[alg] hoe zien de developers hun toekomst?

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoe zien jullie je eigen toekomst over 5, 10 , 20 jaar?

Hebben jullie bepaalde plannen/dromen wat je in de toekomst zou willen doen? Wil je in de it-blijven of een hele andere richting op gaan? Ben je op dit moment 'gewoon' developer maar wil je meer richting software architect/project-manager/analist gaan. Of wil je wetenschapper, docent of schrijver worden?

Het lijkt mij wel iets om in de toekomst meer richting het ontwerpen van software te gaan, en minder tijd te spenderen aan het daadwerkelijk implementeren. Dat wil niet zeggen dat ik niets meer implementeer, maar dat aan de hand van jouw bouwtekening/adviezen andere developers ook aan de slag kunnen. Maar dit is alleen mijn 5 tot 10 jaren plan, want ik weet niet of ik dat mijn hele leven wil blijven doen. Ik kan me voorstellen dat je na een bepaalde periode ook weer toe bent aan een nieuwe volledig andere uitdaging.

Dus.. wat zijn jullie toekomst plannen?

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 19-02-2004 11:33 ]

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11-2025

koli-man

Bartender!!!!

Ik ben momenteel aan het afstuderen en wil daarna aan de slag gaan als tja...programmeur/software engineer, maar dat is inderdaad ook een moeilijke vraag voor mijzelf.
Ik zou eigenlijk graag een paar jaar in het bedrijfsleven als programmeur/software engineer willen werken. Ervaring opdoen en daarna les gaan geven op een MTS of HTS.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou niet mijn hele leven willen programmeren. Hoewel ik daar nu nog voldoende plezier en voldoening uit kan halen denk ik dat ik dat niet mijn hele leven wil blijven doen.

Ik zou graag in de toekomst meer bezig zijn met het analyseren van processen, informatiestromen en het definieeren van oplossingen dan met de daadwerkelijke uitvoering. Eventueel een raakvlak met het technische ontwerp van een softwarematige oplossing. Ik zou graag de verantwoording willen hebben over het gehele traject. Technisch projectleider of zo?

Database ontwerp en modellering is iets wat mij ook erg trekt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Gewoon verder groeien als developer. Ik laat het ontwerp graag aan anderen over. Ik implementeer liever alles. Dit hoe ik de komende 10 jaar nog wel vol. Maar daarna maar is kijken hoe alles ontwikkeld is en een nieuwe uitdaging zoeken :)

Leuk topic btw!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:23
Ik zie mezelf geen projectleider ofzo worden.

Momenteel blijf ik nog wel wat developpen, maar ik zou -op termijn- toch wel graag wat meer met ontwerp en software-architectuur bezig zijn dan wat nu het geval is. Het liefst nog gecombineerd met daadwerkelijk coden.
Ik zou ook graag een wat meer 'abstracte' rol opnemen. In plaats van echt bezig zijn met een produkt, zou ik dan liever wat meer bezig zijn met het uitzoeken hoe een bepaalde (nieuwe) technologie kan gebruikt worden, etc....
Ik zou eventueel een soort 'trainer' job ook wel zien zitten in een MS training center bv.

https://fgheysels.github.io/

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
(leuk topic!)

- Eigen bedrijf / CTO
- Leuke dingen inelkaar hacken, langzaam aan meer alleen ontwerp gaan doen.
- Leuke dame aan de haak slaan die wel met een geek kan leven (8>
- Emigreren naar een warm land.

That about covers it.

• Alarmnummer
Waar ik bang voor ben is dat je als software architect te veel met de zaken om de techniek heen bezig moet. Je bent misschien aanspreekpunt van de klant, en je weet hoe klanten kunnen zijn. Je zal ook moeten kunnen analyseren, omdat je denk ik als architect ook de rol van analist moet kunnen spelen. Het wil niet zeggen dat je een uitstekend analist hoeft te zijn, maar je zal bij eventuele onduidelijkheden weer verder moeten analyseren. En verder geloof ik niet in de strikte scheiding tussen de taken omdat ontwerpen een organisch proces is en niet taak voor taak uitgevoerd kan worden.

Verder zal je op basis van de gekozen architectuur, ook met project-managers om tafel moeten zitten om voorspellingen te doen over de tijdsduur/kosten van het project. Zoals je ziet krijg je als architect dus erg veel te maken met de 'minder-technische' aspecten van het systeem.

En daar ben ik dus een beetje bang voor om daar helemaal in te verzanden, maar je zult uiteindelijk toch moeten communiceren want niet technische mensen moeten op jou kunnen bouwen. Aan de andere kant vind ik het leuk om een systeem in grote lijnen uit te denken en op te zetten, maar bij grote systemen heb je de tijd niet om dit ook allemaal uit te gaan programmeren/testen. Daar heb je de hulp van andere developers bij nodig.

Ik heb zou niet weten welke naam bij dit beestje hoort, misschien technisch-architect ;) Maar dit lijkt me in ieder geval wel interessant om te doen en ik heb het gevoel dat ik me hierin het beste kan ontplooien.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 19-02-2004 12:16 ]

• JJvG
  • Laatst online: 02-12-2025
Interessant onderwerp idd!

Ben nu aantal jaar als ontwikkelaar bezig met diverse soorten Microsoft speelgoed. (ASP, VB(A), beetje .NET) maar heb wel de ambitie om door te groeien naar een leidinggevende functie. Heb HBO Bedrijfskundige Informatica gedaan en zie mezelf wel groeien naar een functie als technisch projectleider o.i.d.

Daarna misschien algemeen projectleider en manager, maar dat zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten....

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

JJvG schreef op 19 februari 2004 @ 11:47:
Interessant onderwerp idd!

Ben nu aantal jaar als ontwikkelaar bezig met diverse soorten Microsoft speelgoed. (ASP, VB(A), beetje .NET) maar heb wel de ambitie om door te groeien naar een leidinggevende functie. Heb HBO Bedrijfskundige Informatica gedaan en zie mezelf wel groeien naar een functie als technisch projectleider o.i.d.

Daarna misschien algemeen projectleider en manager, maar dat zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten....
Tja ik heb de HBO Technische Informatica ...bijna dan :Y) Maar is het niet zo dat mensen die de bedrijfskundige kant hebben gekozen, veel vaker sneller doorgroeien naar een projectleider functie(o.i.d) dan degene die de andere variant hebben gekozen. In de opleidingen onderling zit wel wat verschil, maar dit is niet superveel. Dit is eigenlijk meer bedoelt als vraag, puur omdat ik nog erg weinig ervaring heb.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• JJvG
  • Laatst online: 02-12-2025
koli-man schreef op 19 februari 2004 @ 11:55:
[...]

Tja ik heb de HBO Technische Informatica ...bijna dan :Y) Maar is het niet zo dat mensen die de bedrijfskundige kant hebben gekozen, veel vaker sneller doorgroeien naar een projectleider functie(o.i.d) dan degene die de andere variant hebben gekozen. In de opleidingen onderling zit wel wat verschil, maar dit is niet superveel. Dit is eigenlijk meer bedoelt als vraag, puur omdat ik nog erg weinig ervaring heb.
Hoeft helemaal niet dat BI'ers sneller doorgroeien. Denk dat het met name iets is wat je zelf leuk moet vinden. Ik heb een duale vorm gedaan (3x half jaar werken-half jaar leren) en ontdekte dat ik het ontwikkelen en ook het analyseren van probleemsituatie interessant vond. Om daarna ook nog eens een oplossing te bouwen is natuurlijk het leukst. Ben nu een aantal jaar als ontwikkelaar actief en zie mezelf dit voorlopig nog wel doen. Op een gegeven moment krijg je wel een mening en ideeen over hoe je het best (vanuit de techniek gezien) een project aan kan pakken.

Ik was dus eigenelijk een TI'er op een BI opleiding. Misschien ben jij wel een BI'er op een TI opleiding... :Y)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik vind developen leuk, maar ik denk dat ik daar op den duur toch minder mee bezig wil zijn (of alleen in mijn vrije tijd). Wel interessant lijkt het me om IT-beleid te bedenken ene eventueel te ontwerpen... Ik zou dus een functie als CIO/CTO ambieren.

Rustacean

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

chem

Reist de wereld rond

Gewoon op de bahama's, stinkend rijk.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

chem schreef op 19 februari 2004 @ 12:01:
Gewoon op de bahama's, stinkend rijk.
* gorgi_19 komt chem daar vast dan wel tegen... :+ Of het alleen realistisch is.. :P

Voor de toekomst; lastig... :P 'k heb zelf 0,0 informatica-achtergrond en kom voor 100% uit de bedrijfskundige hoek. Wel de afgelopen jaren veel bezig geweest met me te verdiepen in oa .Net en dan niet alleen de syntax, maar ook de patronen er achter. Wat ik op dit moment het leukste vind is om deze twee te combineren en meer economische applicaties te maken; ik zie me dit de komende jaren nog wel gaan doen.
Puur een functie als ontwikkelaar of architect zit er voor mij dan ook niet in... :P

Wat ik daarna ga doen, nog geen idee. Misschien op een iets abstracter niveau er mee bezig zijn en minder zelf ontwikkelen. Of dit reeel is, zal de tijd leren.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 19-02-2004 12:07 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Alarmnummer
En is het alleen een idee, of zijn het concretere plannen die jullie hebben? M.a.w. ben je bereid om extra tijd erin te gaan steken, of doe je dat al? En wat verwacht dat je moet doen om dat toekomstplan te realiseren? Extra cursussen/studies, lezen, praktijkervaring opdoen met een baan in die richting etc..

