Toon posts:

monitor magneet kleuren zonder magneet??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een jaartje een belinea 17"monitor. Altijd heeft deze monitor het prima gedaan en hij is altijd op de zelfde plek blijven staan. Nu zette ik deze week mijn computer aan en ik zag in de hoeken magneet kleuren, het gaat om de rechter bovenhoek. Ik kijken of er een magneet ion de buurt was maar ik kon niets vinden. 1,5 meter boven mn monitor staat een box maar die staat er ook al een jaar en ik heb er nooit problemen mee gehad. Om te testen of het aan de omgeving lag heb ik de monitor ergens anders neer gezet. Maar de kleuren bleven. Het is niet zo dat er een magneet heeft opgelegen waardoor de monitor nu voor eeuwig naar de knoppe is. Ik vraag me dus af waardoor dit komt.

Soms als ik de monitor uit zet en daarna weer aan zijn de kleuren weg maar als ik dit nogmaals doe dan zijn ze erweer. Ik heb al gekeken of het aan mn vga kabel ligt maar dat is het ook niet. De optie Degauss heb ik ook al gedaan maar binnen no-time zijn de kleuren er weer. Het heeft eigenlijk geen logica. Soms zijn ze er een dag niet en soms om de minuut en ik krijg ze niet meer weg.

Ik heb een aantal zaken waar het wel aan kan liggen:

-videokaart trilt een beetje door de dikke koeler die erop zit, kheb m overgeclockt gehad maar hieraan kan het niet liggeh denk ik... want de screenshots zijn ge woon goed.
-de monitor is niet in een geaard stopcontact geplugd. Geen idee of dit verschil maakt maar misschien omdat ie dan zn statische elektriciteit niet kwijt kan?? ik heb geen geaard stopcontact op mn kamer :-( zou ikm kunnen aarden aan mn verwarming of staat ie straks dan op 240v en als er omweer komt dan is mn monitor ook naar de knoppe door de aarding met de verwarming

Hopelijk kunnen jullie m e helepn want ik wordt hier helemaal gek van, ik heb nog 2 jaar garantie maar als ik m opstuur zullen ze zeggen dat het aan een magneet ligt en daty is 100% niet zo!! want elkje dag staat ie aan en ik ben heu niet zon noob dat ik er een magneet bij ga zetten

Verwijderd

probeer ff je monitor, bij een andere pc. Als hij het bij een ander wel goed doet---> videokaart in een andere pc testen. Als het dan nog steeds raar doet zou ik denken aan de rest van de pc. Ik had bv. rare strepen door me beeld omdat me vouding kapot was, maar dat weet je al, want je bent me MOAATJE!

Verwijderd

Topicstarter
uhh op andere pc is ie ook chabby, maar nu zit ie weer op de standaard pc en nu doet ie het weer normaal.. snap er niets meer van....

Verwijderd

die box weghalen en vervolgens constateren dat het probleem blijft wil niet zeggen dat het niet aan die box kan liggen... sterker nog ik denk dat dat het wel is en dat hij mischien IETS te dichtbij is geweest op een bepaald moment of dat de muziek een keer wat harder stond dan normaal... dan wordt het magnetische veld groter en zou dat het kunnen verklaren...

voor de duidelijkheid als je een magneet bij een monitor houdt dan krijg je die kleur plekken, haal je de magneet daarna weg BLIJVEN de plekken zitten enige manier voor zover ik weet om eraf te komen is met een demagnetisch veld mar dat moet wel correct gebeuren anders gaat het van kwaad tot erger

Verwijderd

als je monitor magnetisch is, hoef je toch alleen maar te degause? En zo niet, waarvoor is dat knopje dan? En tijmen, was die stekker bij die andere pc wel geaard?
Mischien dat hij daardoor gedegaused is....

