[Visual Studio] Directx 9 SDK installeren

Pagina: 1
Acties:

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Op school beginnen we nu met een nieuwe programmeertaal te leren (namelijk C#). Hiervoor hadden we altijd delphi. Nu heb ik wel eens kleine gedeeltes directx geprogd in delphi, maar nu wil ik dat ook gaan doen in C#. Dus heb ik de directx 9 SDK gedownload, omdat er geen componentjes voor zijn voor C# (zoals delphiX voor delphi).

Nu staat er in de beschrijving van de DirectX SDK dat hij C# ondertsteund en de programmeeromgeving Visual Studio, dus dat zou moeten werken. Nu heb ik hem dus geïnstalleerd, via de setup.exe, maar nu kan ik hem niet gebruiken in Visual Studio. Er zijn wel aanpassingen gemaakt aan Visual Studio en directx geeft hij ook gewoon aan in Visual Studio, maar ik kan hem dus niet gebruiken.

Ik heb zo'n sample geopend in VS, maar hij kan hem niet compilen.

Hier geeft hij de fout op:
C#:
1
2
3
using Microsoft.DirectX;
using Microsoft.DirectX.Direct3D;
using Direct3D = Microsoft.DirectX.Direct3D;

Met als fout:
The type or namespace name 'DirectX' does not exist in the class or namespace 'Microsoft' (are you missing an assembly reference?)
Als ik de fout ze bekijk kan hij dus Microsoft.DirectX enzo niet vinden.

Nu heeft VS code completion, heel handig. Nu heb ik gekeken wat hij allemaal in Microsoft class kon vinden, maar daar staat alleen dit in:
C-Sharp
VisualBasic
Win32
Maar Directx staat er niet bij.

Kan mischien iemand mij hiermee helpen, Hoe installeer in de Directx SDK goed :?

Ik heb heel inet zo'n beetje afgezocht, maar kon er verder niks over vinden. Zelfs in de installatie handleiding stond niks nuttigs.

[ Voor 5% gewijzigd door eghie op 18-02-2004 23:50 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heb je de C# install wel gedaan, of gewoon de C++ install?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Heeft hij dan aparte installs :?

Er is verder niet naar gevraagd, ik ga eens even kijken.

Ik heb ze alle 3 geïnstalleerd. (c#, c++, VB).

[ Voor 22% gewijzigd door eghie op 19-02-2004 08:21 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Moet je geen reference adden naar een bepaalde assembly?
(Project / Add References / ... )

https://fgheysels.github.io/

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
whoami schreef op 19 februari 2004 @ 08:23:
Moet je geen reference adden naar een bepaalde assembly?
(Project / Add References / ... )
hehe eindelijk, dat is em.

Maar waarom kan hij niet gewoon net als standard meteen gebruikt worden, zonder add references :?
Nu moet ik em waarschijnlijk elke keer toevoegen, toch :?

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:27

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Als iemand jouw vraagt om een boek te zoeken waarvan je weet dat het in je kamer ligt, zou je toch ook niet altijd het hele huis willen doorzoeken?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• whoami
eghie schreef op 19 februari 2004 @ 08:41:
[...]

hehe eindelijk, dat is em.

Maar waarom kan hij niet gewoon net als standard meteen gebruikt worden, zonder add references :?
Nu moet ik em waarschijnlijk elke keer toevoegen, toch :?
Omdat DirectX in de meeste applicaties toch niet gebruikt wordt, en je assembly anders onnodig veel te groot zou zijn.
Als je iets niet gebruikt, moet je het er ook niet in steken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Toch vind ik het lomp, een assembly hoeft niet per se groter te worden als je iets erin stopt wat je niet gebruikt. Ik bedoel, neem nou java, daar heb je een classpath, wat alleen maar aangeeft waar alle classes te vinden zijn. Dat wil nog niet zeggen dat je de hele class library in een keer in je project compileert, alleen de compiler (en in java's geval ook de runtime) weet ze wel te vinden als je ze wel gebruikt.

Gewoon een kwestie van dependencies bijhouden

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 13:08:
Toch vind ik het lomp, een assembly hoeft niet per se groter te worden als je iets erin stopt wat je niet gebruikt. Ik bedoel, neem nou java, daar heb je een classpath, wat alleen maar aangeeft waar alle classes te vinden zijn. Dat wil nog niet zeggen dat je de hele class library in een keer in je project compileert, alleen de compiler (en in java's geval ook de runtime) weet ze wel te vinden als je ze wel gebruikt.

Gewoon een kwestie van dependencies bijhouden
In java moet je toch ook je classpath meegeven aan de compiler dan. Zo gek vind ik het niet dat je em apart moet adden.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

je gaat aan mijn punt voorbij, en bovendien hoef je dat niet expliciet mee te geven in de commandline, maar kan het ook in de windows registry of de CLASSPATH variabele.

