Windows onthoudt wachtwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 10:16
hallo allemaal,

De titel is misschien een beetje raar want normaal wil je dat het wachtwoord _wel_ wordt onthouden en ik wil het juist _niet_.

Ok, uitleg is hierbij wel nodig denk ik.

Ik heb een Debian file-server. Hierop heb ik meerdere shares via netbios aliasses. (ok, niet een geweldige oplossing maar het werkt en een andere oplossing heb ik nog niet)
goed... als ik me aanmeld bij een share dan zal Windows mijn wachtwoord onthouden. Oftewel, als ik later weer naar die share ga dan hoef ik mijn wachtwoord niet meer in te vullen waardoor ik direct toegang krijg.
En dit is nou juist wat ik niet wil. Ik wil dat Windows gewoon weer om gebruikersnaam en wachtwoord vraagt. Kan dit? en zo ja, hoe?

Gr
Callous

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Hallo Callous,

Welkom op GoT. Als je de FAQ's en de huisregels had doorgelezen dan wist je dat dit forum ook een zoekfunctie heeft zodat je zelf iets kan opzoeken.

Daarom heeft het ook een forum en geen helpdesk. :)

succes met zoeken!

Of je geeft de volgende keer gericht advies of je post gewoon niks. Je bent geen moderator, punt. Iemand op de policy wijzen doen wij wel, dat hoef jij niet te doen. Sterker nog, het wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Han op 19-02-2004 14:55 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• callous
Ok,
sorry dan. ik ging ervan uit dat dit niet eerder gesteld is. leek mij niet een allerdaagse vraag.
ik zal ff proberen te zoeken

• callous
Tja, zoeken naar een spelt in een hooiberg. vele gevonden maar geen enkele met een oplossing. dus ik schiet er niet echt veel mee op.

Wie kan me alsnog helpen?

Verwijderd

www.google.nl? :Z
Mod-break:

Policy mbt replies in 'slechte' topics <-- even doorlezen ajb. En geef dan meteen een zoekterm of twee zodat de TS er wat van kan leren :*

[ Voor 102% gewijzigd door F_J_K op 19-02-2004 14:41 ]

Verwijderd

Beetje lame repley voor iemand die er pas 17 heeft zonder echt iets geholpen te hebben :O

Maare @ TS:

Je moet even kijken bij de wachtwoord en gebruikersinstellingen

Verwijderd

callous schreef op 19 februari 2004 @ 13:13:
Ik wil dat Windows gewoon weer om gebruikersnaam en wachtwoord vraagt. Kan dit? en zo ja, hoe?
Alles kan, maar als we niet eens weten welke windows je gebruikt dan schiet het natuurlijk ook niet op. Wat meer info zou niet verkeerd zijn 8)7

Misschien kunnen we je dan verder helpen.

Verwijderd

kweet niet zeker of het helpt maar valt te proberen..

Ga naar internet explorer, dan naar extra, internet opties, inhoud, auto aanvullen en daar even het vinkje weghalen van gebruikernamen en wachtwoorden.

Verwijderd

callous schreef op 19 februari 2004 @ 13:13:
hallo allemaal,

De titel is misschien een beetje raar want normaal wil je dat het wachtwoord _wel_ wordt onthouden en ik wil het juist _niet_.

Ok, uitleg is hierbij wel nodig denk ik.

Ik heb een Debian file-server. Hierop heb ik meerdere shares via netbios aliasses. (ok, niet een geweldige oplossing maar het werkt en een andere oplossing heb ik nog niet)
goed... als ik me aanmeld bij een share dan zal Windows mijn wachtwoord onthouden. Oftewel, als ik later weer naar die share ga dan hoef ik mijn wachtwoord niet meer in te vullen waardoor ik direct toegang krijg.
En dit is nou juist wat ik niet wil. Ik wil dat Windows gewoon weer om gebruikersnaam en wachtwoord vraagt. Kan dit? en zo ja, hoe?

Gr
Callous
ummm, standaard onthoudt windows je ww niet, maar moet je een vinkje aanzetten om de share te reconnecten at logon (en dan wordt je username en ww waarschijnlijk wel onthouden).

als je wel bij logon de share wil connecten zet dan een "net use drive: \\server\share * /user:gebruiker" in je inlogscript. nu krijgt je een prompt voor pw.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 13:45:
kweet niet zeker of het helpt maar valt te proberen..

