Actieve subwoofer highpass filter

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47
Ik wil een actieve subwoofer bij mijn bestaande installatie kopen, maar nou zit ik met een vraag waar ik zo 123 het antwoord niet op weet. Ik zat te denken aan een Mivoc 650a ofzoiets. Dat kan allemaal mooi aangesloten worden via de speakeruitgangen, MAAR filtert zo'n sub ook de (hele) lage tonen weg voor de frontspeakers dan? Deze gaan nogal blazen bij harde bassen... :( Dus dan zou ik zitten met een mooie lage bassen van de sub met het slechte basgeluid van de fronts...

Situatieschets: Akai setje 2x25W RMS met 2x Eltax Nexus Digital speakers en twee Akai satellietenmet Dolby surround (oldschool: stereo + achtersignaal = 4 speakers. :) ).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk niet dat je voor 99 euro kunt verwachten dat er ook nog een actief high pass filter in zit. Bovendien zou je dat ook helemaal niet aan kunnen sluiten omdat je geen losse voorversterker hebt. De high power uitgangen (die zullen er waarschijnlijk niet op zitten) zijn altijd passief gefilterd en vaak niet echt zinvol bruikbaar omdat ze vaak maar eerste orde zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 18-02-2004 19:51 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Initial G
deepspace schreef op 18 februari 2004 @ 19:51:
Ik denk niet dat je voor 99 euro kunt verwachten dat er ook nog een actief high pass filter in zit. Bovendien zou je dat ook helemaal niet aan kunnen sluiten omdat je geen losse voorversterker hebt. De high power uitgangen (die zullen er waarschijnlijk niet op zitten) zijn altijd passief gefilterd en vaak niet echt zinvol bruikbaar omdat ze vaak maar eerste orde zijn.
sorry, waarom zou ik een losse voorversterker nodig hebben? En er zitten idd wel high-power in én uitgangen op volgens mij, maar 1 orde? Que? ;)

maar jij denkt dat die er niet op zitten (voor 119€ bij conrad)? En op een Mordaunt-Short (MS 308) van 199€ met ongeveer dezelfde specs ?

[ Voor 4% gewijzigd door Initial G op 18-02-2004 20:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker zitten er high powe in en uitgangen op (daarom heb ik het ook doorgestreept :X ). Probleem is dat de uitgang niet goed bruikbaar is omdat ie meestal helemaal niet, of alleen maar eerste orde gefilterd is (passief). Duurdere amps hebben ook nog een line-out (die zit er aan het plaatje te zien niet op), en die is vaak wel actief gefilterd en dus wel goed bruikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 18-02-2004 20:03 ]

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik er een van Mivoc ging halen zou ik voor de "Mivoc SW 1000 A-II" gaan, die 39€ verschil zullen ook niet zoveel uitmaken.. en je hebt toch een wat zwaardere subwoofer.

• Initial G
deepspace schreef op 18 februari 2004 @ 20:03:
Zeker zitten er high powe in en uitgangen op (daarom heb ik het ook doorgestreept :X ). Probleem is dat de uitgang niet goed bruikbaar is omdat ie meestal helemaal niet, of alleen maar eerste orde gefilterd is (passief). Duurdere amps hebben ook nog een line-out (die zit er aan het plaatje te zien niet op), en die is vaak wel actief gefilterd en dus wel goed bruikbaar.
Ja ik las ff niet goed ;) Maar waarom zitten die uitgangen er dan op, als ze niet goed bruikbaar zijn? Of is dat alleen merkbaar voor audiofielen? Er wordt nooit over gerept dat de kwaliteit erg achteruitgaat bij het aansluiten via de high-power in/ouputs voor zover mij bekend.
Edmund schreef op 18 februari 2004 @ 20:05:
Als ik er een van Mivoc ging halen zou ik voor de "Mivoc SW 1000 A-II" gaan, die 39€ verschil zullen ook niet zoveel uitmaken.. en je hebt toch een wat zwaardere subwoofer.
Ja het hoeft niet zo heftig hoor, zit in een kamer van 4x4 meter met boven en onderburen :X :P