Wat ik bedoel is dat het in zo'n geval niet erg is als ie gewoon in de classpath staat, terwijl dat (volgens de post van whoami iig) wel erg is omdat je assembly wordt gebloat met libraries die je misschien helemaal niet gaat gebruiken. Dat vind ik raar

• whoami
Ik denk dat ik te voorbarig geweest ben. :o

Je assembly wordt niet 'gebloat' door het toevoegen van een reference. Ik zou het nu eigenlijk ook niet direct weten waarom je een Reference nog moet adden; ik vermoed dat het zal te maken hebben met het 'vinden' van de assembly.

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 19 februari 2004 @ 08:51:
Als iemand jouw vraagt om een boek te zoeken waarvan je weet dat het in je kamer ligt, zou je toch ook niet altijd het hele huis willen doorzoeken?
Nee, dan zeg je tegen de compiler dat hij in je kamer ligt. Laat hem dan mooi uitzoeken wat je gebruikt en wat niet.

In delphi heb je dat ook. Je voegt gewoon een component aan je uses toe (in C/C++ include) en de compiler zoekt het wel uit.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whoami schreef op 19 februari 2004 @ 14:02:
Ik denk dat ik te voorbarig geweest ben. :o

Je assembly wordt niet 'gebloat' door het toevoegen van een reference. Ik zou het nu eigenlijk ook niet direct weten waarom je een Reference nog moet adden; ik vermoed dat het zal te maken hebben met het 'vinden' van de assembly.
ah ok :)
Nou ja als dat het is dan zou je het dus ook prima kunnen toevoegen aan de default assemblies (ik neem aan dat je dat wel ergens in kan stellen in VS?)

Verwijderd

.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 13:51:
je gaat aan mijn punt voorbij, en bovendien hoef je dat niet expliciet mee te geven in de commandline, maar kan het ook in de windows registry of de CLASSPATH variabele.

Wat ik bedoel is dat het in zo'n geval niet erg is als ie gewoon in de classpath staat, terwijl dat (volgens de post van whoami iig) wel erg is omdat je assembly wordt gebloat met libraries die je misschien helemaal niet gaat gebruiken. Dat vind ik raar
Dat je de reference add wil niet gelijk zeggen dat het mee wordt gecompiled.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die suggestie werd wel gewekt door whoami, maar dat is allang uit de lucht zoals je in mijn laatste post kunt lezen

Verwijderd

.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 14:37:
Die suggestie werd wel gewekt door whoami, maar dat is allang uit de lucht zoals je in mijn laatste post kunt lezen
Door .oisyn (Moderator P&W) - Thursday 19 February 2004 14:06
Door xerix - Thursday 19 February 2004 14:08

'allang' :P

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
.oisyn schreef op 19 februari 2004 @ 14:06:
[...]

ah ok :)
Nou ja als dat het is dan zou je het dus ook prima kunnen toevoegen aan de default assemblies (ik neem aan dat je dat wel ergens in kan stellen in VS?)
Zelfs al zou ik hem in de map gooien waar de standaard spul ook staat, alsnog moet ik add reference doen. Heb ik namelijk al geprobeerd. En de map naar de DirectX bestanden staat al ingesteld in VS (doet hij automatisch tijdens de installatie).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

nou misschien niet in jouw tijdkromme :Y)

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

eghie schreef op 19 februari 2004 @ 15:34:
[...]

Zelfs al zou ik hem in de map gooien waar de standaard spul ook staat, alsnog moet ik add reference doen. Heb ik namelijk al geprobeerd. En de map naar de DirectX bestanden staat al ingesteld in VS (doet hij automatisch tijdens de installatie).
Tenzij de assemblies deel uitmaken van de core van .Net (system.* namespace e.d.) zul je ze altijd toe moeten voegen via add (web)reference. Tenzij je ze in de GAC stopt, maar ik weet niet of daar vervelende bijwerkingen aan kleven. :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

volgens mij komt elke assembly in de GAC terecht zodra ze voor het eerst gebruikt worden.

Signature van nature

• whoami
Sircuri schreef op 19 februari 2004 @ 16:33:
volgens mij komt elke assembly in de GAC terecht zodra ze voor het eerst gebruikt worden.
Nee.
Enkel public assemblies komen in de GAC terecht, en worden vanaf daar geladen. Een public assembly moet je zelf in de GAC installeren.

• whoami
mindcrash schreef op 19 februari 2004 @ 15:54:
[...]

Tenzij je ze in de GAC stopt, maar ik weet niet of daar vervelende bijwerkingen aan kleven. :)
Ook dan zal je ze moeten adden.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 23:05

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Ik had een soortgelijk probleem (een sample project die niet meteen compileerde).

Ik ben bezig om wat DirectShow uit te proberen, ik moest hiervoor blijkbaar eerst de Baseclasses compileren.
Deze is te vinden in de SDKDirectory\Samples\C++\DirectShow\BaseClasses

Misschien niet helemaal relevant voor jou, maar wie weet :)

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Pagina: 1