Ik kick dit topic aangezien ik inmiddels al een actieve subwoofer heb, aangesloten op de highpower manier aan mijn versterker. Ik had er last van dat de twee frontspeakers gingen vervormen bij zeer lage tonen, terwijl ze dan niet eens zo luid stonden. Dit wilde ik oplossen met een highpass filter dus dmv van een condensator in serie. Zie:
deepspace schreef op 19 februari 2004 @ 00:43:
[...]
"Niet te gebruiken" is misschien niet helemaal lekker gezegt. Je kunt de high power out zeker wel gebruiken, het is echter verre van ideaal. Het gebruikt passieve filter is meestal maar 6 dB/octaaf. Dat is idd een condensator. Omdat de impedatie van de speakers i.c.m de condensator de kantelfrequentie van het filter bepaalt is deze nooit helemaal vast en kan deze juist te hoog en te laag uitvallen. Daarnaast is 6 dB/octaaf ook eigenlijk te weinig aangezien de lowpass van de sub normaalgesproken minimaal 2e orde is.
Neemt niet weg dat je de high power inputs prima kunt gebruiken, daar is namelijk niets mis mee. Om de andere speakers te ontlasten kun je op je versterker de bass netjes op 0 zetten, dan helpt meestal al een heleboel!
Inmiddels heb ik aan beide fronts een condensator (bipolaire elco) van 330uF van Visaton in serie gezet en de bas is idd minder zwaar over de frontspeakers, echter niet zo heel veel, terwijl ik schat dat de kantelfrequentie op +/- 90Hz moet liggen gezien de impedantie van de speakers. Het geheel klinkt verder niet onaardig en volgens mij gaat ie nu ook iets luider (in het totaalplaatje) zonder vervorming.
vraag1: Ik heb nog wel het idee dat er iets met de fase aan de hand is, waar ik mijn vinger niet op kan leggen, het klinkt allemaal iets onrustig in het hoog. frequentieloops klinken wel normaal, misschien dat het idd ff wennen is, het geheel klinkt iets minder warm. Ik heb gehoord van faseomkering bij eerste orde filters, anderen zeggen dat de fase ongeveer 45 graden verschilt, moet ik daar nog wat mee?
vraag2: Ik heb de elco's in de speakerkabel gesoldeerd, vlakbij de speaker, maar wat ik me bedacht is dat ik de versterkeruitgangen daarvan ook gebruik voor de subwoofer, wordt die nu ook gedempt in het laag, of heeft dat een ander nadelig effect? Ik kon niet veel demping merken bij de subwoofer trouwens.