kerel jij wekt alleen maar irritatie bij mij op.
je zegt dat ik mijn standpunt herhaal, jij doet hetzelfde.
dat jij zo ongelofelijk pessimistisch er tegen over staat is jou zaak.
het is echt 100x simpeler dan jij je voorsteld en blijkbaar heb je geen id van hoever je kennis moet opvatten.
je spreek over chaos, er is kennis, dus als men nadenkt, is er gewoon weg geen chaos.
Wat is 'weten hoe je een product moet maken'? Wat is precies 'het voorafgaande proces'? Wat betekent het als je zegt 'de kennis hadden we al'?
En waarom zeg je 'vast wel' als het voor je stelling essentieel is dat dat 100% zeker precies zo werkt?
Je moet niet te snel antwoorden. Nogmaals, wat betekent het als je 'weet hoe je een produkt moet maken'? Hoeveel mensen zijn er niet die weten wat ze moeten doen maar daarbij totaal afhankelijk zijn van bijvoorbeeld een database met gegevens?
ik antwoord niet snel, jou denkbeeld is veel te kortzichtig.
en waar heb je gegevens enzo voor nodig, volgens mij denk jij alleen maar aan computers met data die we nu missen.
de database zijn die mensen zelf, ze vormen zelf allemaal een stukje.
We bouwen 'dus' een maatschappij. Hoe vorm je een regering uit een chaotische mensenmassa over allerlei taalkundige, sociologische en geografische barrieres heen?
waarom zou het chaotisch zijn dan?
we kunnen een soort piramide maken om dingen te regelen.
taal e.d. is geen enkele drempel, immers we hebben kennis, dus meeste mensen spreken dan echt wel meer dan 1 taal

Zijn er niet op papier.
dan zette we die op papier, wat is je probleem
A+B=C tada kijk een stukje kennis op papier, goh wat moeilijk.
Het gaat over de kennisinfrastructuur. Hoe maak je een onderwijssysteem uit totale chaos? Hoe bereik je al die mensen met stukjes kennis zonder informatie-infrastructuur? (Geen massamedia, geen manieren om mensen massaal te dirigeren). Hoe breng je ze bij elkaar? Hoe zorg je ervoor dat al die aanwezige kennis intact blijft zonder goede en massale manieren op de kennis over te dragen of in bruikbare vorm te conserveren?
nogmaals waarom zou er chaos zijn
je moet eens simpeler gaan denken.
je kan tussen personen maken, boodschappers, etc
Tegen wie heb je het?
Lees de FAQ; die smileys dragen niet bij aan een constructieve discussieJe denkt dat we zoveel weten. Zo imméns veel kennis is alleen maar latent aanwezig, als achtergrondinformatie, niet op te halen. Zoveel kennis wordt helemaal betekenisloos buiten de context van de beschaving waarin we nu leven en de kennis-infrastructuren die we nu hebben.
kennis is en blijft kennis, iemand die weet dat 1+1=2 zal dit ook wel weten midden in de woestijn. al heeft hij er daar weinig aan.
mits men juist daar iets wil beginnen, een huis bouwen bijvoorbeeld.
zo ook met ons verhaal.
iedereen weet zijn stukje van de totale kennis.
desnoods lopen we allemaal in een lange rij langs het vraagstuk van de dag waar iemand niet uit komt, een van die hele groep weet dus wel de juiste oplossing.
Nee, ik heb al heel veel moeilijkheden aangedragen, wat jij doet in deze post is niet veel meer dan je punt opnieuw maken zonder duidelijker te worden of in details te treden.
moeilijkheden die totaal geen moeilijkheden zijn.
tevens doe jij precies hetzelfde jij stelt je als een blok op tegenover mij.
met als doel mij uit te proberen. beetje jammer, als we het in werkelijkheid konden testen dan kon ik het je bewijzen.
