slecht capturen op een S-ATA Raptor 74 GB

Pagina: 1
Acties:

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-08 22:46
Onlangs installeerde ik WinXP Pro op een S-ATA Raptor 74 GB. En als ik nu tv-beelden capture met mijn pctv-pro, kreeg ik storingen in mijn opgenomen beeld, die ik voorheen niet had. Gewoon tv kijken gaat probleemloos.

Die storing zijn telkens terugkerende horizontale strepen, waarin vooral de kleur groen opvalt. De ene keer zijn die strepen langer dan de andere keer. De storingen worden heftiger, naarmate ik de opnamekwaliteit hoger instel.

Voorheen had ik hetzelfde systeem met twee hd's van IBM/Hitachi (60 en 120 MB en daar kan ik nog wel op terugvallen) en daarop ging het capturen probleemloos.

Hebben jullie enig idee waardoor de storingen veroorzaakt kunnen worden?
Ik bedoel, de Raptor is momenteel zo'n beetje de snelste non-SCSI schijf die je kunt kopen, dus snelheid zal het probleem niet zijn.
Of zou het aan de S-ATA interface kunnen liggen?

Epox 8RDA3+ moederbord, Athlon XP 2400+, 512 MB RAM, WD Raptor 74 GB, onboard C-media audio, Radeon 9800 Pro, Pinnacle PCTV Pro, Si3112a S-ATA.
ATI Catalyst 4.2 (ook 4.1 getest), nForce 3.13 (ook 2.45 getest) PCTV Vision 5.5, Si3112 1.0.040.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit heeft meestal te doen met de PCI bus die te druk is. Kun je misschien de PCI delays in de bios instellen. Probeer ook een nieuwe chipset en IDE drivers. En verder: hoe neem je op? gewoon raw full resolution of met compressie?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde probleem.. ik zie dat jij ook een SI3112A S-ATA controller heb, gefeliciteerd.. ik ook :( Zoek even op dat forum en op Google op 'SI3112A TV Card' en het is een al ellende.

- http://www.tv-cards.com/m...torder=asc&highlight=sata

[ Voor 19% gewijzigd door xabre16v op 20-02-2004 00:32 ]

Verwijderd

Gooi de TV kaart helemaal onderin je sytsteem (onderste PCI bus) om interferentie te verminderen. Eventueel zelfs een klein aluminum plaatje in je soldeerkast solderen als stralings-isolatie tussen TC kaart en rest(dat heb ik zelf nooit geprobeerd overigens, maargoed; dat is natuurkunde).

Als het aan je PCI bus ligt zie je vaak "software glitches" (blokjes, horizontale strepen van een fixed aantal pixels) en niet "signaal glitches" (diagonale vaagheid van meedere pixels breed).

• mark_vs
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 00:55:
Gooi de TV kaart helemaal onderin je sytsteem (onderste PCI bus) om interferentie te verminderen. Eventueel zelfs een klein aluminum plaatje in je soldeerkast solderen als stralings-isolatie tussen TC kaart en rest(dat heb ik zelf nooit geprobeerd overigens, maargoed; dat is natuurkunde).

Als het aan je PCI bus ligt zie je vaak "software glitches" (blokjes, horizontale strepen van een fixed aantal pixels) en niet "signaal glitches" (diagonale vaagheid van meedere pixels breed).
Maar op gewone IDE harde schijven werkt het probleemloos.
Ik verdenk de S-ATA interface.
Van het weekend ga ik wat testen met de PCI-latency in het BIOS.

En in de reacties op het forum dat SuperAars opgeeft, wordt gemeld dat het niet zozeer ligt aan het merk S-ATA chip, omdat Sil, Promise en HighPoint-controllers hetzelfde probleem ondervinden. Volgens die reactie komt het alleen voor op moederborden met een nForce(2)-chipset.

[ Voor 18% gewijzigd door mark_vs op 20-02-2004 09:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mee, met interferentie heeft dit idd niets te maken. Ik heb dit ook wel eens vaker meegemaakt, meestal is het echt een driverprobleem. Welke driver het is is echte altijd een raadsel. PCI latency heeft ook wel vaker gewerkt, maar soms kun je die niet instellen in de BIOS en je weet nooit wat windows ermee doet.

Misschien kun je ook ff kijken maar hoe windows de IRQ's verdeeld. Als de SATA en TV-kaart de zelfde IRQ hebben, dan zou je dat misschien kunnen aanpassen.

