Toon posts:

Restricties Mandrake 9.2

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben wat problemen met Linux Mandrake 9.2. Een gast account mag niet internetten, geen CD-Rom gebruiken, geen configuraties veranderen en geen games installeren. In de root hebben we geprobeerd met Userdrake, het configuratiecentrum en Kuser de restricties voor de gast account in te stellen. Alleen werkt dit niet. De Gast kan nog steeds overal toegang toe krijgen.

HELP!

Met vriendelijke groet,

Dhr. J. Weeber
Prof. M. van Setten van der Meer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een foutje gemaakt..Wij werken met versie 9.1

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Als je KDE probeert te gebruiken is het misschien een mogelijkheid om te kijken naar 'kiosk' - het dichttimmer gedeelte voor KDE.

offtopic:
(Groeten zijn niet expliciet nodig, wij tweakers doen elkaar altijd en permanent de groeten, anders staat het straks helemaal vol met:

Met hoogachtende vriendelijke en uiterst aimabele groeten,
Dr. Drs. Ing. In. Prof. Ph.D. Raoul L. P. T. "1337 |<1110|2" Duke :)
)

[ Voor 13% gewijzigd door raoulduke op 18-02-2004 12:01 ]

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Bedoel je dat een gast-account dit niet zou moeten kunnen maar het op dit moment wel kan, of juist andersom? Ik kan er niet echt wijs uit worden.

Wat voor 'gast-account' is dat trouwens? Zit dat standaard bij Mandrake tegenwoordig, of hebben jullie zelf een account gemaakt en wil je daar nu de rechten van aanpassen?

offtopic:
En om foutjes in berichten aan te passen is er de 'edit' knop, die je naast je eigen posts kunt vinden. Het is niet de bedoeling om meerdere keren achter elkaar kleine details te posten, omdat dit de schijn wekt dat dit bedoeld is om je topic bovenaan de topiclijst te houden..

[ Voor 32% gewijzigd door Wilke op 18-02-2004 12:45 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Wilke schreef op 18 februari 2004 @ 12:43:
Bedoel je dat een gast-account dit niet zou moeten kunnen maar het op dit moment wel kan, of juist andersom? Ik kan er niet echt wijs uit worden.

Wat voor 'gast-account' is dat trouwens? Zit dat standaard bij Mandrake tegenwoordig, of hebben jullie zelf een account gemaakt en wil je daar nu de rechten van aanpassen?
Laatste keer dat ik met Mandrake 9.1 werkte zat er geen gast account in gebakken, zover ik weet. Ik denk dat ze gewoon een normale user account bedoelen.

Je moet eens proberen om naar het Mandrake Control Center te gaan, en daar de beveilings-niveau wat lager te zetten. Ik weet niet meer precies waar dat staat. Dan kan je voor laag,normaal, hoger en paranoid kiezen. Als je het gewoon op normaal zet moet dat gewoon allemaal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben inderdaad gewoon een normal user toegevoegd.. Het probleem is dat de restricties niet werken en alle functies nog gewoon aanwezig zijn..

Bedankt voor de replys

P.S.

Ik kon de edit knop niet vinden ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 13:20 ]

• silentsnake
De restricties niet werken en alle functies nog gewoon aanwezig zijn :?

Sorry hoor maar ik snap helemaal niks van die zin.

Verwijderd

Topicstarter
OK.. ff duidelijk nu:

De user kan nog gewoon internetten, en in het configuratiecentrum..DAT MAG HIJ NIET!! :(

En ik kan het programma kiosk niet vinden .. en ik werk in KDE.

Ja, ik ben een noob |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 13:24 ]

• silentsnake
Nee tuurlijk mag de user niet in het Control Center. Daar moet je root rechten voor hebben. Maar Mandrake vraagt toch om het root password als je dat Control Center opstart??

Verwijderd

Vraagje: wat mag de gast wel?

Je kan natuurlijk de eigenaarn en groep van de dir .kde plus alle daaronderliggende files in de homedir van de betreffende user ( /home/gast/.kde ) op een andere gebruiker instellen, dan kan er aan de desktop config al niets meer veranderd worden...
chown -R [andereuser, evt root?] /home/gast/.kde

Niet het internet op? Dat zou ik even niet weten... Moet die pc met andere users wel het net op kunnen?

Geen programma's installeren: daarvoor moet de user dus geen files kunnen schrijven en ook geen toegang hebben op het netwerk naar andere machines waar executables op zouden kunnen staan/gezet zouden kunnen worden.

Let er ook op dat bv geen usb harddisk/key moet kunnen werken; als er geen andere usb devices gebruikt moeten worden zorgen dat de bewuste modules niet geladen worden of weer weggehaald worden, ongeveer met:
rmmod usb-uhci
rmmod ehci-hcd
(je weet welke door te kijken met
lsmod | grep hci
en de uitkomst van dat commando hier te posten -- bovenstaande commando's als root)

Alvast om je in te lezen, in konqueror, ipv:
file:/home/[user]
ingeven:
man:/chown
man:/chgrp
en
man:/chmod

• silentsnake
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 14:24:
Vraagje: wat mag de gast wel?
Met gast wordt er gewoon een user bedoelt. Dus ik neem aan dat je dan wel weet wat ie zo ongeveer wel en niet mag :)
Niet het internet op? Dat zou ik even niet weten... Moet die pc met andere users wel het net op kunnen?
Nog een quote van de vorige post:
OK.. ff duidelijk nu:

De user kan nog gewoon internetten
:)

@jeroen_weeber

Zoals ik eerder zij, ga naar het Mandrake Control Center, en check daar eventjes bij de security settings. Je zal verstelt staan van wat dat Control Center al wel niet kan doen :)

Verwijderd

bij mandrake zit standaard ook een tooltje genaamd msec. maar dat is volgens mij niet hetgene wat je zoekt. het wijzigd een aantal instellingen tegelijkertijd aan de hand van hoe veilig je je systeem wilt hebben oid. http://www.mandrakeuser.org/docs/mdoc/ref/x4278.html

Verwijderd

Topicstarter
jullie moeten je bek houden. we hebben gewoon die mappen weggepleurd.
We ownen jullie.. bitches

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hier hoef ik verder niks over te zeggen denk ik
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.