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
sterker nog ik denk dat dat het wel is
Maar die speaker staat volgens TS op anderhalve meter afstand, dat zal het probleem echt niet zijn hoor! Zo heb ik een speaker ong. 70cm onder mijn 17" CRT staan en dat geeft al anderhalf jaar geen enkel probleem.
en dat hij mischien IETS te dichtbij is geweest op een bepaald moment of dat de muziek een keer wat harder stond dan normaal...
Door de muziek harder te zetten verandert de veldsterkte van de permanente magneet in de speaker heus niet. Het geluidsniveau is irrelevant.

@TS: RMA-en die bak. De degmanetisering werkt duidelijk niet meer 100% en ik denk niet dat je dit zelf opgelost krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 20-02-2004 11:47 ]

• riemerg
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10-2021

riemerg

Intel inside ...

bijna zeker dat het met die box te maken heeft.
zit zelfs zo, dat als je na lange tijd goed beeld met magneet in de buurt, magneet weghaalt, je slechte kleuren krijgt. Je scherm heeft beetje vh magnetisme overgenomen! als je de magnetische bron terugplaatst zal je terug goed beeld krijgen. Misschien is dus na lange tijd gewoon de afstand tussen je scherm en de box licht veranderd?

PS: in een box zit een magnetische bron van uitzonderlijk hoge kracht.

Idiot outside.

Verwijderd

Topicstarter
uhhm die box staat er nog steeds en ik heb m ook al geprobeerd op een geaard stopcontact en ok op een andere pc in een andere kamer. Het probl;eem is niet die box! want ik kan mn pc aan zetten en gewoon beeld krijgen. zet i de monitor uit en dan weer aan dan zijn de kleuren er weer. Het is gewoon compleet random...... Degaus werkt ook niet echt. En btw het is nu overal op mn scherm dus ook af en to onder in of in een andere hoek. Het zal wel aan het elektronenkanon liggen... maar ja belinea wil geen garantie geven omdat het volgens hen aan een magneet ligt!! maar dat is dus niet zo want soms doet ie het gewoon een dag goed en de andere dag weer bagger!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik heb ooit ook zoiets dergelijks gehad. ("Zouden deze 120 watt boxen afgeschermd zijn?" :X )

Allemaal hele leuke kleuren, en soort sterretjes. Het heeft bijna 6 maanden geduurd eer die weg waren, maar de monitor doet het nog steeds.

Geduld is een schone zaak :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 20:03:
... Degaus werkt ook niet echt.
dan is dat je probleem, bij het aanzetten van je monitor zal die degause, om zo je beeldbuis magnetisch neutraal te maken. Als je dan nog kleurvlekken hebt zal de degaus niet gewerkt hebben. En aan je verhaal te horen begint je monitor wel met degase, maar stopt ie te vroeg waardoor je kleur vlekken krijgt (onstaan dus door vroegtijdig stoppen van degaus proces).

Waarschijnlijk heb je een loskontaktje in het degaus circuit.

Verwijderd

Topicstarter
als hij aan staat, kan je er ff mee schudden! :P Misschien dat het contactje dan wel geod gaat, en dan een plakbandje over de degause knop! :P Het lijkt me niet veilig om hem open te maken, aan te zetten en dan er aan te vrunikken...

uhh iemand anders ingelogd op mnn account :( zal nicje wel zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
mm ben vandaag naar de winkel geweest en m daar getest.... ze zeiden dat ik belinea maar moest bellen. Dus dat ga ik ff doen de komende week, dan komen ze m ophalen en een nieuwe brengen. Trouwens als ik mn monitor aanzet Degaust ie nooit.. dat heeft ie ook nooit gehad. Btw mn monitor doet het nu alweer een hele dag goed, misschien ligt het eraan dat ie 1,5 dag uit het stopcontact is geweest.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Je monitor gegaussed ALTIJD als je hem aan zet , alleen bij de ene monitor hoor je hem , en bij de andere niet.. (je hoort 2 klikjes , 1x aan 1x uit , da's het relay van je degauss.)