• mark_vs
deepspace schreef op 20 februari 2004 @ 09:26:
Mee, met interferentie heeft dit idd niets te maken. Ik heb dit ook wel eens vaker meegemaakt, meestal is het echt een driverprobleem. Welke driver het is is echte altijd een raadsel. PCI latency heeft ook wel vaker gewerkt, maar soms kun je die niet instellen in de BIOS en je weet nooit wat windows ermee doet.

Misschien kun je ook ff kijken maar hoe windows de IRQ's verdeeld. Als de SATA en TV-kaart de zelfde IRQ hebben, dan zou je dat misschien kunnen aanpassen.
Ok, van het weekend ga ik op mijn Systeem 1 wat stoeien met de PCI-latency en de IRQ's. Maar ik draai Windows XP en die zou de IRQ's toch zelf goed moeten verdelen?

Ik hang de Raptor ook even in mijn tweede systeem. Dat is ook een nForce2 moederbord, maar dan met een Promise S-ATA controller. In dat systeem zit ook een hardwarematige MPEG2-encoder (Hauppauge WinTV PVR 350).

PC 1:
Epox 8RDA3+ (nForce2), Athlon XP 2400+, 512 MB, S-ATA Si3112-controller, Pinnacle PCTV Pro, WD Raptor 74 GB S-ATA, 60 & 120 GB IBM/Hitachi IDE, Radeon 9800 Pro, onboard ac97-sound.

PC 2:
MSI K7N (nForce2), Athlon XP 1800+, 512 MB, onboard video en ac97, Maxtor 40 GB IDE, Hauppauge WinTV-PVR 350, Promise S-ATA controller.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mark_vs schreef op 20 februari 2004 @ 09:56:
[...]

Ok, van het weekend ga ik op mijn Systeem 1 wat stoeien met de PCI-latency en de IRQ's. Maar ik draai Windows XP en die zou de IRQ's toch zelf goed moeten verdelen?
Zelf verdelen klopt, maar goed, dat is een heel ander verhaal. Win wil nogal graag alles op een IRQ gooien, wat dus niet altijd handig is ;) Probeer ook eens een ander PCI slot.

Verwijderd

Die si3112a S-ATA is één en al doffe misérie. Snelle schijven : mooi. Maar het feit dat je systeem er zwaar door belast wordt is al heel wat minder mooi.
Het hangt dus idd zoals je al vreesde aan de snelheid.
Deze SATA raid chip gaat erg zwaar op je systeem leunen. Als ik me niet vergis is die pinnacle geen capture kaart die hardwarematig het meeste van het werk voor zijn rekening neemt. Dus daar krijg je een 2de element dat zwaar op je systeem leunt.
Als je gewoon werkt maakt het niet uit dat je raidcontroller een cpu last van 20 tot 30 % kan genereren. Wanneer je echter gaat capturen en je de schijf stevig wil benutten gaat dat tot 60 à 70% en soms zelfs hoger. Er blijft dus niet genoeg over voor je capture kaart.
Nu zit het echter zo dat windows werkt met "priority" van processen. Terwijl je captured krijgt je capture programma en dus ook je kaart een hoge pririteit. En de schijfprestatie gaat omlaag.
Vergelijk het met een back-up maken en surfen tegelijk. Als je een back-up maakt krijg je bv te zien 55min resterend. Wanneer je echter tegelijk een browser opent krijgt de browser een hogere prioriteit een komt er bv te staan 2:50 resterend voor de back-up.
Het hele SATA gebeuren is mooi. Ik ben ook 1 van de ongelukkigen die al bijna een jaar SATA on-board heeft en dus met de eerste niet al te beste chipjes zit. De huidige moederborden zijn beter uitgerust maar SATA is nog steeds een stuk zwaarder voor je systeem dan P-ATA. Tenzij je op losse kaarten met eigen cpu en buffergeheugen terugvalt.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
foute post :r

[ Voor 74% gewijzigd door HyperDevil op 20-02-2004 10:14 ]

Verwijderd

mark_vs schreef op 20 februari 2004 @ 09:17:
Maar op gewone IDE harde schijven werkt het probleemloos.
Ja, zo ken ik d'r nog wel een paar. De Taliban heeft niks fout gedaan want de regering Bush gaat het economisch voortvarend.

Probeer het eens uit. ;). Ik hoop hier enige kennis van te hebben.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Het lijkt wel of er geen oplossing is voor dit probleem.. zelf had ik al:

- Alle PCI sloten uitgeprobeerd
- Verschillende drivers voor TV kaart en S-ATA

En d'r worden ook nog eens GEEN IRQ's geshared dus dat is het ook niet.
Pagina: 1