Ik wou de Akira dvd kopen, maar bij nader onderzoek blijkt dat de R2 dvd die je hier kunt krijgen enkel een verouderde 2.0 Japans audiospoor heeft. Het Engelse audiospoor is wel remastered 5.1. In verscheidene reviews las ik dat dit nieuwe 5.1 geluidsspoor een veel betere audiokwaliteit en dynamiek heeft. Ik begrijp dan ook totaal niet waarom men niet ook de Japanse 5.1 op de DVD zet. De film is tenslotte toch bedoeld om in het Japans te bekijken!
Een korte zoektocht leerde me al gauw dat de UK en Franse R2 ook opgescheept zitten met de oude 2.0 audio. De Japanse R2 heeft wel 5.1 geluid maar is me wat te duur.
Bij DVD Pacific (USA) staat de R1 echter aan een zeer aantrekkelijke prijs, met de nieuwe 5.1 Japanse audiotrack!
Ook enkele andere animefilms zien er qua specificaties en prijs veel aantrekkelijker uit op de R1 release.
Nu de kern van de zaak: De regiocode maakt niet uit. DVD-spelers zijn er om regiovrij gemaakt te worden
. Maar... R1 DVD's zijn in NTSC terwijl onze R2's in PAL zijn. Nu kijk ik steeds via de computer op m'n monitor naar films, dus ik denk niet dat ik last ga hebben van PAL vs NTSC, maar ik wilde het toch maar even vragen voor de zekerheid. NTSC heeft minder beeldlijnen en (naar ik me heb laten vertellen) zijn er beelden tussengevoegd omdat films doorgaans 24 fps zijn en NTSC 30 (PAL spelen ze gewoon iets sneller af tot 25 fps). Levert dit zichtbare problemen op? Ik bedoel, is de beeldkwaliteit van een NTSC dvd minder dan dezelfde film op een PAL dvd?
Ik veronderstel dat er wel meer mensen zijn die al eens R1 of NTSC dvd's in huis hebben gehaald. Iemand die dit kan becommentariëren?
En dan nog een klein bijvraagje. Heel wat R1 dvd's schijnen een DTS audiospoor te hebben. Ik weet wel wat DTS is, maar kan ik het ook gewoon afspelen op de PC? Ik heb niet de indruk dat AC3filter DTS ondersteunt.
Een korte zoektocht leerde me al gauw dat de UK en Franse R2 ook opgescheept zitten met de oude 2.0 audio. De Japanse R2 heeft wel 5.1 geluid maar is me wat te duur.
Bij DVD Pacific (USA) staat de R1 echter aan een zeer aantrekkelijke prijs, met de nieuwe 5.1 Japanse audiotrack!
Ook enkele andere animefilms zien er qua specificaties en prijs veel aantrekkelijker uit op de R1 release.
Nu de kern van de zaak: De regiocode maakt niet uit. DVD-spelers zijn er om regiovrij gemaakt te worden
Ik veronderstel dat er wel meer mensen zijn die al eens R1 of NTSC dvd's in huis hebben gehaald. Iemand die dit kan becommentariëren?
En dan nog een klein bijvraagje. Heel wat R1 dvd's schijnen een DTS audiospoor te hebben. Ik weet wel wat DTS is, maar kan ik het ook gewoon afspelen op de PC? Ik heb niet de indruk dat AC3filter DTS ondersteunt.
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.