Ik heb sinds een tijdje het probleem dat mijn NFS server erg traag is. Voorheen haalde hij ca. 6MB/s, nu is dat nog maar ~300KB/s. Volgens mij (ik ben niet 100% zeker) is dat het geval sinds ik de kernel naar 2.6 geüpgrade heb. Ik had hetzelfde probleem met 2.6.1, 2.6.2-rc2, 2.6.2 en nu ook met 2.6.3 (waar naar mijn weten een hoop NFS fixes inzitten).
Het probleem doet zich met verschillende clients voor, ik heb het vanaf verschillende computers met verschillende kernelversies (2.4.24, 2.6.1, 2.6.2). Op beide systemen blijft de load laag tijdens het kopieren. Ook de processor blijft idle. hdparm geeft aan dat de disk wel 12,5 MB/s (woei
) leest.
dmesg
config.gz
ik heb wat enters ingevoegd om de layout te sparen.
Als ik data via FTP kopieer haal ik wel weer ca. 6MB/s, vandaar dat ik NFS verdenk. Ik heb verder ook al wat met de opties gegoocheld (r/wsize enzo, sync/async) maar dat mocht allemaal niet baten. Het probleem doet zich trouwens alleen voor als ik *download*, uploaden naar de nfs server gaat gewoon snel. Beide 'betrokken' interfaces tonen geen errors en collisions in ifconfig.
Wie kan mij helpen?
Het probleem doet zich met verschillende clients voor, ik heb het vanaf verschillende computers met verschillende kernelversies (2.4.24, 2.6.1, 2.6.2). Op beide systemen blijft de load laag tijdens het kopieren. Ook de processor blijft idle. hdparm geeft aan dat de disk wel 12,5 MB/s (woei
dmesg
config.gz
code:
1
2
3
4
5
6
7
| /etc/exports: / 192.168.1.6 (rw,async,rsize=8192,wsize=8192,all_squash,anonuid=500,anongid=100) mount: marvin:/ on /mnt/marvin type nfs (rw,noexec,nosuid,nodev,rsize=8192,wsize=8192,soft,intr,nfsvers=1,addr=192.168.1.1) |
ik heb wat enters ingevoegd om de layout te sparen.
Als ik data via FTP kopieer haal ik wel weer ca. 6MB/s, vandaar dat ik NFS verdenk. Ik heb verder ook al wat met de opties gegoocheld (r/wsize enzo, sync/async) maar dat mocht allemaal niet baten. Het probleem doet zich trouwens alleen voor als ik *download*, uploaden naar de nfs server gaat gewoon snel. Beide 'betrokken' interfaces tonen geen errors en collisions in ifconfig.
Wie kan mij helpen?
[ Voor 16% gewijzigd door sebas op 18-02-2004 22:01 . Reden: even wat info toegevoegd :) ]
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.