Toon posts:

Adressendb Access - Word spatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met onze onderneming proberen we een Access database te maken met allerlei adressen. Die wordt gekoppeld aan word zodat men snel etiketten of brieven kan afdrukken echter nou treed er een probleem op. Dit veld hebben we in word:

«Bedrijf»
«Functie»
«Titel» «Voorletters» «Tussenvoegsel» «Volledige_naam»,
«Afdeling»
«Adres»
«Postcode» «Woonplaats»

Wanneer deze word samengevoegd ontstaat er dit:

Redactie NCI
(SPATIE!) R. Lxxz,
Postbus 4x3
2xx0 XX Leidschendam

Er word voor een leeg veld een spatie geplaatst (zie de spatie voor de naam R. Lxxz), iets wat enorm slordig staat. We zijn hier nu al tijden mee bezig en hebben 2 bedrijven om advies gevraagd maar niemand komt eruit. Hopelijk weet een van jullie iets.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

dat is dan knap stom van die twee bedrijven want het is een standaardprobleem. Zowel in word als in de accessquery kun je een als-dan constructie toepassen die controleert of 'titel een tekst bevat en zo ja een spatietoevoegen. Kijk eens onder word-veld invoegen, als...dan..anders.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

code:
1
2
3
4
5
6
«Bedrijf»
«Functie»
«Afdeling»
«Adres»
«Postcode» «Woonplaats»

Volgens mij staat die spatie gewoon in je template.

Je zou
code:
1
«Titel»«Voorletters» ...

Moeten doen. En als <<titel>> gegevens bevat moet je er een spatie achter plakken, precies zoals de vorige poster ook al zei. :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Varienaja op 18-02-2004 14:15 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Simpel op te lossen:

maak in Access een query waarin je de concatenatie doet, en zet er trim(...) omheen.
baseer hier je Word-merge op. -> problem solved.

2 bedrijven ingeschakeld???

Verduidelijking:

code:
1
select *, trim([voorletters] & " " &[naam])  as samenvoegveld from adressentabel

Nadeel: als je 3 velden comcateneerd en veld 2 is leeg, dan zou je 2 spaties achter elkaar krijgen. Dit kan je oplossen door 2 x te trimmen:
code:
1
select *, trim(trim([veld1] & " " [veld2]) & " " & [veld3]) as veld4 from tabel

[ Voor 58% gewijzigd door Witte op 18-02-2004 14:53 ]

Houdoe

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hier stond hele grote onzin.

[ Voor 116% gewijzigd door Lustucru op 19-02-2004 00:34 . Reden: dank aan witte ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 18 februari 2004 @ 14:14:
code:
1
2
3
4
5
6
«Bedrijf»
«Functie»
«Afdeling»
«Adres»
«Postcode» «Woonplaats»

Volgens mij staat die spatie gewoon in je template.

Je zou
code:
1
«Titel»«Voorletters» ...

Moeten doen. En als <<titel>> gegevens bevat moet je er een spatie achter plakken, precies zoals de vorige poster ook al zei. :-)
Al geprobeerd natuurlijk :) dat was omdat we soms weer te weinig spaties hadden.

Ja, 2 bedrijven die naar de DB hebben gekeken en liepen hier allebei stuk op dus nou mag ik hier als stagiair naar kijken dus is me er veel aan gelegen dat het mij wel lukt :*) naja jullie dan _/-\o_
Ik zal de bovenstaande opties proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 14:10:
dat is dan knap stom van die twee bedrijven want het is een standaardprobleem. Zowel in word als in de accessquery kun je een als-dan constructie toepassen die controleert of 'titel een tekst bevat en zo ja een spatietoevoegen. Kijk eens onder word-veld invoegen, als...dan..anders.
Zou je dit nog iets kunnen verduidelijken.
Ik slecteer in Word «Titel» dan ga ik naar invoegen en dan veld en dan?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niks. Ga in word naar 'word-veld invoegen"etc, en hé, lees nog eens dit bericht .

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 17:00:
Niks. Ga in word naar 'word-veld invoegen"etc, en hé, lees nog eens dit bericht .
nou hartstikke bedankt voor de informatie tot zo ver ik zal niet meer doorvragen want dat is een schande natuurlijk.

Verwijzen naar Momania hoeft niet die zat nog fris in mijn geheugen (van daar dat ik na een hele tijd pas weer wat vraag) en ik blijf het er mee oneens maar goed komen we toch niet uit. Ik blijf het stom vinden dat er niet naar de persoon wordt geluisterd ik heb er namelijk al uren naar gekeken maar dat is klaarblijkelijk moeilijk voor te stellen als je het zelf wel weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
foutje :X

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 18:09 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:10:
[...]

nou hartstikke bedankt voor de informatie tot zo ver al heb ik er zo geen als aan ik zal niet meer doorvragen want dat is een schande natuurlijk.

