C# of C++ ? Welke meest geschikt

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Hallo,

Voordat jullie beginnen met het verwijzen naar de search optie, de enigste topic die ik hierover kon vinden dateerde uit 2001.

Goed nu terzake. Ik ben bezig met een project voor school. Hiervoor moet ik een administratieve applicatie maken. De keuze qua programmeer taal ligt vrij. Hiervoor heb ik twee jaar JAVA geprogrammeerd maar nu wil ik een nieuwe taal leren. Op school leren wij wel C++ maar alleen voor console applicaties. Nou heb ik ook even C# uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat dit heel snel werkt (Gemakkelijk schermen opbouwen etc.)

Maar bij C++ heb ik het gevoel dat het efficienter en netter werkt. Nu is mijn vraag wat is het grote nadeel van C# en welke taal is het meest geschikt om een administratieve applicatie te maken ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Als je een administratieve applicatie moet bouwen, en je wilt kiezen tussen C++ en C#, dan zou ik voor C# gaan.
Gewoon omdat het .NET framework zeer uitgebreid is voor dingen zoals database-toegang, Xml, etc....

Het grote nadeel van C#? Tja, iedere taal heeft wel voor- en nadelen voor specifieke toepassingen. Sommigen vinden het een nadeel van het .NET framework dat je met een garbage collector zit. Anderen vinden dat een voordeel. 't Hangt er allemaal vanaf van wat je doet of wilt doen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

C#
Véél makkelijker om een dergelijke applicatie in elkaar te klikken. Mits je gebruikt maakt van visual studio.NET
De 'netheid' van een taal hangt voor het grootste deel af van je eigen programmeer vaardigheden. Maar over het algemeen heeft C# een veel nettere opbouw dan C++.
En als je het dan echt met C++ wilt doen zou ik voor borland c++ builder kiezen. Hoewel ik dacht ranzige troep vind. Daarom voor zulke applicaties gewoon c# kiezen.

• whoami
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 13:32:
Véél makkelijker om een dergelijke applicatie in elkaar te klikken. Mits je gebruikt maakt van visual studio.NET
Nee hoor. C#Builder is ook een IDE waarmee je makkelijk een interface in elkaar kunt klikken.
Maar over het algemeen heeft C# een veel nettere opbouw dan C++.
Verklaar je eens nader?
Wat bedoel je precies? Ik zie niet in waarom C# een veel nettere opbouw zou hebben dan C++ ?
En als je het dan echt met C++ wilt doen zou ik voor borland c++ builder kiezen. Hoewel ik dacht ranzige troep vind.
Waarom zou je erin werken als je het toch maar 'ranzige troep' vind, en waarom vind je het ranzige troep?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 19 februari 2004 @ 13:28:
Als je een administratieve applicatie moet bouwen, en je wilt kiezen tussen C++ en C#, dan zou ik voor C# gaan.
Gewoon omdat het .NET framework zeer uitgebreid is voor dingen zoals database-toegang, Xml, etc....

Het grote nadeel van C#? Tja, iedere taal heeft wel voor- en nadelen voor specifieke toepassingen. Sommigen vinden het een nadeel van het .NET framework dat je met een garbage collector zit. Anderen vinden dat een voordeel. 't Hangt er allemaal vanaf van wat je doet of wilt doen.
Ik vind wel of geen garbage collector persoonlijk getuigen van gebrek aan toekomst visie. Iemand die voor dit soort applicaties op basis hiervan een keuze durft te nemen, durf ik aan te wijzen als kortzichtig en onwetend.

Ik zou persoonlijk ook gaan voor c# omdat je gewoon sneller ontwikkelt. Veel systemen zijn veel meer uitontwikkeld zoals module systeem en natuurlijk is het een strong-language. In principe kan je dus niets foutdoen wat het systeem niet kan zien.

Verder is .NET de toekomst.. dus als je wilt kiezen voor de meeste nuttige taal voor de toekomst, dan zou ik daarom ook gaan voor c#.

• whoami
Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 13:38:
[...]

