[review] Marantz CD5400

Pagina: 1
Acties:
  • 1.821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ben ik een gekke bui en omdat ik zo blij ben met mijn nieuwe aanwinst en omdat er op het Inet en hier op GOT weinig tot geen informatie kan vinden over de CD5400 heb ik maar zelf het heft in eigen handen genomen en heb een review geschreven (ik had toch niets te doen in de trein ;) ).
- Hier is wel een revieuw te vinden, maar deze komt van de Marantz website af, dus is niet helemaal eerlijk. (let op, het is geen zipfile, maar gewoon een PDF :X )
- Hier de productpagina van de CD5400
- Groot plaatje (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_cd5400_lrg.gif

Ik heb dus afgelopen weekeind de Marantz CD5400 gekocht bij Vogelzag Heerlen, voor 249,- . Ik was namelijk op zoek naar een nieuwe CD-speler, eventueel een combo met DVD. Ik had voorheen een meer dan 12 jaar oude JVC (Model XL-V333BK) CD-speler. Dat ding vrat alles wat er maar was, maar sloeg over met bij te veel bass, en het geluid was een behoorlijk blikkerig. De Terratec aureon kaart in de PC gaf beter geluid (digitaal aangsloten).

Aangezien ik al een Marantz receiver heb (SR5200) was de merk keuze niet erg moeilijk. voor 50 euro meer had ik ook een DVD speler kunnen hebben die ook audio CD's kan afspelen, maar ik ben toch voor kwaliteit gegaan en heb de CD5400 gekocht. Bovendien hebben de nieuwe Marantz DVD spelers alleen nog een zilver of zwart front, en ik heb alles in het champagne. Vreemd genoeg zijn de CD speler modellen nog wel in de juiste kleur. Ik denk dat Marantz voor de x400 serie een opslitsing heeft gemaakt tussen stereo apparaten (PM en CD serie), en multichannel apparaten (DV en SR serie). De eerste zijn er in champagne, de laatste in zilver. Zwart is bij beiden mogelijk. Beetje vervelend, maar helaas...

De specs:
De opvallendste specs, rest is behoorlijk standaard:

- 1 bit, 8x oversampling Sigma Delta DA convertor (zie hieronder voor details info)
- CD-TEXT
- Pitch Control
- Peak indicatie en detectie
- gold plated aansluitingen
- optisch en coaxiaal uitgangen
- frequntie response: 2 Hz to 20 Khz
- Dyanmic range: 100 dB
- S/N ratio: 110 dB
- THD: 0,000025 %
- Channel separation: 100 dB

Ziet er dus erg netjes uit!

Als eerste wat info over de DAC: Dit is een CS4392. Op zijn minst een opvallend stukje techniek! Maximaal 24 bit/ 192 Khz, maar ook bruikbaar voor DSD streams (dus voor SACD).
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/CS4392.png

Waarom zou Marantz dan dit chippy gebruiken als je voor CD maar 44.1 Khz nodig hebt :? Eigenlijk heel simpel: Het mooie van deze chip is dat ie een heel hoge oversampling mogelijk maakt, namelijk 128x (16 bit, 8x per bit). De samplingfrequentie is dus effectief 5,6 Mhz! De samples die extra toegevoegd worden worden natuurlijk netje digitaal geinterpoleerd.Nu zul je zeggen: wat heb je eraan, je mag immers blij zijn als je 20 Khz nog kan horen. Klopt zeer zeker, maar een DAC veroorzaakt zonder oversampling interferentie boven de 20 Khz, en de harmonischen daarvan zijn zeker wel hoorbaar. Er moet dus een filter aan te pas komen om dit weg te werken. Helaas is het zo dat een filter geen oneindige flankstijnlheid heeft, en dus gaat er een deel van het hoog verloren, en ook nog eens een faseverschuiving met zich meebrengt. Met oversampling kan het analoge filter kan in een veel hoger frequengtiebreik het werk doen, waardoor er nagenoeg geen interferentie in het hoorbare gebied terecht komt! Daarnaast heeft de chip natuurlijk ook nog enkele andere leuke features. Check de datasheet voor meer uitgebreide info.