Geef een praktijkvoorbeeld en denk nu eens echt heel ver door. Het wordt een ongelofelijk complex netwerk van betrokken personen met allemaal stukjes kennis, die meestal ook nog eens heel erg afhankelijk zijn van bepaalde kennis-databases. Onmogelijk iets zinnigs mee te beginnen zonder (ik zeg het alweer) de juiste kennis- en communicatie-infrastructuren.
komt ie weer met zijn database.
beetje jammer dat jij dingen zo ziet.
ik zeg het nogmaals, maak groepjes.
stel tussen ieder groepje boodschappers aan.
doe het net als nu op de werkvloer, daar gaat alles ook van directeur via via naar de mensen in de fabriek.
je kan dan een paar piramides maken, laat de hoofden zich over een probleem buigen en als ze er niet uit komen laat je het steeds een stukje afzakken en zoekt iemand anders verder.
Ja hoor, in totale chaos zonder informatiestructuren, zonder massamedia, zonder efficiente communicatiemiddelen, met taalbarrieres en met geografische barrieres. Gewoon even in groepen opsplitsen jongens, en als je iets niet weet zoek je gewoon uit de miljarden het ontbrekende puzzelstukje van jouw kennis.
mwah beetje overdreven,maar daar zou het wel op neer kunnen komen.
alles is slechts een kwestie van tijd, langzaam moet ik alles een structuur komen en op een gegeven moment weet iedereen waar hij moet zijn en zal alles steeds sneller en sneller gaan.
Nee, het is slechts een kwestie van tijd voordat de kennis door (A) gebrek aan goede overdrachtmethoden ( gebrek aan goede conserveringsmethoden en (C) gebrek aan toepassing in de praktijk geweldig gaat roesten en onbruikbaar wordt.
waarom zou er een gebrek aan overdrachtsmethoden zijn dan ?
kennis houd ook in dat we weten hoe we dit aanpakken, dus dit is geen echt probleem.
Zie alle boven genoemde bezwaren. Sommige technologie zal wat minder tijd vergen om te ontwikkelen maar al snel lopen de wegen van de 'bewaard gebleven' kennis dood en zullen feiten herontdekt en theoriën gewoon weer van de grond af aan ontworpen moeten worden..
en DIT is de mooiste post van jou, hiermee gooi je alles wat je hebt gezegd eigenlijk weer overboord.
waarom lopen die wegen dood dan?
ik bedoel we zouden de kennis meenemen, niet doodmaken.
feiten hoeven niet herontdekt te worden, wij weten allemaal dat vuur warm is (en wetenschappers weten weer hun dingen) etc. dus we hoeven al die zaken niet opnieuw te ontdekken.
en van grond af aan ontwerpen...
theorien valt bij mij ook onder kennis hoor.
mensen gaan naar school enzo, dus iedereen heeft wel ergens theorie over gehad.
kennis is alles wat men weet.
aangezien we vandaag de dag alles weten van zoals het nu is (anders was het immers niet zo) hebben we diezelfde kennis op dat moment dus ook weer.
kennis:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=kennis
misschien eens verdiepen in wat kennis zelf is, zou de discussie een aardig eind inkorten.
jij haalt moeilijkheden aan, die simpelweg met onze kennis te verhelpen zijn, alles is alleen een kwestie van tijd om de juiste kennis voor een probleem bij de juiste persoon te zoeken.
dat is in mijn ogen gewoon de rode draad in deze kwestie.
Kennis is niet gelijk aan denken.
nee sterker nog kennis = weten.
en dingen die je weet zijn voor de meeste mensen altijd makkelijker toe te passen dan dingen die men niet weet.
ik laat het hier weer bij voor nu, wat mij betreft is het zeer zinloos zo door te gaan, het wordt op deze manier een wellis-nietis topic en volgens mij kan dat nooit de bedoeling zijn.
[
Voor 2% gewijzigd door
Confusion op 24-02-2004 08:32
]