Dus hoe wil je het gaan aanpakken?

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 19-02-2004 12:12 ]

• P_de_B
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 12:08:
En is het alleen een idee, of zijn het concretere plannen die jullie hebben? M.a.w. ben je bereid om extra tijd erin te gaan steken, of doe je dat al? En wat verwacht dat je moet doen om dat toekomstplan te realiseren? Extra cursussen/studies, lezen, praktijkervaring opdoen met een baan in die richting etc..

Dus hoe wil je het gaan aanpakken?
Omdat ik tijdens mijn propadeuse van de HEAO 'buitenschoolse activiteiten' belangrijker vond dan aanwezig zijn kreeg ik het bindende advies een andere opleiding te zoeken, dus heb ik dat nooit afgemaakt. Ik heb net deze week besloten de LOI Hogeschool opleiding bedrijfskundige informatica te gaan doen :)

Ik denk dat die opleiding beter aansluit bij mijn doelstellingen dan Software Enginering.

• Alarmnummer
P_de_B schreef op 19 februari 2004 @ 12:33:
[...]

Omdat ik tijdens mijn propadeuse van de HEAO 'buitenschoolse activiteiten' belangrijker vond dan aanwezig zijn kreeg ik het bindende advies een andere opleiding te zoeken, dus heb ik dat nooit afgemaakt. Ik heb net deze week besloten de LOI Hogeschool opleiding bedrijfskundige informatica te gaan doen :)

Ik denk dat die opleiding beter aansluit bij mijn doelstellingen dan Software Enginering.
Ik ken het probleem. Ik was tijdens mijn studie eigelijk meer geinteresseerd in het ontwikkelen van software dan de opleiding, dus ik ben ook niet iemand die het normale traject heeft gevolgd. Ik ga na 2 jaar gewerkt te hebben als programmeur hopelijk rond de zomervakantie af studeren op redenatie + metaredenatie

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik hoop juist _voor_ de zomer afgestudeerd te zijn (haagse hogeschool informatica) ;)
Dat zou ook wel eens tijd worden :) Doordat ik me meer bezig heb gehouden met dingen die me nuttiger leken (cmsje programmeren .. ;)) heeft alles een stuk langer geduurd dan dat de bedoeling was.

Verder studeren leek eerst de way to go, maar bij nader inzien zie ik mezelf niet nog 2 jaar (master software technology) of langer studeren.
Nu wil ik na afronding van de studie proberen meer te doen met m'n bedrijfje, waar ik nu parttime mee bezig ben. Ontwikkeling van websites en dergelijke. Hier gaat momenteel ook m'n vrije tijd in zitten, dus veel tijd voor research van nieuwe dingen is er niet buiten de dingen die ik uitzoek voor de opdrachten niet.

Dit lijkt me een goede optie aangezien ik mezelf niet full time achter een bureau zie zitten bij een bedrijf .. dat kan altijd nog :)

Maar, wat mij betreft ziet mijn 5/10 jaren plan er als volgt uit:
- bedrijf gaat groeien
- ik doe ervaring op in meer dan alleen ontwikkeling (dus ook met klanten om leren gaan, analyse, modelleren, testen, onderhoud)
- meer leren en m'n horizon verbreden (iig java & co weer oppikken en kennis bijspijkeren)

Het is moeilijk te voorspellen hoe dit gaat lopen natuurlijk .. maar ik hoop dat 't zo allemaal een beetje gaat uitpakken ;)

Alarmnummer: over je technisch architect functie: Op een vorige stage noemde ze zo iemand een 'technisch project manager' -- hij is de schakel tussen de project managers en de techniek, en werkt zelf ook aan de techniek mee.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik heb altijd gezegd dat als ik de IT spuugzat ben ik maar chef-kok word.

Voorlopig wil ik alleen zorgen dat ik wat meer leer en lees over programmeren en ontwerpen, omdat ik die kennis eigenlijk alleen van doen heb.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Schmoove
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik ben over een maand of 3 afgestudeerd (HBO Hogere Informatica (Fontys Eindhoven)). Op dit moment loop ik stage bij Sony in Brussel en het valt me allemaal heel erg tegen. 8 Uur per dag achter een pc zitten trek ik gewoon niet, dus ik ga na me HBO verder studeren. Waarschijnlijk iets in de richting van Master of Science Management, in iedergeval iets heel anders als informatica..... ben die richting goed zat ondertussen.

Het ontwikkelen van software vind ik als hobby nog wel leuk, maar ik zie mijzelf absoluut niet 5 dagen per week 8 uur per dag software schrijven. Daarom hoop ik na mijn Master ook iets interessanters te gaan doen. Iets in de sfeer van project management of consultancy, maar goed zo ver is het allemaal nog niet.
Eerst even me HBO afmaken (wat puur nog een formaliteit is zoals het er nu naar uit ziet.... alle examens al gehaald, alleen nog even hier bij Sony mijn tijd uitzitten).

[ Voor 23% gewijzigd door Schmoove op 19-02-2004 14:28 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik denk dat ik wel gewoon developer blijf, maar niet in een een of ander groot, suf en formeel bedrijf, werkend aan een database applicatie ofzo :Y)

Gamedevelopment is de kant die ik op wil, met name het technische aspect ervan, zoals computer graphics in physics. Simulaties die daarmee te maken hebben vind ik ook wel leuk, dus wat dat betreft hoeft het niet eens zozeer bij een gamebedrijf te zijn (liefst wel natuurlijk). Ik studeer nu GIVE aan de UU, misschien blijf ik daar wel als AIO als er iets leuks te doen is, hoewel ik lesgeven totaal niet trek (ik ben ook niet zo goed in het onder woorden brengen van mijn gedachtes en redenaties, hoewel ik wel moet zeggen dat mijn tijd op GoT hier een positief effect op heeft). Mijn studie is ook vrij theoretisch eigenlijk, terwijl ik de practische kant wat interessanter vindt. Een physics engine in een game luistert bijvoorbeeld niet zo nauw en hoeft het niet zo precies, zolang het maar realistisch lijkt. Toepasbare onderzoek en implementatie, dat wil ik eigenlijk doen :P, en dat zie ik mezelf eigenlijk ook nog wel doen over een hele lange tijd, maar daar kan ik natuurlijk eigenlijk geen zinnig woord over zeggen

.edit: sorry dat ik ertussen kwam koli-man :Y)

Maar om even in te haken op de posts boven en onder mij: werken in de gamedevelopment is wel wat anders dan een baan van 9 tot 5, 5 dagen per week. De tijden zijn sowieso ietsjes anders (gamedevelopers hebben over het algemeen de neiging om laat te beginnen en laat naar huis te gaan, kweetniet hoe dat komt :Y)), en het uren dat je maakt per week dreigt ook steeds hoger te worden naarmate een deadline nadert :+ Moet je tegen kunnen, ik presteer iig beter onder druk en ik vind het leuk werk dus daar heb ik verder ook niet veel problemen mee. Het nadeel is alleen dat ik een vriendin heb die daar waarschijnlijk iets anders over denkt :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 19-02-2004 14:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

In dat schuitje zit ik precies, maar dan ook precies hetzelfde, alleen het is niet zo dat ik dat 8 uur achter die pc zitten zo heel erg vind, maar ik kan gewoon niet 8 uur achter elkaar naar dezelfde problemen zitten te kijken. Ik bedoel, onderzoek naar verschillende dingen en dan iets maken dat is wel leuk.
Maar als je de hele tijd hetzelfde soort (database :Y) )applicaties zit te maken, dat gaat denk ik vervelen.

*.edit is niet erg ik was ook vergeten even op de quote te drukken :)

@.oisyn: Dat van die vriendin heb ik precies hetzelfde. :) Als ik thuiskom s'avonds wil ik nog wel eens gewoon voor de leuk wat gaan flashen en grafisch bezig zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door koli-man op 19-02-2004 14:54 . Reden: Hetzelfde schuitje als Schmoove dan ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 14:35:
Ik denk dat ik wel gewoon developer blijf, maar niet in een een of ander groot, suf en formeel bedrijf, werkend aan een database applicatie ofzo :Y)
Gamedevelopment is de kant die ik op wil<knip>
My words exactly :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door mindcrash op 19-02-2004 15:31 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Alarmnummer
Er worden niet alleen database applicaties gemaakt hoor ;) Als het goed is, is dit een relatief klein deel van het geheel want er komen zoveel andere problemen bij te kijken. Vaak kom je al snel terecht in client server omgevingen en de problemen van dien. En het klinkt misschien niet super interessant, maar het is denk ik net zo interessant als je het zelf maakt. Ik vind een goed ontwerp voor wat voor toepassing dan ook, is gewoon interessant. Het maakt me niet of of je software schrijft voor Cybernet of een of andere tooltje. Het omtoveren van een wazige brei naar een duidelijke oplossing is gewoon gaaf om te doen.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 15:38:
[...]

Er worden niet alleen database applicaties gemaakt hoor ;) Als het goed is, is dit een relatief klein deel van het geheel want er komen zoveel andere problemen bij te kijken <etc.>
.
Ja dat weet ik ook wel. ik dev al enige tijd webapps enzo, alleen begint de lol/uitdaging er op dit moment langzaam maar zeker voor mij een beetje af te gaan eigenlijk. Hoog tijd voor wat anders dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mindcrash op 19-02-2004 15:46 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 15:38:
[...]