Ga naar internet explorer, dan naar extra, internet opties, inhoud, auto aanvullen en daar even het vinkje weghalen van gebruikernamen en wachtwoorden.
Windows share heeft niet met IE te maken dus dat lijkt me zowieso niet de optie.... toch :? Denk eerder dat het met de instellingen te maken heeft in Windows zelf dat hij de share vasthoudt met betreffend wachtwoord?

Verwijderd

als je wel bij logon de share wil connecten zet dan een "net use drive: \\server\share * /user:gebruiker" in je inlogscript. nu krijgt je een prompt voor pw.
Maar nu kan hij dus weer bij die drive komen zonder een pw in te geven, want via de prompt geef je dat op. Dus de eerstvolgende keer zal hij niet meer vragen om een wachtwoord.

En volgens mij bedoeld hij juist dat er altijd om wordt gevraagd?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 13:51 ]

Verwijderd

ja dat begreep ik later ook. ik denk dat tie dan kerberos mag gaan tweaken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 13:59 ]

• callous
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 13:50:
[...]

Maar nu kan hij dus weer bij die drive komen zonder een pw in te geven, want via de prompt geef je dat op. Dus de eerstvolgende keer zal hij niet meer vragen om een wachtwoord.

En volgens mij bedoeld hij juist dat er altijd om wordt gevraagd?
Precies, dat bedoel ik.
Ik ben idd hier nieuw omdat ik op deze site getipt ben. Ik kan de oplossing nergens vinden dus ik probeer het hier. Niet geschoten is altijd mis.

Ik wil dus dat Windows het wachtwoord NIET onthoudt. dus elke keer dat ik de share benader moet ie vragen om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit doet Windows wel als je Windows opnieuw opstart. maar ja, das natuurlijk erg omslachrig.

ik gebruik Windows... dus, win 95, 98, me, nt, 2k, xp dus alle windows versies.
Daarnaast gebruik ik dus debian met samba 3.02a

==
ik denk dat tie dan kerberos mag gaan tweaken << de wat?
==

[ Voor 4% gewijzigd door callous op 19-02-2004 14:00 ]

Verwijderd

IorGie schreef op 19 februari 2004 @ 13:20:
Hallo Callous,

Welkom op GoT. Als je de FAQ's en de huisregels had doorgelezen dan wist je dat dit forum ook een zoekfunctie heeft zodat je zelf iets kan opzoeken.

Daarom heeft het ook een forum en geen helpdesk. :)

succes met zoeken!
Nou geef jij callous eens antwoord met je bijdehandte opmerking vriendje 8)

En laat jij voortaan dit soort overbodige reply's achterwege? Als je iets ziet wat volgens jou niet volgens de policy is dan kun je dat melden middels een topicreport. Maar ga er niet op reageren middels een reply in het topic zelf, dan ben je zelf net zo verkeerd bezig...

[ Voor 28% gewijzigd door Han op 19-02-2004 14:56 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 10:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het is een register key.. momentje zoek hem even voor je :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

callous schreef op 19 februari 2004 @ 14:00:
[...]
ik gebruik Windows... dus, win 95, 98, me, nt, 2k, xp dus alle windows versies.
Daarnaast gebruik ik dus debian met samba 3.02a
Ik nam in eerste instantie aan dat je niet al deze versies had geinstalleerd, het kan namelijk in de windows versie weleens verschillen hoe je zo een soort probleem oplost.

Ik ben bang dat in jouw geval er niet een directe oplossing te vinden is... Je maakt een drive aan voor een gebruiker en daarin heb je al aangegeven wat die persoon op die schijf mag doen... Een password kan uiteraard wel worden opgegeven, maar eenmaal ingevoerd zal deze dus altijd actief blijven. :/

En je zit neem ik aan ook niet te wachten op een script dat je netwerkverbinding om de minuut verbreekt :P

Maybe someone with other good ideas? :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 14:13 ]

• callous
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 14:07:
[...]

