Na geheugen check vast

Pagina: 1
Acties:

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 19:43
Kennissen van mij hebben een probleem, de pc reboot spontaan om de zoveel tijd (onbepaald). Verder werkt alles normaal.

Ik ben er dus heen gegaan om er naar te kijken. Eerste wat ik heb gedaan is de voeding vervangen (was misschien niet nodig)... Specs:

AOpen AK73 av
Athlon 1700+
256 MB Geheugen
Geforce 2 MX
CD-recorder
DVD-speler
1 HD

Hier zat een 300 Watt voeding bij, het merk heb ik niet gezien, niet echt bekend volgens mij...

Het eerste wat ik dus heb gedaan, is de voeding vervangen door een 350 Watt exemplaar van Codegen. Tegelijk heb ik even de koeler schoongemaakt, want deze zat vol met stof, dus ik de koeler loshalen, blijkt dat er koelpasta onderaan vast zit, dus hij breekt er in principe af... (kan dit kwaad???)

Goed, toen dus de koeler schoongemaakt, en teruggezet. Vervolgens alles netjes aangesloten, NO GO... :( dus ik zoveel mogelijk losmaken, nog is proberen, NO GO, beeldscherm gaat niet aan, geen piepjes... alleen de fan gaat draaien.

Later bemerk ik dat de chipset fan niet draait. Dus het stekkertje daarvan heb ik aangeduwt, en ik heb vervolgens even gewacht totdat de proc kouder was geworden. Toen dat het geval was kreeg ik weer beeld op m'n scherm. Processor vind t'ie gewoon, geheugen check doet t'ie ook. Dan krijg ik de melding SPD Supported... o.i.d.

Maar hij loopt niet verder. Ook niet na heel lang wachten.

Wie heeft er tips voor mij?

Voordat ik iets ging doen, heb ik nog in de BIOS gekeken, daar zag ik dat de processor 66 graden was, hij loopt op default speed. Is het normaal dat t'ie zo warm word? Kan dit misschien het rebooten verklaren?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 11:59

Zjemm

...

heb je er weer nieuwe koelpasta op gedaan?? dat zou ik bij die proc wel doen :) want dat zijn namelijk best wel heethoofden. vooral als hij 100% belast word.

verder kun je proberen alle hardware die niet nodig is voor het booten los te koppelen en dan nog eens proberen. werkt hij dan wel dan kan je er weer iets bij aan hangen, en dan kijken of hij nog wil booten. doet hij dat, hang je er weer wat bij aan, etc etc etc.

[ Voor 47% gewijzigd door Zjemm op 18-02-2004 23:47 ]

opensecure.nl

• twinkey
Zjemm schreef op 18 februari 2004 @ 23:45:
heb je er weer nieuwe koelpasta op gedaan?? dat zou ik bij die proc wel doen :) want dat zijn namelijk best wel heethoofden. vooral als hij 100% belast word
Nee, dat had ik niet bij me, eerst gewoon weer erop gezet, toen ging die wel aan, maar bleef hangen na de geheugen check...

Toen heb ik die pasta er met een keukenmesje eraf gehaald, nu zit het dus strak tegen de proc aan...

Maar het lijkt er meer op dat de pc wacht op de harde schijven ofzo... maar die moeten goed zijn, want daar heb ik niks aan veranderd, en die deden het nog goed toen ik kwam.

Als ik op Del druk, om de BIOS in te komen, krijg ik totaal geen reactie... :'(

[ Voor 6% gewijzigd door twinkey op 18-02-2004 23:49 ]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:16
Zou er toch maar nieuwe pasta op doen. Trek je HD's enzo eens los. Kijken of je dan wel door de POST heenkomt. Evt. PCI kaarten kunnen er ook uit enzo.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Volgens mij kun je hier veel over in de FAQ lezen..

Je moet dus (wat hierboven ook al gezegd word) sowieso koelpasta gebruiken.. je hebt geluk dat de proc het nog doet, want zonder koelpasta kan proc doorfikken.
Koelpasta word na een hele tijd gewoon hard dus het is normaal wat je had.

Het eerste wat je aan zou denken is toch de hitte, maar op zich met 66 graden moet je gewoon de bios in kunnen komen en ook windows etc.

Geheugen zou defect kunnen zijn, probeer eens een ander reepje :)

Edit: zonder je harde schijven aangesloten te hebben moet die ook gewoon doorbooten, hdd's zijn dus niet belangrijk voor het opstarten van de computer die hoef je in principe dus niet eens aan te sluiten :)

[ Voor 19% gewijzigd door Xof op 19-02-2004 02:13 ]

• twinkey
Ik kan wel koelpasta onder de processor doen, maar dat lost het probleem niet op dat t'ie na de geheugencheck blijft hangen...