Er worden niet alleen database applicaties gemaakt hoor ;) Als het goed is, is dit een relatief klein deel van het geheel want er komen zoveel andere problemen bij te kijken. Vaak kom je al snel terecht in client server omgevingen en de problemen van dien. En het klinkt misschien niet super interessant, maar het is denk ik net zo interessant als je het zelf maakt. Ik vind een goed ontwerp voor wat voor toepassing dan ook, is gewoon interessant. Het maakt me niet of of je software schrijft voor Cybernet of een of andere tooltje. Het omtoveren van een wazige brei naar een duidelijke oplossing is gewoon gaaf om te doen.
Tja...maar niet van een al lang bestaande applicatie wat schijnbaar wel erg goed werkt, de structuur te doorgronden zonder ook maar enige vorm van goede bruikbare documentatie(UML e.d.) te hebbn. Dat vind ik persoonlijk minder gaaf...

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Wat ik uiteindelijk wil gaan doen,
Is de AI in games bouwen, dus niet 'bewustzijn', maar echt game shit.

Ben nu al 4 jaar PHP Programmeur, daarvoor enkele jaren voornamenlijk in c++ gebouwt.

Maar, ik zie hier me nogwel wat jaartjes slijten, aangezien me collega's niet zonder me kunnen (tuurlijk niet, maar zolang ik het zelf maar geloof...).

Ik zie me hier niet meer zitten in deze functie over een paar jaar. Mischien wel iets anders, meer database kant ofzo. Of meer systeembeheer, wat nu eigenlijk me 'hobby' naast en tijdens me werk is.

Maar die AI is toch me doel.. en hopenlijks ook nog voor me 30e :)

[ Voor 3% gewijzigd door []InTeR[] op 19-02-2004 15:46 ]

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 11:26:
Hoe zien jullie je eigen toekomst over 5, 10 , 20 jaar?

Hebben jullie bepaalde plannen/dromen wat je in de toekomst zou willen doen? Wil je in de it-blijven of een hele andere richting op gaan? Ben je op dit moment 'gewoon' developer maar wil je meer richting software architect/project-manager/analist gaan. Of wil je wetenschapper, docent of schrijver worden?
Nou docent worden heb ik ooit overwogen, met als reden om een bepaalde visie op softwaredevelopment te kunnen doceren, maar dan moet je artikelen schrijven, niet gaan doceren.

Lange termijn planning mbt toekomst heb ik niet, hooguit 2 jaar vooruit. Voor 2004 is dat full time LLBLGen Pro development en in 2005 een nieuwe applicatie, waar de plannen nog niet geheel klaar voor zijn. Verder hoop ik meer tijd vrij te maken voor het schrijven van artikelen en het bezoeken van workshops en het spreken op developer bijeenkomsten.

Ik heb overwogen om compleet te kappen met de IT, vorig jaar, omdat ik steeds meer en meer ervan doordrongen raak dat de slechte naam van IT-ers en IT alleen maar slechter wordt door de grote hoeveelheid oplichters in deze branch. Vooral de grotere bedrijven, die ook de meeste IT omzet voor hun rekening nemen, lichten hun klanten voor erg veel geld op door projecten trager te laten verlopen, projecten zo te implementeren dat er het meests aan wordt verdiend, ervoor te zorgen dat er meer consultants naar binnen komen dan nodig, ongekwalificeerde mensen als specialisten slijten etc. etc.

Met zo'n oplichtersbranch wil ik niet geassocieerd worden. Ik denk dan ook dat mijn toekomst neerkomt op software development voor maatschappelijke doeleinden, hetzij bij maatschappelijke instanties als het NFI of goede doelen.

Verder hoop ik mijn steeds groter wordende bekendheid in .NET land aan te wenden voor het zorgen voor betere software development trajecten door mensen dingen mee te geven waar ze wat mee kunnen, hetzij in (gratis) tools, hetzij in artikelen.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Dit is ook een hele grote droom van mij. Praktisch gezien denk ik dat Nederlanders niet zo makkelijk in die industrie komen, tenzij Nederland eindelijk eens een goede gamestudio opzet. :)

Een ander ideaal: voor mezelf beginnen. Ook dat is hard werken en veel uren maken, maar dat vind ik niet erg en je doet wat je zelf leuk vindt Plus je leert een bedrijf inrichten naar eigen inzicht. Ik zie mezelf dan ook over 5-10 jaar goede apps ontwerpen, waar een markt voor is en waar ik van kan leven. :Y)

Rijk worden hoeft van mij niet zo nodig, ik wil gewoon normaal kunnen leven dat wel.

En ik wil theoretisch beter onderlegd zijn .. En ik wil.. En ik wil.... ;)

Sundown Circus

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[]InTeR[]: vergis je niet, AI is geen makkelijk onderwerp. Over het algemeen vereist het toch aardig wat kennis over geometrische algoritmen voor gebruik in motion planning en path finding.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EfBe
  • Niet online
P_de_B schreef op 19 februari 2004 @ 12:33:
Als je meer met databases wilt werken is dat inderdaad een goede keuze :)

• whoami
EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 15:55:
[...]

Lange termijn planning mbt toekomst heb ik niet, hooguit 2 jaar vooruit. Voor 2004 is dat full time LLBLGen Pro development en in 2005 een nieuwe applicatie, waar de plannen nog niet geheel klaar voor zijn. Verder hoop ik meer tijd vrij te maken voor het schrijven van artikelen en het bezoeken van workshops en het spreken op developer bijeenkomsten.
Hier maak ik op uit dat jij volledig / full-time aan LLBLGen werkt? Kan je daar van leven? Van de inkomsten van 1 applicatie ?
Ik heb overwogen om compleet te kappen met de IT, vorig jaar, omdat ik steeds meer en meer ervan doordrongen raak dat de slechte naam van IT-ers en IT alleen maar slechter wordt door de grote hoeveelheid oplichters in deze branch. Vooral de grotere bedrijven, die ook de meeste IT omzet voor hun rekening nemen, lichten hun klanten voor erg veel geld op door projecten trager te laten verlopen, projecten zo te implementeren dat er het meests aan wordt verdiend, ervoor te zorgen dat er meer consultants naar binnen komen dan nodig, ongekwalificeerde mensen als specialisten slijten etc. etc.
Hier heb je wel ergens gelijk. Ik vraag me ook altijd af waar bedrijven die IT als een 'core activiteit' hebben, mee bezig zijn als ze hun IT werkzaamheden uitbesteden? :?

• EfBe
  • Niet online
Maarre, een scene graph is ook een database, dus zo verschillend is het nou ook weer niet. Ik haatte databases op de Hio (enschede) maar vind het nu het meest interessante.
Maar om even in te haken op de posts boven en onder mij: werken in de gamedevelopment is wel wat anders dan een baan van 9 tot 5, 5 dagen per week. De tijden zijn sowieso ietsjes anders (gamedevelopers hebben over het algemeen de neiging om laat te beginnen en laat naar huis te gaan, kweetniet hoe dat komt :Y)), en het uren dat je maakt per week dreigt ook steeds hoger te worden naarmate een deadline nadert :+ Moet je tegen kunnen, ik presteer iig beter onder druk en ik vind het leuk werk dus daar heb ik verder ook niet veel problemen mee. Het nadeel is alleen dat ik een vriendin heb die daar waarschijnlijk iets anders over denkt :Y)
Software development in zn algemeenheid is tijdtechnisch niet in een 9 tot 5 baan te gieten. Ik maak nooit dagen van 9 tot 5, altijd van 9 tot 9 of daaromtrent, veelal 7 dagen in de week. En ik doe louter database development ;)

Games development is ook gewoon software schrijven. Voor een buitenstaander lijkt het anders, maar het enige dat anders kan zijn (maar soms ook niet bij hergebruik van engines e.d.) is dat er weinig nadruk ligt op onderhoudbaarheid van de software, omdat het meeste na de release nooit meer wordt hergebruikt.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

whoami schreef op 19 februari 2004 @ 16:04:Hier heb je wel ergens gelijk. Ik vraag me ook altijd af waar bedrijven die IT als een 'core activiteit' hebben, mee bezig zijn als ze hun IT werkzaamheden uitbesteden? :?
Nou ja, dat is natuurlijk het heikele punt, naar mijn bescheiden mening. Er zijn nu gewoon veel te veel 'ITers' die allemaal hun loon moeten krijgen en dus krijg je dit soort toestanden. Wat dat betreft is het helemaal niet slecht dat de economie wat minder draait. De goeien en de mensen met een echt hart voor IT blijven over en vinden wel wat te doen. :)
EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 16:05:Games development is ook gewoon software schrijven. Voor een buitenstaander lijkt het anders, maar het enige dat anders kan zijn (maar soms ook niet bij hergebruik van engines e.d.) is dat er weinig nadruk ligt op onderhoudbaarheid van de software, omdat het meeste na de release nooit meer wordt hergebruikt.
Het mooie van gamesdevelopment vind ik dat je entertainment biedt aan mensen en dat je spel-concepten kan maken en daar veel lol in kan hebben. Bijvoorbeeld het spel 'Kung-fu Chaos' op de X-box. Dat is een spel waaraan je merkt dat de ontwikkelaars echt een enorme hoop lol hebben gehad. Verder blijft het uiteraard gewoon programmeren. :)

[ Voor 39% gewijzigd door RedRose op 19-02-2004 16:13 ]

Sundown Circus

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb eigenlijk al een tijdje geleden, bij de keuze van mijn studie, gekozen om niet door te groeien als echte developer. Na een half jaartje dit fulltime te hebben gedaan kwam ik tot de conclusie dat ik graag breder werk. Vandaar dat ik van mijn oorspronkelijke keuze voor een informatica studie ben afgezwaaid naar mijn huidige studie: Technische Bedrijfskunde.