• Initial G
ok na het lezen van dit:
http://www.termpro.com/articles/xover.html
ben ik wat wijzer geworden, maar ik zie nog niet in waarom een mooie highpass filter vanaf 100/120Hz niet goed zou werken, want hij doet precies wat ik wil, de lage frequenties van de fronts af halen. En als er helemaal geen highpass filter inzit kan ik die er dan zelf tussen bouwen?

ok, na het lezen van dit:
http://www.audioc.com/information/subwoo.htm
ben ik erachter dat de impedantie van elke speaker verschillend en daarmee de benodigde condensator lastig te vinden is of wat minder resultaat oplevert.

dit las ik ook nog:
Insert a 200mfd NON-polarized (100 volt or greater) capacitor in series with each main speaker. This is the function of the "speaker-outputs" on many powered subs.

zou dat bij deze sub ook zo zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door Initial G op 18-02-2004 22:10 ]

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:53
Ik wil ook een subwoofer gaan kopen, ik heb een oude versterker waar geen uitgang voor een sub opzit daarom heb ik rondgekeken naar actieve subwoofers. Nou d8 ik dat ik gewoon een active subwoofer tussen mijn versterker en speakers kon hangen, maar als ik dit allemaal lees, ik snap er helemaal niks van.

In een actieve sub zit toch gewoon een filter die lage/hoge tonen scheidt en de hoge tonen weer naar de box uitgang stuurt :? Maar nou lees ik hier dat die uitgang weer niet te gebruiken is 8)7 Mijn vraag is dus, kan ik simpelweg een active subwoofer tussen mijn verstereker en speakers hangen :? Dus van de speaker uitgangen van mijn versterker naar de sub en de sub die het vervolgens filtert :? 8)7

Last.fm
Films!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sv3n schreef op 18 februari 2004 @ 23:03:
Ik wil ook een subwoofer gaan kopen, ik heb een oude versterker waar geen uitgang voor een sub opzit daarom heb ik rondgekeken naar actieve subwoofers. Nou d8 ik dat ik gewoon een active subwoofer tussen mijn versterker en speakers kon hangen, maar als ik dit allemaal lees, ik snap er helemaal niks van.

In een actieve sub zit toch gewoon een filter die lage/hoge tonen scheidt en de hoge tonen weer naar de box uitgang stuurt :? Maar nou lees ik hier dat die uitgang weer niet te gebruiken is 8)7 Mijn vraag is dus, kan ik simpelweg een active subwoofer tussen mijn verstereker en speakers hangen :? Dus van de speaker uitgangen van mijn versterker naar de sub en de sub die het vervolgens filtert :? 8)7
"Niet te gebruiken" is misschien niet helemaal lekker gezegt. Je kunt de high power out zeker wel gebruiken, het is echter verre van ideaal. Het gebruikt passieve filter is meestal maar 6 dB/octaaf. Dat is idd een condensator. Omdat de impedatie van de speakers i.c.m de condensator de kantelfrequentie van het filter bepaalt is deze nooit helemaal vast en kan deze juist te hoog en te laag uitvallen. Daarnaast is 6 dB/octaaf ook eigenlijk te weinig aangezien de lowpass van de sub normaalgesproken minimaal 2e orde is.

Neemt niet weg dat je de high power inputs prima kunt gebruiken, daar is namelijk niets mis mee. Om de andere speakers te ontlasten kun je op je versterker de bass netjes op 0 zetten, dan helpt meestal al een heleboel!

• Initial G
idd deepspace nu is alles helder, we komen er wel uit zo :)

Ik heb ff gemailt met mivoc om te vragen wat de specs van het highpass filter zijn, het zal wel een +/- 200uF zijn.

• Initial G
Ben net bij hificorner geweest en ff info gevraagd. Hij wist vrij zeker dat er geen highpass filter in de gemiddelde actieve sub zit, maar hij wist het niet 100%.

