RGB-Scart Aansluiting op TV

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 12:16
Ik heb een Philips Matchline 100Hz iDTV (The Collection) uit 1991 met de volgende aansluitingen.

Scart - VCR1
Scart - AUX
S-video in - VCR
S-video out - VCR
S-video in - Front
Composite in - Front

En nog een hand vol andere aansluitingen voor extra speakers etc.

Als DVD speler heb ik een Akai DVP-4410 en als reciever een Sony STR-DB790QS.

Nu had ik mijn DVD speler altijd via S-video aangesloten op me Reciever. En vervolgens me reciever via S-video aangesloten op de "Svideo in - VCR" aansluiting.

Nu heb ik ipv via S-video door de reciever heen naar de tv. De DVD rechtstreeks dmv Scart aangesloten op "SCART-AUX".

So Far so goed, het beeld is scherper geworden.

Alleen nu valt me 1 ding op.
Ik kan me dvd-speler instellen op Scart-cvbs en op Scart-RGB. Als ik v oor scart-rgb kies veranderd de kleur op me TV. Qua scherpte (randen bij verschillende kleuren) ziet RGB er beter uit als CVBS.

Bij AKAI dvd-spelers krijg je een blauw scherm te zien met de witte letters akai erop. Dit scherm is op de RGB stand een lichtere kleur blauw als op de CVBS stand. Het lijkt erop alsof de weergegeven kleuren bijvoorbeeld 1000 graden kelvin zakken. De intensiteit lijkt te veranderen?!

Ik gebruik als Scart kabel een volledig bedraade profigold van 1,5 meter.
Is dit normaal? Of betekent dit dat mijn TV, een oudje, geen RGB ondersteund? Of is er iets anders aan de hand?

Handleiding van de TV.
http://www.p4c.philips.co...8976/28ml8976_dfu_nld.pdf
Helaas kan ik er niets nuttigs in vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door MnM op 18-02-2004 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Van slecht naar beter beeld:
1. CVBS = Composiet
2. S-video = Y/C
3. RGB/PrPbY = Component

Dat je kleurbalans anders is bij de diverse indelingen kan kloppen. In feite is RGB/PrPby de enige die echt klopt (waar ook de TV en DVD intern mee werken), de overige zijn meer flets en onscherp door detailverlies bij het omzetten naar andere indelingen.

In je handleiding staat op pagina 20 dat de VCR SCART niet tegelijkertijd met de de S-VHS (oftwel Y/C Svideo) connectoren gebruik mag worden.
RGB (alsmede Composiet/CVBS) input wordt ondersteund op de AUX SCART.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/rgb-svideo-scarts.gif

Check of je TV ook wel overschakeld naar RGB modus - en of er geen andere signalen in de weg zitten (bijv. die Svideo van de VCR scart).

In ieder geval raad ik je aan om de DVD op de AUX SCART aan te sluiten en eens een foto te schieten van je probleem. Voor zover ik nu overzie is het niet verkeerd, wellicht alleen een foutieve TV instelling mbt helderheid. Reset evt. anders de settings van de TV.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 18-02-2004 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 12:16
toppertje.

Ik heb alles nu goed aangesloten en het werk prima. de beeld kwaliteit is beter geworden dan via me reciever op S-video. Het kleur verschil was idd goed weg te werken via de instellingen van me TV.

Echter nu heb ik 1 bijkomstig probleem.

Zodra me DVD speler op RGB staat, en hij staat op standby krijg ik geen beeld op de zenders me tv :s wel geluid. Als ik dus naar RTL 4 ga krijg ik keurig het geluid van RTL 4 te horen maar het beeld blijft zwart.
Zet ik dan me dvd speler aan, krijg ik wel beeld op me zenders.
Als ik me DVD speler instel op CVBS en ik ga naar een tv-zender krijg ik wel het beeld en geluid van die zender te zien.

Het lijkt er dus op dat de Scart aansluiting in RGB stand me tv-zender override, alleen het vreemde is dat hij dat alleen maar met het beeld doet.

Is dit te verklaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Ja, dat klopt, ik heb hetzelfde met een aantal ander apparaten (Playstation / DVD Speler / Videokaart) op verschillende TV's. Heeft wellicht te maken met het blanking signal of dat door de TV het RGB signaal als belangrijkste input wordt gezien ofzo? Zodra ik het aansluit als composiet/CVBS of Svideo dan heb ik geen last van rollend en/of zwart beeld.
Ik heb er een SCART selector tussengezet zodat de verschillende input signalen gescheiden aankomen bij de TV. Op die manier heb ik geen last meer van rollend/zwart beeld doordat 1 van mijn RGB apparaten nog aanstaat.