Ik ben snel verveeld en wil graag het gevoel hebben dat ik zelf wat inspraak heb in wat ik doe. Naast ontwerpen wil ik ook graag nadenken over het groter geheel, de marketingstrategie, het implementatietraject, changemanagement, etc. Omdat ik nu dus wordt opgeleid als meer algemeen manager hoop ik dat ik ergens beland waarbij de IT een onderdeel van mijn bezigheden is, niet het hoofddoel. Automatisering is namelijk nog steeds een grote hobby van me. Ik geil er nog steeds op als bijvoorbeeld door een (zelfgemaakt) planningsprogramma dingen vele malen efficienter kunnen worden uitgevoerd.

Ik zie mezelf dus eigenlijk straks als bijvoorbeeld logistiek manager werken in een bedrijf die niet direct IT-gerelateerd is. Er zijn zoveel bedrijfstakken waarbij de automatisering hopeloos achterloopt en dat lijkt me interessanter dan een van de cutting-edge high-tech consultancy bedrijven.

• P_de_B
  • Niet online
EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 15:59:
[...]

Als je meer met databases wilt werken is dat inderdaad een goede keuze :)
Mooi :)
Voor 2004 is dat full time LLBLGen Pro development
hmm, hopelijk heb je nog een paar uurtjes over ;)

• EfBe
  • Niet online
whoami schreef op 19 februari 2004 @ 16:04:
[...]
Hier maak ik op uit dat jij volledig / full-time aan LLBLGen werkt? Kan je daar van leven? Van de inkomsten van 1 applicatie ?
Ja ik heb 2003 compleet daaraan gewijd met af en toe een projectje ertussendoor. Dat was financieel wel afzien, maar sinds de release in september gaat het uitstekend en kunnen we er ruim van leven (klanten in meer dan 40 landen :)). Je moet altijd rekening houden met lifecycles van je software en concurrenten die niet stilzitten, dus moet ik dit jaar aanwenden om veel functionaliteit bij te bouwen zodat in 2005 ik niet wordt ondergesneeuwd door Objectspaces van MS en funding overhou om in 2005 met een nieuwe tool te komen op developmentgebied. Met het ene maak je het andere mogelijk zeg maar. :)

Verwijderd

Denken jullie niet er over x-jaren steeds minder te programmeren valt?

Nu zijn er bij mid tot grote bedrijven programmeurs in dienst om kleine applicaties te ontwikkelen en om maatwerken te maken. Maar steeds meer fabrikanten komen met uitgebreidere pakketen die beter met andere pakketen communiceren. En dat daardoor er minder maatwerk in-house geprogrammeerd hoeft te worden?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 16:05:

Maarre, een scene graph is ook een database, dus zo verschillend is het nou ook weer niet. Ik haatte databases op de Hio (enschede) maar vind het nu het meest interessante.
Alles wat veel data heeft ondergebracht in een bepaalde structuur is een database, maar ik maakte natuurlijk een stereotype opmerking over relationele databases en SQL, neem dat alsjeblieft niet al te serieus ;)
Games development is ook gewoon software schrijven.
natuurlijk, maar het ligt er maar net een wat je doet. Laat ik het zo stellen: een één of andere applicatie voor een bepaalde klant vind ik niet uitdagend en totaal geen reet aan om aan te werken. Ieder z'n ding :)
Voor een buitenstaander lijkt het anders, maar het enige dat anders kan zijn (maar soms ook niet bij hergebruik van engines e.d.) is dat er weinig nadruk ligt op onderhoudbaarheid van de software, omdat het meeste na de release nooit meer wordt hergebruikt.
Ten eerste ben ik geen buitenstaander (ookal studeer ik nog steeds ;)), en ten tweede zie ik meer heil in het schrijven van een engine dan in het gebruik ervan. Of iig zwaar modificeren. Dat is nou net het aspect van gamedevelopment wat me aanspreekt, niet omdat ik zonodig games wil gaan maken. En daarom vind ik simulaties ook interessant, en doe ik de studie die ik nu doe.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 19-02-2004 16:27 ]

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

mulder

ik spuug op het trottoir

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 16:21:
Nu zijn er bij mid tot grote bedrijven programmeurs in dienst om kleine applicaties te ontwikkelen en om maatwerken te maken. Maar steeds meer fabrikanten komen met uitgebreidere pakketen die beter met andere pakketen communiceren. En dat daardoor er minder maatwerk in-house geprogrammeerd hoeft te worden?
Maatwerk word ook steeds groter en uitgebreider. Wij komen hier om in het werk!!

[ Voor 73% gewijzigd door mulder op 19-02-2004 16:28 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik ben nu bezig met voornamelijk maatwerk databases ontwikkelen / implementeren. Dat loopt goed, maar uiteindelijk wil ik meer dan mezelf uurtje/factuurtje verhuren. We zijn nu aan het onderzoeken welke van de maatwerk-programma's verder is uit te bouwen tot een standaardpakket om daar een wat grotere markt mee aan te boren.

Het wordt wel een langzame/voorzichtige groei. Ik heb een hekel aan het idee van zoveel mogelijk geld lenen, groot kantoor + dure shit erin en dan eens kijken of het plan werkt. Doe het liever rustig aan, alles zelf ontdekken en uit eigen vermogen financieren.

Als mn studie afgerond is hoop ik dan iets te hebben staan waar ik full-time goed mee door kan gaan en wat uit te bouwen is tot een middelgrote onderneming. Mocht ik na een aantal jaar inzien dat het me echt niet gaat lukken dan kan ik altijd nog ergens 'loonslaaf' worden :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• EfBe
  • Niet online
.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 16:26:
Alles wat veel data heeft ondergebracht in een bepaalde structuur is een database, maar ik maakte natuurlijk een stereotype opmerking over relationele databases en SQL, neem dat alsjeblieft niet al te serieus ;)
Deed ik ook niet (kwam hopelijk ook niet zo over :))
Ten eerste ben ik geen buitenstaander (ookal studeer ik nog steeds ;)), en ten tweede zie ik meer heil in het schrijven van een engine dan in het gebruik ervan. Of iig zwaar modificeren. Dat is nou net het aspect van gamedevelopment wat me aanspreekt, niet omdat ik zonodig games wil gaan maken. En daarom vind ik simulaties ook interessant, en doe ik de studie die ik nu doe.
Ik noemde 'buitenstaander' meer in zn algemeenheid :) Engine werk is IMHO ook veel uitdagender dan het schrijven van scripts die de engine gebruiken, alleen is daar wel zoveel werk in, hier in NL?

• Alarmnummer
EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 15:55:
[...]

Nou docent worden heb ik ooit overwogen
Volgens mij had jij een uitstekende Sinema kunnen worden ;) *erg strenge docent bij ons op school, maar die wel wat te vertellen had*.
Ik heb overwogen om compleet te kappen met de IT, vorig jaar, omdat ik steeds meer en meer ervan doordrongen raak dat de slechte naam van IT-ers en IT alleen maar slechter wordt door de grote hoeveelheid oplichters in deze branch.
Dit wordt denk ik erg versterkt door het feit dat jij je eigen bedrijf hebt. Lijkt het je niets om gewoon weer 100% met de technische kant van de it bezig te gaan?
Vooral de grotere bedrijven, die ook de meeste IT omzet voor hun rekening nemen, lichten hun klanten voor erg veel geld op door projecten trager te laten verlopen, projecten zo te implementeren dat er het meests aan wordt verdiend, ervoor te zorgen dat er meer consultants naar binnen komen dan nodig, ongekwalificeerde mensen als specialisten slijten etc. etc.
Zou dit moedwillig gebeuren? Ik heb er geen ervaring mee hoor, dus steek me niet neer ;) Maar als dit echt naar buiten zou lekken, dan zou je ze toch kunnen aanklagen wegens oplichting?
Met zo'n oplichtersbranch wil ik niet geassocieerd worden. Ik denk dan ook dat mijn toekomst neerkomt op software development voor maatschappelijke doeleinden, hetzij bij maatschappelijke instanties als het NFI of goede doelen.
Ik heb helaas niet echt een groot maatschappelijk geweten. Het maakt me niet uit voor wie ik software moet schrijven zo lang ik mijn brood er maar (goed) mee verdien + ik het ook leuk vind om te doen.. laat ik dat niet vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 19-02-2004 16:51 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EfBe: Mwoa ik neig meer naar physics, daar is veel vraag naar omdat het ten eerste sowieso geen populair onderwerp is, en ten tweede ook geen makkelijk onderwerp (natuurlijk heeft het een ook wel te maken met het ander ;))

Maar je hebt wel gelijk dat gamedevelopment wat dat betreft nog een beetje een ondergeschoven kindje is in nederland, hoewel het de laatste tijd een positieve wending krijgt door de investering van playlogic. Ann Holvoet heeft me iig verzekerd dat ze altijd wel op zoek zijn naar talent, en het geld hebben ze sowieso in huis. Met Guerilla schiet het ook aardig op en Nixxes, hoewel geen echt gamedev-bedrijf, doet het ook nog altijd goed meen ik (ze zochten laatst nog mensen zelfs :)). Verder heb ik een beetje een voet tussen de deur bij Engine Software (gewaagde uitspraak aangezien ik niet al te arrogant en te zelfverzekerd over wil komen) ookal spreekt hun target platforms (handhelds) mij natuurlijk ietwat minder aan. Maar dat nog altijd liever dan gewone applicaties.