Eigen bevindingen:

Doos: Niets speciaals te ontdekken, gewoon een doos, van karton met inhoud, goed verpakt. De levering omvat de CD5400, een goedkope interlink, een goedkope kabel om de remote control door te lussen, de AB zelf (type RC5400CD), en een manual in verschillende talen.

Aansluiting: Zoals verwacht probleemloos... Stekkers erin en spelen maar. Ik heb de interlink vervangen door een duurder OFC extemplaar met verchroomde aansluitingen. Ook de remote control heb ik doorgelust naar de receiver. Zo kun je met de AB van de receiver het ding bijna compleet bedienen (ook aan en uit zetten), ideaal dus!

Eerste geluidservaring: Dat was op de audio set van mijn vriendin, dat is mijn oude AIWA DPL versterker met een Eltax passive sub en sat speakerset. Ik was zeer aangenaam verrast dat mijn oude AIWA zult mooi geluid kon produceren! Sprankelend hoog, zuver midden, dieppe bass.

Tweede geluidservaring: Maandag alles thuis aangesloten. Resultaat: zelfde geluidservaring als bij mijn vriendin, maar ben nog meer onder de indruk. Plaatsing van het geluid is ook zeer goed. De oude JVC is er niks bij, ook het digitale geluid van de PC kan dit zeker niet overtreffen. Vooral de bass is stevig van de partij, iets wat ik wel vaker mis net de Marantz receiver. Het lijkt dus een prima combinatie!

Source direct: Het is leuk om te spelen met de "source-direct" knop van de SR5200, Je schakeld dan de digitale verwerking in de receiver uit en hebt een puure analooge versterker. Ik kan jullie zeggen dat het verschil in geluidskwaliteit redelijk subtiel is, maar toch duidelijk hoorbaar. Vooral de hoge tonen zijn veel sprankelender en transparanter in source-direct mode. Ook logisch, de DAC's in de receiver zijn niet van zo'n hoge kwaliteit als die van de CD-speler. Er is echter wel een nadeel van source-direct: Ik mis dan namelijk de subwoofer die ik via een pre-out heb aangesloten. Ik zal dus dan de highlevel output moetn gebruiken, of de pre-out van een van de front speakers gebruiken. Ik heb dat echter nog niet uitgeprobeerd omdat ik eigenlijk toch al behoorlijk onder de indruk ben van de bass die de CD-speler geeft.

features: Pitch is wel grappig, maar ik heb er zelf weinig aan. Helaas gaat ook de toonhoogte omhoog als je de pitch hoger zet (zou leuk zijn als die ook hetzelfde bleef, en alleen de snelheid werd aangepast). Peak indicatie is kan wel handig zijn. Een indicator geeft aan als de het geluid clipt. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe slecht nieuwe commerciele CD's zijn opgenomen, en weet je meteen dat je je versterker niet zo hard moet zetten als je speaker je lief zijn ;) . Je kunt ook zoeken naar het luidste gedeelte in een track, dat kan handig zijn als je opnames wil maken op tape ofzo (ik gebruik het verder niet). Buiten de standaard repeat opties heb je nog een A-B repeat. Je kunt hiermee een willekeurig stukje muziek laten herhalen, best grappig maar redelijk nutteloos voor mij. Verder heb je nog CD-TEXT. Ook best handig natuurlijk, maar helaas ondersteunen de meeste commerciele cd's het niet (ik heb er pas een keer eentje gezien). Maar als ik CD's backup zorg ik altijd dat er CD-TEXT op staat, en als de CD-speler dat ook nog kan weergeven is dat natuurlijk alleen maar een pluspunt! Maar eigenlijk verwacht ik van een CD-speler dat er een play, stop, eject, next en een prev knop op zit, en de rest is mooi meegenomen :+

Conclusie:

