[Gentoo] Compileren onderbreken?

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Is het mogelijk om halverwege een compile in gentoo te stoppen en later verder te doen vanaf dat punt? (Ik slaap graag, en dat lukt niet met zo'n ronkende rekenvriend naast me) Ik heb gesearched en vond enkel een reactie van iemand met "ccache emerge", maar google kan me er niet meer over zeggen. Ook in de install-guide en de faq lijkt het wel of die personen niet moeten slapen en hun bakje rustig 24/7 draait.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Of slapen met hun computer aan - mijn systeem maakt niet zo veel herrie, ik slaap er iig wel doorheen.

Wat niet wegneemt dat ik 'm meestal uitzet, maar als er toevallig een langdurige compile loopt staat 'ie wel eens gewoon aan.

Met ccache gaat het vervolgen van het compileren trouwens wel een stuk sneller, maar echt 'onderbreken' gaat niet voor zover ik weet.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
Denk na Zwerver.... dan staat zijn sys nog steeds aan
Tijd dat er goede hibernation support in Linux komt dus...wordt aan gewerkt, maar is nu nog zwaar experimenteel (alleen gebruiken als het je niks doet om je systeem+data te slopen)

Edit: :X Die nieuwe themes zuigen! Ik klik veels te vaak op 'edit' in plaats van 'quote'.
* Wilke slaps himself.

edit:
Heej een wilke aan mijn post!

[ Voor 114% gewijzigd door Zwerver op 18-02-2004 23:53 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:10

WHiZZi

Museumdirecteurtje

je zou met distcc al wat snelheid kunnen winnen. Overigens, op een beetje normaal systeem moet je gentoo binnen 1 dag kunnen compilen, iig de kernel enzo

Compilen onderbreken heb ik nog nooit van gehoord.

en voor screen moet je je PC nog wel laten aanstaan :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46
ik neem aan dat het niet om de installatie van gentoo gaat maar om iets als kde of openoffice compilen? dan kun je idd gewoon onderbreken en dan de volgende keer emerge --resume doen. maar het pakketje waar ie mee bezig was zal ie wel opnieuw gaan doen.

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

* Mijn pc 's nachts aan laten staan vind ik kut.
* Distcc geeft samen met bijvoorbeeld een pc die net zo snel is als build machine nooit een performance winst groter dan 2. Het enige dat distributed gebeurt, is het aanroepen van gcc. De loadzware emerge en configure scripts worden alleen door de build machine uigevoerd (duh)

Maar:
* make zorgt ervoor dat je een build te pas en te onpas af kunt breken, dus bij het compilen van je kernel kun je zonder gevaar op ctrl+c drukken om een dag later verder te gaan met de rest van het compileren
* bij emerge druk ik ook zonder enige angst op ctrl+c als ik wil gaan slapen: ik kijk daarbij wel altijd wat emerge aan het doen is. Bij het echte "mergen" (portageq) zal ik emerge nooit afbreken. Verder is het risicoloos.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Mayco
dus gewoon crtl+c'en tijdens de compile van bijvoorbeeld xfree, en daarna emerge --resume?
wat is die ccache?
en hoelang zou het grootste pakket moeten compilen? (xfree, gnome?) ik heb een amd xp 3000+

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 17:10

BoAC

Memento mori

Mayco schreef op 19 februari 2004 @ 08:45:
dus gewoon crtl+c'en tijdens de compile van bijvoorbeeld xfree, en daarna emerge --resume?
wat is die ccache?
en hoelang zou het grootste pakket moeten compilen? (xfree, gnome?) ik heb een amd xp 3000+
Xfree om mijn Epia M10000 doet er een halve dag over.
Compleet kde 3.2 deed er anderhalve dag over (kde-base/kde-libs 4/3 dag)
Wanneer je heb afbreekt met ctrl+c begint en daarna emerge --resume resulteerd in het opnieuw beginnen van het laatste pakket waar hij mee bezig was ;)

• Niek
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

Emerge --resume is denk ik niet wat de TS bedoelde. Deze gaat namelijk verder bij de laatste package waar je mee bezig was, maar doet deze package wel helemaal opnieuw (leuk als dat bijv kdebase of xfree is...).
Er zijn eigenlijk twee opties die overblijven:
  • Gebruik Ctrl+Z om emerge te backgrounden, en resume een tijd later weer met "fg". Probleem is dat je zo niet je computer kan uitzetten (tenzij je software suspend gebruikt :P).
  • Breek met Ctrl+C emerge af. Als je later verder wilt gaan met de ebuild waar je mee bezig was (te achterhalen met "emerge --resume -p | grep ebuild | head -n1") doe je het volgende:
    code:
    1

ebuild /usr/portage/cate-gory/package/package-versie.ebuild merge
    Zo gaat de compile verder waar die mee bezig was. Ik heb eens gevraagd of ze dit in portage als een extra optie bij resume willen inbouwen, maar dit wilden de developers jammer genoeg niet. Voorlopig zal je het op deze manier moeten doen of er een scriptje voor moeten schrijven.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 17:10