Zal waarschijnlijk de ntc zijn die overleden is.

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Mijn 17 inch belinea doet ook wel eens moeilijk, namelijk kleine streepjes langs de linker rand van mijn beeld. Een flinke klap help dan altijd wel. Dit is natuurlijk alleen een oplossing voor als de garantie niks meer wordt

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
/Grimli , klinkt als een los kontakt

[ Voor 3% gewijzigd door fraggie op 22-02-2004 13:33 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Frag_lag schreef op 21 februari 2004 @ 22:23:
Je monitor gegaussed ALTIJD als je hem aan zet , alleen bij de ene monitor hoor je hem , en bij de andere niet.. (je hoort 2 klikjes , 1x aan 1x uit , da's het relay van je degauss.)

Zal waarschijnlijk de ntc zijn die overleden is.
Helemaal mee eens. Dit zal de NTC/PTC zijn.
Dit is een temperatuur gevoelige weerstand die bij inschakelen het volgende doet:

1. Monitor aanzetten, NTC is koud -> stuur stroom door de demagnetiserings spoel die om de beeldbuis zit.
2. De NTC wordt door de stroom erdoor opgewarmd.
3. NTC is warm -> schakel spoel uit en schakel de rest van de monitor in.

Dit is de basis hoe elke TV/Monitor moet "degausen". :-)
Het kan dus zijn dat die NTC direct de monitor inschakeld of te weinig of te kort stroom door de spoel stuurt waardoor de magneetvlekken niet of niet geheel verdwijnen.

Ook is het mogelijk dat de magneetvlekken zo'n extreme stralingen veroorzaken dat de spoel hier niets tegen kan doen.
Aan die luidspreker box op 1,5 meter afstand kan het zeker niet liggen!
Is het beeldscherm niet toevallig een keer verplaatst, gevallen of beschadigd?
Bij rasterschermen kan het raster verschoven zijn (beeldbuis defect), waardoor je dezelfde problemen krijgt. Dan heeft garantie geen zin.

Ik zou er gewoon mee terug gaan naar de winkel ! Het scherm zal dan wel opgestuurd worden, vraag daarom gewoon of ze niet een vervangende monitor hebben. :)

edit:

Oh ja, een monitor ernaast kan dit probleem ook veroorzaken, vooral de minder goed afgeschermde ("goedkope") monitoren.

[ Voor 6% gewijzigd door DefaultUser op 22-02-2004 13:52 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
Is het beeldscherm niet toevallig een keer verplaatst, gevallen of beschadigd?
Bij rasterschermen kan het raster verschoven zijn (beeldbuis defect), waardoor je dezelfde problemen krijgt. Dan heeft garantie geen zin.

Ik zou er gewoon mee terug gaan naar de winkel ! Het scherm zal dan wel opgestuurd worden, vraag daarom gewoon of ze niet een vervangende monitor hebben.
het beeldscherm is weleens verplaatst maar dat is al een paar maanden geleden, de monitor heeft het daarna nog prima gedaan. Pas sinds een week heb ik dit probleem.

Ik ben ook terug geweest naar de winkel en ik kreeg daar te horen dat ik bij belinea moest zijn. Ik dacht toch echt dat het hun verantwoordelijkheid was maar ze wilden m niet innemen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dus een nieuwe monitor van de mensen van Belinea thuisbezorgt gekregen maar het beeld is redelijk wazig. Ligt dat aan de monitor of moet ik iets doen in windows. Btw wel hele goede service van Belinea: jebelt maandag om 17:00 en dinsdag om 11:00 heb je een nieuwe. Geen gezeur, ze kijken niets na, je krijgt gewoon een ander... één woord: PERFECT (als ie niet zo wazig was)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Wazigheid is vaak een kabel probleem .... of je moet wazigheid van de lettertjes bedoelen dat is truetype kan je in windows uitzetten ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1