Ik vind wel of geen garbage collector persoonlijk getuigen van gebrek aan toekomst visie. Iemand die voor dit soort applicaties op basis hiervan een keuze durft te nemen, durf ik aan te wijzen als kortzichtig en onwetend.
Ik heb ook niet gezegd dat je op basis van die GC een keuze moet maken.
De TS vroeg om 'het grote nadeel' van C#. Ik heb gewoon gezegd dat sommige mensen het bestaan van die GC als een nadeel ondervinden, en anderen dan weer niet.
Het hangt er allemaal van af welke applicaties die je maakt.
Ik zou persoonlijk ook gaan voor c# omdat je gewoon sneller ontwikkelt. Veel systemen zijn veel meer uitontwikkeld zoals module systeem en natuurlijk is het een strong-language. In principe kan je dus niets foutdoen wat het systeem niet kan zien.
Hier heb je gelijk. Je kan veel sneller ontwikkelen doordat het .NET framework toch wel redelijk uitgebreid is.
Echter, in VB.NET en in C++.NET kan je ook gebruik maken van datzelfde framework.
Verder is .NET de toekomst.. dus als je wilt kiezen voor de meeste nuttige taal voor de toekomst, dan zou ik daarom ook gaan voor c#.
Ik denk dat je dit toch wel mag nuanceren. C# is niet voor ieder type applicatie de meest geschikte, of meest nuttige taal te noemen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 19 februari 2004 @ 13:44:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat je op basis van die GC een keuze moet maken.
De TS vroeg om 'het grote nadeel' van C#. Ik heb gewoon gezegd dat sommige mensen het bestaan van die GC als een nadeel ondervinden, en anderen dan weer niet.
Het hangt er allemaal van af welke applicaties die je maakt.
Het was ook niet naar jou gericht maar naar andere mensen die continu lopen te zeveren over wel of geen garbage collection.
Ik denk dat je dit toch wel mag nuanceren. C# is niet voor ieder type applicatie de meest geschikte, of meest nuttige taal te noemen.
Ben ik met je eens. C++ heeft ook veel sterke punten en de meest sterke is misschien wel snelheid. Dus moet iets echt snel zijn (os, games) dan lijkt me java en .NET toch iets minder. Java in ieder geval zeker :D

Verwijderd

whoami schreef op 19 februari 2004 @ 13:35:
[...]

Nee hoor. C#Builder is ook een IDE waarmee je makkelijk een interface in elkaar kunt klikken.
Oh ik wist niet dat Borland tegenwoordig ook een IDE voor c# had.
[...]

Verklaar je eens nader?
Wat bedoel je precies? Ik zie niet in waarom C# een veel nettere opbouw zou hebben dan C++ ?
Zoals ik al zei, dat ligt vooral aan je eigen aanpak. Maar omdat C# puur voor OO programmeren gebouwd wordt je wel gedwongen om je applicatie op een OO manier te structureren. In c++ hoeft dat niet en krijg je vaak een semi OO applicatie.
[...]

Waarom zou je erin werken als je het toch maar 'ranzige troep' vind, en waarom vind je het ranzige troep?
Omdat het naar mijn weten de enige C++ IDE is waar je een applicatie in elkaar kan klikken.
En waarom ik het troep vind? Ik heb een redelijk groot project gedaan en daar werd gebruik gemaakt van Borland c++ builder. Nou.. de raarste dingen kom je tegen. De IDE genereerd random access violations, nee niet in de applicatie zelf maar de IDE crashed gewoon super vaak. De IDE is baggertraag, zet maar eens codecompletion aan bij een normaal tot redelijke grote applicatie... ben je echt tientalle seconden aan het wachten. En de compiler is al helemaal verschrikkelijk traag.
Voor een serieuse windows applicatie kies ik dus echt nooit meer voor borland.

• emkedouwe
Ja dat JAVA niet snel is dat heb ik al genoeg ervaren ;) Kijk alleen maar eens naar Borland JBuilder ZZZzzz

Maar goed als ik het dus goed snap is C# uitermate geschikt om snel een windows applicatie te ontwikkelen. Kan ik hiermee impliceren dat C++ meer gebruikt word voor dingen als drivers en tools ?

