Huisgenoten zijn aan uploaden en doen illegale dingen

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort hier in dit studentenhuis internet geregeld. Een router geplaatst en iedereen kan nu hier internetten (8 man). Aangezien internet op mijn naam staat en ik dus hoofdverantwoordelijke ben wil ik meer overzicht hebben van wat er gebeurd. Er zijn er velen die p2p programma's als kazaa gebruiken. Ik weet dat RIA en BREIN momenteel erg actief zijn. Straks krijg ik gezeik doordat huisgenoten bestanden delen. Dus heb ik een networksniffer geinstalleerd. Helaas doet deze weinig, aangezien er in de router een switch zit en ik dus alleen me eigen verkeer snif. Iemand hier een oplossing voor?

En een probleem wat ik nog erger vind is dat sommige huisgenoten Kazaa aan hebben, en ondanks dat ik meerdere malen heb gezegd dat ze niet moeten uploaden, zijn ze toch vrolijk aan het uploaden. Ik kom er dus niet meteen achter wie het is omdat ik niet kan sniffen. Ook de router staat op een voor mij onbereikbare plek. Als ik ze er dan op aanspreek, vinden ze het zielig voor diegene die dan bij hun aan het downloaden was, hoewel ze hun niet eens kennen. Ik word hier beetje flauw van. Dit ook omdat ik 7 huisgenoten heb en geen zin heb om het iedere keer tegen iedereen te zeggen. Kan ik er niet voor zorgen dat ik bepaalde huisgenoten afknijp kwa upload of bepaalde poorten blocken zodat ze alleen kunnen downloaden met kazaa? Ik weet dat het kan als je een linuxrouter hebt, maar ik heb nu zo standalone router. Ik kan als ik het goed begrijp wel poorten blocken.

Mijn router:
E-Tech RTBR03
http://www.e-tech.nu
Firmware Version: 1.26.8, Sep 05 2003

[ Voor 3% gewijzigd door robbertb op 18-02-2004 22:54 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 22:53:
Ik heb sinds kort hier in dit studentenhuis internet geregeld. Een router geplaatst en iedereen kan nu hier internetten (8 man). Aangezien internet op mijn naam staat en ik dus hoofdverantwoordelijke ben wil ik meer overzicht hebben van wat er gebeurd. Er zijn er velen die p2p programma's als kazaa gebruiken. Ik weet dat RIA en BREIN momenteel erg actief zijn. Straks krijg ik gezeik doordat huisgenoten bestanden delen. Dus heb ik een networksniffer geinstalleerd. Helaas doet deze weinig, aangezien er in de router een switch zit en ik dus alleen me eigen verkeer snif. Iemand hier een oplossing voor?
Jij bent niet verantwoordelijk voor wat je huisgenoten doen. Misschien voor je provider, die kan zeuren om je datalimiet enzo, maar Brain kan jou niet pakken op je huisgenoten :)
En een probleem wat ik nog erger vind is dat sommige huisgenoten Kazaa aan hebben, en ondanks dat ik meerdere malen heb gezegd dat ze niet moeten uploaden, zijn ze toch vrolijk aan het uploaden.
Tja, zet dan alle KaZaA poorten dicht. Niet uploaden is gewoon heel lame, daar gaat het netwerk van kapot.
Ik kom er dus niet meteen achter wie het is omdat ik niet kan sniffen. Ook de router staat op een voor mij onbereikbare plek. Als ik ze er dan op aanspreek, vinden ze het zielig voor diegene die dan bij hun aan het downloaden was, hoewel ze hun niet eens kennen.
En jij kent de mensen van wie jij download wel? Jouw huisgenoten hebben volop gelijk :)
Ik word hier beetje flauw van.
Door mensen als jij wordt het KaZaA netwerk flauw :'(
Dit ook omdat ik 7 huisgenoten heb en geen zin heb om het iedere keer tegen iedereen te zeggen. Kan ik er niet voor zorgen dat ik bepaalde huisgenoten afknijp kwa upload of bepaalde poorten blocken zodat ze alleen kunnen downloaden met kazaa?
Dat kan je router waarschijnlijk wel, moet je ff boekje lezen ;)
Ik weet dat het kan als je een linuxrouter hebt, maar ik heb nu zo standalone router. Ik kan als ik het goed begrijp wel poorten blocken.

Mijn router:
E-Tech RTBR03
Check boekje of website, moet wel te vinden zijn. Je kan waarschijnlijk gewoon met IE of een andere browser naar je router surfen, de meesten hebben een webserver aan boord. Dan kan je via een webinterface je instellingen aanpassen. Nogmaals, ik raad het niet aan, maar je moet doen wat jou het beste lijkt :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Om te sniffen; plaats een HUB tussen je router en je modem; en sluit op die hub ook jouw PC aan. Wat je er verder mee gaat doen moet je zelf maar zien :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

p2p gebruiken dan ook uploaden dat zowiezo.

Als je bang bent voor rechtzaken e.d. Contractje maken met je huisgenoten. Desnoods ff navragen bij je provider hoe het zit met aansprakelijkheid.

edit:
dank je BobR13 voor de typo

[ Voor 10% gewijzigd door Sosabowski op 18-02-2004 23:49 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
wat ik niet begrepen heb is of je zelf nou last hebt van dat geupload (internet traag bijv.) of is het alleen het }) BREIN }) principe?

Je kan altijd poorten dichtgooien of met netlimiter hun upload op LAAG zetten...

• robbertb
  • Niet online
eamelink schreef op 18 februari 2004 @ 23:01:
[knip]

Check boekje of website, moet wel te vinden zijn. Je kan waarschijnlijk gewoon met IE of een andere browser naar je router surfen, de meesten hebben een webserver aan boord. Dan kan je via een webinterface je instellingen aanpassen. Nogmaals, ik raad het niet aan, maar je moet doen wat jou het beste lijkt :)
Jammer dat je zo reageerd. Je laat je vallen door het feit dat ik niet graag wil uploaden met kazaa. Ik gebruik zelf kazaa helemaal niet. Ik vind mijn huisgenoten belangrijker dan gastjes op internet die ik niet ken en nooit zal kennen. Ik ben geen n00b ofzo, ik zei in me post dat ik wel weet dat ik ermee poorten kan blocken maar ik vind de mogelijkheden beperkt. Vroeg me af of meer mensen tegen dit probleem zijn opgelopen en wat er voor alternatieven zijn. Ik ben bang dat als ik de poorten van kazaa sluit dat ze ook niet meer kunnen downloaden.
Spider.007 schreef op 18 februari 2004 @ 23:04:
Om te sniffen; plaats een HUB tussen je router en je modem; en sluit op die hub ook jouw PC aan. Wat je er verder mee gaat doen moet je zelf maar zien :P
Ik wil geen HUB, heb net deze rouer gekocht. Daarnaast zijn HUB's tegen woordig ook niet meer te krijgen. En ik wil er ook geen een.
C-BAS33 schreef op 18 februari 2004 @ 23:06:
wat ik niet begrepen heb is of je zelf nou last hebt van dat geupload (internet traag bijv.) of is het alleen het }) BREIN }) principe?

Je kan altijd poorten dichtgooien of met netlimiter hun upload op LAAG zetten...
Het gaat om beide. Op dit moment word ik flauw van de hoge ping 500-1000ms en soms zelfs even onbereikbaar.
Maar daarnaast lijkt me het dus vervelend als ik daar later ook nog es gezeik mee kan krijgen. En met netlimiter op laag zetten heb ik niks aan. Daarmee beperk ik alleen mijn eigen verbinding. Ik let wel goed op de upload.

[ Voor 38% gewijzigd door robbertb op 18-02-2004 23:11 ]

Verwijderd

Neem een aparte aanlsluiting voor dat volk..
Ik zou nooit mijn internetverbinding delen, met wie dan ook. :D

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Kan me wel voorstellen, acht man op een internetaansluiting. Als iemand dan ook nog eens gaat downloaden. Denk trouwens niet dat het blokkeren van de upload helpt, het downloaden is op zich al genoeg om je verbinding te laten dichtslibben. Bovendien is het inderdaad 'asociaal' om wel te downloaden en niet te uploaden op een p2p netwerk (heeft dus niets te maken met zielig of zo).

Ik denk dat je beter afspraken kan maken met je huisgenoten dat er niet gedownload wordt of alleen op momenten dat er niemand anders is.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 23:07:
[...]

Jammer dat je zo reageerd. Je laat je vallen door het feit dat ik niet graag wil uploaden met kazaa. Ik gebruik zelf kazaa helemaal niet. Ik vind mijn huisgenoten belangrijker dan gastjes op internet die ik niet ken en nooit zal kennen. Ik ben geen n00b ofzo, ik zei in me post dat ik wel weet dat ik ermee poorten kan blocken maar ik vind de mogelijkheden beperkt. Vroeg me af of meer mensen tegen dit probleem zijn opgelopen en wat er voor alternatieven zijn. Ik ben bang dat als ik de poorten van kazaa sluit dat ze ook niet meer kunnen downloaden.
Mjah, ik begrijp je wel, maar zij vinden jou blijkbaar niet belangrijk? Ik bedoel, als iemand mij zou vragen om niet te uploaden op zijn internetaccount, zou ik dat gewoon doen. Ik zou dan wel aanbieden om zijn account over te nemen, dat ik verantwoordelijk ben.

Maar zij zeggen nu gewoon "schijt aan jou". Zijn port blocks dan niet een beetje suf? Als ze erachter komen, wat dan? Zeg je dan "Tja jongen, pech" of doe je alsof je van niets weet? Kans bestaat dat zij de router resetten, en weer lekker doorgaan.

