Toon posts:

Linux mailing list managers/servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in Linux (Debian) een mailing list manager/server installeren.

Ik heb al een beetje gezocht en er zijn er nogal veel zoals mailman en majordomo.

Heeft iemand ervaring hiermee? Wat zou volgens jullie de beste keuze hiervoor zijn? Het hoeft niet per se gratis te zijn, maar ook geen duizend euro of zo.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:25
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 12:57:
Heeft iemand ervaring hiermee? Wat zou volgens jullie de beste keuze hiervoor zijn? Het hoeft niet per se gratis te zijn, maar ook geen duizend euro of zo.
Welcome into the GNU world ;)

Voor de meeste mailinglisten betaal je niets. That is: ik moet de eerste (GNU) mailinglist tegenkomen waarvoor je WEL moet dokken.

Zelf heb ik prima ervaringen met MailMan. Mooie webinterface erbij, waarbij je als leek ook nog eruit kan komen. Ik heb GEEN ervaring met hoge belasting (10000 msg >), maar ik heb uit horen zeggen dat dat verder goed loopt.

Majordomo is een goede tweede (?) al schijnt die wat lastiger in te stellen te zijn.
Maar ik zou zeggen: probeer eens wat!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Nouja,

Elke grote mailinglist die ik ken loopt op majordomo. (Bijvoorbeeld kernel development (300+ berichten per dag). Ik zou zeggen probeer die is.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet of je mailing lijsten onder meerdere domeinnamen gaat draaien maar daar kunnen ze niet allemaal even goed mee overweg.
Vorig jaar heb ik dat een keer geprobeerd met mailman maar dat ging toch niet echt fijn.
Majordomo kan dat wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 18 februari 2004 @ 13:44:
Ik weet niet of je mailing lijsten onder meerdere domeinnamen gaat draaien maar daar kunnen ze niet allemaal even goed mee overweg.
kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt? met onder meerdere domeinnamen draaien dus

als het kan met een voorbeeldje erbij, want ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
qmail met ezmlm kan ook aardig wat verstouwen.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt? met onder meerdere domeinnamen draaien dus

als het kan met een voorbeeldje erbij, want ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt
nou op je mailserver host je meerder domeinen:

dev1.org
dev2.org
dev3.org

En je wilt lijsten met dezelfde naam in ieder domein hebben:

lijst@dev1.org
lijst@dev2.org
lijst@dev3.org

Dat kan met een hoop mailing lijst managers niet (goed).
Met majordomo kan het wel (zij het met wat virtual hackwerk).

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

usr-local-dick schreef op 19 februari 2004 @ 00:54:
[...]

nou op je mailserver host je meerder domeinen:

dev1.org
dev2.org
dev3.org

En je wilt lijsten met dezelfde naam in ieder domein hebben:

lijst@dev1.org
lijst@dev2.org
lijst@dev3.org

Dat kan met een hoop mailing lijst managers niet (goed).
Met majordomo kan het wel (zij het met wat virtual hackwerk).
Dat kan met Mailman ook perfect.
Daarnaast heeft Mailman goede taalondersteuning, het heeft MySQL ondersteuning (handig als je je mailadressen in MySQL beheerd), en het is erg makkelijk te onderhouden.

Ik vind mailman echt toppie, gebruik het nu voor zo'n 10 lijsten waarvan er drie 1000+ subscribers hebben, en het draait perfect.

Verwijderd

Topicstarter
kortom: alles wat major domo kan, kan mailman ook?

en mailman is dus beter? ook omdat het wat handiger te beheren valt

of zijn er dingen die mailman niet kan en major domo wel?

het mooiste zou zijn als iemand een vergelijking / overzicht zou vinden met verschillende mailing list managers, maar die heb ik zelf ook nog niet gevonden
Pagina: 1