Super apparaat voor het geld! Super geluidskwaliteit, geen toetters en bellen, gewoon een degelijke CD-speler waar ik nog lang plezier van heb! Iets negatief heb ik tot nu toe niet te melden (buiten dat ik in source-direct mode geen sub heb, maar dat is meer een probleem van de receiver). Zodra ik wat vind zal ik dat wel ff aanvullen B)

AUB... Ik zal later nog wel ff wat "in-actie" pics posten!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 18-02-2004 20:08 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2022
Leuke review :)

Maar heb je echt gelijk gekozen voor een Marantz en heb je em in de winkel niet vergeleken met andere cd spelers? Want dat is natuurlijk wel belangrijk, tov die oude JVC is het niet gek dat deze beter klinkt.

Ik zelf ben van plan binnenkort de NAD C512BEE cd speler te kopen (voor bij mijn C320BEE).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Een NAD was ook nog een optie. Die was echter iets duurder en past opties ook niet bij mijn receiver. Natuurlijk heb ik ook naar nog wat andere merken gekeken, maar die waren niet zo interessant. Marantz heeft met de CD5400 echt een prijsverchter op de markt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

deepspace schreef op 18 februari 2004 @ 18:23:

Eerste geluidservaring: Dat was op de audio set van mijn vriendin, dat is mijn oude AIWA DPL versterker met een Eltax passive sub en sat speakerset. Ik was zeer aangenaam verrast dat mijn oude AIWA zult mooi geluid kon produceren! Sprankelend hoog, zuver midden, dieppe bass.

Conclusie:

Super apparaat voor het geld! Super geluidskwaliteit, geen toetters en bellen, gewoon een degelijke CD-speler waar ik nog lang plezier van heb!

AUB... Ik zal later nog wel ff wat "in-actie" pics posten!
Super dat je hier een mini ervaring post, echt een review is het niet echt, aangezien je bijvoorbeeld niets zegt over de slechte kanten. Die, niet schikken, een marantz ook heeft. :p

Ik zal maar niet zeggen dat ik de geluidsbeleving op een eltax sat setje wel een beetje opmerkelijk vindt, maar als je er maar blij mee bent. ;)

Aangezien ik een Marantz SR7300 heb vindt ik dit wel interessant om te lezen, maar ik denk dat ik het toch ga houden bij een Sony DVP-NS930 (Al dan niet door Audioart gemodificeerd), een allesslikker waar het goede videogedeelte ook mooi meegenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 18 februari 2004 @ 20:02:
[...]
Super dat je hier een mini ervaring post, echt een review is het niet echt, aangezien je bijvoorbeeld niets zegt over de slechte kanten. Die, niet schikken, een marantz ook heeft. :p

Ik zal maar niet zeggen dat ik de geluidsbeleving op een eltax sat setje wel een beetje opmerkelijk vindt, maar als je er maar blij mee bent. ;)

Aangezien ik een Marantz SR7300 heb vindt ik dit wel interessant om te lezen, maar ik denk dat ik het toch ga houden bij een Sony DVP-NS930 (Al dan niet door Audioart gemodificeerd), een allesslikker waar het goede videogedeelte ook mooi meegenomen is.
Negatieve dingen heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden, vandaar dat ik er ook niets over te zeggen heb. Als ik nog wat tegen kom zal ik het zeker aanvullen :D

Tja, ik was ook zeer verrast over mijn oude Eltax setje. Thuis heb ik natuurlijk mijn DIY front + sub staan en dat is toch weer een wereld van verschil. Desondanks was ik flink verrast door de Eltax/AIWA combo :Y) (ik hoef het spul niet meer terug hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En weet je zeker dat dat verrassende mooie geluid toe te schrijven was aan een goede cd-speler? Want zo zeg je dat wel in je review.

Minpunten zijn natuurlijk ook erg moeilijk te vinden bij een cd-speler. De verschillen tussen de andere merken zullen vast niet erg groot zijn en daarnaast heb je ook de mogelijkheid niet gehad om deze AB te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:54

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik ben me aan het oriënteren op een HiFi-set en vind het daarom erg interessant om je ervaringen te lezen. Ik twijfel nog of ik (naast een DVD-speler) ook een losse cd-speler aan ga schaffen, omdat ik bijna zeker een Marantz AV-receiver (5400, 7300, oid) als basis neem.

