Toon posts:

Kwaliteitsverschillen in geluidskaarten? waar en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nogal nieuw op computer geluid gebied, maar kon na lang zoeken toch geen antwoord op een vraag die ik heb vinden...
Wat ik namelijk wil weten waarom juiste bepaalde merken/types geluidskaarten beter zijn dan de andere... Er wordt namelijk op verschillende fora behoorlijk gesmeten met termen uit de geluidswereld, die niet onderbouwd worden...
Dus zoiets als dit...

"Mijn geluidskaart X is veeeeel beter omdat de signaal/ruisverhouding veel hoger dan bij jou Y kaartje......"

Hoe kan ik aan die informatie komen?!?! Dus ik wil echte testresultaten (frequentiekarakteristiekjes?) zien van diverse fabrikaten...
Tuurlijk begrijp ik dat elke fabrikant "zijn" kaart als beste aanprijst omdat "deze" zogenaamd "betere" A/D converters heeft dan de ander!!!
Is het niet zo dat de huidige generatie A/D D/A converters dusdanig goed is dat er (bijna) geen verschillen meer (kunnen) zijn in de kwaliteit van geluidskaarten?!?

Eerlijk gezegd krijg ik steeds meer het gevoel dat bepaalde merken geluidskaarten "gehyped" worden JUIST omdat de fabrikant met leuke/dure termen zit te smijten... Ook in testartikelen worden steeds bepaalde fabrikaten aangeprezen omdat volgens de "reviewer" deze kaart het mooiste geluid heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:37 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik mag toch hopen dat reviewers objectief zijn en zich niet laten beïnvloeden door producenten, mocht dat gebeuren dan valt het complete nut van reviewen weg.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Okay, de meeste reviewers zullen proberen objectief te zijn..
Maar toch lees ik af en toe dat ze goeie geluidskaarten (geluidskwaliteit welteverstaan) helemaal afkraken omdat de meegeleverde driver bijvoorbeeld slecht is...

Ook lees ik vaak dat het geluid van een bepaalde geluidskaart "warmer" wordt ondervonden dan de ander... Maar dat is de "smaak" van de reviewer en nog niet een concreet bewijs of de kaart goed of slecht is...

De één heeft misschien liever een kaart die lekker veel bass produceert terwijl de ander liever een kaart heeft die meer helderder klingt... (mijns inziens hoort een kaart het geluid te reproduceren zoals het is opgenomen... dus what you hear is what you get!)

Ik zou wel eens een testrapport van verschillende geluidskaarten willen zien waar ze echt met een oscilloscoop de kaarten analyseren...

Iemand die ooit ergens gezien?!?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:59 ]

Verwijderd

Heb niet BAR veel ervaring met geluidskaarten maar weet wel dat ik nu het verschil momenteel ook wel weer hoor tussen een SB Live en een Terratec Xfire. De laatstgenoemde was ik gewend en ben nu noodgedwongen even opgezadeld met een SB Live,... maar dat is wel een stappie terug hoor,... die xfire is toch echt een stuk mooier. Helderder, meer gevoel, zuiverder. Die SB Live is meer als een goedkoper stereosetje zeg maar,.. oppervlakkiger... blikkeriger,... dit overigens in een vergelijking waar beide gekoppeld waren/zijn aan eenzelfde stereoinstallatie met zelfde speakers.

Ik moet nu ook weer op zoek naar een nieuw geluidskaartje aangezien de terratec gestolen is (ja het is een fantastische wereld waar wij in mogen vertoeven). Ik vraag mij af wat tegenwoordig het betaalbare neusje van de zalm is. Een aantal jaren terug was dat de Terratec wel, met een vergelijkbare prijs als de SB Live. Maar is er nu al iets nog beters of in ieder geval vergelijkbaars verkrijgbaar misschien?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 16:34:

Hoe kan ik aan die informatie komen?!?! Dus ik wil echte testresultaten (frequentiekarakteristiekjes?) zien van diverse fabrikaten...
Tuurlijk begrijp ik dat elke fabrikant "zijn" kaart als beste aanprijst omdat "deze" zogenaamd "betere" A/D converters heeft dan de ander!!!
Is het niet zo dat de huidige generatie A/D D/A converters dusdanig goed is dat er (bijna) geen verschillen meer (kunnen) zijn in de kwaliteit van geluidskaarten?!?
In de juiste reviews vind je vaak deze grafiekjes.