Ikzelf zou trouwens gewoon heel kazaa blocken en dan zeggen "Op mijn verbinding wordt niet gekazaa'd.". Dat vind ik een veel beter standpunt dan "Op mijn verbinding wordt niet geupload, maar je mag best lame leechen, als ik maar schuil zit voor Brein cs." ;)

Maar nogmaals, als je het echt wilt, kan je ze waarschijnlijk wel blocken met je router, ben je al op je routerconfig gekomen? Als je ipconfig intypt op een commandline zie je je default gateway, als je dat ip adres intypt in je browser, is de kans groot dat je op de configpagina van je router komt :)

En als je niet weet of ze dan nog kunnen downen, give it a try 8)7, ze komen snel genoeg klagen als het niet meer werkt })

• AlterMann
  • Laatst online: 14-05 23:47
IorGie schreef op 18 februari 2004 @ 23:05:
2p2 gebruiken dan ook uploaden dat zowiezo.

Als je bang bent voor rechtzaken e.d. Contractje maken met je huisgenoten. Desnoods ff navragen bij je provider hoe het zit met aansprakelijkheid.
[useless]
Je zal vast P2P bedoelen :Y)
[/useless]

• BLN
  • Laatst online: 13-05 08:47

BLN

Wat voor internet aansluiting hebben jullie daar? Ik vind trouwens ook dat je eigenlijk files moet sharen maar bij ons thuis staan we met 2 computers de downen en te internetten en surfen is echt irritant als je 256kb/s met elkaar moet delen en met gebruikers die jou 8 gieg aan media wel even over willen nemen. Wat dit betreft, waarom gooi je die poorten dan niet dicht als je t simpel kan? Dan zien je huisgenoten ook geen gebruikers komen, dus hoeven ze ze niet te cancelen: dus hoeven ze ze neit meer zielig te vinden.

If it ain't broken, don't fix it

• BonBon
  • Laatst online: 17-06-2010
Je eist gewoon dat je huisgenoten zich aan jouw regels houden,
of anders sluit je de internetaansluiting af, simpel toch?
(Maar ik denk dat je de maandelijkse abo-kosten door 8en deelt, dus dat is geen optie voor jou).

• robbertb
  • Niet online
eamelink schreef op 18 februari 2004 @ 23:13:
[...]

Mjah, ik begrijp je wel, maar zij vinden jou blijkbaar niet belangrijk? Ik bedoel, als iemand mij zou vragen om niet te uploaden op zijn internetaccount, zou ik dat gewoon doen. Ik zou dan wel aanbieden om zijn account over te nemen, dat ik verantwoordelijk ben.
Ik heb hem erop aangesproken en toen zei hij "oh sorry, ik wacht nog 5 minuten dan is hij klaar met uploaden ok?"
Dus ik stemde in en ging weer weg. En na 5 minute was het idd over. Maargoed een uur later begon het weer opnieuw. Dit is nog maar 1 huisgenoot ik heb geen zin om het steeds weer tegen iedereen te zeggen. Dan mag ik er achteraanlopen. Ik heb het al tegen iedereen gezegd. Ik heb ook geen zin om als politieagentje bij iedereen langs te gaan e nte vragen "Ben jij nu aan het uplaoden?"
Maar zij zeggen nu gewoon "schijt aan jou". Zijn port blocks dan niet een beetje suf? Als ze erachter komen, wat dan? Zeg je dan "Tja jongen, pech" of doe je alsof je van niets weet? Kans bestaat dat zij de router resetten, en weer lekker doorgaan.
Het niveau van me huisgenoten kwa ict-kennis is erg laag. Als ze niet kunnen inloggen is de kans groot dat ze denken dat het aan hunzelf ligt. En anders als ze het vragen zeg ik ze dat ik het uit heb staan.. Kijk opzich wil ik het ook wel aan hebben maar dan met een beperkte upload. Zodat niet heel internet eruit ligt. Liefst wil ik dus gewoon de upload beperken. Dan kunnen ze toch weer netjes sharen en dan zijn mensen als jij ook weer blij. Maar ik wil gewoon niet te lijden hebben omdat andere mensen in mijn huis gaan uploaden. Ik deel dan wel de verbinding met me huisgenoten maar zij betalen eraan mee. Maar ik heb alles geregeld en aangelegd en alles staat op mijn naam. Niemand wilde het op zijn naam hebben :(
Ikzelf zou trouwens gewoon heel kazaa blocken en dan zeggen "Op mijn verbinding wordt niet gekazaa'd.". Dat vind ik een veel beter standpunt dan "Op mijn verbinding wordt niet geupload, maar je mag best lame leechen, als ik maar schuil zit voor Brein cs." ;)

Maar nogmaals, als je het echt wilt, kan je ze waarschijnlijk wel blocken met je router, ben je al op je routerconfig gekomen? Als je ipconfig intypt op een commandline zie je je default gateway, als je dat ip adres intypt in je browser, is de kans groot dat je op de configpagina van je router komt :)
Mja thnx voor deze info, maar zoals ik al eerder aangaf ben ik geen zogenaamde "n00b", en ben dus al meerdere malen op die configpagina van mijn router geweest. Anders wist ik ook niet dat ik porten kon blocken en forwarden. Daarnaast moest ik voor @home een hostname instellen.
En als je niet weet of ze dan nog kunnen downen, give it a try 8)7, ze komen snel genoeg klagen als het niet meer werkt })
Mja daar heb ik dus ook geen zin aan :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eamelink schreef op 18 februari 2004 @ 23:01:
[...]

Jij bent niet verantwoordelijk voor wat je huisgenoten doen. Misschien voor je provider, die kan zeuren om je datalimiet enzo, maar Brain kan jou niet pakken op je huisgenoten :)
Ik weet niet precies hoe Brein het aanpakt, maar stel dat ze het nodig vinden om een huiszoeking te doen nav. veel aanbod van warez uit jullie richting, dan gaan ze denk ik wel alle pc's in dat huis in beslag nemen/onderzoeken (studentenhuis, dus 1 adres). En bijna iedereen heeft wel iets illegaals op zn pc staan (al is het maar 1 mp3'tje) dus ook iedereen is dan de l*l...

Ik denk eigenlijk dat het allemaal wel mee zal vallen (of zijn het echte download/uploadkoningen?)... maar het is op zich wel interessant om te weten in hoeverre je risico loopt. Gelukkig heb ik maar 2 huisgenoten, waarvan 1 heel weinig internet, maar de ander heeft volgens mij nog wel het een en ander aan warez. Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan welk risico je als huisgenoot zijnde dan precies loopt..

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:34
geef iedereen een programma als netlimmiter en stel per gebruiker de upload in op x K... werkt hier ook prima.....

* nachtnet met 19 op een dsl lijn (2048/320)

edit:

en als je dan ook de download instelt op 75% van je max download is er verder ook niets aan het handje.... (ik ga er niet vanuit dat er jheel vaak meerdere mensen tegelijk downloaden....)

[ Voor 39% gewijzigd door nachtnet op 18-02-2004 23:31 ]

• jona
  • Laatst online: 01-01 21:49
robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 23:22:
[...]

.. Kijk opzich wil ik het ook wel aan hebben maar dan met een beperkte upload. Zodat niet heel internet eruit ligt. Liefst wil ik dus gewoon de upload beperken. Dan kunnen ze toch weer netjes sharen en dan zijn mensen als jij ook weer blij. Maar ik wil gewoon niet te lijden hebben omdat andere mensen in mijn huis gaan uploaden. Ik deel dan wel de verbinding met me huisgenoten maar zij betalen eraan mee. Maar ik heb alles geregeld en aangelegd en alles staat op mijn naam. Niemand wilde het op zijn naam hebben :(
Alleen de upload beperken heeft echt maar weinig zin. De download is het meest intensieve. Die gebruikt immers meer bandbreedte en heeft connecties met meerdere gebruikers. Gewoon het gebruik van Kazaa aan banden leggen met harde afspraken.

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 23:07
E-tech routertje je moet ff serven naar http://10.0.0.2/ en dan inloggen als admin met paswoord epicrouter << als je hem nog niet hebt gewijzigd en dan gewoon het poortje van kazaa blocken

Verwijderd

Kijk uit met packetsniffen.

Er is AFAIK nog geen wettelijk briefgeheim voor e-mail en IANAL, maar als je bang bent dat je op teentjes van Brein trapt, misschien ben je ook wel bang om te trappen op de tenen van je huisgenoten. En er is altijd nog civielrecht :-).

http://www.spaink.net/parool/20000619.html
http://www.christine.nl/marie-jose.klaver/opspii.html

• robbertb
  • Niet online
Stoney187 schreef op 18 februari 2004 @ 23:33:
E-tech routertje je moet ff serven naar http://10.0.0.2/ en dan inloggen als admin met paswoord epicrouter << als je hem nog niet hebt gewijzigd en dan gewoon het poortje van kazaa blocken
Mja thnx voor deze info, maar zoals ik al eerder aangaf ben ik geen zogenaamde "n00b", en ben dus al meerdere malen op die configpagina van mijn router geweest. Anders wist ik ook niet dat ik porten kon blocken en forwarden. Daarnaast moest ik voor @home een hostname instellen.

• C-BAS33
Tja dit zal uiteindelijk op niets anders uitlopen dan ruzie, misschien moet je afspreken alle downloads vanaf 1 pc te doen (misschien servertje).

[ff de spelfouten eruit gehaalt :) ]

[ Voor 14% gewijzigd door C-BAS33 op 18-02-2004 23:46 ]

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Als ze gaan controleren dan zullen ze op de pc's gaan kijken. Als er bij jou op je pc niks staat is er helemaal niks aan de hand. Gaan ze bij je huisgenoten kijken en ze vinden wat dan hebben hun een probleem.

