[Tabellen]Breedte van cellen

Pagina: 1
Acties:

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Topicstarter
Nou bestaan er groteren HTML-n00bs op aarde dan ik. Maar ik zit nu met een probleempje wat ik maar niet kan oplossen.

eerst een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pmudde/tabellen.JPG

Kort gezegt: Tabel1 heb ik, tabel2 wil ik.
Voor een site maak ik een tabel met 3 á 4 rijen en één kolom. Waar nodig split ik een cell. Maar dreamweaver zorgt er voor dat als je bv. 2 rijen met hetzelfde aantal kolommen hebt, hij ze ook de breedte hetzelfde houd. Ook als ik handmatig de breedte in de code voer, blijven ze hetzelfde :X

Ben ik echt zo lomp, of is dit een bekend verschijnsel?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

colspan galore \o/
daar wordt geen enkele browser echt vrolijk van; vanuit je plaatje kan ik al zien dat je minimaal 5 kolommen nodig hebt; je kan het beste dan de breedtes al in een colgroup zetten

Intentionally left blank

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
crisp schreef op 19 februari 2004 @ 00:12:
colspan galore \o/
daar wordt geen enkele browser echt vrolijk van; vanuit je plaatje kan ik al zien dat je minimaal 5 kolommen nodig hebt; je kan het beste dan de breedtes al in een colgroup zetten
Ik snap je uitleg niet helemaal... Maar dat plaatje is slechts ter voorbeeld. Slaat voor de rest nergens op :D

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

tsja, ik ben meer een HTML man dan een "know-how-to-use-the-tool-but-dont-know-anything-else" man :P
Als je vraag meer gericht is op hoe DW te gebruiken in dit geval, dan zou ik willen voorstellen dit topic te moven naar Software Algemeen...

Intentionally left blank

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

crisp is correct (as usual)

* Hangloozz herrinert zich nog de topics met Das en andere reeds gebannde users waar dit probleem aan de kaak gesteld werd...mooie tijden waren dat!

[edit:]

ff je plaatje verminkt ter uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/got/tabellen.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Hangloozz op 19-02-2004 00:26 ]

www.jurgroessen.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat moet het dan worden?

Misschien kan het wel veel simpeler zonder tabellen, met achtergrond plaatjes en/of CSS positioning/floats.

Het lijkt een beetje op een notenbalk...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hican
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Als je een tabel wilt maken zoals je boven beschrijft zou ik het op de volgende manier doen. Tabellen in tabellen "nesten". Werkt erg netjes en als je de code een beetje netjes schrijft ziet het er ook goed uit. Als voorbeeld heb ik er een leeg .gif plaatje (empty_1x1.gif) in gezet om de breedtes en hoogtes netjes aan te geven, maar je kan hier ook bijvoorbeeld tekst en een achtergrond plaatje in doen dan zet je er bijvoorbeeld een grote td boven met een empty gif die de breedte goed houd! Maar goed, hier mijn oplossing :) :

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<html>
<head>
<title>table probeer</title>
</head>
<body>
<table width="100" height="40" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
 <tr>
  <td width="100" height="10">
   <table width="100" height="10" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
    <tr>
     <td bgcolor="ffff00" width="25" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
     <td bgcolor="0000ff" width="75" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
 <tr>
    <tr>
     <td bgcolor="ffff00" width="65" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
     <td bgcolor="0000ff" width="35" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
 <tr>
    <tr>
     <td bgcolor="ffff00" width="30" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
     <td bgcolor="0000ff" width="30" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
     <td bgcolor="ffff00" width="40" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
 <tr>
    <tr>
     <td bgcolor="ffff00" width="100" height="10">[img]"empty_1x1.gif"[/img]</td>
    </tr>
   </table>
  </td>
 </tr>
</table>
</body>
</html>

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
* Rac-On betuigd respect aan de codestyle van Hican _/-\o_ _/-\o_

Dit is inderdaad naar mijn idee de mooiste oplossing. Je maakt gewoon een tabel met rijen en kolommen. Als je vervolgens af wilt wijken van je kolom indeling, kun je in de betreffende rij gewoon een colspan = X (aantal kolommen) doen om vervolgens in die grote cel een extra tabel te maken met de benodigde breedtes. Vind ik duidelijker dan 5 kolommen in je grote tabel stoppen.

Een blank.gif is inderdaad ook een goede oplossing om je opmaak netjes te houden. Ik gebruik hem ook erg veel. Net als blackpixel.jpg trouwens :p

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

rac-on schreef op 19 februari 2004 @ 12:30:
* Rac-On betuigd respect aan de codestyle van Hican _/-\o_ _/-\o_

Dit is inderdaad naar mijn idee de mooiste oplossing.
...
Een blank.gif is inderdaad ook een goede oplossing om je opmaak netjes te houden. Ik gebruik hem ook erg veel. Net als blackpixel.jpg trouwens :p
Het lijkt mij een beetje een oplossing die ons weer een paar jaar terug in de tijd schopt, aangezien het lijkt op tabellen voor opmaak. En waarom zou je blackpixel.jpg gebruiken?? Kan je niet lekker een transparant gifje maken van 1x1?

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
Ok tnx guy's voor alle reacties. Hier ben ik mee bezig. Ik wil de de bovenste cel splitsen in 2'en: 1tje voor het logo, én 1tje voor de rest van banner.
Maar kan dus niet omdat ik daaronder al een cel heb gesplit die veel te smal is...
Dus welke van bovenstaande oplossingen zouden jullie doen?

