Op het bedrijf waar ik het systeembeheer doe, heeft een gebruiker na de office upgrade naar 2003 een probleem. Een bepaalde feature in de nieuwe excel zorgt er voor dat hij een probleem heeft met zijn "draaitabellen". Aangezien hij deze dagelijks moet maken is dit best lastig.
Downgraden naar office 2000 is in principe geen optie tenzij het echt niet anders kan.
De beschrijving van het probleem is als volgt:
----------------------------------------------------------------------------
Bij de tot nu toe uitgebrachte versies van excel kon je in een draaitabel een "relatieve" formule plaatsen. met andere woorden, de methodiek van berekenen kon door de gebruiker worden toegepast bij iedere cel (mits in een rechte lijn geplakt)
bij excel 2003 daarentegen worden de (sub)totalen van draaitabellen niet meer als resultaat berekend doch wordt er constant een "uittreksel van de data" gemaakt. Doordat hier harde waarden inzitten is de formule niet langer relatief. m.a.w. verschillende data geeft toch hetzelfde antwoord.
Tot nu toe heb ik nog niet ontdekt hoe ik dit kan ondervangen.
------------------------------------------------------------------------------
Ik weet zelf niet al te veel van excel af, en kon ook niet ontdekken waar het aan lag.
Hij heeft me wat bestanden meegestuurd over draaitabellen, hieronder is het te downloaden.
http://users.dfu-clan.net/vcore/draaitabellen.rar
Downgraden naar office 2000 is in principe geen optie tenzij het echt niet anders kan.
De beschrijving van het probleem is als volgt:
----------------------------------------------------------------------------
Bij de tot nu toe uitgebrachte versies van excel kon je in een draaitabel een "relatieve" formule plaatsen. met andere woorden, de methodiek van berekenen kon door de gebruiker worden toegepast bij iedere cel (mits in een rechte lijn geplakt)
bij excel 2003 daarentegen worden de (sub)totalen van draaitabellen niet meer als resultaat berekend doch wordt er constant een "uittreksel van de data" gemaakt. Doordat hier harde waarden inzitten is de formule niet langer relatief. m.a.w. verschillende data geeft toch hetzelfde antwoord.
Tot nu toe heb ik nog niet ontdekt hoe ik dit kan ondervangen.
------------------------------------------------------------------------------
Ik weet zelf niet al te veel van excel af, en kon ook niet ontdekken waar het aan lag.
Hij heeft me wat bestanden meegestuurd over draaitabellen, hieronder is het te downloaden.
http://users.dfu-clan.net/vcore/draaitabellen.rar
[ Voor 6% gewijzigd door Dennizz op 19-02-2004 11:16 ]