Ik vraag me namelijk of je het verschil tussen een DVD-speler en een CD-speler wel gaat horen, vooral omdat ik overal lees dat Marantz DVD-spelers ook heel goed cd-audio afspelen.

Heb je al getest of hij ook cd-rw's goed afspeelt?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Tourniquet: Mijn ervaring is dat CD-spelers tegenwoordig echt niet heel veel meer van elkaar verschillen. Ik had eerst een super goedkope Sony XE220 cd speler van 120 euro ofzo, en nu heb ik een NAD cd speler van 400 euro te leen en echt verschil hoor in eigenlijk niet...
Speakers maken heel veel verschil, en een degelijke versterker is ook aan te raden. Zo hoorde ik wel verschil tussen mijn Sony TA FE 530R versterker en de NAD C320BEE die ik nu heb. Maar het belangrijkste blijven je speakers, dan je versterker, en dan de cd speler (imho dan).

iRacing Profiel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Als je puur naar de specs kijk dan zijn CD-spelers altijd nog beter dan de gemiddelde DVD speler. Of je dat verschil ook echt hoort is natuurlijk individueel te bepalen. Maargoed. Ik heb geen TV, dus op dit moment ook niets aan een DVD-speler. En als ik er eentje zou willen kopen zou het de DV6400 zijn, en die is me nu te duur.
Anoniem: 50944 schreef op 18 februari 2004 @ 20:22:
En weet je zeker dat dat verrassende mooie geluid toe te schrijven was aan een goede cd-speler? Want zo zeg je dat wel in je review.

Minpunten zijn natuurlijk ook erg moeilijk te vinden bij een cd-speler. De verschillen tussen de andere merken zullen vast niet erg groot zijn en daarnaast heb je ook de mogelijkheid niet gehad om deze AB te testen. :)
Ik weet het wel heel zeker want zo'n goed geluid heb ik er nog nooit uit horen komen, andere oorzaken zijn dus uitgesloten.

Ik heb idd niet AB kunnen testen en de verschillen tussen de merken zullen idd gering zijn. Neemt niet weg dat ding ding een extreem goede prijs/kwaliteits verhouding heeft! Het schijnt dat ie in tijdschriften wel al vaker getest is en veelvuldig als beste uit de bus komt (heb helaas nog niet bronnen kunnen vinden, maar ik hou mijn ogen open).
StarTAC schreef op 18 februari 2004 @ 23:17:
Tourniquet: Mijn ervaring is dat CD-spelers tegenwoordig echt niet heel veel meer van elkaar verschillen. Ik had eerst een super goedkope Sony XE220 cd speler van 120 euro ofzo, en nu heb ik een NAD cd speler van 400 euro te leen en echt verschil hoor in eigenlijk niet...
Idd zijn de verschillen erg klein. Toch hoor ik wel het verschil tussen de digitaal aangsloten PC en de CD5400. Hij is gewoon helderder, meer heeft dynamiek, en de hoge en lage tonen zijn meer geballanceerd. Ook het stereo beeld is beter. Als je de Sony en de NAD langs elkaar zet en vergelijkt zul je denk ik zeker wel verschil horen.
Speakers maken heel veel verschil, en een degelijke versterker is ook aan te raden. Zo hoorde ik wel verschil tussen mijn Sony TA FE 530R versterker en de NAD C320BEE die ik nu heb. Maar het belangrijkste blijven je speakers, dan je versterker, en dan de cd speler (imho dan).
Het klopt idd dat de CD-speler het minste verschil zal maken, maar je moet zijn rol zeker niet onderschatten. Als je al slecht begint, kan het natuurlijk nooit goed eindigen.