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

essent @home breedband met 8 medebewoners/pc's delen in een studentenhuis?

dan zou ik idd maar eens kijken naar een zakelijke breedband versie. als de in en uitstroom van mensen gelijk is gewoon naar essent @work toestappen en kijken of je kan onderhandelen dat iedere kamer een eigen verbinding krijgt. kijk dan ook ff bij welke adsl provider je ook een deal kan maken om vervolgens voor de beste te kiezen. misschien kan de huisbaas hierin mee helpen.het zou nederland niet zijn als er niet ergens een subisidiepotje is voor huisbazen dat meehelpt om studentenhuizen op internet aan te sluiten :). wellicht kan de verrekening via huur worden verrekend, dan kan je huisbaas ook nog eens btw aftrekken.

is het een tijdelijke situatie, dan kun je ook afspreken dat filesharing alleen in de rustige uren mogelijk is, dus snachts of overdag als er weinig mensen thuis zijn.

en ja jij bent verantwoordelijk voor wat er over jouw kabel gaat, als deze op jou naam staat tenminste. je bent niet aansprakelijk voor misbruik, maar dan moet je wel maatregelen treffen en dat kunnen aantonen om misbruikt te voorkomen. maar ria en brein krijg je niet op je dak.

[ Voor 5% gewijzigd door bbstreams op 19-02-2004 00:02 ]

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Ik heb het draadje een beetje gevolgd.
samenvatting:

1)Je huisgenoten uploaden veel waardoor jouwn verbinding traag is. Je wil dit graag beperken.

2)Je bent bang aansprakelijk gesteld te worden voor de illegale zooi die door de verbinding gaat omdat ie op jouw naam staat.

IorGie zegt:

Ik weet niet wat voor kinderen voor kinderen huis het is maar hier moet je toch normaal afspraken over kunnen maken. Geklooi met poorten blokken netlimiter enz geeft alleen maar aan dat jullie niet communicatief capabel genoeg zijn om afspraken te maken. Dus kom achter je pc vandaan en kaart het probleem aan bij je huisgenoten.

In mijn ogen is het gelijk grijpen naar een technische oplossing echt een zwaktebod.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

communicatief capabel .... niet van die mooieielijke woorden gebruiken, dat leren ze pas in het laatste jaar van hun studie :+

IorGie zegt volgens mij: koppen bij elkaar, pot bier op tafel en er over lullen :)

Verwijderd

Sluit in ieder geval de upload van Kazaa af (poorten dichtgooien). Verder zou ik zelf als ik in die situatie zat huisregels t.a.v. het gebruik van het internet. Desnoods laat je die als je niet een super-relatie met ze hebt ondertekenen.

Iets van:
- Gij zult niet uploaden met een p2p/filesharing programma
- Gij zult tussen 10.00 uur s'ochtends en 02.00 uur s'nachts geen bestanden downloaden dan 50mb
- Gij zijt verantwoordelijk voor de gedownloade content

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Als ik het zo goed heb gelezen, zijn je huisgenoten niet zulke warez koningen en zul je om die reden ook weinig last van Brein krijgen. Ik ben er van overtuigt dat zeker 75% van de nederlanders illi dingen op hun pc hebben staan. Ofwel omdat ze simpelweg er onbewust van zijn: klikken en downloaden, zonder te lezen. Ofwel omdat ze doelbewust goedkoper uit willen zijn of iets dergelijks..

Verder is het delen van de bandbreedte een sociaal gebeuren. Je provider zal je hoogstwaarschijnlijk op je vingers tikken als je 24/7 vol je verbinding gebruikt, simpelweg omdat je deze deelt met je buurt bewoners. Om die reden is het ook niet super slim om zoveel mensen tegelijkertijd aan een eenvoudig lijntje te hangen.
Maak afspraken omtrent gebruik en help ze eventueel met het verminderen van upload in programma's als KaZaA. Iedereen betaald evenveel en heeft dus evenveel recht op die verbinding. Bovendien heb ik het vaker in andere studenthuizen langs zien komen: samen afspraken maken als je grotere bestanden gaat downloaden, deel je downloads om die reden om het nog makkelijker te maken of zet ze op een centraal te bereiken server!

Een packet sniffer is volgens mij een niet legale bezigheid. Wil je hiermee toch aan de haal gaan, zorg dat je zelf op de upload port van je router zit. Deze zorgt ervoor dat alle pakketjes (binnenkomend & naar buitengaant, inclusief netwerk verkeer tussen computers onderling) worden doorgestuurd naar jouw pc. Een hub zoals beschreven hierboven, tussen modem en router zorgt ervoor dat alle pakketjes van en naar internet naar alle pc's worden verstuurd. Het zal naar alle waarschijnlijkheid internet niet langzamer maken, maar wel je doel bereiken.

Jammer dat je niet zelf bij de router kan. Maar bij betrouwbare huisgenoten hoeft dit uiteraard geen probleem te zijn.

Jammer dat je er nu pas achterkomt dat je ping onwijs inkakt als iemand anders vet aan het uploaden of downloaden is... Ben blij dat ik m'n verbinding alleen hoef te delen met m'n vriendin :) (En die speelt puzzeltjes en leest haar mailtjes :D

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Gezien de problemen en dat je het echt niet wil uitzetten dan zijn dit je opties:
1) Linux router nemen
2) Downloaden centraal via een (eMule) client die een webserver heeft voor remote control.
3) 1 + 2
4) Alles dichtzetten over Kazaa
5) Dure cisco router kopen dan kan je wel limiten vanaf je router zelf.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Trouwens, echte illegale dingen is hacken, veelvuldig portscannen ed. Maar dan krijg je ook vanzelf een mailtje van je provider of een bezoekje van wat minder vriendelijke mensen :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 10:37
probleem dat je een ping van 1000 hebt als er iemand download kun je simpel verhelpen door netlimiter. en moeilijk door een script dat iemand zijn down/upload dichtgooit zodra er een tekort aan bandbreedte is. (gebruiken ze op grote LANs wel eens)

als je kazaa wilt blocken helpt een poort dichtzetten niet, (kazaa kan op poort 80). een oude bak met een firewall+packetsniffer kan kazaa verkeer er wel uitfilteren. (dont ask me how)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Kazaa bied toch een optie om de upstream te beperken? Zet die dan op 8kbit bij iedereen(is laag, ja...), dan heb je nog 64 over van je 128, kun je daar mooi op gamen.

Aangezien je zelf zei dat ze ICT-achterlijk zijn, zullen ze d'r nooit achterkomen.

• robbertb
  • Niet online
Even wat duidelijkheid:
Zoals ik al gezegd heb, heb ik het er al met me huisgenoten erover gehad. Maar niet alle huisgenoten denken daaraan. Ik heb geen zin om elke keer weer langs te gaan en te zeuren. Jammer dat er gelijk zo negatief beeld wordt geschets dat ik niet met me huisgenoten om kan gaan, dat ik niet communicatief genoeg zou zijn.. Sommigen hier zouden eens hun best moeten doen om wat minder uit de hoogte te praten. Jammer dat er altijd dat soort reacties bijzitten. Ik wilde alleen weten wat de mogelijkheden zijn.

Ik kan ook inderdaad per pc alles instellen, maar dan kan ik dat dus voor alle pc's doen, daar heb ik weinig zin in. Daarnaast rommelen sommigen wel eens met de instellingen of installeren hun pc opnieuw, dan kan ik weer opnieuw beginnen. Het mooiste leek mij gewoon om dit op server niveau te regelen.

En @home @work lijkt me nogal prijzig. sommige huisgenoten hebben nu al moeite met het maandelijks bedrag dat ze moeten betalen: 6,85 (1 huisgenoot heeft geen pc nog dus die betaald niet mee). Het heeft me veel moeite gekost om iedereen te overtuigen. Ze wilden eerst @home basis nemen of van opritkabeldienst (600 kbps down/128kb up). Omdat dat goedkoper was :( Ik vind persoonlijk 6,85 per maand erg goedkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door robbertb op 19-02-2004 00:56 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat!? 600kbps down en 128kbps up met z'n 8en!?

Ik baal er van als ik over 2-3 weken voor 2 maanden aan 512/128 gekluisterd zit. Gelukkig is het wel beter dan helemaal geen verbinding of internet via telefoonlijn/GPRS ivm een ADSL boer switch...

Met zo'n snelheid vind ik ook dat je rustig kan eisen dat ze niet met z'n allen gaan KaZaA-en. Dan hadden ze maar een duurder abo moeten betalen :).
Sterker nog, volgens mij kun je dan met max 2 man KaZaA gebruiken. Dan moet echter de upload bij beide clients behoorlijk afgeknepen zijn.

Ga gewoon met z'n allen rond de tafel zitten en zeg dat het niet werkt op deze manier. Vraag wat iedereen verwacht had van die verbinding, vertel je eigen verwachtingen. Spreek af wat iedereen redelijk vind om te doen met die verbinding en geef desnoods technische voorlichting of dat wel zo te bereiken is. Help ze eventueel met instellen/installeren van software.

Okay, ik betaal me al jaren blauw aan een vette verbinding, dat wel. Maar m'n mond viel wel een beetje open net van jou situatie... (Alhoewel, zo uberfet is hij nu ook weer niet, 't is nog lang geen ADSL wide open (8mbit) :9~)

[ Voor 36% gewijzigd door jules op 19-02-2004 01:18 ]

• robbertb
  • Niet online
Ch!pY-J schreef op 19 februari 2004 @ 01:03:
Wat!? 600kbps down en 128kbps up met z'n 8en!?