Kan iemand mij nog vertellen wat het nadeel is van ontwikkelen van C++ (Op de snelheid van ontwikkelen na)

• ATS
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Qt in combinatie met C++. Er is sinds kort weer een recente free editie van Qt (3.2.3 uit mijn hoofd), die je voor dit soort dingen mag gebruiken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• whoami
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 13:55:
[...]

Zoals ik al zei, dat ligt vooral aan je eigen aanpak. Maar omdat C# puur voor OO programmeren gebouwd wordt je wel gedwongen om je applicatie op een OO manier te structureren. In c++ hoeft dat niet en krijg je vaak een semi OO applicatie.
Dat wil toch niet zeggen dat je daardoor een 'minder nette' structuur hebt?
Omdat het naar mijn weten de enige C++ IDE is waar je een applicatie in elkaar kan klikken.
En waarom ik het troep vind? Ik heb een redelijk groot project gedaan en daar werd gebruik gemaakt van Borland c++ builder. Nou.. de raarste dingen kom je tegen. De IDE genereerd random access violations, nee niet in de applicatie zelf maar de IDE crashed gewoon super vaak. De IDE is baggertraag, zet maar eens codecompletion aan bij een normaal tot redelijke grote applicatie... ben je echt tientalle seconden aan het wachten. En de compiler is al helemaal verschrikkelijk traag.
:+
Curry kent die frustratie ook.

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 14:28

koli-man

Bartender!!!!

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 13:55:
En waarom ik het troep vind? Ik heb een redelijk groot project gedaan en daar werd gebruik gemaakt van Borland c++ builder. Nou.. de raarste dingen kom je tegen. De IDE genereerd random access violations, nee niet in de applicatie zelf maar de IDE crashed gewoon super vaak.
Daar heb ik dus nog nooit last van gehad!
Als ik al flinke access violations had, dan lag dat meestal aan mijzelf. Misschien een te groot project, te simpel aangepakt. Zeker kunnen er serieuze applicaties in Borland gemaakt worden.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 12:16
Ten eerste moet je de keus voor een taal en een platform los van elkaar zien. Bij Java kan dat niet (althans, Sun wil dat niet) en daarmee is kiezen voor de taal Java dus ook kiezen voor de omgeving Java: JVM, class libraries, etc.

Wat de keuze voor een platform aangaat (die vraag werd niet gesteld maar is wel relevant en gerelateerd aan de taal) vind ik persoonlijk dat het .NET-framework zeer geschikt is voor een administratieve applicatie. De WinForms designer werkt lekker en snel, maar tegelijkertijd moet ik daarbij zeggen dat de VB6 en of zelfs MFC designer daar ook in de buurt komt. Het grootste voordeel is alle uitgebreide functionaliteit in het .NET-framework op het gebied van databases, XML en zelfs IPC (remoting), mocht je op de een of andere manier ergens informatie vandaan willen trekken.

Dan de taal: C# is eigenlijk de taal die gemaakt is voor dat .NET-platform. Daarom is dat in principe bij een keuze voor .NET de eerste gegadigde. Je kunt ook VB.NET gebruiken maar dat zou ik alleen doen als je geschiedenis met VB hebt en graag rond die syntax wilt blijven hangen. Verder heeft het niet echt voordelen (IMHO). C++ kun je ook gebruiken met .NET, maar daar moet je doorgaans wat meer werk doen: allerlei extra attributen gebruiken, explicieter programmeren (ivm afwezigheid van typesafety) en heeft alleen voordelen als je iets wilt doen waar je specifieke features van C++ voor nodig hebt: makkelijk interfacen met niet-.NET componenten via zogenaamde unmanaged code.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

JeroenB schreef op 19 februari 2004 @ 14:10:
Ten eerste moet je de keus voor een taal en een platform los van elkaar zien. Bij Java kan dat niet (althans, Sun wil dat niet) en daarmee is kiezen voor de taal Java dus ook kiezen voor de omgeving Java: JVM, class libraries, etc.
Niet helemaal, er zijn een aantal talen uit die naar bytecode compiler maar geen java zijn:

Languages for the Java Virtual Machine

Er zijn dus wel een aantal alternatieven. Maar ik moet wel zeggen dat er niet echt veel serieuze oo-alternatieven zijn in vergelijking met .NET.