Tevens ben ik bang dat het niet lekker gaat als ik de processor en de koeler beide loshaal als ze met koelpasta aan elkaar zitten, voor het geval ik de processor in een winkel wil laten testen. Maar dat terzijde...

Ik vraag me wel af of mensen hetzelfde probleem wel is hebben gehad... Ik kan me zelf wel herinneren dat het booten heel traag gaat, als je een IDE poort wel aansluit, maar de betreffende HD geen stroom geeft... Maar die heb ik zowiezo niet aangesloten.

De processorfan, case-fan en het moederbord zijn voorzien van stroom... En nog steeds blijft t'ie hangen nadat je ziet staan AMD Athlon XP 1700+ , vervolgens 256 MB Ram... En dan staat er onderaan, Press Del to Enter Setup... of iets dergelijks, maar met het indrukken van Del kom je dus ook niet in de BIOS terecht. Terwijl ik het Num-Lock lampje wel even zie branden als ik de Power knop indruk.

Wat kan ik nog proberen? :'(

• Xof

Xof

Als je ook geen ctrl-alt-del meer kan gebruiken dan is je pc gewoon vastgelopen... Het zou best kunnen zijn dat mobo defect is...

Als je geen koelpasta op je proc doet en naar de winkel gaat krijg je daar sowieso een opmerking over en koelpasta word pas hard na 1 jaar ofzo. Winkel doet er zelf sowieso ook koelpasta op als ze de proc gaan testen. Een AMD moet je echt niet zonder gaan draaien.

Maar geheugen kan het ook zijn hoor, dat die door de check heen komt wil niet zeggen dat geheugen nog goed is.
Het is dus (denk ik) proc, geheugen of mobo :)

• twinkey
Dus van een systeem wat af en toe spontaan reboot, naar een systeem waarvan

óf het moederbord
óf de processor
óf het geheugen

kapot is ?? Ik heb er niks mee gedaan waardoor dat gebeurd zou kunnen zijn...

Als de core beschadigd zou zijn, kan je dan dit soort problemen tegen komen? Of is het zo dat de processor of 100% werkt, of 100% kapot is (dus ook geen beeld meer geeft)?

Want in mijn geval krijg ik nog wel beeld... dus je zou zeggen dat de processor niet kapot is...

• Xof

Xof

Als de core van de proc beschadigd is kun je nog wel beeld krijgen ja maar veel zou hij niet kunnen doen. Het kan zelfs nog zo zijn dat je windows in komt met een defecte core, maar waar je dus wel superveel foutmelding/vastlopers krijgt.
Het is dus niet zo dat als proc kapot is dat die dan 100% kapot is :)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
er lopen ondertussen meerdere topics die verdacht veel met elkaar gemeen hebben;
A7V266-EX mobo defect?
CPU werkt maar half, of voeding ??
PC loopt vast, VOOR de bios!!

ik heb dus zelf ook een zelfde soort probleem

[ Voor 10% gewijzigd door OliverBB op 19-02-2004 15:55 ]

• twinkey
Ok, ik heb het zelf weer helemaal opgelost!

Ik heb koelpasta gekocht, en dat er op gesmeert, na de eerste boot loopt het bijna perfect, op 1 spontane reboot na. Vervolgens heb ik het volgende gedaan:

De processor loopt wel op standaard snelheid, maar word op dat moment naar mijn idee toch te heet. Daarom heb ik 'm ondergeklokt, waardoor die idle 35 graden word, en stressed iets van 45 graden.

Het probleem van een brakke cpu is dus nu opgelost.

Het probleem waar ik eigenlijk voor kwam bij deze pc, was dat t'ie spontaan rebootte... Dit heb ik opgelost door even de processor fan schoon te maken, want deze zat vol met stof, en draaide daardoor niet soepel meer.

Mocht het probleem van rebooten toch weer voorkomen, dan ga ik toch over tot een nieuwe voeding.

In ieder geval bedankt voor de reacties ! En wat ik nog voor tips wil vermelden voor mensen met hetzelfde probleem:"

- Zorg dat de proc niet te warm word
- Zorg dat de voeding sterk genoeg is
- Koppel alles los, behalve de voeding van het moederbord, en de voeding van de fannetjes
- Haal al het geheugen eruit
- Als je nu nog geen beeld hebt, of piepjes hoort, dan word het tijd voor de volgende stap:
- Als je niet zeker weet of de proc werkt, laat die dan testen in de winkel... bij een goede winkel doen ze het gratis voor je
- Als de proc werkt, maar het beeld gaat nog niet aan, dan weet je dat het moederbord stuk is.

Suc6
Pagina: 1