Zeker zijn de meeste DA converters wel goed tegenwoordig, er zijn echter wel duidelijk verschillen die je niet direct in de specs of grafiekjes kunt ontdekken. Deze zijn zeer subjectief en puur gebonden aan smaak.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
Er is gewoon niks zo subjectief als geluid, iedereen heeft z'n eigen smaak en eigen mening, wat de een blikkerig noemt, noemt de ander helder, wat de een lekker stampen noemt, noemt de ander een ongebalanceerd hoge bas. Helaas is het bij geluidskaarten lastiger om rustig te gaan luisteren dan bij versterkers en speakers, vanwege de tijd die het kost om een geluidskaartje even in te bouwen en te installeren, en winkels die er vaak niet zo happig op zullen zijn om je even 5 verschillende kaartjes uit te lenen. Een frequentieverloop zal over het algemeen ook vrij weinig zeggen, omdat deze grafiekjes 99% van de gevallen te grof zijn om de subtiele verschillen uit te kunnen halen. Zo'n grafiekje is altijd relatief, dus de piek bij de ene kaart die op de grafiek even hoog lijkt als bij de ander kan toch een stuk heftiger blijken te zijn.
Conclusie van dit hele bl@@tverhaal: Reviews zullen toch gebaseerd moeten worden op íets, en dit zal dus altijd de mening van de reviewer zijn. Met reviews kan je goed de 'goeie' en de 'bagger' kaarten van elkaar scheiden, maar de uiteindelijke keuze zul je toch echt zelf moeten maken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

En TOCH denk ik dat er een meerderheid een terratec 1024 zou verkiezen boven een SB Live in een 1 op 1 vergelijking ;)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 14:54

BLN

Ik definieer goed geluid met echt geluid. Dus dat betekent dat als je een kut opgenomen stukje muziek luistert, het ook op een goede geluidskaart kut klinkt. Als je o een geluidskaart niet hoort hoe goed een muziek stuk is dan noem ik m slecht. Ook maak ik verschil in de definitie die een onderdeel van het geluid geeft. Sommige geluidskaarten bemerk je een bepaald instrument niet eens, dan noem ik deze slecht.

Als je wil gamen ben ik bang dat je een sb zal meoten nemen, of een Hercules.

Wil je puur geluidskwaliteit dan pak je de goedkoopste kaart met optical out en gebruik je een aparte D/a converter. Maar wil je t gewoon op een kaart hebben, kijk dan eens naar Maudio kaarten. Die worden gebruikt in professionelere home studio's en ik neem aan dat daar een erg goede reden voor zal zijn. Ik weet wel dat terratec kaarten echt geweldig mp3 decoden want ik had laatst ff een computer beluisterd met zoon kaart en t was echt geweldig(beoordeeld op basis van bovenstaande criteria)

If it ain't broken, don't fix it

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Een terratec en een M-audio zijn zeer gelijkwaardig qua geluidskwaliteit. Een producer pakt alleen die M-audio vanwege zijn midi functies ;).

Sommgie M-audio kaarten hebben zelfs dezelfde geluids hardware als een terratec aan boord als ik me niet vergis.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb nog niet veel verschil in geluidskaarten gehoord. Alleen van de kaarten van een tientje heb ik gemerkt dat ze nogal ruisen.

Zelf heb ik gehad: SB16, Gus ACE, SBLive!, Terratec XFire, AC97, ESS, Soundstorm, en misschien nog wel meer. Ik merk geen verschillen. 'k Moet er wel bij vertellen dat ik 0 A-B vergelijkingen heb gedaan. Maar als ik van m'n werkkamer (SBLive!) naar de woonkamer verhuis (Soundstorm) dan denk ik dat ik meer verschil in speakers hoor dan in geluidskaart. (Denon met 2 zuilen tegen Harman Kardon 5.1-systeem)

Siditamentis astuentis pactum.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, op PC-speakers zijn de verschillen natuurlijk moeilijker te horen als op een echt systeem...

Maar buiten de pure "kwaliteit" van de DAC zijn er natuurlijk nog andere dingen die een rol kunnen spelen. Zo kan de Audigy BV niet native 44.1 Khz afspelen (wat toch wel het meeste gebruikt wordt). Dus hij moet alles upsampelen naar 48 Khz of meer. Zolang de upsampling niet naar een veelvoud van 44.1 gebeurt tereden er natuurlijk fouten op die misschien ook we hoorbaar zijn.

Verder zijn er natuurlijk kaarten die in games betere kwaliteit geven (audigy bv), dan andere, simpelweg omdat ze meer features daarvoor aan boord hebben.