• JeroenB
  • Laatst online: 30-04 12:16
Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 14:22:
Niet helemaal, er zijn een aantal talen uit die naar bytecode compiler maar geen java zijn:

[...]
Tja, dat er allerlei leuke houtje-touwtje compilers zijn die bytecode kunnen produceren staat los van een keus zoals waar dit topic over gaat. Alleen een doorgewinterde hobbyist die dolgraag de Java CL wil gebruiken maar de taal niet kan uitstaan zou voor zoiets kiezen (voor een serieus project dan, voor de lol wil ik me ook nog wel eens aan dit soort dingen wagen :D)

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 09:21
Uit oogpunt van leerzaamheid zou ik voor C++ gaan, alleen al omdat dit een echte ansi standaard taal is, terwijl je met C# voor een door microsoft bedacht aftreksel hiervan kiest.

Alleen voor een administratieve applicatie wordt het wat lastiger omdat je database acces al helemaal in C# en .NET verweven zit. In C++ moet je dit allemaal zelf uitzoeken.

Een alternatief wat ik kan bedenken is Delphi, alleen wijkt dit qua taal wel weer ver af van java, C++ en C#. Maar je hebt wel snel een applicatie inelkaar geflanst, die ook nog echt gecompileerd is en geen bytecode-achtige toestanden...

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

epic007 schreef op 19 februari 2004 @ 14:51:
Uit oogpunt van leerzaamheid zou ik voor C++ gaan, alleen al omdat dit een echte ansi standaard taal is, terwijl je met C# voor een door microsoft bedacht aftreksel hiervan kiest.

Alleen voor een administratieve applicatie wordt het wat lastiger omdat je database acces al helemaal in C# en .NET verweven zit. In C++ moet je dit allemaal zelf uitzoeken.
Visual c++ en ook borland bieden toch ook genoeg mogelijkheden om snel enzo allemaal met een db te werken.
DAO-ADO-ODBC, echt veel hoef je niet uit te zoeken.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

terwijl je met C# voor een door microsoft bedacht aftreksel hiervan kiest.
wat een gigantische onzin, heb je enig idee waarover je praat? Is java soms ook een door sun bedacht aftreksel van C++? Het zijn beide gewoon compleet andere talen, die de globale syntax van C++ een beetje hebben overgenomen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
Misschien moeten we de discussie even beperken tot programmeertalen en platforms; een geschikte IDE kan de TS vast zelf wel uit zoeken (daar lopen ook genoeg topics over).

Zelf denk ik dat je eerst een inventarisatie moet maken van welke functionaliteit je allemaal nodig hebt. Database connectivity? XML? Netwerkfunctionaliteit? Zowel voor C# als C++ zijn libraries beschikbaar die de gewenste functionaliteit leveren, maar waar je met C++ afhankelijk bent van allemaal losstaande libraries en API's, is de .NET library die je met C# ter beschikking hebt veel beter geintegreerd. Er zijn wel class libraries zoals QT (al genoemd) of wXWindows die ook voor C++ een aantal nuttige classes bundelen, maar dan moet je nog steeds een keuze maken voor een specifieke library.

De keerzijde is dat het veel waarschijnlijker is dat je een C/C++ library kunt vinden voor onderdelen die niet in de .NET standard library beschikbaar zijn. Kort samengevat zou ik dus adviseren dat als je constateert dat al je functionaliteit beschikbaar is in de .NET library, je het makkelijkst voor C# kunt gaan.

Als programmeertalen zijn er ook wel verschillen te noemen, maar dat is misschien van secundair belang. Ik denk dat C# aanzienlijk makkelijker te leren is dus wat dat betreft is het een slimmere keuze als je zo snel mogelijk je opdracht wilt afmaken. Anderzijds gaf je zelf al aan dat je juist een nieuwe programmeertaal wilde leren en dan is C++ geschikt, omdat het een nuttige, veelzijdige en krachtige taal is. Aangezien C# (en het .NET platform) ook veel op Java (en het Java platform) lijkt, zal het leren van C# zowel makkelijker als minder vernieuwend zijn. C++ is ongetwijfeld moeilijker, maar levert wel een hele nieuwe ervaring op. Vanuit educatief oogpunt lijkt C++ me dus geschikter, al zul je er veel meer tijd aan kwijt zijn.

