[mysql] normaliseren database

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:02

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
Hoi, Ik ben bezig om een wizard te maken waarmee je kan bepalen wat voor soort verf, kwast of wat dan ook je nodig hebt voor de klus die je wil doen.

Nu heb ik het helemaal uitgedacht en nu kom ik niet uit de database. Ik weet alle stappen van het normaliseren en heb ook hier op GoT gezocht naar dingen over normaliseren en ook wel het een en ander gevonden ([rml]serkoon in "[ BC3] Normaliseren, ik snap er geen * va..."[/rml]) maar ik kom er niet uit.

Ik heb in Excel een flow gemaakt met de opzet van de pagina. Zie hier. Aan de hand daarvan ben ik ook begonnen met normaliseren. Maar ik zit nu helemaal vast.
Ik heb nu het volgende :
Afbeeldingslocatie: http://www.klompwebdesign.nl/bmp/normalisering.gif

Alleen ik zit met het probleem hoe bepaal je nu de volgende vraag aan de hand van het antwoord. Je hebt namelijk eerst een Hoofdcategorie deze kan meerdere subcategorieen bevatten. En elke subcategorie heeft hoofdvragen en deze hoofdvragen hebben dan weer vragen om tot het uiteindelijke antwoord te komen. Tot aan de hoofdvraag is het gelukt alleen daarna kom ik er niet meer uit. Hoe laat je de vraag nu steeds weer van het antwoord afhangen?

offtopic:
Ik hoop dat dit topic hier goed staat ik kon me namelijk geen ander forum bedenken waar deze thuis zou kunnen horen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Denk dat je er op deze manier niet gaat komen. Je kunt in feite met 1 tabel met vragen en 1 met antwoorden af (en wat daar aan gekoppeld is dan natuurlijk). Maar zorg dat je een losse tabel maakt met relaties van de vragen onderling.

Normaliseren is leuk, maar begint niet met tabellen, maar ver daarvoor. Lees je eens in over ER-modellen bijvoorbeeld. Die maken een wereld van verschil in dit soort complexe situaties.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:02

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
ER-modellen waar ga ik die vinden? ik kan ze namelijk alleen in het duits vinden en dat is nou niet echt een taal die ik beheers.

Kan je misschien ook uitleggen hoe je bedoelt met 2 tabellen en een koppel tabel?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 22:23
TwoR schreef op 19 februari 2004 @ 10:10:
ER-modellen waar ga ik die vinden? ik kan ze namelijk alleen in het duits vinden en dat is nou niet echt een taal die ik beheers.
ER diagrammen vind je niet, die maak je zelf. ;)
Meer info, NL http://www.google.nl/sear...=Google+zoeken&lr=lang_nl
Kan je misschien ook uitleggen hoe je bedoelt met 2 tabellen en een koppel tabel?
Als je dat principe niet snapt dan beheers je normaliseren nog lang niet voldoende. Ik raad je aan een goed boek erover te lezen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Wtf is het verschil tussen een hoofdvraag en een vraag in je model? :?

Probeer eerst eens af te leiden wat je wil in plaats van direct tabellen te smijten inderdaad: zet eens goed op een rijtje wat je applicatie moet kunnen en zo :Y)

En voor koppeltabellen zie [rml]curry684 in "[ SQL] bitselectie enum/set->algoritme *"[/rml] :)

=[edit]=

Als ik je 'design' nog eens bekijk trouwens zie ik een standaard decision-flow structuur, waar je afaics geen koppeltabellen bij nodig gaat hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door curry684 op 19-02-2004 10:54 ]

Professionele website nodig?

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 12:39
Korte cursus normalizeren:

De eerste normaalvorm (1NF): Een tabel is in 1NF als voor elke waarde van die tabel elke rij precies 1 waarde voor elk attribuut heeft.

De tweede normaalvorm (2NF): Een tabel is in 2NF als deze in 1NF is, en elk niet-sleutel attribuut (op de een of andere manier) afhankelijk is van de primaire sleutel.

De derde normaalvorm (3NF): Een tabel is in 3NF als deze in 2NF is, en elk niet-sleutel attribuut niet transitief afhankelijk is van de primaire sleutel.

Dan hebben we ook nog BCNF (Boyce / Codd Normal Form): Een tabel is in BCNF als de enige determinanten kandidaat-sleutels zijn.

Als je tabellen aan de eisen van 3NF en BCNF voldoen is hij naar mijn mening goed genoeg genormaliseerd ;)

(nooit gedacht dat er nog iemand vrijwillige interesse in normaliseren heeft ;))

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Pagina: 1