Toon posts:

[EXCEL] aantal serials laten tellen

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik weet niet of het mogelijk is maar ik heb een excel een bestandje met onze serials erin, nou hebben we hier microsoft action pack licenties en die zijn een aantal maal te gebruiken.
nou wil ik graag excel over verschiellende werkbladen het aantal zelfde serials laten optellen, is dit mogelijk?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

Maasluip

Kabbelend watertje

=SUM(Sheet1!A1:A3;Sheet2!A1:A3;Sheet3!A1:A3) ?

Hoeps, aantal zelfde.

Met een macro gaat het zeker.

[ Voor 44% gewijzigd door Maasluip op 19-02-2004 09:03 ]

Signatures zijn voor boomers.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maasluip schreef op 19 februari 2004 @ 09:02:
=SUM(Sheet1!A1:A3;Sheet2!A1:A3;Sheet3!A1:A3) ?

Hoeps, aantal zelfde.

Met een macro gaat het zeker.
Waarom macro :?

Ipv SUM moet TS eens zoeken naar COUNT ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

BtM909 schreef op 19 februari 2004 @ 09:09:
[...]

Waarom macro :?

Ipv SUM moet TS eens zoeken naar COUNT ;)
Omdat hij het aantal dezelfde wil optellen. Volgens mij is daar geen functie voor.

Ik denk dat TS (in SQL) in count distinct bedoelt.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maasluip schreef op 19 februari 2004 @ 09:17:
[...]
Omdat hij het aantal dezelfde wil optellen. Volgens mij is daar geen functie voor.

Ik denk dat TS (in SQL) in count distinct bedoelt.
Stomme vraag hoor, maar lees je wat ik typ :?

Als je binnen Excel zoekt (ja de magische F1 knop) op COUNT dan krijg je twee functies voor je kiezen: COUNT EN COUNTIF. Mag je mij gaan uitleggen, met een voorbeeld, dat dit niet is wat TS bedoelt.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil inderdaad het aantal hetzelfde serials optellen, zodat ik makkelijk kan zien hoeveel van welke licentie gebruikt wordt

ik zal even kijken in excel

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Anders kan je ook nog een pivot chart doen met een count erachter van de serials, waar 2 voorkomt zitten de dubbele

E-Developing

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

BtM909 schreef op 19 februari 2004 @ 09:19:
[...]

Stomme vraag hoor, maar lees je wat ik typ :?
Nee ik zie het alleen
Als je binnen Excel zoekt (ja de magische F1 knop) op COUNT dan krijg je twee functies voor je kiezen: COUNT EN COUNTIF. Mag je mij gaan uitleggen, met een voorbeeld, dat dit niet is wat TS bedoelt.
Ik had het tellen van het aantal verschillende serials in mijn kop. Ik zie nu dat de TS het aantal keer voorkomen van een (/alle) serial in een lijst wil hebben, dat gaat idd met COUNTIF. Het tellen van het aantal verschillende serials in een lijst volgens mij niet (en ik ken daar zo geen functie voor, behalve in pivottable maken en dan kijken hoeveel rijen je hebt)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de functie Som.Als gebruikt, hier kun je het aantal velden aangeven waarin excel moet gaan tellen, maar ik kan niet aangeven dat het in verschillende werkvelden moet, ik heb per afdeling een werkblad gemaakt met gebruikte licenties. en deze moet op het eerste werkblad optellen...

Verwijderd

Dan tel je per afdeling eerst, en dat tel je op het eerste blad weer op naar een bedrijfstotaal. Lijkt me nóg nuttiger omdat je nu ook kan zien welke afdeling veel van een bepaald pakket gebruik maakt.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:17:
ik heb nu de functie Som.Als gebruikt, hier kun je het aantal velden aangeven waarin excel moet gaan tellen, maar ik kan niet aangeven dat het in verschillende werkvelden moet, ik heb per afdeling een werkblad gemaakt met gebruikte licenties. en deze moet op het eerste werkblad optellen...
Hmm, dat lijkt me een bug die opduikt vanwege het feit hoe Excel ranges aangeeft.
SUM(A1:A6;B1;B6) lukt, maar SUMIF(A1:A6;B1;B6;C1) lukt natuurlijk niet omdat Excel de waardes na de 1e ; ziet als de waardes die hij in de eerste range moet zoeken.
Dat zouden ze moeten oplossen in volgende versies maar daar heb je natuurlijk niets aan.