• emkedouwe
Ja dat is een beetje het punt waar wij ook over dubben. Duidelijk is gewoon dat C# sneller werkt. Het opbouwen gaat stukken sneller en het is eenvoudig om een database hier aan te koppelen.
Vanuit het gevoel denk ik ook dat op educatief vlak C++ beter is. Maar is het te realiseren binnen de gestelde tijd (ongeveer 1 maand daadwerkelijk ontwikkelen)

• whoami
epic007 schreef op 19 februari 2004 @ 14:51:
C# is zoveel meer dan 'een aftreksel van C++'.
Het enige waar C# enigszins op C++ lijkt, is de syntax. En verder gaat de vergelijking niet op.
Database access zit helemaal niet in C# verweven. Database-access wordt geregeld door ADO.NET. Een stukje van het .NET framework dat door iedere .NET taal gebruikt kan worden.
Een alternatief wat ik kan bedenken is Delphi, alleen wijkt dit qua taal wel weer ver af van java, C++ en C#. Maar je hebt wel snel een applicatie inelkaar geflanst, die ook nog echt gecompileerd is en geen bytecode-achtige toestanden...
Delphi lijkt niet op C# nee, ook niet echt op Java, maar wat is het wezenlijke verschil tussen Delphi en C++?
Daarnaast kan je idd met delphi 'redelijk snel' een applicatie in elkaar klikken, maar verwar het niet met VB. In Delphi kan je snel de UI in elkaar klikken, maar als je echt een goede applicatie wilt, zal je toch nog wel wat moeten programmeren.
Trouwens, in C++ heb je ook geen 'byte code' achtige toestanden', en in C# ook niet. C# code wordt gecompileerd naar IL, wat dan op zijn beurt door de CLR ook weer gecompiled wordt naar native instructies.

• Maxonic
  • Laatst online: 20-01 23:34
Ik ben zelf nu pas een week in C# bezig en het klikt er handig. Het bouwen van win/webforms gaat snel en simpel. Visual Studio beschikt ook over een aantal leuke features die je bij het kloppen van de code begeleiden.

Het grote nadeel van C#/VS.net/ASP.net vind ik echter dat je aan het .NET framework en dus aan Windows gebonden bent. Ok, je hebt ook go-mono maar dat werkt meer niet dan wel. Het liefste zou ik zien dat ik een webform maak in C# die net zo makkelijk met MySQL als MSSQL omgaat. MySQL gebruiken kan nu zonder problemen maar de ondersteuning in de GUI van VS.net is zover ik heb kunnen concluderen toch een stuk minder. Daarnaast draai ik mijn webforms ook het liefst op Apache maar daarbij is de ondersteuning weer hezelfde verhaal. VS.NET wilt automatisch van IIS gebruik maken. IIS is naar mijn mening een ramp in het werkend krijgen, configureren en overzien. Tientallen vensters waar je van alles in kunt stellen ipv. 1 simpel configuratiebestand. Je krijgt een shitload folders in je webroot waar ik me iig geen raad mee weet en dit alles maakt het ontzettend onoverzichtelijk. Ik heb in dit soort gevallen altijd het idee dat ik de controle niet in eigen hand heb. Je vraagt IIS/MSSQL/Windows iets te doen of zich op een bepaalde manier te gedragen maar het is dan ook nog maar eens afwachten of het ook zo uitgevoerd wordt. Zo niet, dan kan je weer door de vensters zoeken naar het vinkje dat je dan toch uit/aan moet zetten. Op mijn Linuxbak zeg ik 'doe dit' en zonder gezeur, het gebeurt. :)
Echter, ASP.net en C# 'win'forms draaien kan je daar haast wel vergeten. Althans voor zover ik het geprobeerd heb, en geloof me, als je er meer werk voor moet doen om het werkend te krijgen dan ik heb gedaan mag je je afvragen of het het allemaal wel waard is. C++ is in dit opzich een stuk makkelijker. Je bouwt een applicatie voor windows, besteedt er een week extra de tijd aan en je hebt een linux versie. (in de meeste gevallen).
Maar als je van vensters houd en de hele MS-way van configuratie en management is C# zeker de moeite waard. Ik denk ook dat er toekomst in C#, het .NET platform enz zit. Ben alleen nog beniewd welke rol de overige besturingssystemeen hierin gaan spelen. Ik hoop niet dat C# op niet-windows-systemen hetzelfde verhaal gaat worden als Java op wel-windows-systemen.