Ik ga hem gewoon kopen en ga gewoon eens proberen twee 330uF 100V condensators in de frontspeakerkabels te solderen. Dat zou dan @8 Ohm een -6dB/octaaf roll-off vanaf 60Hz en @4 Ohm vanaf 120Hz geven. Aangezien ik de impedantie ongeveer daartussen verwacht, zit ik daarmee goed, ik kan het scheidingsfilter van de sub toch instellen tussen 30 en 180Hz. Mocht de impedantie wat laag blijken dan zou een 220uF een te hoge roll-off frequentie kunnen geven.
B)

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
laat ff weten als je de sub hebt.
als er mooie bass uit komt is ut misschien nog wat voor mij :P

• Initial G
Op die mivoc zit geen highpassfilter heb ik net doorgekregen (ik ben een medium :P ).
laat ff weten als je de sub hebt.
als er mooie bass uit komt is ut misschien nog wat voor mij
mooie boel is dat! :) verrotte is dat ik maar 2 "reviews" ervan kan vinden:
http://www.kieskeurig.nl/...4E96FC1256D8F0047EF09.htm
http://www.ciao.com/Mivoc_SW_650_A_Aktiv_Subwoofer__1201356

[ Voor 3% gewijzigd door Initial G op 20-02-2004 17:07 ]

• Initial G
Ik kick dit topic aangezien ik inmiddels al een actieve subwoofer heb, aangesloten op de highpower manier aan mijn versterker. Ik had er last van dat de twee frontspeakers gingen vervormen bij zeer lage tonen, terwijl ze dan niet eens zo luid stonden. Dit wilde ik oplossen met een highpass filter dus dmv van een condensator in serie. Zie:
deepspace schreef op 19 februari 2004 @ 00:43:
[...]

"Niet te gebruiken" is misschien niet helemaal lekker gezegt. Je kunt de high power out zeker wel gebruiken, het is echter verre van ideaal. Het gebruikt passieve filter is meestal maar 6 dB/octaaf. Dat is idd een condensator. Omdat de impedatie van de speakers i.c.m de condensator de kantelfrequentie van het filter bepaalt is deze nooit helemaal vast en kan deze juist te hoog en te laag uitvallen. Daarnaast is 6 dB/octaaf ook eigenlijk te weinig aangezien de lowpass van de sub normaalgesproken minimaal 2e orde is.

Neemt niet weg dat je de high power inputs prima kunt gebruiken, daar is namelijk niets mis mee. Om de andere speakers te ontlasten kun je op je versterker de bass netjes op 0 zetten, dan helpt meestal al een heleboel!
Inmiddels heb ik aan beide fronts een condensator (bipolaire elco) van 330uF van Visaton in serie gezet en de bas is idd minder zwaar over de frontspeakers, echter niet zo heel veel, terwijl ik schat dat de kantelfrequentie op +/- 90Hz moet liggen gezien de impedantie van de speakers. Het geheel klinkt verder niet onaardig en volgens mij gaat ie nu ook iets luider (in het totaalplaatje) zonder vervorming.

vraag1: Ik heb nog wel het idee dat er iets met de fase aan de hand is, waar ik mijn vinger niet op kan leggen, het klinkt allemaal iets onrustig in het hoog. frequentieloops klinken wel normaal, misschien dat het idd ff wennen is, het geheel klinkt iets minder warm. Ik heb gehoord van faseomkering bij eerste orde filters, anderen zeggen dat de fase ongeveer 45 graden verschilt, moet ik daar nog wat mee?

vraag2: Ik heb de elco's in de speakerkabel gesoldeerd, vlakbij de speaker, maar wat ik me bedacht is dat ik de versterkeruitgangen daarvan ook gebruik voor de subwoofer, wordt die nu ook gedempt in het laag, of heeft dat een ander nadelig effect? Ik kon niet veel demping merken bij de subwoofer trouwens.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