Ik baal er van als ik over 2-3 weken voor 2 maanden aan 512/128 gekluisterd zit. Gelukkig is het wel beter dan helemaal geen verbinding of internet via telefoonlijn/GPRS ivm een ADSL boer switch...

Met zo'n snelheid vind ik ook dat je rustig kan eisen dat ze niet met z'n allen gaan KaZaA-en. Dan hadden ze maar een duurder abo moeten betalen :).
Sterker nog, volgens mij kun je dan met max 2 man KaZaA gebruiken. Dan moet echter de upload bij beide clients behoorlijk afgeknepen zijn.

Ga gewoon met z'n allen rond de tafel zitten en zeg dat het niet werkt op deze manier. Vraag wat iedereen verwacht had van die verbinding, vertel je eigen verwachtingen. Spreek af wat iedereen redelijk vind om te doen met die verbinding en geef desnoods technische voorlichting of dat wel zo te bereiken is. Help ze eventueel met instellen/installeren van software.

Okay, ik betaal me al jaren blauw aan een vette verbinding, dat wel. Maar m'n mond viel wel een beetje open net van jou situatie... (Alhoewel, zo uberfet is hij nu ook weer niet, 't is nog lang geen ADSL wide open (8mbit) :9~)
Mja ik wilde eerst ook wel surfsneladsl (2-8mbit down, 1mbit up), maar dat was toch een stuk duurder en je moest ernaast nog eens een telefoonlijn hebben wat we hier nu niet hebben. Dan zouden we uitkomen op 70euro per maand. Niet alle huisgenoten willen 10 euro per maand dokken. Maar ik heb dus nu @home breedband. Sommige huisgenoten zijn er nog niet echtvan overtuigd waarom we geen goedkopere verbinding konden nemen :(
Probleem is ook dat we dus in groot studentenhuis leven en dat er regelmatig huisgenoten vertrekken en we nieuwe krijgen. Het leek me dus een mooie oplossing als er iets op de router geregeld kon worden.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

bbstreams schreef op 19 februari 2004 @ 00:05:
IorGie zegt volgens mij: koppen bij elkaar, pot bier op tafel en er over lullen :)
Klopt! :)

• Trancentral
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 13:06:
[...]

Mja ik wilde eerst ook wel surfsneladsl (2-8mbit down, 1mbit up), maar dat was toch een stuk duurder en je moest ernaast nog eens een telefoonlijn hebben wat we hier nu niet hebben. Dan zouden we uitkomen op 70euro per maand. Niet alle huisgenoten willen 10 euro per maand dokken. Maar ik heb dus nu @home breedband. Sommige huisgenoten zijn er nog niet echtvan overtuigd waarom we geen goedkopere verbinding konden nemen :(
Probleem is ook dat we dus in groot studentenhuis leven en dat er regelmatig huisgenoten vertrekken en we nieuwe krijgen. Het leek me dus een mooie oplossing als er iets op de router geregeld kon worden.
Wat een apen , ik zou gewoon een duurder abbo nemen en dan moeten ze maar per maand betalen ongeacht of ze blijven of niet.
Wat is nou 10 euro ? kom op zeg , zijn het daklozen ofzo? >:)

• BonBon
  • Laatst online: 17-06-2010
Typisch Hollands : voor een duppie op de 1e rij willen zitten.
Alle 8 willen jullie maximaal internetten, maar wel voor een luttel bedrag per persoon.

Maak duidelijke regels, en wie zich er niet aan houdt ligt eruit.
Voordat je allerlei hardware aanschaft en veel moeite gaat doen (voor een ander eigenlijk), zou ik wel 2x nadenken. Die huisgenoten van jou lachen d'r eigen rot,
lekker goedkoop internetten en jij moet alles regelen.......DOEIIIIIIII.

• C-BAS33
Ch!pY-J schreef op 19 februari 2004 @ 00:16:

...Verder is het delen van de bandbreedte een sociaal gebeuren. Je provider zal je hoogstwaarschijnlijk op je vingers tikken als je 24/7 vol je verbinding gebruikt, simpelweg omdat je deze deelt met je buurt bewoners. Om die reden is het ook niet super slim om zoveel mensen tegelijkertijd aan een eenvoudig lijntje te hangen.
Maak afspraken omtrent gebruik en help ze eventueel met het verminderen van upload in programma's als KaZaA. Iedereen betaald evenveel en heeft dus evenveel recht op die verbinding. Bovendien heb ik het vaker in andere studenthuizen langs zien komen: samen afspraken maken als je grotere bestanden gaat downloaden, deel je downloads om die reden om het nog makkelijker te maken of zet ze op een centraal te bereiken server!....
tja dit zei ik al B)

huisgenoten die moeilijk doen internet ontzeggen is niet erg slimme actie... je schiet dan weer die 6€ te kort en leg die anderen dat eens uit... (maar je inet gaat wel sneller dan 8) )

Verwijderd

Het is wel degelijk mogelijk om packets te sniffen met een switch. Zoek maar op google op ARP Spoof en ARP Cache poisoning. Of zoiets als MAC flooding van een switch. Ik weet niet of het legaal is en ik vermoed eigenlijk dat het absoluut niet mag.

Overigens ben je wel contractueel aansprakelijk (i.e. de ISp kan het contract opzeggen), strafrechterlijk ben je dat niet. Je zal wel aangeklaagd kunnen worden, maar je kan aannemelijk maken dat een ander net zo goed de overtreding danwel het misdrijf begaan kan hebben. De bewijslast ligt dan niet bij jou om te bewijzen dat je het niet gedaan zou hebben. Zo werkt het niet.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 22:07
Installeer bij iedereen netlimiter en laat ze allemaal hun p2p's afknijpen op max 1 K/s in totaal, dan blijft er wel genoeg upload over, zeker straks als @home de upload verdubbelt.

De oplossing volgens mij.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 02:43
600Kbit met zn 8en.... logisch dat het zo klote gaat... voor een paar euro per man heb je een sneller abbo. Wat maakt die 4 euro extra uit?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Verwijderd

gebruik nelimiter

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
De poorten van Kazaa blocken gaat je niet eens lukken. Kazaa zoekt op de één of andere manier namelijk toch wel verbinding. Voor het probleem zie ik eigenlijk als enige oplossing een centrale downloadserver (met Emule kan dat idd heel mooi) of een snellere internetverbinding. Alle technische oplossingen zoals poorten blokkeren, upload limiteren, verkeer filteren op applicatieniveau, zijn óf lastig te implementeren, óf zwaar óf ze werken niet. De emule client voor windows heeft ook een ingebouwde webserver, waarmee je hem van afstand kunt bedienen. Als je vervolgens de download map via smb shared, kun je huisgenoten er gemakkelijk bij. Een veel betere oplossing zie ik eigenlijk niet.

Verwijderd

robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 00:55:
Even wat duidelijkheid:
Zoals ik al gezegd heb, heb ik het er al met me huisgenoten erover gehad. Maar niet alle huisgenoten denken daaraan. Ik heb geen zin om elke keer weer langs te gaan en te zeuren. Jammer dat er gelijk zo negatief beeld wordt geschets dat ik niet met me huisgenoten om kan gaan, dat ik niet communicatief genoeg zou zijn.. Sommigen hier zouden eens hun best moeten doen om wat minder uit de hoogte te praten. Jammer dat er altijd dat soort reacties bijzitten. Ik wilde alleen weten wat de mogelijkheden zijn.

Ik kan ook inderdaad per pc alles instellen, maar dan kan ik dat dus voor alle pc's doen, daar heb ik weinig zin in. Daarnaast rommelen sommigen wel eens met de instellingen of installeren hun pc opnieuw, dan kan ik weer opnieuw beginnen. Het mooiste leek mij gewoon om dit op server niveau te regelen.

En @home @work lijkt me nogal prijzig. sommige huisgenoten hebben nu al moeite met het maandelijks bedrag dat ze moeten betalen: 6,85 (1 huisgenoot heeft geen pc nog dus die betaald niet mee). Het heeft me veel moeite gekost om iedereen te overtuigen. Ze wilden eerst @home basis nemen of van opritkabeldienst (600 kbps down/128kb up). Omdat dat goedkoper was :( Ik vind persoonlijk 6,85 per maand erg goedkoop.
Ik mis één angle aan dit hele verhaal, namelijk dat jij met je huisgenoten waarschijnlijk hebt afgesproken dat jij Internet zou regelen voor het hele huis. Jullie verdelen onderling de kosten. Ik vind het niet zo kies dat jij hier aan het bespreken bent hoe je het gebruik dat je huisgenoten van de verbinding kunnen maken kunt beperken, liefst op een manier die ze niet begrijpen of niet opmerken. Hoe zou jij het vinden als een dienst waarvoor jij betaalt door de "dienstverlener" wordt beperkt, even los van het al dan niet legaal zijn van wat je huisgenoten doen? Misschien vinden zij Kazaa nu juist wel het enige interessante aan Internet, en zouden ze zonder de mogelijkheid om Kazaa te gebruiken uberhaupt niet zijn meegegaan met de plannen voor een gezamenlijke breedbandverbinding met vaste periodieke lasten..? Ik zou zeggen (en roep nou niet weer dat we je verwijten dat je niet kunt communiceren, dat heeft hier niets mee te maken) maak goede afspraken en creeer een voor iedereen werkbare situatie, of betaal de verbinding zelf volledig en doe ermee wat jou goeddunkt. Zolang zij een evenredig deel betalen hebben zij (minstens) recht op een evenredig deel van de dienst.

