hangen weer 2 andere pc's en mijn xbox.
In de nieuwe situatie wil ik precies hetzelfde krijgen..
Aangezien het echter ADSL wordt ipv kabel wil ik weten waar ik rekening mee moet houden. Moet ik een modem+router aanschaffen of is alleen een modem genoeg? Mijn linuxbak, fungeert eigenlijk al als router (softwarematig), dus dan zou de ethernet router (hardwarematig) overbodig moeten zijn?
Een router kost toch al gauw rond de €150 dus dat is flink wat geld.
Ik wil niet dat ik dadelijk geld spendeer aan een stuk hardware, terwijl mijn linuxbak hetzelfde kan functioneren. Als iemand advies heeft, heel graag
Als iets onduidelijk is, graag melden