Verwijzen naar Momania hoeft niet die zat nog fris in mijn geheugen (van daar dat ik na een hele tijd pas weer wat vraag) en ik blijf het er mee oneens maar goed komen we toch niet uit. Ik blijf het stom vinden dat er niet naar de persoon wordt geluisterd ik heb er namelijk al uren naar gekeken maar dat is klaarblijkelijk moeilijk voor te stellen als je het zelf wel weet.
offtopic:
Niet zo boos, joh. Cheerup! :*) Jij vraagt iets, krijgt van verschillende mensen correct antwoord en dan ben je nog verontwaardigd. Je zit op een stage, en dan mot je er ook wat van leren toch. Bovendien, ik geef je de naam van het menupunt waar je op moet klikken en het vervolgmenu. Wat verwacht je dan? Screenshots met klik hier en dan daar? Een uitgebreide stappeninstructie? Ik ben toch je helpdeskje niet? je kunt toch ook even de help file van word zoeken, blader eens door menu's heen. Tha als jij vind datje niets hebt aan de informatie die je hebt gekregen dan is dat jammer. (ik zie nu dat je dat weggehaald hebt)

En ja, ik kan me best voorstellen dat je uren zit te turen, alleen niet in dit geval, kijk eens naar de tijden van je posten. Maar heb je die FAQ's nu al gelezen?

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 18-02-2004 18:25 . Reden: origineel bericht was aangepast ]

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 15:09:
[...]

Leuk maar niet correct... Als veld 2 leeg is en veld 1 en drie niet blijven er fijn twee spaties staan.

O sorry, je bedoelt natuurlijk
code:
1
select *, trim(trim([veld1] & " " trim([veld2]) & " " & trim([veld3]) as veld4 from tabel
Als je me wil corrigeren, doe dat dan indien iets niet klopt!
Juist jouw oplossing produceert 2 spaties tussen veld1 en veld3, indien veld2 leeg is.

[ Voor 14% gewijzigd door Witte op 19-02-2004 00:08 ]

Houdoe

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Oops. Je hebt volkomen gelijk. Helemaal door de haakjes war. k zal beter uitkijken...

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 18 februari 2004 @ 18:22:
[...]

offtopic:
Niet zo boos, joh. Cheerup! :*) Jij vraagt iets, krijgt van verschillende mensen correct antwoord en dan ben je nog verontwaardigd. Je zit op een stage, en dan mot je er ook wat van leren toch. Bovendien, ik geef je de naam van het menupunt waar je op moet klikken en het vervolgmenu. Wat verwacht je dan? Screenshots met klik hier en dan daar? Een uitgebreide stappeninstructie? Ik ben toch je helpdeskje niet? je kunt toch ook even de help file van word zoeken, blader eens door menu's heen. Tha als jij vind datje niets hebt aan de informatie die je hebt gekregen dan is dat jammer. (ik zie nu dat je dat weggehaald hebt)

En ja, ik kan me best voorstellen dat je uren zit te turen, alleen niet in dit geval, kijk eens naar de tijden van je posten. Maar heb je die FAQ's nu al gelezen?
Ja ja ik weet het maar ja stress :) en voor het eerst dat ik dieper in ga op velden emt IF funcites etc.

Ik heb er nog maar eens naar gekeken en ik ben al verder nu heb ik in iedergeval geen spatie wanneer een veld leeg is alleen nu nog een spatie wanneer deze niet leeg is. Dit heb ik nu:

«Bedrijf»
«Functie»
«Titel»{IF Titel \* MERGEFORMAT}«Voorletters»«Tussenvoegsel»«Volledige_naam»,
«Afdeling»
«Adres»

EDIT: nog niet correct dus mogen er mensen toevoegingen hebben graag!

«Bedrijf»
«Functie»
«Titel»{IF Titel = (*) (*) " " \* MERGEFORMAT}«Voorletters»«Tussenvoegsel»«Volledige_naam»,
«Afdeling»
«Adres»

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
En nou zit ik echt klem maar volgens mij is het niet veel meer... :O

«Bedrijf»
«Functie»
«Titel»{IF Titel <> " " \*
MERGEFORMAT}«Voorletters»«Tussenvoegsel»«Volledige_naam»,
«Afdeling»
«Adres»
«Postcode»«Woonplaats»
«Land»

Nergens laat hij nu een spatie behalve tussen de Titel en
de Voorletters, nu moet er alleen nog in komen te staan
dat hij het alleen doet waneer deze leeg is (nu doet hij
het altijd) wat is de "leeg" functie en wat is de "vol"
functie? Ik heb (*) en (?) al geprobeerd maar dan doet hij
het ook als hij leeg is want dat maakt dan dus niet uit.
Nou nog een stukje!
Tom

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Beetje aparte syntax. Je mist:
a: definitie van titel
b: wat te doen als waar
c: wat te doen al sonwaar.
Dit werkt:
{if {mergefield Titel } > "" " " ""}

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 19 februari 2004 @ 21:43:
Beetje aparte syntax. Je mist:
a: definitie van titel
b: wat te doen als waar
c: wat te doen al sonwaar.
Dit werkt:
{if {mergefield Titel } > "" " " ""}
Dankje! hij werkt perfect!
_/-\o_
Pagina: 1