Verwijderd

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 22:53:

En een probleem wat ik nog erger vind is dat sommige huisgenoten Kazaa aan hebben, en ondanks dat ik meerdere malen heb gezegd dat ze niet moeten uploaden, zijn ze toch vrolijk aan het uploaden. Ik kom er dus niet meteen achter wie het is omdat ik niet kan sniffen. Ook de router staat op een voor mij onbereikbare plek. Als ik ze er dan op aanspreek, vinden ze het zielig voor diegene die dan bij hun aan het downloaden was, hoewel ze hun niet eens kennen. Ik word hier beetje flauw van. Dit ook omdat ik 7 huisgenoten heb en geen zin heb om het iedere keer tegen iedereen te zeggen. Kan ik er niet voor zorgen dat ik bepaalde huisgenoten afknijp kwa upload of bepaalde poorten blocken zodat ze alleen kunnen downloaden met kazaa? Ik weet dat het kan als je een linuxrouter hebt, maar ik heb nu zo standalone router. Ik kan als ik het goed begrijp wel poorten blocken.

Mijn router:
E-Tech RTBR03
Kortgezegd : je verbinding weer opzeggen is de enige oplossing als je hier geen last van wil hebben...
Zolang jij bang bent voor de verantwoordelijkheid die jij hebt als anderen op jou verbinding illegale dingen doen... tsja....
Je kan afvangen wat je wilt... poorten dichtzetten, verzin het maar... Maar volgens mij heb je zoveel tijd en moeite nodig om dit een beetje fatsoenlijk te regelen en te handhaven.... dat je beter geen gezamelijke verbinding kan hebben....

Ik bedoel jij kan poorten dichtzetten en ik kan weer routeren of andere poorten gebruiken....

Het antwoord is niet lullig bedoelt... maar hoeveel moeite wil je doen.... daar hangt het vanaf denk ik....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 15:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 14:37:
Het is wel degelijk mogelijk om packets te sniffen met een switch. Zoek maar op google op ARP Spoof en ARP Cache poisoning. Of zoiets als MAC flooding van een switch. Ik weet niet of het legaal is en ik vermoed eigenlijk dat het absoluut niet mag.

Overigens ben je wel contractueel aansprakelijk (i.e. de ISp kan het contract opzeggen), strafrechterlijk ben je dat niet. Je zal wel aangeklaagd kunnen worden, maar je kan aannemelijk maken dat een ander net zo goed de overtreding danwel het misdrijf begaan kan hebben. De bewijslast ligt dan niet bij jou om te bewijzen dat je het niet gedaan zou hebben. Zo werkt het niet.
Ik ben bang dat er meer op verantwoordelijkheid wordt gewezen... en je maakt ook oneigenlijk gebruik van je verbinding....

• Jester
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 15:53:
[...]

Ik ben bang dat er meer op verantwoordelijkheid wordt gewezen... en je maakt ook oneigenlijk gebruik van je verbinding....
Hij maakt geen oneigenlijk gebruik van de verbinding, want met @home mag je een thuisnetwerk hebben. En aangezien hun "thuis" een studentenhuis is.. no problemo!

Ik denk dat je degene die zich niet aan de regels houdt gewoon er op moet aanspreken, en anders 'm blocken op macadres (of alleen toegang tussen xx:xx en xx:xx uur) Dan leert ie 't wel. Leg het hem goed uit, dan snapt hij het wel en werkt hij wel mee..

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Zo kan je het ook uitleggen jah:)

• robbertb
  • Niet online
Ehm ik ben niet degene die er zo weinig voor wil betalen ik wil best meer betalen niet alle huisgenoten.
Nogmaals ik vraag alleen wat de mogelijkheden zijn. Het topic draait een beetje uit of het eerlijk is voor me huisgenoten. Me huisgenoten willen volgens mij ook niet eens echt uploaden, het is meer ontwetendheid denk ik.
En nogmaals ik heb geen 600kbps verbinding maar de 2.5mbit van @home, die hopelijk binnenkort de upload gaat verhogen.
Nogmaals ik hou echt wel rekening met me huisgenoten en stem dit heus wel met ze af. Jezus ik zit hier toch niet op school. Ik vroeg me gewoon af wat de technische oplossingen zouden zijn. Om de tafelzitten met me huisgenoten kan ik zelf ook wel verzinnen en dat heb ik ook al es gedaan. Ik heb ook geen izn meer om op dergelijke reply's te reageren.
Witte_Huis bedankt voor je request in schop een modje. Je bent een mod-wannebee of iets dergelijks?
Ik zeg ook niet dat ik als de doods ben dat de RIA of BREIN hier binnenvalt, wilde even kort weten wat de gevolgen kunnen zijn en wat mijn aansprakelijkheid is. Ik ben niet zo angsthaas dat ik nou gelijk heel wanhopig mijn verbinding maar opzeg.
Ik mis één angle aan dit hele verhaal, namelijk dat jij met je huisgenoten waarschijnlijk hebt afgesproken dat jij Internet zou regelen voor het hele huis. Jullie verdelen onderling de kosten. Ik vind het niet zo kies dat jij hier aan het bespreken bent hoe je het gebruik dat je huisgenoten van de verbinding kunnen maken kunt beperken, liefst op een manier die ze niet begrijpen of niet opmerken.
Jij leest mijn topic met een totaal verkeerd inzicht. Het is helemaal niet waar dat ik een manier wil verzinnen die ze niet begrijpen. In dit geval was dat toevallig zo en als ze er meer van willen weten vertel ik ze alles hoor, meneer politieagent :(
Jester schreef op 19 februari 2004 @ 16:37:
[...]
Hij maakt geen oneigenlijk gebruik van de verbinding, want met @home mag je een thuisnetwerk hebben. En aangezien hun "thuis" een studentenhuis is.. no problemo!

Ik denk dat je degene die zich niet aan de regels houdt gewoon er op moet aanspreken, en anders 'm blocken op macadres (of alleen toegang tussen xx:xx en xx:xx uur) Dan leert ie 't wel. Leg het hem goed uit, dan snapt hij het wel en werkt hij wel mee..
Eindelijk een keer een nuttige reply. Ik merk ook dat veel mensen wel reageren op mijn topic maar niet goed inhoudelijk lezen en gelijk hun eigen gevoelens posten.
Ik kan alleen niet op macadressen blocken voor zover ik het weet met mijn router. Het is tenslotte geen linuxbak ofzo.
Ik vroeg me meer af of het mogelijk was om de traffic te shapen op de router zijnde, of er misschien ergens een hacked firmware is of een truukje om meer mogelijkheden te openen.. Of een manier om bv via telnet/ssh er op in te loggen.

[ Voor 47% gewijzigd door robbertb op 19-02-2004 18:06 ]

• Initial G
ik zie het probleem niet zo hoor. Alle partijen hebben terechte wensen/klachten, het enige is dat sommige mensen het niet zo nauw nemen met uploadafspraken, meer door onkunde dan onwil. De oplossing hierbij is diezelfde mensen helpen sociaal te zijn, door netlimiter bij hun te installeren. Dan is IEDEREEN BLIJ toch? (behalve de platenmaatschappijen enzo, maar dat is terecht)

• robbertb
  • Niet online
Initial G schreef op 19 februari 2004 @ 18:08:
ik zie het probleem niet zo hoor. Alle partijen hebben terechte wensen/klachten, het enige is dat sommige mensen het niet zo nauw nemen met uploadafspraken, meer door onkunde dan onwil. De oplossing hierbij is diezelfde mensen helpen sociaal te zijn, door netlimiter bij hun te installeren. Dan is IEDEREEN BLIJ toch? (behalve de platenmaatschappijen enzo, maar dat is terecht)
Dat zou kunnen, dat had ik zelf ook al bedacht. Maar leek me handiger als ik zouiets gelijk op router niveau kan doen, maar dat kan dus niet.

Verwijderd

robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 18:10:
[...]

Dat zou kunnen, dat had ik zelf ook al bedacht. Maar leek me handiger als ik zouiets gelijk op router niveau kan doen, maar dat kan dus niet.
ik vind je nogal een zeur. goed plan van white_house om je topic te nomineren voor een slotje.

je moet niet zo krenterig doen, bah. laat je huisgenoten lekker uploaden, dan internet je zelf snachts maar ofzo, gaat het nog sneller ook.

Verwijderd

waar gaat het je precies om? om het downloaden vn illegale content of omdat hun uploaden en dus je ping vernakken (bij het gamen ofzo). In ieder geval zou ik poorten blocken zodat ze niet meer kunnen uploaden (google voor welke poorten). Of je sluit ze gewoon af.
niet goedschiks dan maar beterschiks, kennelijk willen ze geen rekening met je houden.

Verwijderd

Volgens mij ben jij als hoofdgebruiker wel degelijk aansprakelijk voor het uploaden van bestand. De provider en BREIN kunnen namelijk niet zien wie er achter de verbinding zit, zij kennen alleen de gene van wie de verbinding is. Zij zullen dus de gene van wie de verbinding is aansprakelijk stellen van alle illigale praktijden die via deze verbinding plaats vinden.

Dit verhaal geldt trouwens ook voor het hacken van computers vanaf jouw verbinding.

offtopic:
weet je wat lame is, virussen delen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 18:29 ]

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 18:14:
[...]

ik vind je nogal een zeur. goed plan van white_house om je topic te nomineren voor een slotje.

je moet niet zo krenterig doen, bah. laat je huisgenoten lekker uploaden, dan internet je zelf snachts maar ofzo, gaat het nog sneller ook.
Dus ik ben krenterig omdat ik ook iets opinternet wil kunnen doen? Lees eerst mijn topic maar eens goed door.. zoals ik dus al eerder zei vind ik het best als ze uploaden als ze maar niet zoveel uploaden dat mijn verbinding wegvalt. En idd door mensen als jou heeft het weinig zin om me topic open te houden en kan hij net zo goed dicht.