BoAC

Memento mori

The_Surfer schreef op 19 februari 2004 @ 09:09:
...
Zo gaat de compile verder waar die mee bezig was. Ik heb eens gevraagd of ze dit in portage als een extra optie bij resume willen inbouwen, maar dit wilden de developers jammer genoeg niet. Voorlopig zal je het op deze manier moeten doen of er een scriptje voor moeten schrijven.[/list]
Hadden ze daar ook een goede reden voor?

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

The_Surfer schreef op 19 februari 2004 @ 09:09:
Emerge --resume is denk ik niet wat de TS bedoelde. Deze gaat namelijk verder bij de laatste package waar je mee bezig was, maar doet deze package wel helemaal opnieuw (leuk als dat bijv kdebase of xfree is...).
Dan is die --resume dus betekenisloos. Want als je met emerge kde afbreekt bij kdebase, dan kun je met emerge kde verder gaan en dus opnieuw beginnen vanaf kdebase.

Geen verschil met --resume en zonder?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

BoAC schreef op 19 februari 2004 @ 09:14:
[...]

Hadden ze daar ook een goede reden voor?
Het _kan_ gebeuren dat door het "bruut" afbreken met Ctrl+C een file (die op dat moment gecompiled wordt) corrupt raakt. Ik zelf heb het nog nooit gehad, maar dat was dacht ik de hoofdreden om dit niet in portage te implementeren.

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

irondog schreef op 19 februari 2004 @ 09:25:
[...]
Dan is die --resume dus betekenisloos. Want als je met emerge kde afbreekt bij kdebase, dan kun je met emerge kde verder gaan en dus opnieuw beginnen vanaf kdebase.

Geen verschil met --resume en zonder?
Het zit zo: stel dat je 3 paketten merged, bijvoorbeeld "emerge -u amsn gcc libxslt" (daar is mijn pc nu mee bezig ;)). Als ik dat afbreek met Ctrl+C of de stroom valt uit of mijn pc reboot ineens, dan ben ik wel de lijst kwijt met paketten die ik moest mergen. Dan is emerge --resume erg handig, want hij gaat verder met wat ik aan het mergen was. Als je inderdaad alle paketten die je wou mergen nog uit je hoofd weet, zit er inderdaad geen verschil in.

• Mayco
dus...
code:
1
2
3
4
5
6
crtl+c'en tijdens het compilen
pc afsluiten
slapen
pc opstarten
emerge --resume -p | grep ebuild | head -n1
ebuild /usr/portage/cate-gory/package/package-versie.ebuild merge (de output van die grep)

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik verontschuldig me alvast voor mijn vraag, maar het kan niet anders:

Ik wil firefox compileren, doe dus emerge mozilla-firefox, ctrl-c als hij compileert, doe vervolgens gelijk:
code:
1
emerge --resume -p | grep ebuild | head -n1

Daar komt net-www/mozilla-firefox-0.8-r2 uit, dus ik doe:
code:
1
ebuild /usr/portage/net-www/mozilla-firefox/0.8-r2.ebuild merge

Dat werkt niet, evenals
code:
1
ebuild /usr/portage/net-www/mozilla-firefox-0.8-r2.ebuild merge

Waarschijnlijk typ ik gewoon wat fout, maar ik zie mijn fout niet. Wie o wie helpt me uit dit raadsel?

[ Voor 7% gewijzigd door yootje op 21-04-2004 17:20 ]

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Zoals ik al zei:
code:
1
ebuild /usr/portage/cate-gory/package/package-versie.ebuild merge

In jouw geval wordt dat dus:
code:
1
ebuild /usr/portage/net-www/mozilla-firefox/mozilla-firefox-0.8-r2.ebuild merge

Het is dat ik zo gauw hier even geen shell scriptje voor weet te maken, anders zou ik het hier posten.
Warning: erg lelijk, liever niet gebruiken:
code:
1
emerge --resume -p | grep ebuild | head -n1 | cut -d/ -f2 | sed s/\ .*/.ebuild/ | xargs find /usr/portage/ -name

[ Voor 19% gewijzigd door Niek op 21-04-2004 17:58 ]

Pagina: 1