• StarTAC
deepspace schreef op 19 februari 2004 @ 00:36:
Het klopt idd dat de CD-speler het minste verschil zal maken, maar je moet zijn rol zeker niet onderschatten. Als je al slecht begint, kan het natuurlijk nooit goed eindigen.
Daarom ga ik ook toch over op een NAD cd speler. Naast het feit dat het toch net weer wat beter klinkt, vind ik een (zilvere!) Sony cd speler toch wel erg denigrerend voor de NAD (in het klassieke grijs) versterker :)

iRacing Profiel

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nice, 250€ zou ik er wellicht voor over hebben, maar heb t alleen niet ;) de DAC kan SACD spelen, dus die slikt de cd speler gewoon?

Nee dat helaas niet, de Dac is er wel op voorbereid maar daar blijft het dan ook bij, software en laser zijn bijvoorbeeld niet voor SACD geschikt.

Anoniem: 40484

Heeft deze speler naast een metalen chassis ook een metalen/aluminium loopwerk? Dat heeft dus mijn oude Philips CD880, gekocht in 1991, wel. Die klinkt overigens nog steeds als een klok met zijn Silvercrown Convertors. Alleen heeft deze moeite met goedkope CD-R's en leest geen re-writables.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 40484 op 19-02-2004 20:53 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Chassis idd van metaal of alu, het loopwerk niet. Voor 50 euro meer kun je echter de OSE versie kopen. Die heeft een nog beter loopwerk en ook nog wat betere loopbanen en enkele betre componenten. Specs zijn verder hetzelfde. Buiten dat ze die niet op voorraad hadden was het me de 50 euro niet waard. CD-R's doen het prima, RW's heb ik nog niet geprobeerd, maar zal vast wel prima werken.

SACD's slikt ie idd niet. De DAC is gewoon gekozen vanwegen de goede kwaliteit, en minder vanwegen de features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
UPDATE

Zo, ik heb weer wat aanvullend kommentaar. Ik heb ondertussen ook CD-RW getest, en die werken perfect! Over het geluid ben ik nog steeds tevreden. Echte tekortkomingen heb ik nog niet kunnen vinden... Hij speelt echt nagenoeg alles. Alleen met echt extreem verkraste CD's wil hij nog wel eens overslaan.

Nog een zeer opvallend detail: Voor de lol heb ik een DTS-CD (RW) gebakken (DTS tracks als audio cd gebrand). Ik denk gooi hem er eens in, kijken of die ook werkt via de digitale uitgang. Ik had er niet al te veel verwachtingen van.... maar, tot mijn verbazing werkt dat gewoon. De receiver geeft netjes DTS aan en speelt de CD gewoon af :D . Verder is nog vreemd dat ie in de DTS mode niet kan omschaken naar analoog geluid. Erg cool dus :Y). Ze mogen dus de stikker DTS-passthough op de CD-speler plakken 8)

Verder las ik in een Duits tijdschrift nog een review van de CD-5400. Ze waren erg positief over het ding en durfden het zelfs te vergelijken met veel duurdere exemplaren. Echter in de uiteindelijke puntengeving zag je dat vreemdgenoeg niet terug. Niet dat de score slecht was, maar het enthousiasme in de tekst was niet echt weerspiegelt in de puntengeving. Ik heb toch al het idee dat ze in dat tijdschrift de punten vergeven gebonden aan de verkoopprijs... Ik hecht er niet al teveel waarde aan, Zeker als met niet verteld hoe men precies aan de punten gekomen is... Maarja, toch leuk om een keer te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98057

Ben een beetje laat met reageren, maar mensen hebben altijd nog wel wat aan extra ervaringen.

Meteen maar even beginnen met systeem:
Speakers: Dali New Blue 3003
Versterker: Denon PMA 737
CD-Speler: Marantz CD5400 (duh ;))
Kabels: 4x2,5mm2 per speaker, standaard kabel voor cd-speler naar versterker.

