Aardlek knalt er steeds uit

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 21:52
Zoals de titel al zegt. ik heb last van de aardlek die er steeds uitknalt.
Ongeveer een half jaar geleden gebeurde het nooit, en nu steeds vaker. Eerst een keer per maand, maar nu een paar keer per week.

Ik had de moneur al gebeld, maar die kon niks vinden. Hij denkt dat het ligt aan apparatuur die oud is, en een lekstroom veroorzaakt. Ik heb een oude vriezer en koelkast erop staan. Maar dit heeft nooit problemen gemaakt. Nu draai ik ook een servertje, die dus 24/7 aan staat. Het is een oude AMD 233. Zou deze een lekstroom kunnen veroorzaken?

Verder las ik net een aantal topics over randaarde van de computer. Die server is wel geaard, maar mijn eigen computer niet. Ze zitten met elkaar verbonden via een UTP kabel, en mijn PC ook nog eens met een Coax kabel (TV Kaart). Wordt de computer dan ook geaard? Of niet.

Zo nee --> Ik heb geen geaard stopcontact in de buurt. Is het dan beter om het zo te laten, of kan je dan beter toch een draadje tussen de verwarming en de kast leggen.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Woon je in een oud huis? Met een beetje pech zijn je bedradingen/leidingen slecht en oud geworden.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Haan
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Je kan een pc niet aarden via een Utp kabel ofzo, dan zal je toch echt een geaard stopcontact moeten hebben. Het is echt wel belangrijk dat je pc geaard is, want hij gaat er anders kapot van, vroeg of laat (ik kan het weten :'( ) 3 keer pc naar de klote, bleek het stopcontact niet geaard |:( ->laten fiksen-> nooit meer problemen gehad!
Ik zou niet weten of een draadje naar de verwarming ook helpt, t lijkt me een beetje dubieus.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• burlapp
nee, het is een flat. Gewoon beton :D en het is een jaartje of 15 geleden gerenoveerd. Overal liggen redelijk nieuwe leidingen. (is is namelijk ook een aardlek schakelaar, erg oude huizen hebben dat nog niet)

Wel zijn er 2 groepen niet op de aardlek aangesloten, en 2 wel. Dus als het probleem aan blijft houden, was ik van plan om de stroom buiten de aardlek om te laten lopen. Blijft de vriezer tenminste aan staan.....

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:32

FastBunny

Give it the Works !

Als je een tv kaart hebt is het er belangrijk je pc te aarden! Trek de kabel maar eens los, houdt de connector vast van de tvkabel en raak eens voorzichtig je pc aan... Ja je voelt stroom... :P

PC aarden en de buitenkant van de tv kabel (eventueel al meteen in de meterkast zorgen dat ie goed geaard is :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

hantheman.tk schreef op 19 februari 2004 @ 11:14:
Je kan een pc niet aarden via een Utp kabel ofzo, dan zal je toch echt een geaard stopcontact moeten hebben. Het is echt wel belangrijk dat je pc geaard is, want hij gaat er anders kapot van, vroeg of laat (ik kan het weten :'( ) 3 keer pc naar de klote, bleek het stopcontact niet geaard |:( ->laten fiksen-> nooit meer problemen gehad!
Ik zou niet weten of een draadje naar de verwarming ook helpt, t lijkt me een beetje dubieus.
Helpt wel :) heb ik op mijn kamer ook gedaan :) Je verwarming is geaard namelijk, wel de verf erafhalen en met een klemmetje werken :)

Ik heb zelf mijn eigen pc geaard aan de buitekant een lipje vastgeschroeft :), verder de cai op mijn kamer, en 2 stopcontacten, en vervolgens naar de verwarming. Voordeel alles heeft hetzelfde aardpunt, en geen last van vonken meer ivm tv kaart in mijn pc :)
en fastbunny maakt z'n naam weer 's waar :p

Ja, it's all in the name :+

[ Voor 7% gewijzigd door FastBunny op 19-02-2004 11:28 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kan natuurlijk uitproberen welk apperaat nou stroom lekt. Gewoon de stekker eruit trekken en kijken je aardlek schakelaar nog steeds omklapt. (Is wel lastig met bijv. je koelkast, maar goed. Je weet dan wel.waar het aan ligt!)

