[LAN Server] Hoe beste om te gaan met trunking

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Binnenkort zal ik weer mijn pc inzetten om op een LAN als server te fungeren.

Nu zit er in die server een 3Com 3c905(c)x-tx-m NIC. Qua stabiliteit heerlijk kaartje. Altijd goed gewerkt.

De server zal als BF1942 en (als het kan) tegelijkertijd MOHAA server fungeren.

Systeemspecs: AMD Duron 800 met 768 MB geheugen. Met W2K Professional.

Of het nu kan een dubbele server draaien, daar moet ik dan achter zien te komen. Maar om ieder geval de bandbreedte te verhogen zit ik er aan te denken om een extra (of meer als dat kan) NIC erbij te zetten.

We zijn nu aan het bekijken welke switch we aan moeten gaan schaffen. Ons oog (en budget) valt op:

(zie www.mr-at.nl)

Linkpro SH7324EVF 24port 10/100Mb switch VLAN&TRUNK
of
Linkpro SH77242G 24port 10/100Mb + 2port 10/100/1000Mb

Het verschil: 20 euro.

En dan komt het hele zoek 'naar trunken verhaal' naar boven. Maar heb zitten zoeken en zie wat oudere topics (2002/2003) die spreken over die netwerkkaartjes en dat het mogelijk is om de drivers van de 980 kaartjes eroverheen te zetten (en niet op XP mogelijk lees ik). Of gebruik maken van programma Nic Express.

Wat is verstandig? Kan ik nu een extra NIC kopen, drivers upgraden en gaan? Of toch niet zo handig en misschien wel 10/100/1000Mb kaartje kopen en deze eraan hangen, en welke is dan een beetje goed, ik neem aan dat er ook verschillen zitten tussen deze NICs? Zit wel met de kosten. Want zoveel geld is er niet.

En als laatste vraag, kan er op een switch die trunking ondersteunt ook 2 servers aan hangen die met meerdere netwerkkaarten erop hangen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou gewoon voor een switch met Gigabit poort gaan, die GigaBit kaartjes kosten ook niks meer.

Add: ik zie net dat de meerprijs verwaarloosbaar is en dat de Linkpro 1GB NIC ook maar 25 Euro is.
Dus voor 45-50€ meerprijs heb je een veel snellere link.

Maar dit alleen voor gameserver? Een 100Mbit poort is meer als zat voor 5 servers of nog meer..

[ Voor 58% gewijzigd door KillerAce_NL op 19-02-2004 11:02 ]

• Koffie
  • Laatst online: 23:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je puur naar getalletjes kijkt; 1 trunk van 2 100Mb NIC's is een pijp van 200Mb t.o.v. van de pijp 1Gb als je er gewoon een GB-NIC inramt ;)

En die drivers tja .. tet het en je weet het zou ik zeggen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 19 februari 2004 @ 10:55:
Ik zou gewoon voor een switch met Gigabit poort gaan, die GigaBit kaartjes kosten ook niks meer.

Add: ik zie net dat de meerprijs verwaarloosbaar is en dat de Linkpro 1GB NIC ook maar 25 Euro is.
Dus voor 45-50€ meerprijs heb je een veel snellere link.

Maar dit alleen voor gameserver? Een 100Mbit poort is meer als zat voor 5 servers of nog meer..
We gebruiken deze server om met zo'n 25 man BF te spelen. Dus redelijk belast. En aangezien er nog het e.e.a. geleeched wordt hier en daar, ook van de server af is het wel handig om wat meer bandbreedte te hebben.

En de GB NIC van Linkpro, is dat wat? Ik hoef echt geen top-of-the-bill spul te hebben maar niet dat het uiteindelijk een slechte koop blijkt te zijn...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:46
Het heeft helemaal GEEN zin om n trunk te maken op n pc die enkel games serveert.
100 mbit is al RUIM voldoende, 10 mbit zou dat waarschijnlijk al zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
M.I.G. schreef op 19 februari 2004 @ 12:41:
[...]

We gebruiken deze server om met zo'n 25 man BF te spelen. Dus redelijk belast. En aangezien er nog het e.e.a. geleeched wordt hier en daar, ook van de server af is het wel handig om wat meer bandbreedte te hebben.

En de GB NIC van Linkpro, is dat wat? Ik hoef echt geen top-of-the-bill spul te hebben maar niet dat het uiteindelijk een slechte koop blijkt te zijn...
D-Link misschien een idee?

D-Link DGE-530T (10/100/1000 NIC) = 42 euro

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

FatalError schreef op 19 februari 2004 @ 12:47:
Het heeft helemaal GEEN zin om n trunk te maken op n pc die enkel games serveert.
100 mbit is al RUIM voldoende, 10 mbit zou dat waarschijnlijk al zijn.
10 mbit zou te weinig zijn maar met 100 mbit kom je idd goed uit de voeten!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Master_Egg schreef op 19 februari 2004 @ 12:55:
[...]

10 mbit zou te weinig zijn maar met 100 mbit kom je idd goed uit de voeten!
Niet helemaal mee eens, zoals ik zei dat er ook nog geleeched wordt en 25 man op server zit. En dat leechen trekt aardig wat weg.

En eventueel bedoeling om dubbel server te draaien, mohaa en bf1942.

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 11:15
Ik hoop dat ik het allemaal goed heb gelezen. Maar in deze situatie zou ik kiezen voor 2 aparte NIC's en IP adressen (niet getrunked dus). Hierdoor zal bij het leechen je bandbreedte voor het gamen ook niet dicht slippen (tenzij dit in de switch gebeurt natuurlijk, maar daar ga je niet vanuit).

[edit]
Ik bedoel dus dat je een aparte NIC voor het leechen en gamen gebruikt.

[edit2]
Eventueel voor elke server een apart kaartje :) Zet dan in windows (of linux of whatever) je file-server op low(er)-priority, zodat ze je gameservers niet (veel) beinvloeden.

[ Voor 35% gewijzigd door The Collector op 19-02-2004 13:05 ]

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

M.I.G. schreef op 19 februari 2004 @ 12:57:
[...]

Niet helemaal mee eens, zoals ik zei dat er ook nog geleeched wordt en 25 man op server zit. En dat leechen trekt aardig wat weg.

En eventueel bedoeling om dubbel server te draaien, mohaa en bf1942.
leechen van een gameserver :? lijkt me geen goed idee! Daar gaat je ping! + systeem belasting

Ps. bij nader inzien zou zelfs 10 mbit voor 2 gameserver al voldoende zijn denk dat per game al goed af kan met 3-4 mbit

Pss. idd 2 aparte netwerkkaarten + 2 ip's zou dan nog de beste oplossing zijn om de voorkomen dat je met het leechen je connectie dicht trekt

[ Voor 14% gewijzigd door Master_Egg op 19-02-2004 13:04 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Of je zet een fileserver en gameserver neer.
Dan kan je makkelijk 2 games naast elkaar draaien.

Denk namelijk dat een server het ook niet fijn vind als er ook nog een flink van geleeched word, schijf word op dat moment wel erg belast met het draaien van een game tegelijk.
Of je zou een drastische geheugen upgrade moeten doen.

En dat zal de pings ook nooit goed doen.
Pagina: 1