Verwijderd

robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 18:35:
[...]

Dus ik ben krenterig omdat ik ook iets opinternet wil kunnen doen? Lees eerst mijn topic maar eens goed door.. zoals ik dus al eerder zei vind ik het best als ze uploaden als ze maar niet zoveel uploaden dat mijn verbinding wegvalt. En idd door mensen als jou heeft het weinig zin om me topic open te houden en kan hij net zo goed dicht.
oke ik zal dan een aanvraag voor je doen in schop een modje.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 13:43
http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2600g

Er is nog nooit iemand in nederland veroordeeld voor kazaa, of omdat iemand zijn verbinding gebruikt om te hacken. Wel mensen die BEWUST geld VERDIENEN aan warez, maar dat is nog wel terecht.

Want je kan doen als 'hoofd' van de verbinding.

Aantal regels opstellen wat wel en niet mag.
Netlimiter verplicht, (of als dat niet werkt losse server met www.bandwidthcontroller.com).
Losse pc met emule er op, wat iedereen remote kan bedienen (zit ingebakken). Zo download je ook nooit 2 keer hetzelfde.
Als mensen er niet mee akkoord gaan, dan geen inet via jou. Heb je wel kans dat je straks alleen met die lijn zit, maar dat is een klein risico dat ik wel zou nemen.

[ Voor 96% gewijzigd door mhr-zip op 19-02-2004 18:50 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 18:38:
[...]

oke ik zal dan een aanvraag voor je doen in schop een modje.
Het was geen voorstel hoor, dan had ik het zelf ook wel kunnen vragen.

Verwijderd

Ik zit in ongeveer de zelfde situatie (maar heb voor Oprit 1024/128 gekozen). Wij zijn met 3 studenten dus bij ons is afspraken maken gemakkelijker.
Naar mijn weten is er geen gehackte firmware voor deze realtec router, k heb er zelf namelijk ook naar gezocht. Het via je eigen pc beperken van de upload zal je dus niet lukken.
Enige manier is de router te vervangen door een servertje en zo de upload te cappen maar dat zal wel geen optie zijn.
Dus je zult er mee moeten leren leven en vaak met je huisgenoten moeten onderhandelen en afspraken maken

Verwijderd

Beste TS, achteraf gezien had je je vraag beter anders kunnen opstellen. Eigenlijk wil je vooral weten of je op je router poorten kan limiteren wat betreft doorvoersnelheid. Het Kazaa verhaal had je beter achterwege kunnen laten, want bij een aantal gebruikers valt dat, zoals je ziet, erg slecht. Dat leidt de aandacht af van je werkelijke probleem. Namelijk, dat een gebruiker regelmatig en voor langere tijd teveel bandbreedte gebruikt, ondanks dat je hem hebt verzocht dat te laten.

Verder vind ik de meeste reacties vooral off-topic; ze gaan totaal niet in op zijn vraag. Er wordt voornamelijk op gevoel gereageerd en het is duidelijk dat ze het TS verhaal niet goed hebben gelezen, of niet goed willen lezen. Zo wordt de TS wordt onjuist beschuldigd van het feit dat hij niet met zijn huisgenoten heeft overlegd. Hij heeft zeker wel duidelijk gemaakt, dat hij dat wel gedaan heeft, maar dat dat overleg met huisgenoten onvoldoende heeft geholpen en dat er nog een gebruiker is die niet ingaat op zijn verzoek.

De reactie van mhr-zip is het meest zinvol voor jou en verder valt er denk ik niet veel meer te bedenken aan andere oplossingen.

Tot slot nog even dit, als je een slotje wilt, dan kan je dit melden aan modjes, er is een speciaal knopje voor. Je hoeft dit niet expliciet hier neer te zetten. Dat is enigszins kinderachtig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 19:05 ]

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 18:58:
Beste TS, achteraf gezien had je je vraag beter anders kunnen opstellen. Eigenlijk wil je vooral weten of je op je router poorten kan limiteren wat betreft doorvoersnelheid. Het Kazaa verhaal had je beter achterwege kunnen laten, want bij een aantal gebruikers valt dat, zoals je ziet, erg slecht. Dat leidt de aandacht af van je werkelijke probleem. Namelijk, dat een gebruiker regelmatig en voor langere tijd teveel bandbreedte gebruikt, ondanks dat je hem hebt verzocht dat te laten.

Verder vind ik de meeste reacties vooral off-topic; ze gaan totaal niet in op zijn vraag. Er wordt voornamelijk op gevoel gereageerd en het is duidelijk dat ze het TS verhaal niet goed hebben gelezen, of niet goed willen lezen. Zo wordt de TS wordt onjuist beschuldigd van het feit dat hij niet met zijn huisgenoten heeft overlegd. Hij heeft zeker wel duidelijk gemaakt, dat hij dat wel gedaan heeft, maar dat dat overleg met huisgenoten onvoldoende heeft geholpen en dat er nog een gebruiker is die niet ingaat op zijn verzoek.

De reactie van mhr-zip is het meest zinvol voor jou en verder valt er denk ik niet veel meer te bedenken aan andere oplossingen.

Tot slot nog even dit, als je een slotje wilt, dan kan je dit melden aan modjes, er is een speciaal knopje voor. Je hoeft dit niet expliciet hier neer te zetten. Dat is enigszins kinderachtig.
Mooi dat ook iemand eens de moeite leest om wel alles door te lezen en niet zijn eigen gevoelens te laten botvieren.
Daarnaast deed ik dus geen slot-request, daar kwam iemand anders (als eerst) mee.
Maargoed dan weet ik dat, want ik kon ook weinig vinden over mijn router op got.

En mensen die zeggen dat ik bandbreedte van andere gebruikers afpik en dat ik steel enzo.. Het ging mij er alleen om dat ik ook kan internetten of stel ik dan teveel eisen alsi keen ping onder de 500ms wil.

Verwijderd

ja dat stel je. zij hebben evenveel recht op bandbreedte/pingtijden als jij omdat ze er ook voor betalen. alles gedeelt door 8 dus. als jij die bandbreedte opeist, vind ik dat diefstal, aangezien jij bandbreedte waar zij voor betaald hebben weg kaapt.

Verwijderd

robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 19:10:
[...]

Mooi dat ook iemand eens de moeite leest om wel alles door te lezen en niet zijn eigen gevoelens te laten botvieren.
Daarnaast deed ik dus geen slot-request, daar kwam iemand anders (als eerst) mee.
Maargoed dan weet ik dat, want ik kon ook weinig vinden over mijn router op got.

En mensen die zeggen dat ik bandbreedte van andere gebruikers afpik en dat ik steel enzo.. Het ging mij er alleen om dat ik ook kan internetten of stel ik dan teveel eisen alsi keen ping onder de 500ms wil.
Nou als je 128kb upload hebt/7=18,..... hoor jet e krijgen, dus dat zijn slechte ping tijden! ;) Dat je massel hebt dat zij minder gebruiken is mooi meegenomen. Anders moet je voor 2 of 3 mensen gaan betalen :9 Of tijden aqfspreken B)

Verwijderd

Je zit willens en wetens met 8 man op één internetverbinding en vervolgens ga je zitten klagen over een matige ping? Gek hè dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten. :+

Als ik jou was zou ik op iedere pc een netlimiter installeren, en de beschikbare upload bandbreedte delen door 8 en dat als waarde instellen op iedere pc. Voor wat betreft download moet je ff expirimenteren, of tijden af gaan spreken wanneer iemand een bijna volledige downloadbandbreedte tot z'n beschikking kan krijgen.

Btw, er zijn ook p2p proggies (winmx.com) waar je de upload in kunt stellen. Zéér handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 19:28 ]

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 19:25:
[...]

Je zit willens en wetens met 8 man op één internetverbinding en vervolgens ga je zitten klagen over een matige ping? Gek hè dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten. :+

Als ik jou was zou ik op iedere pc een netlimiter installeren, en de beschikbare upload bandbreedte delen door 8 en dat als waarde instellen op iedere pc. Voor wat betreft download moet je ff expirimenteren, of tijden af gaan spreken wanneer iemand een bijna volledige downloadbandbreedte tot z'n beschikking kan krijgen.
Ik zit niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Zoals ik eerder al aangaf, ben ik best bereid meer te betalen. En het kan echt wel hoor een goede ping hebben. Als iedereen maar niet aan het uploaden is gaat het prima. Hetgaat prima tot sommige huisgenoten kazaa aanzetten en zitten up te loaden. Downloaden merk ik niks van aangezien downloads meestal zo weerafgelopen zijn en zelden op maxsnelheid wordt gedownload.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Dicht voor overleg

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:44

Korakal

Up up up!

en weer open :)

voor degenen die reageren, let even op de essentie van de startpost.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 23:07:

[...]

Ik wil geen HUB, heb net deze rouer gekocht. Daarnaast zijn HUB's tegen woordig ook niet meer te krijgen. En ik wil er ook geen een.
Je kunt ook even lezen wat ik schrijf :? Als je een hub tussen je modem en router zet wordt het verkeer naar alle poorten van de HUB gedupliceerd. Dat is de enige manier om te sniffen. En met sniffen kun je weer achterhalen wie er wat aan het doen is :)

Dus, huidige situatie:
code:
1
computers -> switch/router -> modem
nieuwe situatie:
code:
1
2
computers -> switch/router ->HUB -> modem
                                 -> sniffende computer

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Lijkt me logisch als je met pc noobs te maken hebt, dat die je vaag aan kijken als je het over "upload limiten" hebt enz..
Ik zou dat ook gewoon technisch oplossen, want die pc noobs zou het ook wel niet veel interesseren > wat jij allemaal zegt over upload enz, en ben jij er ook meteen vanaf.