Verder is het wel verstandig om je compie te aarden. De mijn is nog nooit kapot van gegaan, maar bleef wel steeds hangen e.d. Nadat ik mijn kompie geaard had was het weg. Dit kan je overigens gewoon via de verwarming doen, moet je wel een blank stukje zoeken of wat verf eraf krabben, anders heeft het geen zin. (Verwarmingen zijn namelijk standaard geaard, anders kan je het hele blok onder stroom zetten.. Hetzelfde geld voor waterleidingen (tenzij ze van plastic zijn natuurlijk!))

iig suc6

edit:

en fastbunny maakt z'n naam weer 's waar :p

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 19-02-2004 11:26 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Uit ervaring bij een energiebedrijf kan ik zeggen dat een oud wordende vriezer/koelkast dit ook kan veroorzaken. Door slijtage aan sommige onderdelen zal de motor meer energie gaan gebruiken om de zelfde handelingen te verrichten wat een dergelijke klap kan veroorzaken. Is je stroomverbruik de afgelopen maanden toevallig ook hoger geworden ?

Meet ook alles in je huis even door. Is de spanning overal constant rond de 230 Volt ? Er zijn ook zogenoemde lekstroommeters. Misschien kan je die even van iemand lenen of huren om de handel mee te testen. Anders kan eventueel een elektricien dit voor je doen.

Wat is overigens de 'configuratie' van de stoppenkast op het moment ? 15, 25, 35 of ander type Hoofdstop ? Enkel- of meerfasen aansluiting ? Hoe oud is je elektrameter en groepenpaneel ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:10
Ik ken het probleem wel uit de tijd dat ik in een studentenflat woonde. Mijn tv en pc waren beide niet geaard. Tv zat op de kabel, tv en pc waren verbonden via de tv out. Als ik dan de tv out aanraakte dan knalde de aardlek eruit. Bij mij was toen de oplossing om de tv en de pc maar niet te verbinden. Voor jou is dat geen optie want dan heb je niets aan de tv kaart. Dus aardedraad trekken richting meterkast en niet aansluiten op de cv buizen in de flat want dat is onbetrouwbaar.

• Master4Disaster
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Allereerst even wat uitleg over wat aarde, aardlek en ook nog aardlus precies is. Aarde is een geleidende pen die in de fundering van een gebouw zit, omdat de pen aardig diep zit en beneden het grondwaterpeil komt zal hij elektriciteit geleiden. Als er sprake is van lekstroom hoort dat dus via de aarde weg te stromen, niet via jouw, het is dus een stuk veiligheid.
Los van die aarde kan je ook nog een aardlek hebben in je meterkast, die staat niet in verbinding met de aarde. De aardlek meet of er evenveel ingaande als uitgaande stroom is, als dat zo is zal de aardlek aanblijven. Wat het geval nu bij jouw is, is dat de aardlek verschil meet in ingaande en uitgaande stroom. Die stroom is niet veel, 30 mA is al genoeg, dat is ongeveer de stroom die nodig is om 2 LEDjes te doen branden. Met een aarddraad trekken tussen je computer en de verwarming (die dus geaard is) neem je de lekstroom niet weg. De aardlek heeft namelijk niets met de aarde te maken.
De kabelmaatschappij heeft om de kabel te beschermen de mantel (buitenkant) ook aan aarde gekoppeld. Alleen deze aarde is niet hetzelfde als jouw aarde in de flat, die pen is op een andere plek in de grond geslagen en het kan dus zijn dat er een spanningsverschil tussen die twee aarden is. Net zoals je in een citroen met een koper en een loodstaafje spanning kan opwekken is dat ook met de aarde zelf zo. Als de twee aarden bij elkaar komen is er sprake van een aardlus en dus lekstroom. Daarom is het handig de aarde van de kabel af te schermen van jouw huisinstallatie, dit kan met een galvanisch gescheiden CAI één-gatsdoos. Dit aansluitdoosje plaats je waar de kabel het pand binnen komt en zorgt ervoor dat het signaal wel goed wordt overgedragen maar de aarde bij de kabelmaatschappij blijft en niet voor een aardlus binnen huis zorgt. Hetzelfde verhaal geldt voor stereo-installaties met een tuner die aan de computer zijn gekoppeld, hier valt het iets sneller op gezien een duidelijk hoorbare brom of lage toon dan optreed.

