Toon posts:

[Flash 5] Waar action-code plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem: ik wil de mouse_move event gebruiken in Flash.
Tot nu toe heb ik gevonden dat je onder frames, buttons en movieclips actioncode kan plaatsen.

Nu gaat het dus om de onClipEvent(mouseMove) event. Deze kan niet in een Frame worden gezet (dan geeft een fout dat het alleen in movie clips kan worden gezet).

Ik kan dan wel een stukje graphics maken en deze tot movie-clip waarderen en daar de event in zetten, en vreemd genoeg werkt de event dan ook als je je muis NIET over die movie-clip beweegt (dus hij werkt over je hele flash animatie).

In principe is dat wel wat ik wil, maar ik vind het een beetje nutteloos om ergens een verborgen MovieClip te zetten waar ik die event in heb (is ook niet handig als ik iets eraan wil veranderen).

Als ik de tutorials lees lijkt het telkens of het ook mogelijk is om code in je 'main' movieClip te zetten (als dat bestaat tenminste). Ik vind in ieder geval niet waar je dat zou kunnen doen. Ik dacht eerst dat je mischien code in een 'Scene' kunt zetten, maar ook dat lijkt niet te kunnen.

Ik ben redelijk nieuw met Flash, dus ik ben een beetje confused over wat ze nu precies verstaan onder een 'MovieClip'.
Iemand hier meer verstand van?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom gebruik je geen 'lege' movieclip, waarin al die code zit? Ik zie zag het vaak bij wat oudere tutorials..

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is op zich wel een idee. Maar ik vroeg me dus af het ook mogelijk was het op een 'nettere' manier op te lossen.

Verwijderd

Zo, welkom in de wondere wereld van flash..

1. Actioncode == Actionscript.

2. de vraag die je hebt zou al makkelijk op te lossen zijn met flash mx / flash mx 2004, waar dit soort dingen anders zijn opgelost.

3. een main movie clip bestaat niet, conceptueel werkt dat anders, maar in jou geval, zouden we kunnen stellen dat dat _root is.

4. dat het event "mousemove" altijd afgevuurd word, als je de muis beweegt, ook al beweegt hij niet op de movieclip waarin je de callback voor dit event hebt, klopt. Het event mousemove word altijd als de muisbeweegt afgevuurd.

5. Om het hele concept movieclip uit te diepen, vanaf het niveau waar jij nu zit, gaat misschien wat ver.....kort gezegd is een movieclip een 'echt' object, waar een graphic dat niet is. Voor een button is dit in flash 5 discutabel....lang verhaal.

6. Gebruik maar gewoon geen scenes.

7. Verdiep je erin door dingen te proberen...wat werkt voor jou? hoe zou het volgens gerenomeerde tutorials moeten....

Verwijderd

offtopic:
B-Top, leuk om je ook weer eens te zien!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:41:
Zo, welkom in de wondere wereld van flash..
offtopic:
B-Top waarom beantwoordt je mijn email niet :)?

edit: hehe, wat is iedereen toch blij je weer te zien ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja het is voor een project voor de uni, en we hebben geen licentie voor Flash MX/2004 daar :(

Als _root het hoofd 'object' is kun je daar dan geen actionscript in zetten? Ik heb wel gemerkt dat als je variabelen aanmaakt in een layer dat ze in _root worden aangemaakt? (of niet?)
Maar lijkt me nogal lastig als ik straks veel layers heb, om steeds de juiste layer te zoeken om de code aan te passen.

Ik heb inderdaad gemerkt dat je een graphic of button niet echt kan aanspreken via actionscript (geen instance-name).... heel logisch van flash :S

Maarja ik heb tot nu toe niks anders gedaan dan dingen uitproberen maar ik vind het gewoon onlogisch dat er geen plaats is waar je zeg maar het globale gedeelte van je code kan zetten (behalve dan in frames, maar dat is ook al zo gaar)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 18:51:
Hmm ja het is voor een project voor de uni, en we hebben geen licentie voor Flash MX/2004 daar :(

Als _root het hoofd 'object' is kun je daar dan geen actionscript in zetten? Ik heb wel gemerkt dat als je variabelen aanmaakt in een layer dat ze in _root worden aangemaakt? (of niet?)
Maar lijkt me nogal lastig als ik straks veel layers heb, om steeds de juiste layer te zoeken om de code aan te passen.