• Hican

Hican

hican.net

mycosis schreef op 19 februari 2004 @ 13:18:
Ok tnx guy's voor alle reacties. Hier ben ik mee bezig. Ik wil de de bovenste cel splitsen in 2'en: 1tje voor het logo, én 1tje voor de rest van banner.
Maar kan dus niet omdat ik daaronder al een cel heb gesplit die veel te smal is...
Dus welke van bovenstaande oplossingen zouden jullie doen?
mijn oplossing :P je kan het beste meerdere tabellen in elkaar nesten (zie mijn code boven). Dit geeft de netste oplossing en dan maakt het ook niet uit of een tabel, rij, etc. daaronder al gesplitst is, die kan namelijk nix aan de opmaak van een eventuele tabel in een andere td veranderen! Hoop dat ut lukt.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Hican schreef op 19 februari 2004 @ 13:23:
[...]
mijn oplossing :P je kan het beste meerdere tabellen in elkaar nesten
of normaal html leren. tabellen zijn niet voor opmaak, daar is css voor. en @ ts css is meer dan alleen een achtergrondkleur op een pagina....

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

i agree with disjfa. (XHTML+) CSS is veel netter en flexibeler IMHO. wat nou als je later een menu-item wilt toevoegen/verwijderen? ik noem maar wat. dat is nou niet echt lekker geregeld op jouw manier. en het is al 1000x gezegd, maar tables zijn nou eenmaal niet bedoeld voor opmaak (al speel ik soms vals met forms)

• Hican

Hican

hican.net

X-Lars schreef op 19 februari 2004 @ 13:31:
i agree with disjfa. (XHTML+) CSS is veel netter en flexibeler IMHO. wat nou als je later een menu-item wilt toevoegen/verwijderen? ik noem maar wat. dat is nou niet echt lekker geregeld op jouw manier. en het is al 1000x gezegd, maar tables zijn nou eenmaal niet bedoeld voor opmaak (al speel ik soms vals met forms)
klopt, officieel gezien zijn ze niet bedoeld voor opmaak, maar het werkt wel :) ik zou ook wel een oplossing met xhtml + css kunnen bedenken, maar ik denk dat dit in dit geval "makkelijker" is. Ik werk alleen maar met css en dat werkt uitermate goed, maar ik maak toch nog steeds erg veel gebruik van de combi met tables!

PS. menu item toevoegen op mijn manier is niet geweldig lastig, zorg gewoon dat je code netjes en overzichtelijk blijft!

• Hican

Hican

hican.net

disjfa schreef op 19 februari 2004 @ 13:26:
[...]

of normaal html leren. tabellen zijn niet voor opmaak, daar is css voor. en @ ts css is meer dan alleen een achtergrondkleur op een pagina....
hoezo is dat geen html dan? ik geloof dat html eerder bestond dan css!? toen de tabellen "in" waren, werd er nog niet eens gebruik gemaakt van css, dus dit is wel degelijk "normaal" html :) het word alleen tegenwoordig op een andere manier gebruikt! Dus niet van die gekke dingen schreeuwen dat ik html moet gaan leren, dit leek mij namelijk voor de topic starter de simpelste oplossing omdat hij/zij volgens mij geen die hard htmler is!

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

maar over je code (al is het maar een voorbeeld):

1) je kunt al makkelijk de heights van je td's éénmalig instellen in css
2) die cellen "vullen" kan ook gewoon gewoon met &nbsp; ipv met dat .gif-geval

edit: om maar wat te noemen.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door X-Lars op 19-02-2004 13:42 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Het is gewoon meer dat we hier graag gevordert praten over html en liever de standaarden volgen ipv iets maken wat 6 jaar geleden de standaart was. Het is niet erg dat jij tabellen gebruikt voor opmaak maar als je als nieuwe htmller aankomt is het makkelijker gelijk aan de standaarden van de dag te voldoen (hoewel die ook al vrij oud zijn) dan eerst leren over dingen die allang niet meer handig zijn.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

ja, ook tabellen (foei) maar meer wat de TS in gedachte IMO:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<style>
table#melp{
    border:1px solid #000;
    border-collapse:collapse;
}
table#melp th{
    height:1px;
    font-size:1px;
    line-height:1px;
}
table#melp td{
    border:1px solid red;
    width:30px;
}
</style>
<table id="melp">
    <colgroup>
        <col style="width:30px;">
        <col style="width:15px;">
        <col style="width:50px;">
        <col style="width:10px;">
        <col style="width:60px;">
    </colgroup>
    <tr>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>&nbsp;</th>
    </tr>
    <tr>
        <td>&nbsp;</td>
        <td colspan="4">&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="4">&nbsp;</td>
        <td>&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="2">&nbsp;</td>
        <td>&nbsp;</td>
        <td colspan="2">&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="5">&nbsp;</td>
    </tr>
</table>

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

hoezo is dat geen html dan?
Dat stond er niet ;). Er stond dat het geen _normaal_ HTML was en daarmee bedoelde disjfa waarschijnlijk dat het verkeerd gebruikt werd. In dit geval is het dus semantisch/markuptechnisch incorrect om tabellen te gebruiken.
ik geloof dat html eerder bestond dan css!?
Over welke versie van HTML heb je het hier? CSS1 komt uit december 96. HTML3.2 uit januari 97 en HTML4.01 (degene die overal wordt gebruikt) uit december 99.
toen de tabellen "in" waren, werd er nog niet eens gebruik gemaakt van css, dus dit is wel degelijk "normaal" html :)
Zie eerdere reactie over het begrip "normaal HTML", wat waarschijnlijk een verkeerde woordkeuze was.
het word alleen tegenwoordig op een andere manier gebruikt!
s/andere/correcte/
Dus niet van die gekke dingen schreeuwen dat ik html moet gaan leren, dit leek mij namelijk voor de topic starter de simpelste oplossing omdat hij/zij volgens mij geen die hard htmler is!
Geneste tabellen is dan inderdaad de makkelijkste oplossing 8)7
Pagina: 1