Dus ja, ik zie de toekomst nog wel een beetje rooskleurig in, ookal ben ik sowieso altijd wel positief ingesteld :Y)

• EfBe
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 19 februari 2004 @ 16:50:
Volgens mij had jij een uitstekende Sinema kunnen worden ;) *erg strenge docent bij ons op school, maar die wel wat te vertellen had*.
haha :) doceren heeft nadelen, en een ervan is dat je kans loopt voor een norse zak te worden aangezien, lijkt me niet fijn werken ;)
Dit wordt denk ik erg versterkt door het feit dat jij je eigen bedrijf hebt. Lijkt het je niets om gewoon weer 100% met de technische kant van de it bezig te gaan?
Technische kant is ook waar ik het in zoek inderdaad, maar het beeld van 'IT' in zn algemeenheid wordt helaas gevormd door de indruk die de grote schare consultants achterlaat.
Zou dit moedwillig gebeuren? Ik heb er geen ervaring mee hoor, dus steek me niet neer ;) Maar als dit echt naar buiten zou lekken, dan zou je ze toch kunnen aanklagen wegens oplichting?
Ik weet uit betrouwbare bron (mezelf) dat CMG dit deed (en wellicht nog doet) en Cap Gemini dit doet. Men praat nu over bouwfraude met overheidsgeld, maar op het gebied van IT kan men er ook wat van. Ik zie het er nog wel van komen dat een van de grote consultancy firma's een proces van die strekking aan de broek krijgt. Consultants van CGEJ bijvoorbeeld is letterlijk gezegd door de leiding in 2003 dat ze 'langzamer' moesten werken. Mja...
.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 16:54:
EfBe: Mwoa ik neig meer naar physics, daar is veel vraag naar omdat het ten eerste sowieso geen populair onderwerp is, en ten tweede ook geen makkelijk onderwerp (natuurlijk heeft het een ook wel te maken met het ander ;))
Physics lijkt me wel een erg gaaf onderwerp, temeer omdat het vrij nieuw is en je erg veel puzzles moet oplossen om het geheel toch goed genoeg te implementeren (limieten op cpu, geheugen etc.).
Maar je hebt wel gelijk dat gamedevelopment wat dat betreft nog een beetje een ondergeschoven kindje is in nederland, hoewel het de laatste tijd een positieve wending krijgt door de investering van playlogic. Ann Holvoet heeft me iig verzekerd dat ze altijd wel op zoek zijn naar talent, en het geld hebben ze sowieso in huis. Met Guerilla schiet het ook aardig op en Nixxes, hoewel geen echt gamedev-bedrijf, doet het ook nog altijd goed meen ik (ze zochten laatst nog mensen zelfs :)).
Ah, Nixxes, van Jurjen Katsman, die ken ik nog wel goed uit de demoscene van vroeger :) Wel slimme rakkers daar, maar ze doen niet echt aan eigen games, meer poorten van games, wat wellicht innovaties mbt bv physics weer in de weg staat.
Verder heb ik een beetje een voet tussen de deur bij Engine Software (gewaagde uitspraak aangezien ik niet al te arrogant en te zelfverzekerd over wil komen) ookal spreekt hun target platforms (handhelds) mij natuurlijk ietwat minder aan. Maar dat nog altijd liever dan gewone applicaties.
Dus ja, ik zie de toekomst nog wel een beetje rooskleurig in, ookal ben ik sowieso altijd wel positief ingesteld :Y)
Je kijkt niet naar Japan of de VS? (al klinkt engine software, ken ze niet, wel als een bedrijf van buiten de landsgrenzen). Is wellicht minder te combineren met studie, maar wel meer mogelijkheden op het vakgebied.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 17:29:
Physics lijkt me wel een erg gaaf onderwerp, temeer omdat het vrij nieuw is en je erg veel puzzles moet oplossen om het geheel toch goed genoeg te implementeren (limieten op cpu, geheugen etc.).
precies de reden waarom ik het een leuk en uitdagend onderwerp vind idd
Ah, Nixxes, van Jurjen Katsman, die ken ik nog wel goed uit de demoscene van vroeger :) Wel slimme rakkers daar, maar ze doen niet echt aan eigen games, meer poorten van games, wat wellicht innovaties mbt bv physics weer in de weg staat.
Idd, physics code lijkt me iets wat typisch direct overgezet kan worden aangezien het niet echt platform-afhankelijk is. Misschien wat optimalisaties in inner loops, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Anders met graphics trouwens, ik geloof dat ze vooral daarin gespecialiseerd zijn (niet zo gek ook ;))
Je kijkt niet naar Japan of de VS? (al klinkt engine software, ken ze niet, wel als een bedrijf van buiten de landsgrenzen). Is wellicht minder te combineren met studie, maar wel meer mogelijkheden op het vakgebied.
www.engine-software.nl, in Doetinchem, ze maken vooral GBA games, en zijn daar ook heel gedreven in. Vorig jaar hebben ze een (low-budget) racegame gemaakt, zie signature, dat was hun eerste wat grotere 3d game. Daar heb ik de multiplayer-code voor geschreven tijdens mijn afstudeerstage. En ookal is het geen state-of-the-art game en heeft het een alleen Nederlandse afzetmarkt, ben ik toch wel een beetje trots om m'n naam in de credits te zien :Y)

Japan of VS trekt me eerlijk gezegd niet zo. Het is voor mijn werk misschien idd interessanter om uit te wijken naar dergelijke landen, maar wat dat betreft blijf ik liever in nederland wonen. Bovendien krijg ik mijn vriendin niet eens mee, wat toch ook wel een belangrijk argument is om hier te blijven :)

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
[spuit 11]leuk onderwerp![/spuit 11]

zit op dit moment in de afsluiting van mijn bachelor bedrijfskunde, ben daarnaast vennoot in een bedrijfje waarmee we ons richten op webdesign, -development en hosting. Wil in de toekomst mijn master bedrijfskunde halen (met het accent op informatiemanagement*) en daarna het bedrijfje uitbouwen tot een professionele ASP(als in Application Service Provider)-fabriek. Het is niet mijn bedoeling om mijn hele leven actief te blijven in de techniek achter de applicaties, ik zie mezelf meer in een sturende rol.

* voor de mensen die niet bekend met het begrip informatiemanagement / -manager. Dat is het vakgebied / de persoon die tussen de ICT en de Business inzit en van beide wat moet afweten.

en oh ja, een vriendin dat lijkt me ook wel eens wat

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

EfBe schreef op 19 februari 2004 @ 16:05:
[...]

[...]

Software development in zn algemeenheid is tijdtechnisch niet in een 9 tot 5 baan te gieten. Ik maak nooit dagen van 9 tot 5, altijd van 9 tot 9 of daaromtrent, veelal 7 dagen in de week. En ik doe louter database development ;)

Games development is ook gewoon software schrijven. Voor een buitenstaander lijkt het anders, maar het enige dat anders kan zijn (maar soms ook niet bij hergebruik van engines e.d.) is dat er weinig nadruk ligt op onderhoudbaarheid van de software, omdat het meeste na de release nooit meer wordt hergebruikt.
Mooi om iemand hier tegen te komen die de HIO een aantal jaren terug heeft gedaan. Die opleiding volg ik ook en ben nu o.a. met een Software Engineering module bezig. Een van de dingen die we leren is zo efficient mogelijk te werken. (aantal fouten is gerelateerd aan tijd, niet aan de hoeveelheid verzet werk) Dus je kunt je afvragen of het verstandig is zulke lange dagen te maken :)
En van die 3D-engines. Is het niet andersom? Dus: Hoge eisen aan performance --> slechte onderhoudbaarheid --> throw away i.p.v. evolutionair?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Nu zit ik bij een groot bedrijf business applicaties te ontwikkelen voor andere grote bedrijven.
Binnenkort maak ik waarschijnlijk een stap naar een klein bedrijf om daar te gaan werken voor kleinere klanten met wat nieuwere technologie.

De verdere toekomst is erg afhankelijk van allerlei ontwikkelingen maar zou ongeveer zo kunnen zijn:
Over ca. 7 jaar ga ik wat anders doen binnen de IT, over ca. 14 jaar iets buiten de IT en over ca. 21 jaar ga ik bijvoorbeeld schapen of geiten houden op Kreta.

Who is John Galt?

• whoami
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 22:38:
[...]