Kortom: op ieder potje past een dekseltje. Je moet echt zelf beoordelen wat je goed vind klinken en wat je nodig hebt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, zoals het er naar uitziet zijn de meeste uitspraken wéér gebaseerd op smaak van het geluid...
Kunnen jullie mij ook vertellen naar wat voor kriteria jullie hebben gekeken bij de aanschaf van jullie huidige geluidskaart?!? Gekocht omdat je familie, vriend of kennis ook zo'n ding heeft?!? Reclame?!?
Ikzelf heb een Audigy 1 kaart en heb een aantal testen uitgevoerd om te kijken of er werkelijk verschil in geluidskwaliteit is...
Als eerste heb ik met CoolEditPro een sweepsignaal gegenereerd (stereo, 0-22050Hz@-3dB) Van dit signaal heb ik een audio CD gemaakt (ca. 5 minuten sweep achterelkaar).
Dan mijn (Pioneer) CD speler op het eerste kanaal en de PC op het tweede kanaal van mijn Oscilloscoop (Phillips/40MHz) aangesloten.
CDtje en PC tegelijk op play gezet (best wel moeilijk om dit een beetje synchroon te krijgen!) en de twee (frequency) grafiekjes met elkaar vergeleken...
Op het eerste gezicht zijn beide identiek... signaal uit PC is iets zwakker (ook met volume vol open) en ruist een heel klein beetje (alleen zichtbaar als er alleen stilte is en ook logisch met al die HF signalen in een PC!!!)
Echter zie ik in de frequentie karakteristiek geen verschillen!!! Dus concludeer ik dat er weinig verschil in zit!!! (Ik zal ff kennis vragen naar digicam zodat ik foto's van scope kan maken)...
Hoe verklaren jullie dit?!? Ik had in ieder geval een duidelijk verschil verwacht...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 15:23:
Hmmm, zoals het er naar uitziet zijn de meeste uitspraken wéér gebaseerd op smaak van het geluid...
Kunnen jullie mij ook vertellen naar wat voor kriteria jullie hebben gekeken bij de aanschaf van jullie huidige geluidskaart?!? Gekocht omdat je familie, vriend of kennis ook zo'n ding heeft?!? Reclame?!?
Ik heb zelf een M-Audio Delta 1010LT. Die heb ik gekocht omdat het de meest betaalbare kaart was die ik kon vinden met genoeg analoge ingangen. Ik had er minstens 6 nodig, deze kaart heeft er 8, waarvan 2 gebalanceerd. Verder ook nog direct midi in/out wat ik wel handig vind (dus zonder dat er nog iets omgezet moet worden, gewoon 2 DIN-stekkers eruit). En M-Audio heeft altijd goeie ASIO-drivers, dus alles werkt lekker snel.

Ik heb eigenlijk alleen maar gekeken naar de features die ik nodig had en de kaart die me dit voor het minste geld kon aanbieden. Als een ander merk een beter alternatief voor mij had geleverd, had ik die gekocht. Met een Edirol of een Terratec was ik ook blij geweest, maar ze hadden gewoon geen kaart die aansloot bij wat ik hebben wilde :)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een verklaring voor het (bijna) gelijk zijn van de karakteristieken van zowel cd-speler als geluidskaart?!

Verwijderd

Ik weet niet waar je het kaartje voor gaat gebruiken, maar ga jij als jij een nieuwe versterker gaat kopen ook scopes van elkaar vergelijken? Terratec en M-audio is inderdaad goed spul, als je echt geen ruis wilt dan ga je naar de losse dac. Maar goed dat hangt er ook van af wat voor speakers er achter hangen, op een creative speakersetje zul je het niet horen. Zou anders nog even dit topic bekijken: [rml][ MP3] op High End - welke geluidskaart beste?[/rml] Daar staan ook vermeldingen naar deze interessante links:
http://www.io.com/~kazushi/audiocard/
http://www.soundonsound.com/sos/apr01/articles/soundcard.asp
echt technisch: http://www.pcavtech.com/soundcards/summary/index.htm

Verwijderd

Topicstarter
kijk, dit bedoel ik dus...
Terratec en M-audio is inderdaad goed spul
Hoe kom jij tot de conclusie dat Terratec en M-audio goed spul is?!?! Heb je test berichten gelezen of zeg je dit omdat "iedereen" zegt dat dit goed spul is?!?!
Ik wil juist referenties zien!!! desnoods technische specs van de DAC's die op verschillende kaarten zitten... Ik kan ze nergens vinden!!!!
Pagina: 1