Toon posts:

lage performance dual xeon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben laast een dual Xeon processor (2.8 ghz) met win2003 in gebruik genomen. Deze machine gebruiken we voorral voor het testen van applicaties. We loggen in op deze machine via Terminal services.

Nou is het probleem dat de applicaties eigenlijk maar maximaal 25% van de cpu verbruik gebruiken. Zelfs de SQL server (MSSQL 2000) heeft maar zo weinig cpu gebruik. En deze staat zo ingesteld dat hij gebruikmaakt van alle cpu's.

Is dit normaal voor een dual xeon systeem? Heeft het te maken met hyperthreading ofzo? Graag wil ik het zien dat een programma meer gebruikt aan cpu.

Alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, wat je hier constateert is juist dat je HOGE performance hebt. Je apps zijn niet in staat meer dan 25% van de CPU power te gebruiken. Allicht zijn ze I/O limited. Je hebt maw veel teveel CPU performance voor je HDD config :z

Oslik blyat! Oslik!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
maar, heb je nou lage performance ? (merkbaar ?)

Die dual Xeon's zitten gewoon lekker te niksen; geef ze wat meer te doen :7

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 19:52

4VAlien

Intarweb!

Hier past 1 antwoord : }:O }:O

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle antwoord.

Ik dacht dat eerst dus ook. Maar daarom heb ik ook een aantal progjes gedraaid waarvan ik zeker weet dat er niet veel naar disk wordt geschreven.

Wat ik dan ook zeer vreemd vindt is dat als ik 2 (dezelde) programma's naast elkaar open deze precies samen 50 procent pakken. Prioriteit verhogen heeft geen zin. Het lijkt erop alsof het cpu8 gebruik is gelimiteerd. Maar wat voor en is dat aan te passen?

Wat ik ook nog heb getest is het de applicatie draaien op een ander systeem (p4 1.7 ghz) draaien en wat ik zag is dat er geen groot verschil in tijd dat dat proces was afgehandeld

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 14:55 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-03 14:06
Als het steeds/extreem vaak 25% is (da's precies één logische cpu!), lijkt het net of de software niet aan het SMP'en is. Maar dat is van afstand lastig te zeggen, het kan ook gewoon zoals reeds gezegd een I/O bound applicatie zijn welke gewoonweg niet meer cpu cycles vreet. Kijk eens met de Windows performance meter wat die bak allemaal aan het doen is (I/O, geheugen etc.).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 14:48:
bedankt voor je snelle antwoord.

Ik dacht dat eerst dus ook. Maar daarom heb ik ook een aantal progjes gedraaid waarvan ik zeker weet dat er niet veel naar disk wordt geschreven.

Wat ik dan ook zeer vreemd vindt is dat als ik 2 (dezelde) programma's naast elkaar open deze precies samen 50 procent pakken. Prioriteit verhogen heeft geen zin. Het lijkt erop alsof het cpu8 gebruik is gelimiteerd. Maar wat voor en is dat aan te passen?

Wat ik ook nog heb getest is het de applicatie draaien op een ander systeem (p4 1.7 ghz) draaien en wat ik zag is dat er geen groot verschil in tijd dat dat proces was afgehandeld
Er zijn niet veel applicaties die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik van 2 of meerdere CPU's. Als gevolg daarvan loopt het programma op 1 CPU en krijg je 50% CPU.

Als je bij je taakbeheer kijkt zie je daar de cpu usage per cpu. Een van de 2 zou dan toch op 100% moeten komen.

Probeer eens het draaien van een benchmark zoals sisoft sandra of een koe.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon, Thorry,

Het heeft inderdaad iets te maken met programma's die niet zijn geoptimaliseerd voor multithreading/meerdere cpu's. 25% is inderdaad precies 2 cpu's met hyperthreading. Ik heb net Sandra gedownload en gerunned. En die pakt gewoon 100% cpu, en de resultaten zijn goed. Dus daar moet het niet aan liggen.

Resultaten (achtergrond processen niet uitgezet):

Dhrystone ALU : 16844MIPS
Whetstone FPU : 6925MFLOPS
Whetstone iSSE2 : 12427MFLOPS

Bedankt voor jullie informatie

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is die Windows 2003 wel geinstalleerd voor een DUAL CPU configuratie?
Ik weet niet of het bij Windows 2003 ook nog nodig is, maar ik heb het eerder gehad met Windows 2000. Mijn Dual AMD werd in eerste instantie niet geheel correct herkend. Wel met 2 CPU's, maar hij was als UNIproc geinstalleerd, en deed dus niets over beide CPU's verdeeld.

Misschien eens kijken in systeembeheer/apparaatbeheer of hij wel als MULTI CPU systeem is geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 18 februari 2004 @ 17:12:
Is die Windows 2003 wel geinstalleerd voor een DUAL CPU configuratie?
Ik weet niet of het bij Windows 2003 ook nog nodig is, maar ik heb het eerder gehad met Windows 2000. Mijn Dual AMD werd in eerste instantie niet geheel correct herkend. Wel met 2 CPU's, maar hij was als UNIproc geinstalleerd, en deed dus niets over beide CPU's verdeeld.

Misschien eens kijken in systeembeheer/apparaatbeheer of hij wel als MULTI CPU systeem is geinstalleerd.
Het is zo'n pre-install van Dell. Ik nam eigenlijk aan dat deze wel goed is geinstalleerd. Waar moet ik op letten in de device manager? Ik zie wel 4 processoren staan. Of moet ik op iets anders letten?

• Newpowerr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08-2025
Probeer dit eens:

Windows NT by default is optimized for a 256K size L2 cache. With most
computers now having L2 caches larger than 256K it pays to take the time to
change the SecondLevelDataCache setting to correspond to the size of the L2
cache installed.

1. Using Regedit open the key below.

2. Find the value named 'SecondLevelDataCache', double-click to modify.

3. Click the 'Decimal' radio button, and enter your L2 cache size in Kb's.

4. Exit Regedit and reboot.

Registry Settings:
Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session
Manager\Memory Management]
Value Name: SecondLevelDataCache
Data Type: REG_DWORD
Data: Cache (in Kb) using Decimal Notation

SQL Server Performance Monitoring, Tuning, and Load Balancing:
http://www.microsoft.com/...ats/trans/SQL/sql0513.asp

[ Voor 13% gewijzigd door Newpowerr op 18-02-2004 17:52 ]

Pagina: 1