Mocht dit het niet zijn dan heb je of met kapotte apparatuur te maken, of een defecte aardlek.

If Linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.

• burlapp
ik wilde dus ook alles via de verwarming aarden, maar vaak hoor je dat dat niet mag enzo (van wie weet ik ook niet), maar je zou dan een monteur onder stroom kunnen zetten enzo. Maar als de verwarming met de AARDE geaard is, kan dat toch ook helemaal niet. Ik zie niet het probleem. Iemand wel??

• burlapp
en nog even n.a.v. het verhaal van Master4Disaster. Als ik de mantel nou niet aan de COAX connector aansluit die in mijn PC zit, dan is het toch ook niet mogelijk om een aardlus te creeëren? Of zie ik dat verkeerd.

Dus als ik de PC aard via de stoppenkast of verwarming, en de mantel van de Coax niet aan mijn PC koppel, is er geen spanning op mijn kast, of zie ik dat verkeerd?

• Master4Disaster
burlapp schreef op 19 februari 2004 @ 11:55:
en de mantel van de Coax niet aan mijn PC koppel, is er geen spanning op mijn kast, of zie ik dat verkeerd?
Als je de mantel niet aansluit zal je geen signaal op de tv kaart ontvangen, vandaar zo een ééngatsdoos, deze schermt de aarde van de kabel af maar brengt wel het signaal over.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

burlapp schreef op 19 februari 2004 @ 11:45:
ik wilde dus ook alles via de verwarming aarden, maar vaak hoor je dat dat niet mag enzo (van wie weet ik ook niet), maar je zou dan een monteur onder stroom kunnen zetten enzo. Maar als de verwarming met de AARDE geaard is, kan dat toch ook helemaal niet. Ik zie niet het probleem. Iemand wel??
Dat van de monteur onderstroom zetten valt wel mee, zit allemaal aan elkaar verbonden de verwarming en het pinnetje van een geraard stopcontact :)

Belangrijk is dat je in huis overal hetzelfde aardpotentiaal hebt zoals hierboven wordt uitgelegd hoe je dit kan doen :)

• burlapp
Master4Disaster schreef op 19 februari 2004 @ 11:59:
[...]

Als je de mantel niet aansluit zal je geen signaal op de tv kaart ontvangen, vandaar zo een ééngatsdoos, deze schermt de aarde van de kabel af maar brengt wel het signaal over.
Het zal wel aan mij liggen, maar dat begrijp ik niet. De aarde moet toch door 1 van de 2 draden door gegeven worden? Als je deze niet aansluit, wordt de aarde toch ook niet doorgegeven. Of is het signaal van de ene draad gebaseerd op de 0 van het andere draad. Dat de ontvanger zeg maar een 0 referentie nodig heeft om te coderen?

Verwijderd

burlapp schreef op 19 februari 2004 @ 11:16:
nee, het is een flat. Gewoon beton :D en het is een jaartje of 15 geleden gerenoveerd. Overal liggen redelijk nieuwe leidingen. (is is namelijk ook een aardlek schakelaar, erg oude huizen hebben dat nog niet)

Wel zijn er 2 groepen niet op de aardlek aangesloten, en 2 wel. Dus als het probleem aan blijft houden, was ik van plan om de stroom buiten de aardlek om te laten lopen. Blijft de vriezer tenminste aan staan.....
Wat ook regelmatig voorkomt bij beton bouw is dat er water in de kanalen van de stroom leidingen blijft staan. Woon in een nieuwbouw huis, nu 10 jaar oud, en heb het probleem dat er her en der in bochtjes water staat. In de loop der tijd word de plastic behuizing weggevreten waardoor de aders bloot komen te liggen en dan kortsluiting veroorzaakt. Mogelijk dat dit probleem bij jou ook het geval is. De pest is dat het water in die betonnen leidingen namelijk blijft staan en nooit opdroogt, mits je het lang genoeg laat knetteren daar ;)