Nou geef jij callous eens antwoord met je bijdehandte opmerking vriendje 8)
Nou nou, jongens. geen ruzie om mij ;)
Op zich heeft hij wel gelijk. Ik zit zelf enorm vaak op PHPfreakz.nl
en daar kom ik dit soort problemen ook vaak tegen. Ik bedoel dus vragen en niet zoeken. maar jah... er blijkt dus wel vaker voor te komen...
ik ging er niet vanuit daar ik nergens geholpen kon worden en google hielp me ook niet. Ik heb al wel een zoekgeschiendenis erop zitten.

dus mijn hoop ligt nu bij jullie :D

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 10:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Helaas heb hem niet kunnen vinden..

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Welke Windows heb je?
Ik weet niet of het altijd zo is, maar ik heb even 98SE, voor XP kan het anders zijn.

Bij de HELP van IE kan ik wel wat dingen over wachtwoorden vinden, en hoe je ze kan wissen, maar niets over het niet meer aanbieden van het onthouden van wachtwoorden.
Instellingen voor AutoAanvullen aanpassen

U kunt de functie AutoAanvullen zodanig configureren dat alleen de gewenste gegevens worden opgeslagen en voorgesteld. U kunt bijvoorbeeld kiezen of AutoAanvullen moet worden gebruikt voor webadressen, formulieren en wachtwoorden of dat u de functie helemaal niet wilt gebruiken. U kunt ook de geschiedenis voor elk van de opties wissen.

Klik in het menu Extra van Internet Explorer op Internet-opties.
Klik op het tabblad Inhoud.
Klik onder Persoonlijke informatie op AutoAanvullen.
Schakel de selectievakjes voor de gewenste opties in.
Misschien dat je daar kan kijken.

Help -> index -> wachtwoorden

-edit-
@ F_J_K:
Voor mij is het verschil tussen IE en Windows Explorer al zo ver weg dat het voor mij het zelfde is.
Bij W98SE zie je niet zo veel verschil als je het snel bekijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Resistor op 19-02-2004 15:08 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Mensen, blijf een beetje lief tegen elkaar doen ajb :*
Duck1 ook trouwens: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif topicreport ;)

Als het zo heel simpel is, hoor ik het graag want ik kan het zo snel niet vinden iig :o

offtopic:
callous: overigens scheelt het weer dit soort "gezeur" als je het ook even in je topicstart aan geeft wat niet hielp, scheelt ook overbodig zoekwerk :)
Overigens pas ik je topictitel een klein beetje aan volgens WOS Policy als je even aangeeft om welke OSsen het gaat; NTx neem ik aan? :)

Oeh en welkom@GoT!
Laat je niet afschrikken, het is hier best gezellig ;)

edit:
Resistor: het gaat niet om IE ;)

share verwijderen en uitloggen is de enige manier die ik zo uit m'n hoofd kan verzinnen. Op zich logisch vanwege de manier waarop Windows werkt (voor zover ik weet :+ ). Wordt het niet (ook) serverside bijgehouden waar een bestaande verbinding geldig is? Ik ben er een beetje uit moet ik zeggen :X

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 19-02-2004 14:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Met 9x en kan je dit volgens mij doen door de .pwl file te wissen - in XP kan je eens proberen de netwerk connectie te verbreken dmv "net use delete * /yes"

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik denk dat de TS bedoelt dat het wachtwoord gecached wordt,
via google kwam ik dan hier uit:
http://support.microsoft....2/5/88.asp&NoWebContent=1

Daar staat dus dat je password-caching uit kunt zetten voor shares.

Die optie die daar staat is helaas specifiek voor Win3.1x ,
maar ik denk dat je daarvoor de "persistent" optie hebt:
NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

/PERSISTENT Controls the use of persistent network connections.
The default is the setting used last.
YES Saves connections as they are made, and restores
them at next logon.
NO Does not save the connection being made or subsequent
connections; existing connections will be restored at
next logon. Use the /DELETE switch to remove
persistent connections.
Zie: net help use

Als je persistent op NO zet, zou volgens mijn interpretatie het wachtwoord niet opgeslagen worden, en moet je bij een volgende login persé weer het wachtwoord geven.

edit:
Dit kwam ik nog tegen:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;281660

Maar dat is alleen voor pc's die lid zijn van een domein geloof ik

[ Voor 8% gewijzigd door Speed24 op 19-02-2004 15:59 . Reden: toevoeging url ]

• callous
Het laatste antwoord:

nee, dit is het niet. dit geldt alleen als je het wachtwoord door windows laat opslaan. Dus als windows is afgesloten geweest, kom je er nog in omdat windows het opslaat. Die bedoel ik dus niet.

