[Raid1] Schijf kadoek?

Pagina: 1
Acties:

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
Beste mede-tweakers,

What happend
Laatst kwam ik terug van een lanparty, sluit ik m'n pc aan en vervolgens krijg ik te zien in de Raid Bios dat er moet worden geduplicate omdat er iets niet goed zit.

Wat heb ik gedaan?
Ik doe de PC uit, in de veronderstelling dat er tijdens het vervoer kabels los zijn geraakt. Kabels losgetrokken en weer aangedrukt, maar vervolgens komt hij wederom met die melding. Ik start door naar Windows, en zie m'n data gewoon staan. Dat wil dus zeggen dat óf 1 schijf nog werkt.

Vervolgens in de BIOS geduplicate, en ik kan weer doorstarten en de data is er nog. Hierna is hij niet meer met die melding gekomen...

Nou is mijn vraag, gaat 1 van de 2 hdd's binnenkort overlijden? S.M.A.R.T. kan toch niet naar Raid HDD's bekijken omdat die niet aan de IDE kanalen hangen?

Kan het zijn dat er bad clusters zijn ontstaan of dat de boot sector een opdonder heeft gekregen tijdens het vervoer zodat de HDD niet meer goed leesbaar was voor de Raid BIOS?

Hebben meer mensen dit meegemaakt en was de schijf een week later overleden of heb je er nooit meer last van gehad? Ik ben een beetje paniekerig over de data die erop staat :/

57696520646974206c65657374206973206e657264

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
S.M.A.R.T. kan toch niet naar Raid HDD's bekijken omdat die niet aan de IDE kanalen hangen?
Ah, klein denkfoutje: je kan (bv. in Windows) wellicht niet met een SMART tooltje de info uit de registers van de hdd's lezen doordat je RAID adapter ertussen zit en daar geen ondersteuning toe biedt. Dit wil nog niet zeggen dat je RAID adapter zélf wél de SMART registers van de hdd's kan uitlezen en daarop acties kan ondernemen.
Wat kan er dan gebeurd zijn? Twee voor de hand liggende mogelijkheden:
1. Toen de machine nog aanstond is (even) de verbinding tussen één van de hdd's en de RAID controller verbroken geweest, waardoor de RAID controller aanraadt om de array te rebuilden.
2. Eén van de schijven heeft een fout gerapporteerd (via SMART) aan de RAID controller en de RAID controller adviseert nu om de betreffende schijf te wisselen.
Wat moet je doen? Ik zou de array rebuilden en kijken of het probleem terugkomt.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
Voor niets zoveel zorgen gemaakt denk ik, er is gewoon iets gebeurd bij het vervoer waardoor het los is geraakt of whatsoever. Ik heb duplication uitgevoerd en hierna was het probleem opgelost :)

Hopelijk is de schijf niet ineens kadoek binnen een paar weken.. Mocht dat wel zo zijn dan post ik dat nog zeker eventjes hier ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264