Ik had hiervoor een instapmodel Technics cd-speler (sl-pg390), maar ik hoor met name in de hoge en lage tonen een duidelijke verbetering. Verder klopt het bovenstaande verhaal wel met mijn eigen ervaringen.
Om toch voor de objectiviteit nog een minpuntje te noemen, ook als is het wat mij betreft mierenneukerij: de speler maakt relatief veel geluid tijdens het afspelen. Dit is overigens alleen te horen bij extreem lage luistervolumes.
Verder geen problemen gehad en heeft een erg goede foutcorrectie en DAC (merkbaar aan geluidsverschil tussen digitaal en analoge aansluiting: minimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Grappig dat er nog wordt gereageerd :P
Anoniem: 98057 schreef op 03 november 2004 @ 20:53:
Om toch voor de objectiviteit nog een minpuntje te noemen, ook als is het wat mij betreft mierenneukerij: de speler maakt relatief veel geluid tijdens het afspelen. Dit is overigens alleen te horen bij extreem lage luistervolumes.
Geen last van eigenlijk. Andere reviews zeggen eigenlijk dat ie juist er stil is..
Verder geen problemen gehad en heeft een erg goede foutcorrectie en DAC (merkbaar aan geluidsverschil tussen digitaal en analoge aansluiting: minimaal).
Dat ze weinig over de foutcorrectie maar meer iets over de kwaliteit van de DAC in je amp ;) Die is blijkbaar behoorlijk goed. Ik hoor wel zeker een duidelijk verschil tussen analoog en digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 21:02:
Grappig dat er nog wordt gereageerd :P

[...]

Geen last van eigenlijk. Andere reviews zeggen eigenlijk dat ie juist er stil is..

[...]

Dat ze weinig over de foutcorrectie maar meer iets over de kwaliteit van de DAC in je amp ;) Die is blijkbaar behoorlijk goed. Ik hoor wel zeker een duidelijk verschil tussen analoog en digitaal.
Als je de zin leest zie je dat ik inderdaad over de DAC spreek hier.
Verder ben ik erg te spreken over de cd-speler. Wel is het jammer dat er zo weining cd's met cd-text uit zijn. Je moet eigenlijk de cd eerst inlezen, cd-text toevoegen en dan weer branden, anders kom je het bijna nooit tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wow, leuke en goeie review. Ik zit nu ook erg te twijfelen of ik deze cd speler zou kopen. Ik heb nu een Philips dvd-737 voor cd's maar das nou ook niet echt super geweldig.
Is er nog veel verschil tegen over de Cd6000 ?
Die kan ik nmlk voor een prikkie kopen.

Het grappige is dat ik ook exact dezelfde versterker heb :) alleen wat ik niet begrijp, is dat jij zegt dat je nauwlijks verschil hoort. Ik vind het een wereld van verschil, source direct aan of uit. Ik vind source-direct uit echt voor geen meter klnken. Je mist echt van alles brr, maargoed sja das mijn mening.

Ik denk dat mijn spaarpot binnekort behoorlijk boos op mij is, omdat ik dan ook de gelukkig eigenaar ben van een CD5400. :)
Ik heb alleen nog een vraag, als ik hem gewoon analoog aansluit, is dat duidleijk te merken, of is het verschil in kwaliteit niet zo enorm, want mijn beide digi-in ziteen al vol, dus dat wordt lastig.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B_FORCE schreef op 10 november 2004 @ 02:29:

Het grappige is dat ik ook exact dezelfde versterker heb :) alleen wat ik niet begrijp, is dat jij zegt dat je nauwlijks verschil hoort. Ik vind het een wereld van verschil, source direct aan of uit. Ik vind source-direct uit echt voor geen meter klnken. Je mist echt van alles brr, maargoed sja das mijn mening.
Dan heb je dat verkeerd gelezen. Het verschil is best groot, maar aangezien ik met source direct geen sub heb, is het niet altijd optimaal. Ik moet mijn sub een high level gaan aansluiten ;)
Ik heb alleen nog een vraag, als ik hem gewoon analoog aansluit, is dat duidleijk te merken, of is het verschil in kwaliteit niet zo enorm, want mijn beide digi-in ziteen al vol, dus dat wordt lastig.
:? Je koop een CD speler met een mooie DAC, en sluit hem dan op de relatief brakke DAC van je reciever aan :O . Dat ding hoort juist analoog aangesloten te zijn om het beste geluid te geven! Anders had je net zo goed any other cd-speler kunnen kopen! Dat je dan verschil hoort tussen source-direct en niet vind ik overigens erg knap, want als je het ding digitaal hebt aangesloten en de toonregeling op 0 hebt staan zou dat precies hetzelfde moeten zijn imho. Als je dan verschillen hoort zit dat tussen je oren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ehm ik hoop dat we elkaar goed begrijpen, maar fftjes een voorbeeld.