Of je komt gewoon met een argument van als jullie de upload niet limiteren, dan wordt jullie internet langzamer daardoor, dus is het beter om ff te limiteren, dat snappen ze denk ik wel.

Verwijderd

600 kilbit met zo achten 8)7.

600:8:8 is 9,3754 Kilobyte/sec. Lol dan kan je beter een telefoon modem aanschaffen dan dat je alle verbindingen gaat begrenzing op 10kilbyte/s. Want dan bijlft er echt niks meer over van de verbinding.

Je moet een wat duurdere abboment afsluiting en zoveel meer is dat niet als je de prijs verdeelt over 8 personen, met een 2mbit aansluiting kom je al stukke verder.

EN je kan je huisgenoten niet verbieden op p2p programma's te gebruiken, wat als je provoder tegen je zegt je mag niet emailen. Dan pik je dat toch ook niet.

Verwijderd

Even het topic doorlezen is echt zo moeilijk voor sommigen... Dus, zoals de TS al aangaf:
En nogmaals ik heb geen 600kbps verbinding maar de 2.5mbit van @home, die hopelijk binnenkort de upload gaat verhogen.
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 09:24:
EN je kan je huisgenoten niet verbieden op p2p programma's te gebruiken, wat als je provoder tegen je zegt je mag niet emailen. Dan pik je dat toch ook niet.
Als je niets leest, reageer dan ook niet. Ook dit heeft de TS niet gezegd. Hij wil het niet verbieden, alleen voorkomen dat een huisgenoot voor langere tijd teveel upload bandbreedte gebruikt waar anderen, die ook gebruik maken van de verbinding, last van hebben. Zijn vraag is dus gewoon of huisgenoten een maximale upload bandbreedte kunnen krijgen via de router/modem.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 09:48 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
wat je ook zou kunnen doen met behulp van een netlimiter of soortgelijke

maak een installatie en stel die goed af zodat ieder een achste deel van de verbinding krijgt
maak vervolgens een register injectie filetje erbij zodat je nadat het helezooitje op een willekeurige pc op z'n plek staat op die manier makkelijk toegevoegd kan worden

schrijf er evt. een batch bestandje/scriptje bij wat het zelfs automatisch op de goede plek schuift en de reg file uitvoert

vervolgens vertel je aan je huisgenoten dat ze dit op hun pc moeten zetten zodat iedereen een eerlijk deel krijgt van de verbinding.

• mhr-zip
y2kbug schreef op 20 februari 2004 @ 09:47:
vervolgens vertel je aan je huisgenoten dat ze dit op hun pc moeten zetten zodat iedereen een eerlijk deel krijgt van de verbinding.
Je hoeft het nog niet eens 'eerlijk' te verdelen. Maar als je upload helemaal dicht zit, blijft er van je download ook niet veel over.

Met niet eerlijk: ik boel je kan upload gerust op 10 kb/s zetten en down op bij. 200 kb/s. Zolang maar niet iedereen 'fulltime' zit te uppen. Je moet het zien als overbooked adsl. Zolang niet iedereen vol zit te downloaden/uploaden gaat het best. Maar als iedereen de volle capaciteit gaat benutten heb je hinder van elkaar.

Ik heb zelf ook netlimiter, en heb bijvoorbeeld mijn email begrensd op een paar kb/s onder me max upload. Dan heb ik er verder geen last van dat me down inelkaar stort.

Maar dit werkt natuurlijk niet als iedereen met p2p upload. Wat stom is omdat het super inefficient is, met ze alle apart. Ook omdat nu iedereen een klote verbinding heeft, zowel up als down.

Maar dat moet je hun wijs zien te maken, liefst in jip en janneke taal ;)

Je kan het ze misschien uitleggen als een 'file'. Alles zit dicht geslipt. Net wat minder verkeer (via de oprit), dan loopt alles wel lekker door.

[ Voor 16% gewijzigd door mhr-zip op 20-02-2004 10:57 ]

• MuddyMagical
  • Laatst online: 09:00
Je bent er nu hopelijk wel al achter dat je het niet op je router kan regelen.

Als je nu eens een server zou neer zetten met daarop KaZaa? Dan kan iedereen daar zijn bestanden downloaden en kan je mooi je upload beperken.

• mhr-zip
MuddyMagical schreef op 20 februari 2004 @ 11:09:
Je bent er nu hopelijk wel al achter dat je het niet op je router kan regelen.

Als je nu eens een server zou neer zetten met daarop KaZaa? Dan kan iedereen daar zijn bestanden downloaden en kan je mooi je upload beperken.
http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2900

Ethernet port throttling. Each of the four 10/100BaseT Ethernet ports can be limited to a maximum throughput (RX and RX selectable). e.g. Port 1 could be set to provide max 256Kb/s to prevent individual users, or LAN branches from consuming too much of your broadband bandwidth.

is dit niks?

Of http://www.surfsneladsl.nl/ met http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2600g

Of je installeerd kerio firewall ofzo. Ja das tegen hackers enzo ;)

En dan geef je kazaa geen rechten om internet op te mogen, paswoord er op klaar.

Kazaa is zo sluipdoor, kruipdoor (net als msn). Dat blokkeer je niet zomaar met een paar poorten.

[ Voor 22% gewijzigd door mhr-zip op 20-02-2004 11:56 ]

• mhr-zip
Virus Alert!
W32.Mydoom@mm - 26 januari 2004

Mydoom is een internetworm die niet alleen via e-mail verspreidt wordt, maar ook via het peer 2 peer netwerk van KAZAA. De eigenschappen van het e-mail bericht verschillen erg. Dit maakt het moeilijk om dit virus te herkennen. Het bijlagebestand van de e-mail is meestal de extensie txt, exe, pix, cmd of scr.

Verwijderd

robbertb schreef op 19 februari 2004 @ 18:00:
[...]
Witte_Huis bedankt voor je request in schop een modje. Je bent een mod-wannebee of iets dergelijks?
[...]
Jij leest mijn topic met een totaal verkeerd inzicht. Het is helemaal niet waar dat ik een manier wil verzinnen die ze niet begrijpen. In dit geval was dat toevallig zo en als ze er meer van willen weten vertel ik ze alles hoor, meneer politieagent :(
Man, reageer niet zo agressief. In de eerste plaats heb ik geen idee waarop je doelt met je wannabee-mod verhaal. Ik heb in ieder geval niet een mod ingeschakeld, dus die insinuaties van je zal ik maar als niet verzonden beschouwen...

Een polite-agent ben ik ook al niet... Dat de topic zo off topic is geraakt heb je zelf veroorzaakt. Als je er gewoon een technische discussie van had gemaakt was dit niet gebeurt. Nu hangt er toch de zweem over dat jij je huisgenoten wilt benadelen, of je dat nu wilt of niet... Ik ben in ieder geval blij dat ik met jou geen verbinding hoef te delen...

Verwijderd

Dit is meer sociale kwestie als jij voor die verbinding betaald en er zelf geen fatsoenlijk gebruik van kan maken dan ben jij de gedupeerde.
Als je het plezierig wil houden zou ik er eerst over praten wat hun gebruik vor problemen oplevert.
En duidelijke regels opstellen de gene die zich daar niet aanhoud zou ik afsluiten.
Ik vind dat niet assoial omdat die gebruiker zelf ook geen rekening met de rest hou.
Als iemand de mist in gaat eerst waarschuwen dan haal je voor een uur het internet er uit.
Luisterd die dan nog dan het internet er uit halen voor langere tijden voor die persoon.
Jij heb de moeite gedaan om die verbinding te krijgen het staat onder you naam omdat niemand anders de verantwoordelijkheid wil dragen.
Dus vind ik wel dat jij de regels mag opstellen om het leefbaar te houden maar vind ik niet dat je je zlef boven hun mag stellen of te wijl de regels die je maakt moet je je zelf ook aan houden.
Anders heeft het geen enkel nut.

Als je het technis wil oplossen zou ik een linux bak er tussen hangen en een ieder die de regels overtreed op 2 KB upload zetten voor een week en dan uitleggen waarom.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:49:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat ik met jou geen verbinding hoef te delen...
Maar ik nog minder met zijn huisgenoten die stellen zich ook niet egt social op ;)
En die lijken ook niet egt naar een oplossing toe te willen werken, hij probeert dat nog wel mischien op een iets minder handige manier :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 12:20 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 23:49

Animal_X

Rodin

Ben ik nou de enige die hier meteen denkt aan een servertje met QoS? :?

[edit]
En anders deze mischien nog: [rml][ TIP!] Bandbreedte beperken voor gebruikers[/rml]

Er zijn toch genoeg oplossingen lijkt mij... :O

[ Voor 53% gewijzigd door Animal_X op 20-02-2004 13:35 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• robbertb
  • Niet online
Ik ga denk ik maar alle huisgenoten nog eens persoonlijk aanspreken of ze rekening willen houden met anderen :) Jammer dat er niet technisch gezien iets te shapen valt zodat de verbinding nooit kan wegvallen.
Ik heb al een standalone router gekocht van E-tech dus zou betje zonde zijn als ik nu een linuxrouter plaats. Ik heb daar bewust voor gekozen omdat zo linuxrouter plaats inneemt en misschien hackgevoeliger is? Naja heb iig wel geleerd dat ik volgende keer toch weer een linuxrouter wil, netzoals ik bij mn ouders heb :)

B.t.w. een beetje offtopic, maar ik had gister ineens een hele slechte upload. Ik kon voglens www.speedtest.nl en www.mordax.nl met 0,1kb uplaoden :( Alles ging dan ook traag. Toen ik de router en modem gereset had, was het weer opgelost. Hoe kan dit? En nee dit kwam niet door huisgenoten want er was verder niemand thuis. (althans de lampjes op de router en switch waren uit). Heb ik nou toch een verrotte router die niet goed samen werkt met de @home modem? Dit was iig het commentaar van de medewerken van @home.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:18
Die linuxrouter is, zoals eerder gemeld, een betere oplossing :)

Op dit moment gaan er hier ~70 mensen over een 8mbit/512kbit. Dit is een studentenflat waarbij woningen zijn ingedeelt met 3 of 4 kamers. Iedere kamer heeft op dit moment een limit van 100KB/sec down / 5 KB/sec up. Het loopt allemaal erg soepel ondanks het hoge aantal mensen en als er iemand in een woning begint te uploaden, kunnen ze elkaar daarop aanspreken 8)

http://www.lartc.org/

• Initial G
robbertb schreef op 21 februari 2004 @ 16:11:
....

