Toon posts:

[WinXP&Samba] Wat hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na onderhand 25x de search te hebben gebruikt zal ik graag hier wat vraagjes willen stellen over het opzetten van een linux PDC server & WinXP Clients.

Gebruikte software:

- Samba 2.2.7
- SuSe 8.2
- Windows XP Pro ( Zonder updates of SP's )

Ik heb al talloze smb.conf's doorgenomen, topics die onderhand verouderd zijn, ( 2001, 2002 & 2003 ) Ook het vrij recente topic uit NOS over samba etc. Maar toch zijn er nog een paar zaken die ik in m'n hoofd niet helemaal goed op een rijtje krijg.

- Zijn de versies van de software die ik gebruik voldoende en goed om XP aan te laten loggen op de samba server?
- Wat zijn de exacte aanpassingen die ik moet maken op de windows machine?
- Welke speciale regels ik toe moet voegen aan de smb.conf
- Op welke wijze de computernaam " De XP Machine zelf" ook toegevoegd moet worden aan samba?
- Hoe en waar ik op een gegeven moment mijn username en password op die XP bak kan invoeren, want als ik m'n XP Client opstart zie ik puur en alleen de Administrator account, en geen andere aangemaakte accounts op die linux bak.

Ik heb verder de reg.patch uitgevoerd op de XP Client.
Deze methode gebruikt om de machine toe te voegen aan samba:

useradd "machine_naam"
passwd "machine_naam"
smbpasswd -a "machine_naam"

Als password hetzelfde password opgegeven als waarmee ik inlog als administrator. ( Tenminste aan wat ik gelezen heb uit andere topics )

Bestaat er ook een commando waarmee je op kan vragen welke users etc. toegevoegd zijn aan samba?

Wat is nou de juiste werkwijze om de XP Client toe te voegen aan het Linux domein? Ik krijg steeds weer de foutmelding dat hij het domein niet kan vinden :(

Ik dank u hartelijk voor uw hulp! :Y)

** Ik weet niet zeker of ik dit topic hier moest plaatsen, correct me if i'm wrong**

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 09:45 . Reden: Toevoegingen ]

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Even Googlen zou oplossingen zat aan moeten dragen, maar goed.

Je versies van software zijn volgens mij prima, lijkt me niet dat het hieraan ligt. Alleen zou ik als ik jou was winXP SP1 installeren, levert toch wel een hoop bug fixes etc. Maar ik ga ervanuit dat het met windows XP zonder SP ook wel werkt.

Wel is het nodig dat je een windows xp reg setting wijzigt. Ook dit kun je gewoon googlen:

http://www.tweakxp.com/tweak555.aspx
Windows XP refuses to log into a domain hosted by a Samba PDC. To make it work you must change the following registry key from 1 to 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet\Services\ControlSet\Services\Netlogon\Parameters\requiresignorseal
Verder moet je:
- SAMBA instellen als PDC
- een zogenaamd "machine trust account" aanmaken voor ieder workstation die je wilt toevoegen aan het netwerk (googlen moet uitkomst bieden)
- de reg setting in winxp aanpassen
- winxp aan het domein toevoegen met een user met admin rights

Klaar.

Je kunt in je smbpasswd file bekijken welke users in SAMBA bestaan. Users moet je ook d.m.v. smbpasswd toevoegen.

Verder kun je geen windows pc toevoegen aan een linux domein, enkel aan een samba domein (wat een windows domein dat draait op een linux/unix server).

Hoe voeg je een server toe aan het domein? Zie winxp help. (System properties -> Computer name -> Network ID wijst compleet vanzelf)

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Thx alvast voor zover te helpen, maar waar ik niet echt uitkom, is de smb.conf..

Alle veschillende logon path's script's etc etc...

Ik heb het topic van WBOARD al meerdere malen overgekeken en geprobeerd na te bootsen maar dat helpt gewoon niet. Heeft iemand misschien een GOED werkende smb.conf waar ik enkel de namen hoef aan te passen naar mijn omgeving? Het klinkt waarschijnlijk zeer lui in de oren, maar ik heb gewoon geen vergelijkingsmateriaal waarmee ik m'n eigen fouten kan verbeteren, ik zit echt behoorlijk met m'n handen in het haar, en heb de neiging m'n collega om te brengen })

Please help :'(

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
zorg er wel voor dat je users aangemaakt hebt. (smbpasswd)

verder MOET je een dir [netlogon] hebben die geshared is voor iedereen (alleen read-access)

smb.conf is niet zo'n probleem, het grootste deel wijst zich vanzelf. Er zit een voorbeeld file bij die je alleen hoeft te editen/ delen uncommenten:

workgroup = [domein]
netbiosname = [netbiosnaam server]

security = user
encrypt passwords = yes

os level = 65
local master = yes
domain master = true
domain logons = yes
map to guest = Bad User

dat is het belangrijkste. Verder moet je dus een [netlogon] share maken (wijst zich ook vanzelf) en anders => Google

er is ZAT te vinden.

mocht het dan echt niet lukken, post dan je smb.conf, dan kan ik kijken wat er niet klopt. maar het moet wel werken. Trouwens, heb je na het aanpassen van je smb.conf SAMBA wel gerestart? (REDHAT: /sbin/service SMB restart (als root) )

edit: zie dat je SuSE hebt. in dat geval: /etc/rc.d/smb restart (als root)

[ Voor 5% gewijzigd door Feanaro op 20-02-2004 19:45 ]

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit nog steeds met hetzelfde te kloten, als ik mijn windows XP Client toe wil voegen aan mijn domein krijg ik de volgende foutmelding:

Geen DNS-Servers geconfigureerd voor lokaal system.
(errorcode 0x0000267 DNS_ERROR_NO_DNS_SERVERS)

We hebben de registry aanpassingen uitgevoerd & het lokale beveiligingsbeleid naar behoren ingesteld.

Bestaat er ook de mogelijkheid de samba PDC server zonder DNS te configureren en werkend te maken een Windows XP Client? Zo niet, hoe config ik DNS dan op de meest simpele en juiste manier onder SuSe 8.2.. :$ Geloof me, ik heb het al tig keer geprobeerd, maar ik ben ook nog vrij nieuw op linux, ik struin 50+ internet pagina's af en blijf proberen, maar het fijnste zou toch zijn als een Nederlands sprekend iemand mij kon helpen :)

Hier nog een voorbeeld van mijn smb.conf:

[global]
logon drive = h://
encrypt passwords = yes
hosts allow = 192.168.0.254, 127.0.0.1/255.255.255.0
logon home = \\linux\%U
passwd program = /usr/bin/passwd %U
wins support = yes
dns proxy = no
netbios name = linux
unix password sync = yes
logon path = \\%N\profiles\%u