Is het een optie om een extra werkblad te maken met daar alle licenties in, bijvoorbeeld een kolom per afdeling? Die kun je dan met een simpele referentie laten verwijzen naar de originele sheets.

edit:
Of je negeert Spuit 11 en doet zoals JasonX...

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 20-02-2004 12:06 ]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Je kunt inderdaad niet meerdere bereiken optellen. Ik heb al gekeken of je (met bijvoorbeeld haakjes) dit probleem kon omzeilen, maar dat is niet het geval. Binnen dit soort formules snapt Excel gewoon niet dat je met een ; meedere bereiken bedoeld en niet het volgende deel van de formule.

Maar je wilde toch tellen hoe vaak de serial voorkwam, en niet wat het totaal van de serials is? Dan zou je in principe AANTAL.ALS moeten gebruiken en niet SOM.ALS (hoewel je natuurlijk ook kunt aangeven dat hij de waarde "1" moet gebruiken bij het optellen, en niet de waarde van de serial, maar dat terzijde).

Voorbeeld:
cel A1 = 12345
cel A2 = 14725
cel A3 = 12345

Als je SOM.ALS gebruikt krijg je SOM.ALS(A1:A3;12345;A1:A3) = 24690
AANTAL.ALS(A1:A3,12345) = 2
SOM.ALS(A1:A3;12345;1) = 2

Verder zou ik inderdaad gewoon eerst optellen per afdeling (en eventueel deze rijen verbergen), en daarna de totalen tellen. Een draaitabelletje is natuurlijk net zo handig in dit geval.

In plaats van de waarde (in mijn voorbeeld 12345) "hard" op te geven, kun je natuurlijk ook een verwijzing naar de cel maken. Als je in kolom A de serials zet, en in kolom B hoe vaak ze voorkomen, verwijs de dus gewoon naar cel Axxx. De formule kun je dan makkelijker kopiëren voor de andere serials.

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Verwijderd

Topicstarter
215821 schreef op 20 februari 2004 @ 12:27:
Je kunt inderdaad niet meerdere bereiken optellen. Ik heb al gekeken of je (met bijvoorbeeld haakjes) dit probleem kon omzeilen, maar dat is niet het geval. Binnen dit soort formules snapt Excel gewoon niet dat je met een ; meedere bereiken bedoeld en niet het volgende deel van de formule.

Maar je wilde toch tellen hoe vaak de serial voorkwam, en niet wat het totaal van de serials is? Dan zou je in principe AANTAL.ALS moeten gebruiken en niet SOM.ALS (hoewel je natuurlijk ook kunt aangeven dat hij de waarde "1" moet gebruiken bij het optellen, en niet de waarde van de serial, maar dat terzijde).

Voorbeeld:
cel A1 = 12345
cel A2 = 14725
cel A3 = 12345

Als je SOM.ALS gebruikt krijg je SOM.ALS(A1:A3;12345;A1:A3) = 24690
AANTAL.ALS(A1:A3,12345) = 2
SOM.ALS(A1:A3;12345;1) = 2

Verder zou ik inderdaad gewoon eerst optellen per afdeling (en eventueel deze rijen verbergen), en daarna de totalen tellen. Een draaitabelletje is natuurlijk net zo handig in dit geval.

In plaats van de waarde (in mijn voorbeeld 12345) "hard" op te geven, kun je natuurlijk ook een verwijzing naar de cel maken. Als je in kolom A de serials zet, en in kolom B hoe vaak ze voorkomen, verwijs de dus gewoon naar cel Axxx. De formule kun je dan makkelijker kopiëren voor de andere serials.
hee bedankt, het werkt hij telt nu de serials op, ik heb inmiddels alles in een werkveld gezet en gewoon verdeeld onder kolommen.
Pagina: 1