Toon posts:

windows nieuwe hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende "issue", waar ik niet direct iets op de fora over kon vinden.
Maar, ik heb nu een maxtor 20gb (5400rpm) harde schijf in me pc zitten, daar staat windows op en alle programma's en dergelijke. Deze harde schijf had ik met partition magic ingedeeld in een C:\ (12 gig) en een D:\(8 gig)
Nu heb ik een nieuwe hd gekocht (maxtor 120gb 7200 rpm), al geinstalleerd en die met PM als "G:\" ingedeeld. Ik vroeg ik me af of het slimmer is om op deze nieuwe hd windows te zetten, aangezien hij sneller is en vervolgens hoe ik dit het beste kan doen. Ik wil ook de oude schijf, nu nog c: en d: weer samenvoegen....
Ik ben op dit gebied een behoorlijke n00b, dus graag een n00bvriendelijke uitleg
_/-\o_

Verwijderd

Je kan bttr idd die 120 gigger al boot zetten (7200 rpm tegenover 5400), je kan dit denk ik het makkelijkt doen door een image te maken van je c: door bv Ghost, die op je nieuwe harddisk zetten.

Daarna kan je gewoon weer met PM je oude harddisk weer mergen door gewoon die disk in pm aan te klikken en merge te drukken.

Verwijderd

Als je een nieuwe installatie van windows gaat doen dan lijkt het me makkelijker dat je voordat je begint met PM even de G schijf alvast indeeld in partities, aangezien je het overleefde met een 20gig kan je voor windows wel een partitie op je nieuwe hardeschijf aanmaken van 10 gig, daar zou je met gemak mee uit de voeten moeten komen.

Dan heb je nog een F gekregen daar kan je dan data op zetten die eerder op je D schijf stond. Die partitie blijft ongeschonden dus geen data verlies.

Nu heb je de nieuwe harde schijf klaar gemaakt en de oude maakt wat dat betrefd niet zoveel meer uit. Ik zou die nieuwe partitie waar je windows op wilt gaan zetten (10gig) nog niet formarteren. Als je dan via de windows boot cd rom opstart dan kan je de oude C en D nog verwijderen via dat windows setup ding.

Nu heb je 1 lege zonder partities 20gig schijf.
en een nieuwe 120gig met 1 unpartiined 10gig deel en 110gig partitie met je data erop.

Laat de windows setup die 10gig partitie formarteren en instaleer daar je windows op. Dit is nu de C schijf. Later kan je die 110gig partitie nog een letter geven die je wilt.

Nu is windows geinstalleerd en heb je 1 lege schijf 20gig zonder partieites (die kan je later wel indelen met partition magic) en schijf met windows partitie van 10gig.
en een 110gig data partitie.

Wil je je huidige windows installatie behouden volg dan de post die hier boven stond (image maken etc)

Succes, kan niet al te moeilijk zijn beetje aankloten, maak voor dat je begint een backup van data die je ABSOLUUT wilt behouden.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gebruik ghost disk to disk om je 20 gig schijf naar de 120 gieg schijf te klonen en je bent klaar.Alle eventuele data die op die nieuwe 120 gieg stond gaat daarbij verloren, maar ik neem aan dat hij nog leeg was.Als het goed is, maakt ghost netjes een c partitie van 12 gieg aan en vraagt hij hoe groot de d: partitie moet worden aangezien je heel wat ruimte overhoudt op die 120 gieg schijf ;)
Wel de goede schijven als source en destination kiezen anders kloon je een lege schijf naar de volle en dat wil je niet >:)

[ Voor 35% gewijzigd door blobber op 19-02-2004 19:52 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

als hij PartitionMagic heeft kun je toch gewoon het volgende doen:
-maak vrije ruimte (unpartitioned) minimaal ter grootte van je huidige C-partitie
-kies Copy Partition
-eventueel C: vergroten mbv PartitionMagic op je nieuwe harddisk.

dus huidig:
disk1:pri1 12GB
disk11:pri2 8GB

daarna
disk1:pri1 12GB
disk11:pri2 8GB

disk2:pri1 unpartitioned, minimaal 12GB
disk2:pri2 rest van de ruimte

daarna disk1pri1 kopieren naar disk2pri1

als laatste je 120GB schijf en 20GB schijf omwisselen, data kopieren (die 8GB) naar je nieuwe schijf, en tot slot je 20GB disk eventueel leegmaken of opnieuw indelen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, normaal zou je even moeten samenvatten wat je gedaan hebt om het probleem op te lossen. Nou, ik had die hd erin gezet, erg lang gekloot en toen ik me oude hd weer opstartte was ie overleden. DUs heb nu alleen de 120gb erin zitten......had wel gebackupped trouwens, dus das een tip!
Het is rather offtopic maar ik heb nogal last met statische energie door me koeler of stof, geen idee...en ik zit op een niet geaard stopcontact, dus mayb hep iem een idee hoe ik dat tegenga?
ik neem aan dat het crashen van me hd dat als oorzaak heeft namelijk
Pagina: 1