Misschien is dit ook wel het geval bij jou en zul je nieuwe stroom draden moeten laten aanleggen door de monteur, denk dat je probleem dan opgelost is, omdat je er nooit eerder last van had.

succes

• Master4Disaster
burlapp schreef op 19 februari 2004 @ 12:09:
[...]
Of is het signaal van de ene draad gebaseerd op de 0 van het andere draad. Dat de ontvanger zeg maar een 0 referentie nodig heeft om te coderen?
Dat laatste heb je goed begrepen, stroom heeft een cirkel nodig, een heen en een terug. Helaas maar zo zijn de natuurkundewetten, stroom stroomt. Dit principe kom je overigens overal in elektrische signaaloverdracht tegen, de telefoonaansluiting heeft ook een blauwe en een rode draad. Als je de netwerkbedradingsnormen wat nader bekijkt heb je ook steeds een twistpaar met een plus en een mindraad. Bij de kabel heeft men voor de nuldraad meteen aarde genomen, in overdracht is dat minder storingsgevoelig, in aansluiting helaas wat probleumatischer.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Aanvulling om master4....

neem de simpele proef en pak een voltmeter, meet nu tussen aarde en aarde (verwarming en aarde in de muur ofzo, of verwarming en verwarming in een andere kamer)
sta niet versteld als hier een spanningsverschil van 100V tussen staat.
dit kan zelfs tussen de ene en de andere geaarde stopcontact (betekent wel dat de aarde niet goed is aangelegd)

dus de ene aarde is de andere absoluut niet

• Master4Disaster
Dat is heel goed mogelijk, op een ongeaarde computer meet je ongeveer 115 volt tov aarde. Zeker als zo een computer dicht bij de verwarming staat kan het nog wel eens gevaarlijk worden om 'even wat te modden in die pc'.

Maar wat uiteindelijk telt is de stroom die kan lekken tussen beidde, dus ik prefereer een stroommeter te zetten tussen de twee aarden, kijk uit overigens dat je de meter niet opblaast.

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Wat ook kan zijn is dat je een oud aardlek automaat (ac dacht ik nu heb je de a klasse) heb je hebt namelijk verschillende modellen en oudere zoals bij jouw denk ik het geval zijn gevoeliger voor fout stromen die veroorzaakt worden de computer en er daar door uitklappen ook zal ik je computer aarden zoals hier al vaker is gezegd als het dan niet weg is zal ik de montuer bellen en een andere aardlek er in laten zetten desnoods eentje van 300ma die klappen er minder snel uit worden veel gebruikt in situaties waar je sneller van dit soort problemen hebt zoals in de tuinbouw en industrie

No signature found

Verwijderd

Het probleem is de tv kaart.
Het potentiaal verschil kan dusdanig oplopen dat de aardlek eruit klapt.

*eigen ervaring*

Was een kabel(internet)aan het aansluiten en de antenne wcd kwam in kontakt met de centrale verwarming,............ kaboem aardlek eruit 8)7

In mijn loopbaan in de elektrotechniek, maar 1x eerder meegemaakt, dan zit je redelijk dicht bij de tussenversterker van de CAI O-)

Die handel allemaal aarden en voila

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik heb dus ook een soortgelijk probleem, ik ben net verhuisd en heb een tuner/versterker zowel met coax op de kabelaansluiting aangesloten en met twee tulpstekkers op mijn computer (er loopt overigens ook een s-video kabel naar de tv) .

Bij mij is het ongeveer om de dag dat de aardlek schakelaar eruit klapt :r , is deze constructie daar echt debet aan? En, zoja, hoe kan ik dit verhelpen??