B.t.w. een beetje offtopic, maar ik had gister ineens een hele slechte upload. Ik kon voglens www.speedtest.nl en www.mordax.nl met 0,1kb uplaoden :( Alles ging dan ook traag. Toen ik de router en modem gereset had, was het weer opgelost. Hoe kan dit? En nee dit kwam niet door huisgenoten want er was verder niemand thuis. (althans de lampjes op de router en switch waren uit). Heb ik nou toch een verrotte router die niet goed samen werkt met de @home modem? Dit was iig het commentaar van de medewerken van @home.
heb ik ook eens gehad (ook @home met e-tech router) Maar volgens mij gebeurt dat alleen als je aan het rommelen bent met het netwerk, want sinds alles goed werkt bij ons heb ik het niet meer gehad

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:48
Oh oh oh, wat had ik dat vroeger in mijn studentenhuis goed geregeld.

De verbinding stond op naam van iemand anders en die regelde alle betalingen, ik had alles aangelegd en beheerde de Linux server. Natuurlijk betaalde ik niks.
De linux server had ik zo ingedeeld dat iedereen een bepaalde hoeveelheid bandbreedte had. Sommige mensen konden van elkaar lenen (als X niet online is en Y wel, dan kan Y de bandbreedte van X gebruiken).
Daarbij maakte de server ook nog gebruik van prioriteiten, user Q werd altijd eerst geholpen en daarna user Y.

Natuurlijk was ik superuser, had ik de hoogste prioriteit en kon ik ALTIJD van iedereen lenen! Ik merkte er dan ook niks van dat er andere mensen online waren.
Oh ja, daarbij kneep ik ook hun upload, als je pech had, had je maar een upload van 1KB. (overigens is een upload van 2KB/s genoeg om met 100KB/s te downloaden).

Werkte perfect!

• mhr-zip
Red devil schreef op 22 februari 2004 @ 19:06:
Oh oh oh, wat had ik dat vroeger in mijn studentenhuis goed geregeld.
Goed geregeld voor je zelf bedoel je.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:48
mhr-zip schreef op 24 februari 2004 @ 09:52:
[...]

Goed geregeld voor je zelf bedoel je.
Nee hoor, iedereen had er indirect profijt van. Niemand kon zomaar de volledige bandbreedte opslurpen, dus je had nooit last van een huisgenoot die een mail met 2 MB attachment probeerde te versturen. Je verbinding was gewoon superstabiel, en zeg zelf, voor 6 a 7 euro de maand hoef je toch niet te verwachten dat je een 16 KB upload en volledige download hebt? Niemand zeurde erover, en iedereen was blij.

Dat ik dan net iets meer rechten had vind ik niet meer dan vanzelfspreken. Ik heb 500 meter Coax moeten aanleggen, Hubs moeten regelen, Linux server moeten configgen.

Verwijderd

Ik heb alleen de eerste en de laatste pagina doorgelezen, maar ik denk dat ik toch wel wat nuttigs over kan zeggen. Ik heb namelijk dezelfde situatie, maar dan met vier huisgenoten.

Ik heb een contract gemaakt waarin op zich niet zoveel staat, behalve dat iedereen in hoofdelijk (dus voor het geheel) aansprakelijk is voor alle kosten van het internetgebruik en voor het niet nakomen door een of meerdere van de andere gebruikers, en dat iedereen er zorg voor moet dragen dat de verbinding door iedereen maximaal benut kan worden. (alles voor de gehele looptijd van het contract met de provider) Bovendien staat erin dat ik aanwijzingen kan geven hoe dat bewerkstelligd moet worden en dat ik bij niet naleving van het contract of de aanwezingen na een waarschuwing sancties mag toepassen.

Iedereen zag de redelijkheid van het contract wel in (een paar maanden na de aansluiting pas gesloten, overigens) omdat ik sowieso voor 700 euro aansprakelijk was en omdat het in ieders belang was dat de bruikbaarheid van de internetverbinding werd bewaakt. Als iemand niet akkoord was gegaan was de consequentie geweest dat ze na een jaar zelf aan de slag mochten met een provider of zonder internet zou zitten want dan zou ik het niet meer doen, en daar had niemand belang bij. Maar zo hard hoefde ik het niet eens te spelen.

Gevolg daarvan is dat ik zeg dat iedereen moet zorgen voor een zodanig lage upload dat de download niet vertraagt. Dat is hun verantwoordelijkheid, al wil ik ze best wel even vertellen hoe ze dat moeten instellen in KaZaa. Als uitgangspunt heb ik genomen de helft van de maximale upload gedeeld door het aantal bewoners, zodat er voldoende ruimte overblijft voor de retourpakketjs. In de praktijk is dat voldoende, mocht dat anders blijken gaat die maximale upload naar beneden.

Ik kan aan de server (in de gang) zien of er zoveel wordt geupload dat het verstopt raakt . Aan de lampjes van de hub kan ik afleiden wie dat is en dan gaat de stekker eruit (na 1 waarschuwing), als dat niet tot verbetering leidt knip ik de stekker eraf. Als iemand dan zou besluiten er geen nieuwe stekker aan te zetten en niet te betalen betaalt iedereen een beetje meer, zo loop ik nauwelijks financieel risico en hoef ik niet in mijn eentje politieagentje te spelen, de truc is dat iedereen dus net zoveel verantwoordelijkheid draagt als ik, alleen dat ik de beslissingen neem.

Probleem bij jouw is dat je de schuldige niet kan aanwijzen. Als het verplaatsen van de router geen oplossing is om tot een individuele sanctiemogelijkheid te komen moet je er maar een collectieve sanctie van maken, dat schijnt in het leger ook te werken, je straft de hele groep voor het gedrag van de een waardoor die hele groep zorgt dat die ene zich goed gedraagt: Bij een te grote upload leg je de hele verbinding stil, vervelend voor de onschuldigen, maar dan moeten zij maar, net als jij, hun best doen om te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt.

Kennelijk zijn je huisgenoten wat egoistisch, dan heeft het weinig zin om een beroep te doen op andermans belang dus moet je ze via hun eigenbelang sturen. Als jij egoisten de keus geeft tussen een dergelijk contract met dergelijke regels en sancties enerzijds, en grote uploads en het vooruitzicht van zelf straks een internetverbinding regelen anderzijds, zullen ze kiezen voor het eerste. Je hebt een redelijk standpunt en je moet ze gewoon voor het blok zetten met het feit dat je niet op deze wijze doorgaat. Mijn huisgenoten vonden eerst dat ik nogal moeilijk deed, uiteindelijk is iedereen blij dat we altijd een snelle verbinding hebben.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Fabian schreef op 22 februari 2004 @ 01:23:
Die linuxrouter is, zoals eerder gemeld, een betere oplossing :)

Op dit moment gaan er hier ~70 mensen over een 8mbit/512kbit. Dit is een studentenflat waarbij woningen zijn ingedeelt met 3 of 4 kamers. Iedere kamer heeft op dit moment een limit van 100KB/sec down / 5 KB/sec up. Het loopt allemaal erg soepel ondanks het hoge aantal mensen en als er iemand in een woning begint te uploaden, kunnen ze elkaar daarop aanspreken 8)

http://www.lartc.org/
Ik dacht dat wij met 12 bewoners al redelijk wat deelnemers hadden, maar 70 mensen?

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 14:31

Stephane

Behhhhh

Ik deel een 1024/512 verbinding met 4 huisgenoten. Aan het begin was dat zelfs 512/128 !!! Ik maakte afspraken over downloaden van grote bestanden zoals films e.d.

Aan het begin liep het niet zo lekker. Niet alleen grote bestanden bleken het netwerk dicht te laten slippen, maar vooral wanneer mijn bovenbuurjongen die het geil vond om met zijn webcam te spelen was dat duidelijk te merken.

Het was eigenlijk een hele simpele oplossing. Als ik een slechte verbinding had, haalde ik 1 voor 1 af en toe een snoertje uit de hub en meette (via www.speedtest.nl) of het euvel verholpen was. (meestal waren het altijd dezelfde huisgenoten). Enkele minuten later klopt er vervolgens een verontwaardigde huisgenoot aan met de vraag "of internet het bij mij wel doet"

Het werd langzaam maar zeker duidelijk dat iedereen zichzelf er alleen maar mee heeft als er te veel bandbreedte verbruikt wordt.

Ze hebben de keuze:
- geen webcam/grote bestanden voor 10 euro per maand (my rules)
- een eigen verbinding voor 50 euro per maand waar ze mee doen en laten wat ze willen. (their rules)

En dan is het niet aan mij om overal een limiter op te zetten, maar wel om af en toe de sadist uit te hangen :)
Pagina: 1