Ik ben een cd aan het beluisteren/dvd aan het kijken.
Als hij source-direct staat pakt hij gewoon direct het signaal over(kan geen bas,treble toevoegen, niet switchen naar stereo, Dolby Surround, DTS, DSP etc).
Bij source-direct uit, kan je bv je speaker setup wijzigen etc (heb ik ook, ik heb nog geen center bv).

We hebben het over een digitaal signaal nu dus.
Als ik dan dus met deze beschrijving switch (zowel cd als dvd) is de kwaliteit duidelijk hoorbaar. Tis alsof hij knijpt, en moffig klinkt (zwaar overdreven gezegd)

Maar dit was ook altijd al op de stereo versterkers van marantz. Mijn vader heeft een PM7200 en daar is ook duidelijk verschil te horen tussen source-direct aan of uit. (nouja duidleijk voor mij iig (en mijn vader) is het goed te horen, mijn ma hoot et verschil niet :P)

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 10-11-2004 03:13 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, als je gaat spelen met de linkse knop kan het idd verschil uitmaken. Die van mij staat altijd op "auto". DVD's op source-direct luisteren lijkt me niet echt slim als je geen center hebt, en ook niet aangezien je dan gewooon je timings e.d mist.

Ik blijf erbij, dat als je gewoon standaard stereo luisterd, en je het de boel digitaal aangesloten , dan source-direct weinig verschil uit maakt. En als er verschillen zijn, zijn die niet afkomstig van de CD-speler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 10 november 2004 @ 10:08:
Ah, als je gaat spelen met de linkse knop kan het idd verschil uitmaken. Die van mij staat altijd op "auto". DVD's op source-direct luisteren lijkt me niet echt slim als je geen center hebt, en ook niet aangezien je dan gewooon je timings e.d mist.

Ik blijf erbij, dat als je gewoon standaard stereo luisterd, en je het de boel digitaal aangesloten , dan source-direct weinig verschil uit maakt. En als er verschillen zijn, zijn die niet afkomstig van de CD-speler!
nee ik zeg ook niet dat ze van de cd speler omen ;) , maargoed nu weer een beetje ontopic, want het wordt nu wel weer een beetje geblaat over niets (nouja min of meer et heeft iig niks meer te maken met de cd speler.) :) :o

Ik ga iig morgen denk ik fftjes bij de mediamarkt kijken of ze hem daar hebben .
Daar hadden ze ooit ook zooi van marantz, is dat nog zo (kom er nooit)?

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 10-11-2004 14:54 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B_FORCE schreef op 10 november 2004 @ 14:51:
Ik ga iig morgen denk ik fftjes bij de mediamarkt kijken of ze hem daar hebben .
Daar hadden ze ooit ook zooi van marantz, is dat nog zo (kom er nooit)?
Ik geloof het wel ja. Maar ga wel eerst luisteren (analoog!), want misschien zijn er nog we meer leuke dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 10 november 2004 @ 15:21:
[...]

Ik geloof het wel ja. Maar ga wel eerst luisteren (analoog!), want misschien zijn er nog we meer leuke dingen :)
offcourse doe ik dat, haha ik koop nooit iets voordat ik zeker weet dat ik er helemaal gelukkig mee ben :).
Helemaal wat audio betreft.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B_FORCE schreef op 10 november 2004 @ 18:43:
[...]

offcourse doe ik dat, haha ik koop nooit iets voordat ik zeker weet dat ik er helemaal gelukkig mee ben :).
Helemaal wat audio betreft.
phew B) , blindelings op vage reviews afgaan is niet erg slim namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space29
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08-2022
Een andere goede optie is misschien de Marantz DV6200. Dit is een wat oudere DVD speler die voor een zeer redelijke prijs bij sommige winkels nog wel verkrijgbaar is.