Maargoed dat zijn slecht mijn $0.02 voor zover ik deze week een mening heb kunnen vormen.

[ Voor 1% gewijzigd door Maxonic op 19-02-2004 15:58 . Reden: typos ]

• whoami
Maxonic schreef op 19 februari 2004 @ 15:55:

Het grote nadeel van C#/VS.net/ASP.net vind ik echter dat je aan het .NET framework en dus aan Windows gebonden bent. Ok, je hebt ook go-mono maar dat werkt meer niet dan wel.
Je bent aan het .NET framework gebonden, en dat maakt het IMO juist makkelijker. Dat je -voorlopig- aan Windows gebonden bent, vind ik op zich niet zo erg.
Het liefste zou ik zien dat ik een webform maak in C# die net zo makkelijk met MySQL als MSSQL omgaat. MySQL gebruiken kan nu zonder problemen maar de ondersteuning in de GUI van VS.net is zover ik heb kunnen cocluderen toch een stuk minden.
Zoals je zelf al zegt kan je MySQL gebruiken in je apps; dat het wat minder tot slecht werkt vanuit VS.NET is logisch. SQL Server en VS.NET zijn allebei van MS. De integratie daarvan is dus makkelijker.
Daarnaast maak ik eigenlijk zelden tot nooit gebruik van de ondersteuning van VS.NET naar m'n db toe.
Echter, ASP.net en C# 'win'forms draaien kan je daar haast wel vergeten. Althans voor zover ik het geprobeerd heb, en geloof me, als je er meer werk voor moet doen om het werkend te krijgen dan ik heb gedaan mag je je afvragen of het het allemaal wel waard is. C++ is in dit opzich een stuk makkelijker. Je bouwd een applicatie voor windows, besteed er een week extra de tijd aan en je hebt een linux versie. (in de meeste gevallen).
Je zegt het zelf 'Win'Forms. .NET is in eerste instantie ontwikkeld als ontwikkelomgeving voor op het Windows platform.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
whoami schreef op 19 februari 2004 @ 13:28:
Ja, en?
C++.NET misschien? aka Managed C++?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Skate2000
  • Laatst online: 29-12-2024
Het waarom is voor mij vrij simpel, ik kende mensen die al bezig waren met C#. Maar ik had hetzelfde probleem, en dezelfde vraag. Ik heb gekozen voor C# en het is superleuk om te leren, snel te leren en zeker geen verkeerde keuze.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 14:22:
Er zijn dus wel een aantal alternatieven. Maar ik moet wel zeggen dat er niet echt veel serieuze oo-alternatieven zijn in vergelijking met .NET.
Wat is jouw definitie van serieus ? OO is meer een denkwijze dan een taal, al kan een OO gerichte taal het leven wel een stuk makkelijker maken. Ik kan in C ook OO programmeren, net zoals ik in C# dat kan. In dat laatste zullen zaken wel een stuk makkelijker gaan, dat zal ik niet in ontkennen :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

emkedouwe schreef op 19 februari 2004 @ 13:25:
Op school leren wij wel C++ maar alleen voor console applicaties. Nou heb ik ook even C# uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat dit heel snel werkt (Gemakkelijk schermen opbouwen etc.)

Maar bij C++ heb ik het gevoel dat het efficienter en netter werkt.
Efficient alleen op performance gebied, kwa programmeren doet C# niet aan C++ onder.
Nu is mijn vraag wat is het grote nadeel van C# en welke taal is het meest geschikt om een administratieve applicatie te maken ?
Het grote nadeel : Alleen beschikbaar op het MS platform. En nee, mono komt niet eens in de buurt voor het geval mensen met die suggestie komen. Hier in ieder geval een reden waarom en nooit met .NET (en C#) gewerkt wordt gaat worden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Het is een kwestie van smaak. Ik zou voor C# gaan als het een win32 only app wordt, aangezien het dan een leuke leercurve wordt. In C++ is het ook allemaal te leren, maar ja, waarom niet eens wat nieuws aanpakken.