De fase draait inderdaad 90 graden voor beide frontspeakers. als het kan zou ik je subamp op -90 graden fasedraaing zetten ter compensatie.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Initial G
m.m schreef op 07 oktober 2004 @ 13:31:
De fase draait inderdaad 90 graden voor beide frontspeakers. als het kan zou ik je subamp op -90 graden fasedraaing zetten ter compensatie.
ga ik doen als ik weer thuis ben, dat zou wel wat kunnen schelen idd. Alleen wat betreft vraag 2, zou het kunnen dat de fase van de subamp ook omgedraaid is nu??
Waar ik nu nog last van heb, dus dat moeilijk te beschrijven hoog ,zou ook kunnen komen door het faseverschil met de surround speakers.

m.a.w. ik moet echt nog wat meer met die fase klooien. :)
voor meer info: http://sound.westhost.com/ptd.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Initial G op 07-10-2004 14:18 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Het probleem is dat bijna geen enkele luidspreker een vlakke impedantiecurve heeft in het gebied tussen 20 en 200Hz. Doorgaans vertoont de impedantie 2 felle pieken (bij basreflex), tot zo'n 3 à 6 x de nominale impedantie. Bij deze impedantiepieken heeft de seriecondensator bijna geen effect meer. Op de plaatsen van die impedantiepieken gaan je frontspeakers de bas dan ook onverzwakt weergeven.

Aangezien deze impedantiepieken doorgaans in het gebied tussen 20 en 80Hz liggen, wordt je frequentie-response daar helemaal verklooid. Bovendien wordt de fasedraaiing in de buurt van de impedantiepieken heel wat kleiner dan 90°.

Al bij al vallen die effecten wel mee, als je kijkt naar wat een doorsnee huiskamer met de basweergave doet... maar audiofiel is het zeker niet :)

Effecten in het hoog zou ik trouwens niet verwachten door de seriecondensator, of het moet er al een hele slechte zijn.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 21:48
Ik ben geen expert op dit gebied, maar om je hoge en lage tonen te scheiden kun je toch simpelweg een cross-over tussen je versterker en je luidsprekers zetten? Die dan netjes de lage tonen naar je sub(s) zend en de midden+hoge tonen naar je gewone speakers... Je kan het dan zelfs nog 3-weg maken als je dat interresant vind (en de cross-over dat ondersteund).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Wat denk je dat zo'n condensator in serie met de frontspeakers doet? Juist, het is een crossover...

• Initial G
subsonik schreef op 07 oktober 2004 @ 18:13:
Het probleem is dat bijna geen enkele luidspreker een vlakke impedantiecurve heeft in het gebied tussen 20 en 200Hz. Doorgaans vertoont de impedantie 2 felle pieken (bij basreflex), tot zo'n 3 à 6 x de nominale impedantie. Bij deze impedantiepieken heeft de seriecondensator bijna geen effect meer. Op de plaatsen van die impedantiepieken gaan je frontspeakers de bas dan ook onverzwakt weergeven.

Aangezien deze impedantiepieken doorgaans in het gebied tussen 20 en 80Hz liggen, wordt je frequentie-response daar helemaal verklooid. Bovendien wordt de fasedraaiing in de buurt van de impedantiepieken heel wat kleiner dan 90°.

Al bij al vallen die effecten wel mee, als je kijkt naar wat een doorsnee huiskamer met de basweergave doet... maar audiofiel is het zeker niet :)

Effecten in het hoog zou ik trouwens niet verwachten door de seriecondensator, of het moet er al een hele slechte zijn.
hmm als ik dit eerder had geweten... Maar goed, zoals je al zei, hoewel ik aandachtig de bas heb doorgewerkt met een tone generator merk ik geen (extra)frequentiepieken in de basweergave, omdat andere dingen daarvoor belangrijker zijn, te weten:
-je afstand tot de speaker(s)
-de afstand tussen speakers
-de eigenfrequentie van de kamer/huis/flatgebouw ;) (bij 43Hz en 60Hz word je misselijk)
etc
Eigenlijk is een theroretisch 100% audiofiele weergave nog steeds zwaar beperkt door omgevingsfactoren en natuurwetten, maar dat terzijde)
Pagina: 1