Toon posts:

[exchange] webmail op andere server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen !!

Is het mogelijk om webmail op een andere server te draaien dan waar ik exchange op heb geinstalleerd?

Dus op server I staat exchange en op server II staat de webmail server zodat gebruikers daar op inloggen.
En is dit makkelijk te realiseren?

thnx

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Ja, dat kan en nee, dat is niet moeilijk. Het enige wat je moet doen is je webmail-prog vertellen dat hij zijn zooi ergens anders vandaan moet halen dan van zichzelf.

De meeste webmail-proggies hebben daar config-bestanden voor waar je dat aangeeft.

Dit is allemaal wel terug te vinden in de documentatie van het webmail-programma wat je wilt gaan gebruiken, dus ik zou zeggen: zoek die eens op... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Exchange heb je ? En wil je OWA gaan gebruiken of een ander webmailpakket ? Met Exchange is het bij mijn weten niet mogelijk om de webmail op een andere server te draaien. Ook door middel van een Virtual Server zaken doorlussen werkt pas vanaf Exchange 2000 SP2 (en moeizaam) heb ik mogen vernemen :)
Je zou het makkelijkste een frontend/backend constructie op kunnen zetten. Dan zitten je clients in ieder geval niet rechtstreeks op de feitelijke mailserver. Echter kost dit je dan wel een extra licentie.

[ Voor 2% gewijzigd door sanfranjake op 19-02-2004 13:45 . Reden: moeizaam add:P ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sanfranjake schreef op 19 februari 2004 @ 12:29:
Welke versie van Exchange heb je ? En wil je OWA gaan gebruiken of een ander webmailpakket ? Met Exchange is het bij mijn weten niet mogelijk om de webmail op een andere server te draaien. Ook door middel van een Virtual Server zaken doorlussen werkt pas vanaf Exchange 2000 SP2 heb ik mogen vernemen :)
Je zou het makkelijkste een frontend/backend constructie op kunnen zetten. Dan zitten je clients in ieder geval niet rechtstreeks op de feitelijke mailserver. Echter kost dit je dan wel een extra licentie.
De back- en frontend methode is inderdaad de mooiste en volgens mij ook de enige optie. Daar mee kan exchange het prima doen.... Volgens mij moet je een beetje met je connectors spelen om het voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 19 februari 2004 @ 12:29:
Welke versie van Exchange heb je ? En wil je OWA gaan gebruiken of een ander webmailpakket ? Met Exchange is het bij mijn weten niet mogelijk om de webmail op een andere server te draaien. Ook door middel van een Virtual Server zaken doorlussen werkt pas vanaf Exchange 2000 SP2 (en moeizaam) heb ik mogen vernemen :)
Ik wil gebruik maken van OWA idd. Het gaat hier om Exchange 2000 met SP2.
Maar als de clients feitelijk niet op de echt mailserver zitten hoe krijg ik die constructie dan? is daar ergens een documentatie van te vinden of stappenplan?

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op 19 februari 2004 @ 12:34:
[...]

De back- en frontend methode is inderdaad de mooiste en volgens mij ook de enige optie. Daar mee kan exchange het prima doen.... Volgens mij moet je een beetje met je connectors spelen om het voor elkaar te krijgen.
Neem aan dat als ik exchange heb geinstalleerd dat dat de back-end is. Hoe krijg ik dan die frontend voor elkaar?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 14:02:
Neem aan dat als ik exchange heb geinstalleerd dat dat de back-end is. Hoe krijg ik dan die frontend voor elkaar?
Je kan in de handleiding en deployment kits van Exchange alle informatie viden. Eveneens is op de Exschange-website van Microsoft veel informatie te vinden. Even [google=exchange 2000 frontend install] levert ook vele resultaten op. Denk dat je hier wel even mee aan de slag kan. Het beste is natuurlijk om het goed te lezen en wat te testen met testmachines :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Staat op serverII toevallig ook nog ISA?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 15:19:
Staat op serverII toevallig ook nog ISA?
Geen idee. Wat dan?

Verwijderd

Dan kun je de bestaande OWA site naar buiten publishen.
Dat wilde je toch?

Verwijderd

Je kunt in feite met iedere firewall/porfilter servers publishen, dat maakt verder niet uit. Het gaat erom of dit mogelijk is, ik neem aan dat de TS voor zichzelf al heeft uitgesloten dat OWA op de Exchange server draait.

Verwijderd

Ik zat inderdaad te denken aan een ISA in de DMZ, om die weblogin naar buiten te krijgen, maar nu ik de post nog eens goed lees, lijkt het erop dat hij de serverload van die OWA van de exchange server af wil krijgen.
Dan blijft alleen een front-end exchange installatie over ja.

Verwijderd

Topicstarter
Die exchange server staat in t lan en die moet in de DMZ komen.
Daarnaast is het ook bedoeld idd om de serverload te minderen.

Heb wat documenten doorgenomen, nu eens in een test situatie kijken of dit allemaal gaat werken.

Bedankt allemaal !

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Vergeet niet dat je, als je voor de Front/Backend oplossing gaat nog een aparte licentie voor de FrontEnd nodig hebt ....
Pagina: 1