Het heeft mogelijk wel te maken met caching. maar kan het niet vinden.

En nee, de drive verwijderen is geen optie. dan kan ik net zo goed de computer uit en weer aan doen.

update:
Ik heb persistent op nee gezet en ben de hele share kwijt. dus geen optie. :S :(
FF kijken of ik de shares wel weer terug kan krijgen :S

update
Gloeiende gloeiende !!! WAT IS DIE KL# PERSISTENT !!!
ik ben al mijn shares kwijt. WEG FOETSIE VERDWENEN. niets helpt om het terug te krijgen. Data staat nog wel op de server. NIET meer te benaderen. Ook niet meer als ik die KL# PERSISTENT weer aanzet.
Sterker nog. Op de andere windows computer is het ook verdwenen.
WAT DOET DIE???
[toffe hulp hier hoor] :'(

[ Voor 42% gewijzigd door callous op 19-02-2004 16:47 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar met net use of via tools -> map zijn ze toch gewoon weer aan te maken? Eventueel even uit&inloggen als het echt niet meer lukt.

Over welk OS hebben we het nu trouwens?
Zoals die link naar microsoft laat zien, is het kortste niveau toch helaas de 'current logon session'.
Op de andere windows computer is het ook verdwenen.
Huh? Maar je hebt maar 1 PC aangepast neem ik aan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik snap ook niet echt wat het doel hiervan is... als het een multi user pc is, en je broertje mag niet bij de shares, dan run je toch gewoon even een simpel batch filetje, waarin je net use share delete doet?

Ik snap het probleem niet echt, als je dat duidelijker formuleert kan ik je misschien helpen...

Verwijderd

het kan gewoon simpelweg niet.

als je een share maakt met een username en pw blijft deze bestaan, totdat je de share weer weghaalt. het opnieuw intikken van een ww on access is gewoon onzin. (wordt leuk als je een filetje opent als die weer gelinkt is aan andere files, dan blijf je je ww tikken :))

Verwijderd

User Key: [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
Network]
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
Network]
Value Name: DisablePwdCaching
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = disabled, 1=enabled)

Verwijderd

callous schreef op 19 februari 2004 @ 14:00:
[...]

Ik wil dus dat Windows het wachtwoord NIET onthoudt. dus elke keer dat ik de share benader moet ie vragen om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit doet Windows wel als je Windows opnieuw opstart. maar ja, das natuurlijk erg omslachrig.
kijk eens naar de opties van net use.....:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NET USE
[apparaatnaam| *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
        [/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
        [/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
        [/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

Daar staat ook een delete optie bij. Maak daar ff een batchbestandje van en aanklikken als je klaar bent en de verbinding verbreken wilt.
Met wat slimmigheid is er nog een tijdlimiet op te zetten of dit door een achtergrond progje (bijv via een macro) uit te laten voeren.
De volgende die erop wil zal zich weer moeten aanmelden.... en dat is geloof ik net de bedoeling ;)
PS: geloof dat ik in herhaling viel, sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 22:15 ]

• valkhyr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:54
edit

[ Voor 97% gewijzigd door valkhyr op 19-02-2004 22:12 . Reden: dubbel bericht ]

• valkhyr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:54
edit:
Zie antwoord van Cisco

• callous
Ok, dank je allemaal.
Ik zal het gaan proberen.
Eerst alle data weer veiligstellen.
Dan Debian opnieuw installeren en alle paketten.
Dus duurt wel weer ff voordat ik zover ben.

grrrrr

In ieder geval bedankt voor de hulp aan diegenen die
meedenken.

ps. die ik toch ff kwijt wil...
een reden waarom men iets wil is NOOIT bepalend voor een oplossing. :p

Verwijderd

valkhyr schreef op 19 februari 2004 @ 22:13:
edit:
Zie antwoord van Cisco
ik betwijfel of dit on access is. lijkt me meer een "reconnect pw disable", toch iets anders dan wat de ts wilde.
ps. die ik toch ff kwijt wil...
een reden waarom men iets wil is NOOIT bepalend voor een oplossing. :p
haha, dacht het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 14:53 ]

Pagina: 1