• burlapp
En hoe zit het met die leidingen van de CV??? De verwarming zelf is van metaal, alleen de leidingen van een kuststof. Geleidt het water genoeg stroom om als aarde te werken? In de badkamer is de verwarming nl. wel geaard, maar als het water niet genoeg geleid, dan heb ik daar nog niks aan.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
burlapp schreef op 20 februari 2004 @ 23:16:
En hoe zit het met die leidingen van de CV??? De verwarming zelf is van metaal, alleen de leidingen van een kuststof. Geleidt het water genoeg stroom om als aarde te werken? In de badkamer is de verwarming nl. wel geaard, maar als het water niet genoeg geleid, dan heb ik daar nog niks aan.
verwarming mag je niet vanuit gaan dat het goede aarde is, beste is nog een aarde draad vanaf het aardpunt (zekeringkast)

Verwijderd

Ik had dus ook altijd dat de aardlek er af knalde zodra ik de pc op de verwarming aansloot, en zodra de stroom er weer op was wou hij nog wel eens er af schieten,

Wij hebben geen aarding in huis, heeft aarding ook nadelen?

anders probeer ik wel eens een buis de grond in te slaan ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar dat begrijp ik niet. De aarde moet toch door 1 van de 2 draden door gegeven worden? Als je deze niet aansluit, wordt de aarde toch ook niet doorgegeven. Of is het signaal van de ene draad gebaseerd op de 0 van het andere draad. Dat de ontvanger zeg maar een 0 referentie nodig heeft om te coderen?
is idd een beetje raar

maar je ook hebt speciale filters die het singaal wel doorgeven maar beide kanten galvanisch scheiden. das mischien een voorlopige optie

Iperf

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Master4Disaster schreef op 19 februari 2004 @ 12:26:
Dat is heel goed mogelijk, op een ongeaarde computer meet je ongeveer 115 volt tov aarde. Zeker als zo een computer dicht bij de verwarming staat kan het nog wel eens gevaarlijk worden om 'even wat te modden in die pc'.

Maar wat uiteindelijk telt is de stroom die kan lekken tussen beidde, dus ik prefereer een stroommeter te zetten tussen de twee aarden, kijk uit overigens dat je de meter niet opblaast.
Die 115 volt komt doordat er 1 condensator van de fase naar de kast, en 1 condensator van de nul naar de kast is geschakeld, deze condensatortjes zijn heel klein dus er zal vrijwel geen stroom lopen, misschien 1 mA, en dat is dan nog veel. ;)
Zonder die condensatoren kun je een hoogfrequent rimpeltje krijgen op het net, en dat is niet netjes.
[...]

Het signaal is eigenlijk gewoon een wisselspanning met een hele hoge frequentie en een vrij lage spanning.
Eigenlijk moet er dus ook een klein stroompje lopen anders kun je er vrij weinig mee, daar heb je dus 2 geleiders voor nodig, 1 heen en 1 terug.

Als je nu de mantel loskoppelt dan kan er dus geen stroompje lopen, en zou je dus niks moeten ontvangen.
Nou wordt het stuk draad wat nu maar een beetje loos aan je tv vastzit eigenlijk als aarde gebruikt, al werkt het wel een stuk slechter, maar je zult wel iets ontvangen.

Als het galvanisch gescheiden is dan zit er met de kern en de mantel een condensator in serie, een condensator geleidt alleen wisselstroom vanaf een bepaalde frequentie en hoger, hij houdt dus gelijkspanning en wisselspanning van 50 herz tegen, maar hij laat de hoogfrequente tv signalen door.

[ Voor 50% gewijzigd door bobo1on1 op 21-02-2004 00:45 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• burlapp
maar ik WEET (omdat ik dat zie) dat er een aarde draad vanuit de badkamer naar de stoppenkast loopt. En deze aarde draad zit weer aangesloten op de aarde van het huis.

Geleidt het water in de verwarming dan goed genoeg om als aardedraad te fungeren? Want de leidingen zijn van kunststof. Dat was mijn vraag eigenlijk...

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Nee dat geleidt niet kunststof zelf geleidt iig niet en als je het via het water gaat aarden lijkt me ook een slecht plan want je moet dan als je het zou proberen een gaatje in je slangen moeten maken met alle problemen van dien slecht plan dus als je het mij vraagt
Het is denk ik veel veiliger om een aparte kabel tetrekken of te laten trekken voor de aarde.

@sync

Dan moet je wel een hele lange buis hebben en heel veel geduld want je moet hem er een stuk of 30 meter in slaan dacht ik (ligt aan de aansluiting natuurlijk) en dat is nog al een stukkie

[ Voor 22% gewijzigd door Schapie op 23-02-2004 22:34 ]

No signature found

Pagina: 1