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

igmar schreef op 19 februari 2004 @ 21:26:
[...]

Wat is jouw definitie van serieus ? OO is meer een denkwijze dan een taal, al kan een OO gerichte taal het leven wel een stuk makkelijker maken. Ik kan in C ook OO programmeren, net zoals ik in C# dat kan. In dat laatste zullen zaken wel een stuk makkelijker gaan, dat zal ik niet in ontkennen :)
OO programmeren kan ook nog goed in php, alleen is bij c# alles zelf al uit een object opgebouwd en java ook, alles bestaat uit objecten, net zoals een ander voorbeeld.
beetje offtopic, maar alla...Flash(actionscript) bijvoorbeeld ook, want ik vind Flash actionscript zo langzamerhand ook erg veel op een "echte" programmeertaal lijken.

• whoami
koli-man schreef op 19 februari 2004 @ 21:54:
[...]

OO programmeren kan ook nog goed in php
Dat betwijfel ik ten sterkste. Polymorphisme, is dat mogelijk in PHP?

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Ok dynamic binding en sjit enzo is niet mogelijk, maar is het niet zo dat ze dat wel in php5 mogelijk wilden gaan maken?(ik weet het niet..dus in deze roep ik maar wat)

Verwijderd

Wat ontzettend jammer dat de discussie in een topic als deze bijna altijd haast als een flame gevoerd wordt. Daarom stel ik voor om het nu meer over de eigenschappen van de omgeving te hebben en de topicstarter zelf een keuze te laten maken. Hij weet immers als enige in welke situatie hij zit en welke dingen belangrijk zijn. De eigenschappen van de omgeving moeten dan wel uitgelegd worden om zeker te weten dat de lezers weten wat de eigenschap inhoudt. En er zou ook wel eens wat meer oog mogen zijn voor de toekomst. Je kunt een applicatie wel snel ontwikkelen, maar het ontwikkelen (INCLUSIEF REQUIREMENTS, ONTWERP, ETC...) is gemiddeld slechts 20% van de tijd! De overige 80% wordt besteed aan onderhoud. De onderhoudbaarheid, robuustheid en herbruikbaarheid is dus naar mijn mening belangrijker dan het snel kunnen ontwikkelen van een applicatie.

Even een voorzetje voor een paar eigenschappen:

Java:

[Platform onafhankelijk] (Het stokpaardje :))
Dit houdt in dat er niet alleen een eigen os of eigen hardware gekozen kan worden, maar ook bijvoorbeeld een eigen applicatieserver, JRE of SDK. Volgens mij wordt de waarde hiervan vaak onderschat. Als je b.v. een webapplicatie hebt ontwikkeld en de zogenaamde 'war'-file hebt, dan kun je die op elke webserver inpluggen. Zo kun je een goed opgezette webapplicatie zonder code wijzigingen of nieuwe build i.p.v. Tomcat zo in b.v. een distributed applicatie-server zetten. Vele bedrijven waaronder SUN en IBM verkopen van die applicatieservers. Er is dus zeker concurentie, maar je hoeft je webapplicatie niet aan te passen. Een soortgelijk verhaal met de JRE's van SUN, IBM en anderen?

C++:

[Performance]
Het grootste voordeel van ANSI C++ is volgens mij de performance. Doordat je erg veel vrijheid hebt in geheugenbeheer e.d. kun je, mits je de taal en achterliggende concepten beheerst, zeer snelle applicaties ontwikkelen. De pay-off is de hoge moeilijkheidsgraad en kans op fouten.

.NET/C#/etc..

Hier wil ik meer over weten. (de reden dat ik dit topic lees) Dus heeft iemand hier voordelen van? :)

PS. Dat java niet performt wil ik hier even de wereld uithelpen. versie 1.3 van de JRE was naar mijn mening niet goed, maar 1.4.2 is echt vele malen sneller. Swing blijft echter achterlopen op b.v. VB6 qua gevoel, dat zijn de kosten van platform onafhankelijkheid. Zie artikel op slashdot: http://developers.slashdo...223.shtml?tid=126&tid=156
Pagina: 1