Deze speelt heel behoorlijk CD's af. Ik vergelijk hem dan met een Cambridge Audio CD 6(mijn "normale" cd-speler) op een Musical Fidelity voortrap, vandemedevoort eindtrap en Dynaudio speakers.

Ik heb de DV6200 in ieder geval voor € 299 te pakken gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de mensen die van plan zijn een CD5400 of DV6200 aan te schaffen:
bij Correct rotterdam kost de CD5400 179,- en de DV6200 199,-. De eerste is volgens mij nog niet uitverkocht. Van de tweede weet ik het niet zo zeker. In ieder geval heb ik in Nederland de CD5400 nog niet goedkoper gevonden. Op kieskeurig is de goedkoopste winkel 229,-!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
179,- ?????????? sjees mm dan morgen maar correct toe :P, aan die dvd speler heb ik niets heb al een dvd speler.
(dammit en dan is net rabobank down, zodat ik geen geld kan overschrijven, argh)

offtopic:
owjha, ff een ander vraagje, ehm vergulde jack plugs is dat nou echtg nodig, of zijn wat goedkopere ook best (voor een afstand van minder dan een meter)

[ Voor 59% gewijzigd door B_FORCE op 10-11-2004 23:15 ]

One World Concepts

• StarTAC
B_FORCE schreef op 10 november 2004 @ 22:43:
179,- ?????????? sjees mm dan morgen maar correct toe :P, aan die dvd speler heb ik niets heb al een dvd speler.
(dammit en dan is net rabobank down, zodat ik geen geld kan overschrijven, argh)

offtopic:
owjha, ff een ander vraagje, ehm vergulde jack plugs is dat nou echtg nodig, of zijn wat goedkopere ook best (voor een afstand van minder dan een meter)
Vergulde Jack-plugs zijn absoluut niet nodig. Of je het hoort, ligt volgens mij puur aan je eigen geestelijke gesteldheid. WIL je het horen, dan 'hoor' je het. Ben je er niet gevoelig voor, dan hoor je het niet :)

iRacing Profiel

• Space29
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08-2022
De enige reden dat hier vergulde pluggen worden gebruikt is om oxidatie tegen te gaan.

Goud roest namelijk niet. Hierdoor kan dus geen slecht contact ontstaan na verloop van tijd. Goud heeft eigenlijk zelfs nog slechtere geleidende eigenschappen dan staal.

Tip:

Zorg er altijd voor dat het metaal van de pluggen aan de kabel en het metaal van de pluggen op het apparaat hetzelfde is.

Bij goede apparatuur is het verschil in kabels hoorbaar. Probeer maar eens Van den Hul of Siltech.

• B_FORCE
  • Niet online
nou ik heb ehm ook gekocht, en JEZUS wat een verbetering tov mijn dvd speler, niet normaal tis zeker geen miskoop. Het detail in hoog heerlijk echt geweldig.
Ook het stereo beeld is goed.
Dit zijn mijn eerste ervaringen op mijn set. Vanavond fftjes echt GOED luisteren :P

Ik heb ehm wel met denon, en nad, en nog een onkyo (die viel wel snel af) vergeleken ik vond het verschil moeilijk te horen het was er wel degelijk.
Maar die marantz klonk na mijn erg goed, hij past ook mooi bij mijn set, dat speelt natuurlijk ook wel een klein beetje mee.
NAD was ook goed alleen erg duur, kon een tweedehandsje krijgen voor 150, maar die vond ik weer wat minder.

offtopic:
waarom hebben ze altijd zo'n onzinnig dikke handleiding erbij :+ ,snap ik nou echt niet :)

[ Voor 24% gewijzigd door B_FORCE op 11-11-2004 14:16 ]

One World Concepts

Pagina: 1