Een van de dingen die we leren is zo efficient mogelijk te werken. (aantal fouten is gerelateerd aan tijd, niet aan de hoeveelheid verzet werk) Dus je kunt je afvragen of het verstandig is zulke lange dagen te maken :)
Die lange dagen zijn daarvoor niet alleen maar programmatie of ontwikkelingswerk hoor, het doornemen van vakliteratuur, etc.... horen daar imo ook bij.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003

alienfruit

the alien you never expected

Haha. Als niet gediplomeerd IT-er (ik studeer multimedia vormgeven en vervolgens een geschiedenisopl.) artikelen schrijven en spreken op developer conferences :+

[ Voor 35% gewijzigd door alienfruit op 20-02-2004 09:56 ]

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

whoami schreef op 20 februari 2004 @ 08:27:Die lange dagen zijn daarvoor niet alleen maar programmatie of ontwikkelingswerk hoor, het doornemen van vakliteratuur, etc.... horen daar imo ook bij.
Het eigenlijke programmeren is inderdaad maar één onderdeel. Bedenken hoe je iets maakt, duurt bij mij meestal net zo lang. :) Verder ben ik nog aan het studeren, dus dat neemt logischerwijs veel tijd in beslag. Ik vraag me af in hoeverre de studie of het leren doorgaat na het afstuderen en ik verwacht dat dat minstens net zoveel tijd kost eigenlijk. :)

Sundown Circus

• gorgi_19

gorgi_19

RedRose schreef op 20 februari 2004 @ 10:03:
[...]
Het eigenlijke programmeren is inderdaad maar één onderdeel. Bedenken hoe je iets maakt, duurt bij mij meestal net zo lang. :) Verder ben ik nog aan het studeren, dus dat neemt logischerwijs veel tijd in beslag. Ik vraag me af in hoeverre de studie of het leren doorgaat na het afstuderen en ik verwacht dat dat minstens net zoveel tijd kost eigenlijk. :)
Je bent nooit klaar met leren; je leert alleen de basis om zelf verder te leren op een opleiding, imho.

Bereidt je maar vast voor op een leven lang leren, ervaring opdoen, cursussen volgen, boeken c.q. artikelen lezen, etc. Wil je tenminste bij blijven.

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-12-2025

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ga straks mooi HBO doen, een meer leren van PHP en C. Daarna een leuke baan zoeken, of eventueel een eigen bedrijfje beginnen

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

gorgi_19 schreef op 20 februari 2004 @ 10:05:
[...]

Je bent nooit klaar met leren; je leert alleen de basis om zelf verder te leren op een opleiding, imho.

Bereidt je maar vast voor op een leven lang leren, ervaring opdoen, cursussen volgen, boeken c.q. artikelen lezen, etc. Wil je tenminste bij blijven.
Dat is wel het plan. ;) En ik vind dat misschien nog wel het leukste ook. :)

Sundown Circus

Verwijderd

Alhoewel ik mij niet developer voel, wil ik toch even mij toekomstplanning met jullie delen.

Ik werk momenteel als consultant (conform opleiding), en alhoewel ik me bezig moet houden met functionele problemen oplossen, geraak ik steeds weer in maatwerk-developer-vaarwater. Da's niet erg, maar heeft me wel aan 't denken gezet.

[... hier stond een heel verhaal, maar ik ga nu eerst maar eens naar huis de kroeg om mijn gedachten op orde te krijgen ...]

omg, waar ben ik mee bezig? :/

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 10:47:
Ik werk momenteel als consultant (conform opleiding).
Welke opleiding heb je gedaan om concultant te worden?

Verwijderd

Technische bedrijfswetenschappen (@RuG)... da's 75% bedrijfskunde en 25% informatica... en als je programmeren wilt leren, dan moet je niet naar deze opleiding.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

toekomst hm... ik heb mezelf voornamelijk voorgenomen altijd dingen te doen die ik leuk vind. Ik heb 7 jaar als bedrijfsleider in de metaalwereld gewerkt, na 5 jaar echter was de rek er wel uit (op alle gebied) en wilde ik iets doen waarbij ik voornamelijk verantwoordelijk voor mezelf was en niet voor anderen.

Toen kwam daar de IT, een OO-tool die een geweldige basis legt. dat is nu zo'n 2,5 jaar geleden.
Momenteel heb ik een full-time job als software engineer voor financiele applicaties. Leuk en leerzaam.
Daarnaast ben ik hobby matig sinds een maand of 6 bezig met 3D max. en heb ik een jaar of 2 nu een eigen bedrijfje (Voor de fun) waarmee ik ook echt gewoon 'alleen maar leuke dingen doe'

de toekomst de komende 5 jaar... een combinatie van deze 3. (denk bijv. ASP.Net)
de toekomst daarna.... ik zal altijd graag technisch bezig blijven en de ontwikkelingen willen volgen en deels toepassen. Ik denk wel dat de flexibiliteit daarin op een gegeven moment (te?) zwaar wordt. Leiding geven zoals eerder gezegd met budgetering en resource management trekt me helemaal niet. Maar technisch teamleider of coach lijkt me geweldig.

En als mijn eigen bedrijfje dus zin heeft om door te stoten zal ik daar alles aan willen doen, maar dat heeft momenteel echt geen voorraang, dat is nu gewoon leuk.

Inkomsten boeien me niet zoveel, zolang ik maar lekker rond kan komen en mijn kindjes te eten kan geven vind ik het allang goed en dat lukt ruimschoots, dus mij hoor je niet klagen.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:03:
Technische bedrijfswetenschappen (@RuG)... da's 75% bedrijfskunde en 25% informatica... en als je programmeren wilt leren, dan moet je niet naar deze opleiding.
Ik wist namelijk niet dat je er speciaal voor kon leren. Ik dacht dat het meestal vak-specialisten waren, die dit werk uiteindelijk zijn gaan doen.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
Ik hoop dat over twintig jaar de software industrie wordt geaccepteerd als 'ambacht', en dat men , net als bij een lasser bv, accepteert dat je eerste wat moet kunnen voordat je produktie applicaties mag gaan maken.

En dat er een simpele manier bestaat om aan een niet-techneut met behulp van schemas o.i.d. te laten zien hoe je applicatie gaat werken.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alarmnummer
farlane schreef op 20 februari 2004 @ 11:13:
En dat er een simpele manier bestaat om aan een niet-techneut met behulp van schemas o.i.d. te laten zien hoe je applicatie gaat werken.
Ik denk dat dit onmogelijke taak is. Een applicatie heeft zoveel verschillende aspecten, en al die aspecten zijn voor een aantal mensen weer extreem belangrijk. Het gaat dus heel lastig worden om al die belangrijke dingen in een klein aantal schema`s te proppen. Een architectuur is in principe al een afspiegeling in grote lijnen van de software waar je al zo veel mogelijk details uit hebt verwijdert, maar hierop struikelen zelfs nog meer dan genoeg developers (en architects), laat staan dat een niet-techneut hier mee uit de voeten kan.

Wat je wel probeert te doen is om verschillende views over je architectuur te maken, en deze te laten zien aan de mensen die hier iets aan hebben. Hierdoor krijgen zij alleen het broodnodige te zien, en worden ze niet lastig gevallen met (in hun ogen) details. Hierdoor kom je vaak wel uit bij hele simplistische weergaves van je systeem, en voel je je bijna schuldig bij een klant.. is dit nou alles? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 20-02-2004 12:33 ]

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 20 februari 2004 @ 11:12:
[...]

Ik wist namelijk niet dat je er speciaal voor kon leren. Ik dacht dat het meestal vak-specialisten waren, die dit werk uiteindelijk zijn gaan doen.
Een vak moet je leren, daar kun je als hobbyist mee beginnen.

Je bedoelt consultants... mwoah, dat was het niet specifiek. Maar qua werkgebied sluit het goed op mekaar aan.

Consultancy was wel een vak trouwens (maar qua inhoud... :X )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 11:23 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:21:
Een vak moet je leren, daar kun je als hobbyist mee beginnen.
Een nadeel van het als hobbyist beginnen is dat je jezelf met een beetje pech een verkeerde methodiek aanleert, wat later moeilijker af te leren valt.

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Ik zou mezelf niet als devver bestempelen (ik gebruik eigenlijk alleen maar PHP), maar wil later (als ik groot ben! :P) denk ik wel wat gaan doen aan de theoretische kant van computer graphics. Dit zou namelijk de twee dingen die mij zeer interesseren (natuurkunde en computer graphics) combineren.
Misschien ga ik juist wel alleen de computer graphics kant op, en niet wat erachter zit, maar ik denk dat je na een aantal jaren (ik tenminste) misschien wel genoeg zou kunnen krijgen van het modeleren van weer een auto / low-poly soldier. Daarom probeer ik op dit moment me ook wel te verdiepen in de theorie achter CGI.

Ik studeer nu natuur- en sterrenkunde, 4e jaars.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

ik heb in juli mijn hbo hogere informatica afgerond met een opdracht op de universiteit twente. ben daar nu doorgegaan met human media interaction (imho de leukste onderdelen van de informatica) waar o.a. spraak en video veel aan bod komen. ik weet nog niet wat ik wil doen na deze kopstudie (duurt nog 1,5 jaar als het goed is) maar een aio-schap wil ik (als het uberhaupt mogelijk is natuurlijk) niet uitsluiten. het liefst wil ik wel in de onderzoeksrichting waarin ik nu aan het binnenstromen ben verdergaan. werken bij tno (oid) om onderzoek te doen naar nieuwe technieken etc lijkt mij dan ook erg leuk!

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

Alarmnummer schreef op 20 februari 2004 @ 11:19:
[...]

Hierdoor kom je vaak wel uit bij hele simplistische weergaves van je systeem, en voel je je bijna schuldig bij een klant.. is dit nou alles? ;)
HEEL herkenbaar en bijna onmogelijk om uit te leggen waar alle energie daadwerkelijk in zit. Het is overigens sowieso voor techneuten al vaak moeilijk om op verschillende niveaus te communiceren valt me op. Ik werk bij een groot ICT bedrijf en dit is overduidelijk 1 van de problemen die we bij onze klanten constateren.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Alarmnummer
*kick*

Het is denk ik voor mensen die meer richting ontwerpen in grote lijnen willen gaan, ook erg belangrijk dat je van heel veel technieken iets afweet. Je hoeft niet alle ins en outs te weten, maar je moet wel de juiste technieken voor een oplossing weten aan te dragen.

