Alarmnummer:
Hebben jullie bepaalde plannen/dromen wat je in de toekomst zou willen doen? Wil je in de it-blijven of een hele andere richting op gaan? Ben je op dit moment 'gewoon' developer maar wil je meer richting software architect/project-manager/analist gaan. Of wil je wetenschapper, docent of schrijver worden?
Ik vind het leukste (en daarom ook het belangrijkste) aspect van een baan dat je je kunt blijven ontwikkelen. Een van mijn karaktereigenschappen is dat ik alleen nieuwe dingen leuk vind. De zaken waar ik aan gesnuffeld heb en die ik redelijk uitgevogeld heb (vind ik dan zelf

) vind ik niets meer aan zodra ik weet -of in ieder geval
denk te weten- hoe het moet. Daarom heb ik ook altijd de grootste moeite met het afronden van projecten omdat de uitdaging er tegen die tijd uit is.
Waar ik altijd wel verschrikkelijk veel plezier aan beleef is samen met klanten de weg uitstippelen die bewandeld moet gaan worden, het werk aan de juiste mensen uitdelen en vervolgens een goede start maken met een project door bijvoorbeeld een website (in mijn geval) van a-z helemaal door te denken en het zo op te zetten dat het niet anders dan goed af kan lopen. Zodra ik die fase heb gehad ben ik al weer toe aan wat nieuws. Het typische is dat ik juist het begeleiden en bijsturen van de klant in zijn keuzes het leukste vind. Duidelijk maken waarom bepaalde keuzes niet zo slim zijn en andere keuzes veel beter ligt mij heel goed.
Verder heb ik helemaal niets met het "binnenhalen van geld" en zorgen dat er geld door de zaak stroomt, want op een of andere manier heb ik een aangeboren aversie tegen commercie en zorgen dat je heel veel geld verdient.
Dat, in combinatie met het feit dat ik op de IT markt geen fluit waard ben, heeft mij eind augustus vorig jaar doen besluiten in de avonduurtjes een lerarenopleiding wiskunde te gaan volgen. Daar heb ik de grootste lol in
(zoals .oisyn ook al opmerkt heeft GoT daar gek genoeg ook wel wat mee te maken
) en ik zie me dus in de toekomst wel als docent voor de klas staan. Of ik dan ook na wiskunde (wat op 2e graads niveau echt nog bar weinig voorstelt, dus waarschijnlijk na m'n 1e graads) nog eens ga kijken of ik in Informatica ofzo les kan geven weet ik niet. Misschien ga ik dan wel natuurkunde ofzo erbij doen. Misschien laat ik IT wel helemaal achter me, of hou ik het erbij als hobby. Misschien werk ik dan wel 2 dagen in de week nog in de IT ofzo... Ik weet het niet.
EfBe:
Nou docent worden heb ik ooit overwogen, met als reden om een bepaalde visie op softwaredevelopment te kunnen doceren, maar dan moet je artikelen schrijven, niet gaan doceren.
Ik denk juist dat voor de klas (of collegezaal) één van de meest geschikte plekken is om wel een visie te hebben. Waarom zou je niet naast doceren ook artikelen schrijven, of zelfs boeken? "Dicht bij de stof staan" moet je toch zelf doen, dus ik denk dat je, juist als docent, je visie veel beter kunt ontplooien en profileren. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het in de avonduurtjes uitpluizen hoe het zit met de meest recente ontwikkeltechnieken, of methodieken ontwikkelen voor software engineering, whatever your liking. Ik vind dat nu ook razend interessant en leuk, maar nu heb ik -naast geen tijd- er niets aan omdat ik het niet toe kan passen of kan uitwerken.
Ik vermoed dat dat anders is als je doceert. Mensen komen in de collegezaal tenslotte naar je luisteren omdat je ze wat gaat leren, niet omdat je iemand bent die in een groot radarwerk van mensen alleen maar een grote mond hebt (bij wijze van spreken). En als je "bij" bent, heb je ook echt wat te vertellen. En echt wat te vertellen hebben is denk ik meestal toch wel prettig als je docent bent. Wat dat betreft is Informatica, of 1 van de zijtakken daarvan, wel een van de meest dynamische vakken die er bestaan; je kunt je altijd blijven ontwikkelen.
Ik denk het negatieve beeld van 'docent zijn' komt door het beeld wat men van leraren en docenten heeft die men vroeger had (of nu heeft). Ik denk, als ik bijv. aan de informaticaleraren op de HR denk, ook aan verstofte en zouteloze lui die eigenlijk maar half wisten waar ze over praatten. Ik kan me voorstellen dat dat op universitair niveau niet veel anders is, behalve dat ze daar misschien wel weten waar ze over praten

Maar ik zie niet in waarom ik (of jij) niet anders zou zijn?