Ik heb inderdaad gemerkt dat je een graphic of button niet echt kan aanspreken via actionscript (geen instance-name).... heel logisch van flash :S

Maarja ik heb tot nu toe niks anders gedaan dan dingen uitproberen maar ik vind het gewoon onlogisch dat er geen plaats is waar je zeg maar het globale gedeelte van je code kan zetten (behalve dan in frames, maar dat is ook al zo gaar)
Niets is gaar in Flash (althans, bijna niets ;) ), het ligt hier toch aan jouw kwaliteiten sorry. Je vraag (of eerder verhaal) is echt te basis en ik raad je aan gewoon bij het begin te beginnen: de interface te leren en B-Top's tips gebruiken! Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm om maar niet in te gaan over die opmerking over mijn kwaliteiten... (ben ook pas 2 dagjes er mee bezig)

Andere vraag nu:

Ik gebruik duplicateMovieClip om nieuwe objecten toe te voegen in mijn spel.
Nu wil ik daar ook op kunnen klikken, maaar helaas mag ik daar in Flash 5 geen 'on mouse events' in zetten omdat het geen button is.
Maar een button kun je weer niet duplicaten :S
Wat wel weer kan is een onClipEvent(mouseDown), helaas wordt deze event altijd aangeroepen, ongeacht of je nou OP die movieClip hebt geklikt of ergens anders in de animatie.

Weet iemand hoe ik erachter kan komen welke MovieClip ik dan heb aangeklikt?

Verwijderd

Topicstarter
Al gevonden... laat maar :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 01:32:
Hmm om maar niet in te gaan over die opmerking over mijn kwaliteiten... (ben ook pas 2 dagjes er mee bezig)

Andere vraag nu:

Ik gebruik duplicateMovieClip om nieuwe objecten toe te voegen in mijn spel.
Nu wil ik daar ook op kunnen klikken, maaar helaas mag ik daar in Flash 5 geen 'on mouse events' in zetten omdat het geen button is.
Maar een button kun je weer niet duplicaten :S
Wat wel weer kan is een onClipEvent(mouseDown), helaas wordt deze event altijd aangeroepen, ongeacht of je nou OP die movieClip hebt geklikt of ergens anders in de animatie.

Weet iemand hoe ik erachter kan komen welke MovieClip ik dan heb aangeklikt?
Dan moet je ook geen vragen stellen op een forum maar opzoek gaan naar goede tutorials en je langer storten op een goed boek. Wij zijn hier niet om je 10 minuten problemen op te lossen (zie laatste vraag die je na wat langer proberen schijnbaar zelf al had opgelost) of jou les te geven in Flash (of whatsoever)!

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag gewoon een paar dingen waar ik zelf niet uitkom. Die laatste vraag bijv. heb ik op een nieuwsgroep gevraagd waar ik wel direct een normaal antwoord krijg.
Is dit forum dan niet bedoeld om vragen te stellen waar je met behulp van andere middelen niet uikomt? (denk je soms dat ik ZONDER tutorials bezig ben?)
En als je het nog niet wist, arme studenten geven al genoeg geld uit aan studieboeken, hoeft er niet nog een bij!

Verwijderd

Wat Seraph bedoeld is dat veel mensen al snel hun vraag posten zonder eerst zelf op zoek te gaan, of dingen uit te proberen. Dit lijkt bij jou het geval te zijn omdat je eerst de ene vraag stelt, dan een ander, en na 20 minuten zelf achter het antwoord komt. Dan gaan mensen al snel denken dat je niks zelf uit wil vogelen.

En oh ja, voordat je Flash als gaar gaat bestempelen misschien een idee om eens wat meer ermee te gaan werken dan 2 dagen. En over een code centraal neerzetten. Ga Object Oriented programmeren en dan het liefst in MX2004 waarmee je alles netjes in classes kan zetten.

Als je dat niet kan, ja ga dan maar tutorials lezen.

Ook een beetje raar, je gebruikt duidelijk GoT alleen voor je vragen, getuige dat je meerdere fora "vervuild' met je vragen.

En nog iets, je loopt nu te verkondigen dat je pas 2 dagen bezig bent terwijl je in een eerder topic verteld dat je flash al aardig onder de knie hebt: "Wij zijn nu voor school een beetje flash aan het testen, en lukt al best aardig"

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 14:58 ]

Pagina: 1