Ik ben het hele weekend bezig geweest om uit te zoeken wat voor technieken er nodig zijn voor een multi-agent systeem waarvan de implementatie binnenkort van start gaat (alhoewel in mijn ogen eigelijk alles nog aan het ontwerp moet gebeuren). Hiervoor is veel asynchrone communicatie nodig (de verwerking van queries kan namelijk een tijd op zich laten wachten) dus zodoende kwam ik uit bij MOM (Message Oriented Middleware) en dan met je natuurlijk wel weten dat dit bestaat. En verder kwam ik uit voor EJB voor de agents om schaalbaarheid, veiligheids, gemaks redenen. Naarmate ik langer met dit vakgebied bezig ben krijg ik wel een betere globale indruk, maar er valt zoveel te leren en er zijn zoveel dingen die interessant zijn en waarvan ik het bestaan nog niet eens afweet.

Wat doen de andere ontwerpers in spe om hun globale kennis te verbreden? Ik neem aan een flinke portie boeken/artikelen doorploegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 23-02-2004 09:40 ]

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

zelf ga ik altijd op citeseer zoeken naar papers over een bepaald onderwerp zoals computer vision, multi agent systemen etc. ook probeer ik dmv te google-en een aantal bestaande producten te vinden die min of meer (delen van) mijn te maken product bevatten.

Ik ga echter niet boeken kopen van een speciaal gebied omdat ik denk dat ik dat nodig heb. Gebruik grotendeels internet en andere beschikbare literatuur (bieb op de universiteit hier af en toe). Af en toe koop ik eens een interessant boek maar dat moet dan wel een "koopje" zijn (en dat hangt van de situatie en het boek af).

Ik ben ook van mening dat je toch niet op alle gebieden op de hoogte kan blijven van de ins en outs (dat lukt never nooit niet). Je kan uiteraard wel een beetje bijlezen maar meer dan erg globaal zal het toch niet komen. Je moet toch onderzoek gaan doen als je wat wil maken en tijdens dat onderzoek kom je als het goed is die verschillende zaken als bijv multi agent systeem ontwerp methodieken (aUML, Gaia etc) tegen..

• Alarmnummer
py.mosjuh schreef op 23 februari 2004 @ 15:36:
zelf ga ik altijd op citeseer zoeken naar papers over een bepaald onderwerp zoals computer vision, multi agent systemen etc. ook probeer ik dmv te google-en een aantal bestaande producten te vinden die min of meer (delen van) mijn te maken product bevatten.
veel boeken en documenten haal ik ook van het internet af hoor :) Anders is het financieel neit te doen. Maar wat ik handiger vind aan een boek tov aan de meeste artikelen is dat een boek (meestal) een coherent geheel is en niet flarden van info zoals de meeste artikelen. Verder zijn veel artikelen al uitermate gespecialiseerd en vaak ben je alleen geinteresseerd in een inleiding van een techniek.
Ik ga echter niet boeken kopen van een speciaal gebied omdat ik denk dat ik dat nodig heb. Gebruik grotendeels internet en andere beschikbare literatuur (bieb op de universiteit hier af en toe). Af en toe koop ik eens een interessant boek maar dat moet dan wel een "koopje" zijn (en dat hangt van de situatie en het boek af).
Boeken waarvan ik weet dat ik er erg veel profeit van ga hebben ga ik wel kopen.
Ik ben ook van mening dat je toch niet op alle gebieden op de hoogte kan blijven van de ins en outs (dat lukt never nooit niet). Je kan uiteraard wel een beetje bijlezen maar meer dan erg globaal zal het toch niet komen.
Dat ben ik met je eens en mijn voornaamste interesse ligt vooral bij enterprise applicaties, client server omgevingen, patterns en ai (alhoewel dit dus geen onderdeel is van mijn opleiding). Ik denk hiermee een handig scala van kennis te krijgen die (hopelijk) ook zijn waarde blijft behouden en niet veel mensen hebben. Hierdoor is de kans op een leuke (en goed betaalde) baan groter denk ik.
Je moet toch onderzoek gaan doen als je wat wil maken en tijdens dat onderzoek kom je als het goed is die verschillende zaken als bijv multi agent systeem ontwerp methodieken (aUML, Gaia etc) tegen..
Ik was al een klein beetje bekend met agents en redelijk goed bekend met expertsystemen. Maar met MAS combineer je dit met alle client/server problematiek en dat maakt het tot een erg interessante uitdaging. Jij bent thuis in MAS (vanwege je links)?

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 23-02-2004 16:52 ]

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

Alarmnummer schreef op 23 februari 2004 @ 16:46:
Dat ben ik met je eens en mijn voornaamste interesse ligt vooral bij enterprise applicaties, client server omgevingen, patterns en ai (alhoewel dit dus geen onderdeel is van mijn opleiding). Ik denk hiermee een handig scala van kennis te krijgen die (hopelijk) ook zijn waarde blijft behouden en niet veel mensen hebben. Hierdoor is de kans op een leuke (en goed betaalde) baan groter denk ik.
Mee eens idd, maar ik denk dat je beter een bepaald gebied goed in thuis kan zijn ipv je teveel te specialiseren op een paar onderwerpen. Zelf ben ik me aan het specialiseren in de Human Media Interaction (zo heet mijn master opleiding ook ;)) wat vanalles omvat; Computer Vision, Speech, AI (oa. MAS'es) etc.
Alarmnummer schreef op 23 februari 2004 @ 16:46:
Ik was al een klein beetje bekend met agents en redelijk goed bekend met expertsystemen. Maar met MAS combineer je dit met alle client/server problematiek en dat maakt het tot een erg interessante uitdaging. Jij bent thuis in MAS (vanwege je links)?
Ik heb een module gehad op de universiteit vorig blok waarvoor we een MAS ontwerp moesten maken. kwam er toen achter dat er nog weinig complete ontwerp methodieken zijn (wij hebben er een aantal door elkaar gebruikt).

echt heb ik wel voor mijn afstudeeropdracht meegewerkt aan het robotsoccer team van de UT en dat is een MAS gemaakt in C/C++. Voor meer info daarover zie de Mi20 website en mijn projectsite, de MiS20 simulator website. Ze hebben geloof ik (net als ik) wel ergens het ontwerp van het MAS staan. Echter is dat niet gebeurt a.d.h.v. een methodiek oid..

[ Voor 29% gewijzigd door py.mosjuh op 23-02-2004 17:29 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Alarmnummer:
Ik vind het leukste (en daarom ook het belangrijkste) aspect van een baan dat je je kunt blijven ontwikkelen. Een van mijn karaktereigenschappen is dat ik alleen nieuwe dingen leuk vind. De zaken waar ik aan gesnuffeld heb en die ik redelijk uitgevogeld heb (vind ik dan zelf :P) vind ik niets meer aan zodra ik weet -of in ieder geval denk te weten- hoe het moet. Daarom heb ik ook altijd de grootste moeite met het afronden van projecten omdat de uitdaging er tegen die tijd uit is.

Waar ik altijd wel verschrikkelijk veel plezier aan beleef is samen met klanten de weg uitstippelen die bewandeld moet gaan worden, het werk aan de juiste mensen uitdelen en vervolgens een goede start maken met een project door bijvoorbeeld een website (in mijn geval) van a-z helemaal door te denken en het zo op te zetten dat het niet anders dan goed af kan lopen. Zodra ik die fase heb gehad ben ik al weer toe aan wat nieuws. Het typische is dat ik juist het begeleiden en bijsturen van de klant in zijn keuzes het leukste vind. Duidelijk maken waarom bepaalde keuzes niet zo slim zijn en andere keuzes veel beter ligt mij heel goed.

Verder heb ik helemaal niets met het "binnenhalen van geld" en zorgen dat er geld door de zaak stroomt, want op een of andere manier heb ik een aangeboren aversie tegen commercie en zorgen dat je heel veel geld verdient.

Dat, in combinatie met het feit dat ik op de IT markt geen fluit waard ben, heeft mij eind augustus vorig jaar doen besluiten in de avonduurtjes een lerarenopleiding wiskunde te gaan volgen. Daar heb ik de grootste lol in (zoals .oisyn ook al opmerkt heeft GoT daar gek genoeg ook wel wat mee te maken ;)) en ik zie me dus in de toekomst wel als docent voor de klas staan. Of ik dan ook na wiskunde (wat op 2e graads niveau echt nog bar weinig voorstelt, dus waarschijnlijk na m'n 1e graads) nog eens ga kijken of ik in Informatica ofzo les kan geven weet ik niet. Misschien ga ik dan wel natuurkunde ofzo erbij doen. Misschien laat ik IT wel helemaal achter me, of hou ik het erbij als hobby. Misschien werk ik dan wel 2 dagen in de week nog in de IT ofzo... Ik weet het niet.
EfBe:
Nou docent worden heb ik ooit overwogen, met als reden om een bepaalde visie op softwaredevelopment te kunnen doceren, maar dan moet je artikelen schrijven, niet gaan doceren.
Ik denk juist dat voor de klas (of collegezaal) één van de meest geschikte plekken is om wel een visie te hebben. Waarom zou je niet naast doceren ook artikelen schrijven, of zelfs boeken? "Dicht bij de stof staan" moet je toch zelf doen, dus ik denk dat je, juist als docent, je visie veel beter kunt ontplooien en profileren. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het in de avonduurtjes uitpluizen hoe het zit met de meest recente ontwikkeltechnieken, of methodieken ontwikkelen voor software engineering, whatever your liking. Ik vind dat nu ook razend interessant en leuk, maar nu heb ik -naast geen tijd- er niets aan omdat ik het niet toe kan passen of kan uitwerken.

Ik vermoed dat dat anders is als je doceert. Mensen komen in de collegezaal tenslotte naar je luisteren omdat je ze wat gaat leren, niet omdat je iemand bent die in een groot radarwerk van mensen alleen maar een grote mond hebt (bij wijze van spreken). En als je "bij" bent, heb je ook echt wat te vertellen. En echt wat te vertellen hebben is denk ik meestal toch wel prettig als je docent bent. Wat dat betreft is Informatica, of 1 van de zijtakken daarvan, wel een van de meest dynamische vakken die er bestaan; je kunt je altijd blijven ontwikkelen.

Ik denk het negatieve beeld van 'docent zijn' komt door het beeld wat men van leraren en docenten heeft die men vroeger had (of nu heeft). Ik denk, als ik bijv. aan de informaticaleraren op de HR denk, ook aan verstofte en zouteloze lui die eigenlijk maar half wisten waar ze over praatten. Ik kan me voorstellen dat dat op universitair niveau niet veel anders is, behalve dat ze daar misschien wel weten waar ze over praten ;) Maar ik zie niet in waarom ik (of jij) niet anders zou zijn?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ik zit op het moment in mijn laaste jaar van m'n bachelor Informatica en moet dus een master richting gaan kiezen... Ik heb gemerkt dat ik het daadwerkelijk implementeren eigenlijk niet echt leuk meer vind, ik programmeer al zo'n 11 jaar, en ja, de lol is er eigenlijk wel af. De software engineering kant wil ik ook niet op. Op het moment volg ik het vak software engeneering en dat met name over de verschillende fasen en het beheersen van de processen (software engeneering processen dus), quality management, hoe meet je zoiets enzovoorts. Daar vind ik dus niks aan. Management is niks voor mij en van die commerciële verkooppraatjes al helemaal niet. En onderzoek doen, sja, dat zou een optie kunnen wezen. Ik ga denk ik de educatie en communicatie richting op, beta communicatie. Andere leren programmeren enzovoorts, ligt mij het meest (zit ook meer in mijn familie) :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 19:50 ]

Verwijderd

Grappig topic, want hier zit ik al een tijdje mee... Ik doe biomedische wetenschappen als studie, en heb zo-goed-als mijn master binnen. Ik heb inmiddels al een PhD positie voor als ik klaar ben, en zal dan dus waarschijnlijk stoppen als developer. Aan de andere kant kun je niet fatsoenlijk leven van het geld dat je verdient als AIO (niet zoals ik wil leven) en dus ga ik misschien wel 4 dagen per week AIO en de vijfde dag blijven doen wat ik nu ook doe voor het bedrijf waar ik werk: multimedia programmeren. Hangt d'r van af of dat mogelijk is in combinatie met een AIO-baan (iemand ervaring hiermee? :?).

Sowieso zal ik nooit buiten de Linux + video/multimedia-hoek gaan, dat interesseert me niet. :).

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

offtopic:
Waar staat AIO voor? ... in opleiding o.i.d.?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

drm schreef op 23 februari 2004 @ 21:47:
offtopic:
Waar staat AIO voor? ... in opleiding o.i.d.?
assistent in opleiding als ik me niet vergis: 4 jaar onderzoek doen naar een onderwerp op een universiteit (in nederland zijn het universtiteiten althans, buitenland kan anders zijn) en daarna een dr. titel erbij hebben ;)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

Tomatoman

Fulltime prutser

Er moet me toch iets van het hart. Als ik de berichten hier lees, krijg ik bijna de indruk dat iedere commerciële functie vie sis. Dat vind ik een verkeerde instelling. Het bestaansrecht van iedere commerciële onderneming is het maken van winst. Ook niet-commerciële instellingen zoals universiteiten en onderzoeksinstituten moeten opdrachten binnenhalen om hun doelstellingen te realiseren.

Opdrachten binnenhalen is niet alleen iets voor verkopers en heeft al helemaal niets te doen met 'commerciële verkooppraatjes'. Het is iets waar iedereen oog voor moet hebben, ook al is hij geen verkoper. Als projectmanager (niet in de ICT) ben ik degene die het meest bij de klant aan tafel zit, niet de verkoper. Ik weet precies wat hij wil en ik hoor ook nog wel eens wat. Daar hoor ik gebruik van te maken in het belang van de onderneming waarvoor ik werk. Let wel: gebruik, geen misbruik.

Dat wil niet zeggen dat verkopen opeens mijn hoofdtaak is geworden, maar ik moet er wel voor zorgen dat er wat wordt gedaan met de wensen van de klant. Zo zat ik een tijdje geleden met een inkoper van een klant om tafel. Ik had een offerte uitgebracht (het ging om wat meetapparatuur die in mijn project moest worden ingezet), waarin ook een specialistisch apparaat van enige tienduizenden euro's zat. Ik heb de klant aangeraden het apparaat niet te kopen, simpelweg omdat de meerwaarde voor hem te klein was - ik moet niet alleen aan mijn eigen belangen denken, maar zeer zeker ook aan de belangen van de klant. Vorige week zat ik met dezelfde klant opnieuw om tafel om systeemmodificaties te bespreken die ik had voorbereid. Mede door het vertrouwen dat ik in de loop van de tijd heb opgebouwd, wil de klant nu dat ik een voorstel ga uitwerken voor systeemmodificaties voor een bedrag van enige tonnen.

Als ik hier niet zelf achteraan was gegaan, zou er nooit iets zijn verkocht. Misschien had een verkoper dat apparaat weten te verkopen, maar de kans was groot geweest dat er absoluut niet was gesproken over de - veel interessantere - systeemmodificaties.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven, is dat het absoluut verkeerd is om te denken dat alleen een verkoper iets probeert te verkopen. Juist mensen zoals developers en projectmanagers, de mensen die het meest bij de klant aanwezig zijn, moeten de signalen opvangen en er iets mee doen. En dat moet helemaal niet als doel hebben om zoveel mogelijk omzet te genereren, je moet er ook de klant mee helpen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

tomatoman schreef op 23 februari 2004 @ 22:35:
Wat ik met dit verhaal wil aangeven, is dat het absoluut verkeerd is om te denken dat alleen een verkoper iets probeert te verkopen. Juist mensen zoals developers en projectmanagers, de mensen die het meest bij de klant aanwezig zijn, moeten de signalen opvangen en er iets mee doen. En dat moet helemaal niet als doel hebben om zoveel mogelijk omzet te genereren, je moet er ook de klant mee helpen.
ben het eens met je verhaal. echter, je "baas" moet er dan wel wat mee doen. ik werk parttime in de ict om mijn studie te bekostigen en de directeur (boven mijn directe chef) daar neemt lang niet alles aan dat vanuit de software afdeling wordt aangegeven. zelf vind ik echt een kwalijke zaak omdat je zo de expertise die je in huis hebt in de wind slaat (nooit slim imho).

het beste zou werken (vind ik) dat je een dusdanige relatie hebt met je directe baas waarin je alles kan aangeven wat jij belangrijk vind (tenslotte heb je er meestal best veel tijd gestopt om je vak te leren) en dat die chef dan een weloverwogen besluit kan nemen. je moet dan uiteraard wel de voors en tegens al tegen elkaar hebben afgewogen...

• Alarmnummer
py.mosjuh schreef op 23 februari 2004 @ 17:26:
Mee eens idd, maar ik denk dat je beter een bepaald gebied goed in thuis kan zijn ipv je teveel te specialiseren op een paar onderwerpen.
Enterprise applicaties is een enorm groot en lastig gebied hoor :) Afgezien van typische domein problemen zoals de analyse, en het opbouwen van juiste modellen, komen er zoveel andere problemen bij te kijken, zoals client/server problemen, gui`s/webpagina`s, database toegang, performance, veiligheid etc. En ik denk dat een aantal typische bedrijfs processen beter uitgedrukt kunnen worden in oplossingen die meer in de ai-wereld zijn te vinden (zoals expertsystemen en agent systemen) dan op de traditionele manier. Deze manier kan over het algemeen veel minder goed omgaan met oa onzekerheid, incompleetheid, tegenstrijdigheid gegevens en denk dat dit voor een aantal problemen een uitkomst kan zijn.
Zelf ben ik me aan het specialiseren in de Human Media Interaction (zo heet mijn master opleiding ook ;)) wat vanalles omvat; Computer Vision, Speech, AI (oa. MAS'es) etc.
vandaar.
echt heb ik wel voor mijn afstudeeropdracht meegewerkt aan het robotsoccer team van de UT en dat is een MAS gemaakt in C/C++.
EJB lijkt me voor het project het beste omdat het (als je het goed opzet) erg veilig is, en transacties ondersteunt. En verder schaalt het ook erg goed mee (in tegenstelling tot de meeste client/server applicaties) Dat meeschalen is erg belangrijk omdat in de toekomt grootschalig ingezet kan worden.
Voor meer info daarover zie de Mi20 website en mijn projectsite, de MiS20 simulator website. Ze hebben geloof ik (net als ik) wel ergens het ontwerp van het MAS staan. Echter is dat niet gebeurt a.d.h.v. een methodiek oid..
Ik zal er eens naar kijken, bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 24-02-2004 09:32 ]

Pagina: 1